آخرین اخبار

شما می توانید یک نابغه باشید

نویسنده : سرور حاجی سعید / متاسفانه در دوران تحصیل ، شما را تنها بر اساس هوش ریاضی و شفاهی امتحان کرده اند .اما تحقیقات سال های گذشته نشان می دهد که شما انواع هوش ها را دارید که در هر کدام از آنهامی توانید یک نابغه باشید .   ترکیب آنها شما را قادر […]

اشتراک گذاری
26 مرداد 1401
8 بازدید
کد مطلب : 1029

نویسنده : سرور حاجی سعید / متاسفانه در دوران تحصیل ، شما را تنها بر اساس هوش ریاضی و شفاهی امتحان کرده اند .اما تحقیقات سال های گذشته نشان می دهد که شما انواع هوش ها را دارید که در هر کدام از آنهامی توانید یک نابغه باشید .

 

ترکیب آنها شما را قادر می سازد تا کارهای فوق العاده و برجسته انجام دهید . کار اصلی شما ، تنها این است : شناسایی هوش یاهوش های غالب است . بعد باید در هر کاری که سعی می کنید انجام دهید از آن هوش حداکثر استفاده را بکنید .

 

در این مقاله برآنیم تا هر کدام از این هوش ها را با توضیحی مختصر برای شما کاربران گرامی شرح دهیم:

 

هوش شفاهی

اولین هوش شما هوش شفاهی است ؛که همان توانایی برای صحبت کردن یا تسلط بر زبان است . توانایی برای درک و استفاده ی خوب از زبان ، با موفقیت در هر زمینه ای که شامل ارتباط با دیگران است ، ارتباط نزدیک دارد .

در هر جامعه ای ، بین میزان فصاحت زبان و موفقیت ارتباط نزدیکی وجود دارد . شما نیز می توانید تنها با یادگیری و به کار گرفتن کلمات بیشتر ، احتمال موفقیت و میزان پیشرفت خود را بالا ببرید .

در واقع هر کلمه ای ، ابزاری است برای بیان افکار . هر چقدر کلمات بیشتری یاد بگیرید و آنها را درک کنید ، به همان اندازه می توانید افکار و ایده های پیچیده از خود بروز دهید . هر چقدر از لغات بهتری استفاده کنید به همان اندازه دیگران به شما احترام می گذارند و به حرف های شما گوش می دهند . به همین دلیل است که مهارت های زبانی به عنوان معیار کلیدی هوش در نظر گرفته می شوند.

 

هوش ریاضی

دومین هوشی که از آن برای اندازه گیری IQاستفاده می شود هوش ریاضی است . یعنی توانایی برای استفاده ی ماهرانه از اعداد در جمع ، تفریق ، ضرب و تقسیم . مثلا در تجارت ،  داشتن توانایی برای خواندن سریع صورت حساب های مالی و ارائه ی طرح های مالی  خیلی اهمیت دارد. هر چقدر درباره ی قیمت ها ، هزینه ها و نسبت های مالی آگاهی بیشتری داشته باشید به همان اندازه می توانید تصمیم های بهتری بگیرید .

خیلی ها فکر می کنند که در مورد اعداد و ارقام هچ گونه توانایی ندارند بنابراین از هر فعالیتی که داشتن فصاحت مالی در آن مهم است اجتناب می کنند . اگر هدف شما رسیدن به موفقیت است این مسأله می تواند مخرب باشد . خوشبختانه ، می توانید با کمی مطالعه و استفاده از اعداد و ارقام ، زندگی کاری خود را صاحب صلاحیت بیشتری سازید و بالتبع خواهید توانست  تصمیمات بهتری اتخاذ نمائید.

 

هوش فیزیکی

سومین زمینه ی نبوغ بالقوه هوش فیزیکی است . قهرمانان برجسته که توانایی بالقوه در زمان بندی و هماهنگی حرکت و استفاده از بدنشان دارند از این نوع هوش بهره مندند . امکان دارد شخصی که در مدرسه در امتحان های شفاهی و ریاضی نمره ی پائینی می آورد ، در ورزش یک قهرمان کاملا موفقی باشد ، اگر چه هرگز بر روی کارنامه اش درج نخواهد شد .

اکثر مردم با باوربه این که در ورزش یا فعالیت های فیزیکی خاصی توانایی ندارند ارزش خود را پایین می آورند . خبر خوبی که باید به شما بدهم این است که تنها با آموزش صحیح و تمرین ، می توانید در انواع ورزش ها ، مانند شنا ، اسکیت یا اسب دوانی به موفقیت های شگرفی دست یابید ؛ البته اگر علاقه و اشتیاق داشته باشید .

کسانی که از هوش درون فردی بالایی برخوردارند درون نگری خوبی هم دارند . آنها طرز فکر و نوع احساس شان را منعکس می کنند . آنها در نتیجه ی درک بهتر از خودشان ، در ارتباط با دیگران موثرتر هستند

 

هوش موسیقیائی

چهارمین شکل هوش شما می تواند مربوط به موسیقی باشد . ممکن است که موزارت و بتوون در ورزش یا درس ضعیف بودند ، اما می توانستند برخی از زیباترین آهنگ های کلاسیک را که در آن زمان وجود داشت تصنیف کنند . اکثر موسیقی دان های برجسته در درس ضعیف بودند اما معلوم شده که در آهنگ سازی  استعداد استثنایی دارند . آنها می توانند در سطح بسیار بالایی آهنگ اجرا کنند .

البته داشتن هوش موسیقیایی ، تنها توان اجرای یک آهنگ یا توانایی در زدن یک ساز خاص نیست ، بلکه نشانگر ذهنی منظم و هوشی سازمان یافته و دقیق است .

 

هوش فضایی – بصری

پنجمین حوزه ی استعداد درونی شما هوش فضایی – بصری است . یعنی توانایی دیدن و ایجاد اشکال ، قالب ها و الگوها . یک معمار ، مهندس ، نقاش یا شخصی که توانایی واضح دیدن را دارد از این نوع هوش برخوردار است .

به عنوان مثال ، یک معمار باید بتواند ابتدا در ذهن و سپس بر روی کاغذ ساختمان های زیبایی ترسیم کند تا مهندس باهوش ریاضی ، بتواند آن را به نقشه ها و ابعاد دقیقی برای ساختن آن تبدیل کند . این همان هوشی است که شما قبل از این که رویاهایتان به حقیقت بپیوندند ، برای مجسم کردن و دیدن اهداف تان از طریق چشم درون خود ، از آن استفاده می کنید . البته می توانید از طریق تمرین این هوش و توانایی را در خود ایجاد کنید .

 

هوش میان فردی

ششمین شکل هوش ، هوش میان فردی یا هوش اجتماعی است . در واقع نوعی توانایی برای ایجاد ارتباط ، مذاکره ، تحت تأثیر قرار دادن و تحریک دیگران است . ویژگی مشخصه ی آن ، حساسیت بالا نسبت به افکار ، احساسات ، انگیزه ها و آرزوها و خواسته های دیگران است . شخصی که دارای هوش میان فردی بالایی است توانایی زیادی برای برقراری ارتباط موثر با دیگران و پیشبرد کارهایش دارد .

مدیران موفق ، رهبران گروه و حتی افسران ارتش معمولا از هوش میان فردی بسیار بالایی برخوردارند در نتیجه ، همه می خواهند در انجام کارهای گروهی با آنها همکاری کنند .

شما می توانید یک نابغه باشید

 

هوش درون فردی

هفتمین شکل هوش شما همان هوش درون فردی است . یعنی داشتن توانایی برای آگاهی از خودتان . یعنی اینکه کی هستید و کی نیستید . با این هوش ، دقیقا می دانید که چه می خواهید و چه نمی خواهید . شما توانایی دارید که برای خودتان اهدافی را معین کنید و برای رسیدن به آن اهداف برنامه ریزی کنید .

کسانی که از هوش درون فردی بالایی برخوردارند درون نگری خوبی هم دارند . آنها طرز فکر و نوع احساس شان را منعکس می کنند . آنها در نتیجه ی درک بهتر از خودشان ، در ارتباط با دیگران موثرتر هستند .

هر چقدر خودآگاهی شما در نتیجه ی تفکر و درون نگری بیشتر باشد ، به همان اندازه درک خودتان نیز بالاتر است . هر چقدر خودتان را بهتر درک کنید و این که چرا طرز فکر و نوع احساس تان چنین است به همان اندازه خود را بیشتر قبول خواهید کرد . هر چقدر بیشتر خودتان را به عنوان یک فرد ارزشمند قبول داشته باشید به همان اندازه بیشتر خودتان را  دوست خواهید داشت و بیشتر به خودتان احترام قائل خواهید بود . و هر چقدر بیشتر خودتان را دوست داشته باشید به همان اندازه ، دیگران را بیشتر دوست خواهید داشت و آنها نیز بیشتر شما را دوست خواهند داشت . هوش درون فردی برای داشتن یک زندگی شاد و موفق مهم است و شما می توانید با تمرین آن را آماده ی بهره برداری کنید .

 

هوش اقتصادی

هشتمین شکل هوش شما در واقع همان هوش کارفرمایانه است . یعنی توانایی برای دیدن فرصت های موجود در بازار و قرار دادن منابع مختلف در کنار یکدیگر برای تولید محصولات و ارائه ی خدماتی که می توان با سود بیشتری آنها را به فروش رساند . هوش کارفرمایانه یکی از باارزش ترین و پرطرفدارترین هوش ها در دنیای کاروکاسبی است و اساس همه ی تجارت های موفق و کارهایی است که رشد سریع دارند .

 

هوش شهودی

نهمین شکل هوش شما هوش شهودی است . یعنی داشتن توانایی برای حس درستی و نادرستی موقعیت ، قضاوت سریع و صحیح در مورد مردم و ارائه ی ایده ها و بینش هایی جدا از منطق یا تعلیم و تربیت .

اکثر مردم قاضی های بزرگ شخصیت هستند . به نظر می رسد که آنها طول چند ثانیه ملاقات با دیگران یا حتی با شنیدن صدای آنها می توانند به موارد زیادی در مورد آنها پی ببرند .

در این مورد ، شمّ زنان قابل احترام تر از شمّ مردان است . اما وقتی از زن ها و مردها سوالات مر بوط به شم و درک مستقیم پرسیده می شود هر دو گروه به طور مساوی نمرات خوبی دریافت می کنند . پس چرا ما به شم زن ها بیشتر احترام می گذاریم ؟ به این دلیل است که زن ها بیشتر از مردها به چشم خود اعتماد دارند و به ندای درونی خود گوش می دهند .

خوشبختانه ، هوش شهودی ذاتی است . هر چقدر بیشتر به شم خود اعتماد کنید و به ندای آن گوش دهید به همان اندازه دقیق تر و قابل اعتماد تر می شود . هر چقدر بیشتر از شم خود استفاده کنید به همان اندازه پاسخ های بهتری از آن دریافت خواهید کرد . نویسنده ی معروفی گفته است « مردها و زن ها زمانی بزرگ ومشهور می شوند که به ندای درونی خود گوش دهند » .

روانشناسی به نا آبراهام مازلو تخمین زده است که تنها ۲ درصد بزرگسالان همه ی کارهایی را که براساس استعداد های خاص شان برایشان امکان پذیر است انجام می دهند

 

هوش انتزاعی

دهمین شکل هوش شما هوش انتزاعی ، یا هوش فکری است . انیشتن چنین هوشی داشت که توانست خودش را ببیند که بر روی پرتوئی از نور سوار است و در نتیجه توانست قانون نسبیت را به شکل فرمول درآورد و انقلابی در دنیای فیزیک به وجود آورد . اغلب در زندگی ، ناگهان ایده یا تصویری به ذهنتان می رسد که چندید عامل را در کنار یکدیگر قرار می دهد و ترکیب جدیدی می سازد ؛ که ممکن است یک ایده ی جدید کاری باشد.

 

ترکیب همه ی هوش ها

داشتن انواع هوش ها باعث می شود تا بی نظیر باشید ترکیب همه ی هوش ها از شما یک نابغه ی با استعداد می سازد و همچنین باعث می شود تا از همه ی کسانی که تا حالا در این دنیا زیسته اند متفاوت باشید .

بهتر است در مورد خودتان این گونه فکر کنید . فرض کنید که این ۱۰ نوع هوش مانند ۱۰ رقم صفر تا نه هستند .

اگر برای هر کدام از انواع هوش ها از صفر تا نه نمره بدهید ، یک عدد ۱۰ رقمی خواهید داشت که ترکیب هوش شخصی شما را نشان می دهد . این ترکیب بی نظیرهوش ها نوعی شماره تلفن هوشمند شخصی را به وجود می آورد . این شماره ی رمزی خصوصی ، باعث می شود که شما از هر شخصی که تا به حال در این دنیا زیسته متفاوت باشید . احتمال این که یک نفر دیگر هم همان فرمول عقلانی را داشته باشد ، یک در میلیون است .

 

استفاده از ذهن باور نکردنی

با استفاده و بهره بردای از ترکیب بی نظیر انواع هوش ها می توانید کارهایتان را در سطح فوق العاده ای انجام دهید . شما باید ابتدا انواع هوش های خود را ارزیابی کنید . و سپس در هر مورد به خودتان نمره بدهید . زمینه های خاص هوشی را که بهره ی بیشتری از آنها می برید ، یعنی بخشی که در گذشته به طور موفقیت آمیز زیاد از آن استفاده کردید شناسایی کنید . بالاخره به اطرافتان نگاه کنید و به این فکر کنید که چه نوع کاری می توانستید انجام دهید که شما را قادر می ساخت تا از ترکیب استثنایی انواع هوش ها در بالاترین سطح استفاده کنید .

مهم تر از همه ، شما باید توجه بیشتری به خود و نیروی مغزی بالقوه ی خود داشته باشید . روانشناسی به نا آبراهام مازلو تخمین زده است که تنها ۲ درصد بزرگسالان همه ی کارهایی را که براساس استعداد های خاص شان برایشان امکان پذیر است انجام می دهند . بنابراین باید ایمان و اعتماد به نفس بالایی نسبت به توانایی هایتان در استفاده از نیروهای درونی برای غلبه به هر مانع و رسیدن به هر نوع هدفی که برای خود تعیین کردید ، داشته باشید .

این مطلب بدون برچسب می باشد.

یک پاسخ به “شما می توانید یک نابغه باشید”

  1. ناشناس گفت:

    سلام علیکم.مطلب جالب و مفیدی بود.سپاس.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *