آخرین اخبار

۷ دلیل برای نوشیدن روزانه آب گرم

نویسنده : صادق مظفری / بر خلاف آب سرد که می‌تواند موجب انجماد و یا سفت شدن چربی‌ها در معده و ایجاد ذخایر چربی گردند، آب گرم کمک می‌کند تا غذا در معده راحت‌تر هضم شود و سموم و سایر مواد غیرضروری و زائد نیز حذف گردند. اینکه ما هر روزمان را چگونه آغاز می‌کنیم […]

اشتراک گذاری
14 اسفند 1397
1 بازدید
کد مطلب : 1897

نویسنده : صادق مظفری / بر خلاف آب سرد که می‌تواند موجب انجماد و یا سفت شدن چربی‌ها در معده و ایجاد ذخایر چربی گردند، آب گرم کمک می‌کند تا غذا در معده راحت‌تر هضم شود و سموم و سایر مواد غیرضروری و زائد نیز حذف گردند.

اینکه ما هر روزمان را چگونه آغاز می‌کنیم به نحو غیر قابل تصوری بسیار مهم است. همان‌طور که بسیاری از افراد عادت دارند که روزشان را با یک فنجان چای و یا قهوه شروع کنند، افرادی هم هستند که مایلند با یک نوشیدنی سرد و یا آب سرد روزشان را آغاز کنند. اما از دیدگاه برخی از محققین تمامی این عادات نادرست‌اند.

محققان اذعان داشته‌اند، شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد در مقایسه با آب سرد، مایعات گرم و داغ می‌توانند تا میزان قابل توجهی میزان انباشت مخاط در بینی، گلو و دستگاه گوارش را کاهش دهند. بنابراین از عفونت‌های ویروسی و باکتریایی پیشگیری خواهد شد



شکی نیست که آب برای بدن و داشتن زندگی سالم بسیار ضروری است. اکثر متخصصان پوست و سلامت بر این باورند که مصرف کافی و به اندازه آب در طول شبانه روز و حفظ آب بدن بسیار مهم بوده و به بدن در دفع سموم و اجتناب از پیری زودرس پوست کمک خواهد نمود. با این حال، مصرف هشت لیوان آب تصفیه شده روزانه خیلی بیشتر از این‌ها می‌تواند مؤثر و مفید باشد. همان‌طور که ممکن است کمی عجیب به نظر برسد، اما مصر آب گرم، آن هم در هنگام صبح می‌تواند مزایای سلامتی فراوانی را برای بدن به دنبال داشته باشد.



بر اساس یک مطالعه‌ی منتشر شده در مجلات مرتبط با مسائل دارویی و پزشکی، بدن انسان قادر به مدیریت آب سرد نیست و عروق خونی را سفت و تنگ می‌نماید که خود مانع هضم و آب رسانی مناسب بدن خواهد شد. علاوه بر این به جای تمرکز بر جذب مواد مغذی، بدن باید پس از مصرف آب سرد مقداری انرژی خود را نیز برای تنظیم دمای داخلی بدن مصرف نماید. نوشیدن آب سرد پس از صرف غذا می‌تواند موجب تولید مازاد مخاط در معده گردد که می‌تواند سبب اختلال در عملکرد طبیعی سیستم ایمنی بدن شده و آن را در برابر عفونت‌ها آسیب‌پذیر گرداند.

در حالی که طعم‌های گوناگون و لذت‌بخش نوشیدنی‌های صبحدم موجب وسوسه انسان به استفاده از نوشیدنی‌های متفاوت خواهد بود، ما در اینجا به بیان هفت دلیل برای کنار گذاشتن مصرف چای و قهوه و سایر نوشیدنی‌ها در هنگام صبح، در ازای یک لیوان آب گرم تصفیه شده می‌پردازیم. اصلاً چرا از آب لیموی تازه برای افزایش اثرات مفید و طعم و مزه به نوشیدنی خود استفاده نکنید؟

 

تقویت متابولیسم بدن

اگر در حال تلاش برای کم کردن وزن هستید، نخستین چیزی که باید در هنگام صبح مصرف نمایید، یک لیوان آب گرم است. این امر می‌تواند موجب تسریع در این عمل گردد. آب گرم موجب افزایش دمای بدن شده که به نوبه خود افزایش میزان متابولیسم یا فرایند چربی سوزی را در پی خواهد شد.

 

تمیز و پاک کردن دستگاه گوارش

بر خلاف آب سرد که می‌تواند موجب انجماد و یا سفت شدن چربی‌ها در معده و ایجاد ذخایر چربی گردند، آب گرم کمک می‌کند تا غذا در معده راحت‌تر هضم شود و سموم و سایر مواد غیرضروری و زائد نیز حذف گردند.

 

تصفیه خون

در حالی که این موضوع بسیار بحث‌برانگیز است، اما به اعتقاد جمعی از محققین طب آیورودا، نگهداری آب در ظروف مسی روند طبیعی سم‌زدایی بدن را بهبود می‌بخشد. از آنجایی که مس یک تصفیه‌کننده‌ی مناسب خون و از بین برنده‌ی باکتریایی است، توصیه می‌شود در هنگام صبح و برای بهبود سلامت کلی بدن، برای نوشیدن آب از ظروف مسی استفاده نمایید.

 

سطح گردش خون و قند خون را بهبود می‌بخشد

مشخص شده که آب گرم مخلوط با لیمو برای افراد مبتلا به بیماری دیابت مفید است. این کار موجب انقباض عروق در شریان‌ها می‌شود و نتیجتاً گردش خون بهبود خواهد یافت. علاوه بر این محلول آب گرم و لیمو می‌تواند به کنترل وزن و تنظیم قند خون کمک کند.

 

تسهیل یبوست

یبوست یک مشکل شایع در معده است که اغلب به دلیل کمبود آب در بدن رخ می‌دهد. نوشیدن یک لیوان آب گرم در هنگام صبح موجب آب‌رسانی و تسریع و تسهیل نقل و انتقال مواد در بدن می‌شود. به عقیده‌ی محققین، انجام این کار ساده و کم هزینه می‌تواند بیشتر به سود بانوان باشد، زیرا تغییرات هورمونی بیشتری در آن‌ها رخ می‌دهد و همچنین یبوست یک مسئله‌ی رایج در میان آن‌ها به شمار می‌آید.

 

رقیق کردن مخاط

محققان اذعان داشته‌اند، شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد در مقایسه با آب سرد، مایعات گرم و داغ می‌توانند تا میزان قابل توجهی میزان انباشت مخاط در بینی، گلو و دستگاه گوارش را کاهش دهند. بنابراین از عفونت‌های ویروسی و باکتریایی پیشگیری خواهد شد.

 

بهبود خلق و خو

بر اساس یک مطالعه منتشر شده، نوشیدن آب گرم می‌تواند موجب بهبود خلق و خو در ارتباط با دیگر مردم شود. به نظر می‌رسد گرمای فنجان و احساس لذت‌بخش نوشیدن مایعات گرم بر خلق و خوی انسان تأثیر مثبت گذاشته و موجب بهبود دیدگاه انسان نسبت به دیگر افراد خواهد شد.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *