چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 24 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2339 تعداد نوشته های امروز : 1 تعداد اعضا : 2 تعداد دیدگاهها : 1908×
شناسه : 128

نویسنده : مبین نادری اصلا مفهومی خواندن یعنی چه ؟ چقدر به آن روشی که ما برای خواندن اتخاذ کرده ایم شباهت دارد ؟ به عبارت دیگر آیا ما مفهومی میخوانیم ؟ نظر شما راجع به روش مطالعه خودتان چیست ؟ و یا میزان مطالعه خودتان ؟ تا به حال فکر کرده اید که چه […]

ارسال توسط :
پ
پ
نویسنده : مبین نادری

اصلا مفهومی خواندن یعنی چه ؟ چقدر به آن روشی که ما برای خواندن اتخاذ کرده ایم شباهت دارد ؟ به عبارت دیگر آیا ما مفهومی میخوانیم ؟ نظر شما راجع به روش مطالعه خودتان چیست ؟ و یا میزان مطالعه خودتان ؟
تا به حال فکر کرده اید که چه میزان از ساعات مطالعه شما به نتیجه می رسد و چه مقدار از آن چیزی را که میخوانید یاد گرفته اید ؟
خواندن مطلبی به صورت مفهومی یعنی اینکه تمام جوانب آن مطلب برای شما شفاف و واضح شود و نقاط کور و قسمت های گنگی از آن مطلب باقی نماند و یا با یک تعریف عملی تر می توان گفت هرگاه بعد از مطالعه یک مطلب توانستید آن را بدون استفاده از جزوات و کتاب هایتان برای خود و یا دیگری تشریح کنید و آن وقت مطلب را مفهومی خوانده اید و «یاد گرفته اید»
در واقع روش دوم یک تست خوب است برای اینکه بدانید مفهومی خوانده اید یا نه؟

در کل مفهومی خواندن یک پروژه است که ما در این بخش می خواهیم آن را برای یادگیری دروسی که در کلاس تدریس می شود و یا به عبارت دیگر به شکل «استاد- شاگردی» اند و شامل مسائل تحلیلی می باشند مطرح کنیم. این روش فراگیری مطالب به شش قسمت عمده تقسیم می شود:

۱) دقت و توجه کامل در کلاس درس به مطالب ارائه شده توسط استاد(مربی) و برداشت و یادداشت نکات از آنها؛

۲) رفع اشکال و ابهام راجع به مطالب ارائه شده در کلاس درس(بلافاصله).به هیچ وجه از پرسیدن سوال در کلاس درس نترسید: مطمئن باشید سوالی که برای شما ایجاد می شود، سوال چند نفر دیگر هم هست؛ چه بسا ممکن است آن سوال سوال کل کلاس باشد و هیچ کدام از شما جرات پرسیدن آن را نداشته باشد پس از همین امروز تصمیم بگیرید خود و کل کلاستان را نجات دهید!

۳) بعضی سوال ها را در طول کلاس نمی توان پرسید، پس بهتر است بعد از کلاس هم چند دقیقه وقت استادتان را بگیرید و ابهاماتتان را کاملا رفع کنید.

۴) درس هر روز را همان روز مرور کنید، هر قسمتی از جزوه را که نمی فهمید، علامت سوال بزنید. با خواندن کتاب درسی، کتاب کمکی، پرسیدن سوال از دوستان و استاد، علامات سوال جزوه خود را پاک کنید و مطمئن شوید که مطلب را کاملا یاد گرفته اید.

نکته: یاد گرفتن مطلبی(هر چند هم کامل) دقیقا مساوی با توانایی حل مساله از آن مطلب(یا درس) نیست.
مثال: ممکن است شما راجع به رانندگی چندین جلد کتاب مطالعه کنید اما این مطالعه دقیقا مساوی با رانندگی کردن نیست. اکر بخواهید راننده شوید، باید رانندگی را تمرین کنید نه مطالعه!

۵) نکته و مثال ذکر شده دلیلی بر حل مساله و تمرین بعد از یادگیری مفهوم است. در واقع شما در مرحله اول(برداشت اصل مفاهیم) اصول راجع به آن مطلب را یاد می گیرید و در بخش دوم(حل مساله و تمرین) فرعیات و ریزترین نکات مطلب برایتان درافتاده و کورترین نقاط آن آشکار و واضح می شود.

۶) خلاصه برداری از اصل مفاهیم و نکات آنها به منظور بازخوانی سریعتر مطلب و جلوگیری از اتلاف وقت؛بیشتر اوقات لازم است مطلبی را که یاد گرفته اید چند ماه دیکر و یا حتی بیشتر بازخوانی کنید. برای اینکه یادآوری این مطلب آسانتر شود و وقت کمتری را هزینه بکنید ، بهتر است که از آن خلاصه برداری کنید.این نکته از ضروری ترین نکات برای شرکتکنندگان آزمون کنکور است.

یادگیری مفاهیم، حل مساله و تمرین و نهایتا خلاصه برداری باعث می شود بیشترین بازده علمی و کمترین اتلاف زمانی را داشته باشید.

تذکر: نکات ذکر شده به صورت تجربی کسب شده است و هرچند که ممکن است دلیل علمی داشته باشد،اما فاقد منبع علمی خاصی است.

ثبت دیدگاه

7 دیدگاه برای “پروژه یادگیری و مفهومی خواندن”
  1. سلام مبین گیان دست وه ش بؤ

    پاسخ
  2. کاک مبین عزیز مطلب کوتاه و خیلی خیلی مفید و پرباری بود.
    جزاکم الله خیرا

    پاسخ
  3. د سو وه ش بو کاک موبینی عه زیز

    پاسخ
  4. mobin gian das vash spas

    پاسخ
  5. افرین برادر افرین موفق باشی
    دانا

    پاسخ
  6. هوالمستعان*سلام الله علیکم*ممنون کاک مبین،مطلب مفید و مختصری بود،رستگار باشید.

    پاسخ
  7. سلامل وه نه کا مبین.
    ده س و ه ش برا، عالی بود.
    خیلی مختصر و مفید و جامع!

    پاسخ
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.