آخرین اخبار

ثبت جهانی اورامانات

معاون سازمان میراث‌ فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: بخش هایی از پرونده ثبت جهانی اورامانات آماده شده و در اولویت پرونده های ارسالی به یونسکو «سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد» است. محمدحسن طالبیان روز چهارشنبه در سفر به استان کرمانشاه و در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: ثبت جهانی منطقه […]

اشتراک گذاری
26 اردیبهشت 1398
2 بازدید
کد مطلب : 1961

معاون سازمان میراث‌ فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: بخش هایی از پرونده ثبت جهانی اورامانات آماده شده و در اولویت پرونده های ارسالی به یونسکو «سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد» است.

محمدحسن طالبیان روز چهارشنبه در سفر به استان کرمانشاه و در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: ثبت جهانی منطقه اورامانات را به عنوان یکی از منظرهای فرهنگی بی نظیر جهانی از سه سال گذشته در دستور کار قرار داده ایم و تلاش داریم با برطرف کردن اشکالات، این منطقه را برای کشور ایران ثبت جهانی کنیم.
وی تصریح کرد: زمانی که موضوع منظر را مطرح می کنیم، هم میراث ملموس و هم میراث ناملموس مدنظر است و باید زبان، لباس، هنر، صنایع دستی و تاریخ، فرهنگ و طبیعت به عنوان یک منظر در نظرگرفته می شود و تمام این معیارها باید جمع آوری شود که کار بسیار سخت و پیچیده ای است.
معاون میراث فرهنگی کشور اضافه کرد: اورامانات یکی از بهترین مناطق کشور است و تعامل با طبیعت، نبوغ بشری و همت و خلاقیت مردمان این منطقه فوق العاده زبانزد است.
طالبیان ادامه داد: منطقه اورامانات از لحاظ فرهنگی در استان های کرمانشاه و کردستان و بخش هایی از کردستان عراق قرار دارد و ما تلاش خواهیم کرد با دولت عراق این کار را مشترک انجام دهیم و در این خصوص موافقت های اولیه ای صورت گرفته است.
وی اظهار کرد: این منطقه می تواند یک منطقه مثال زدنی در سطح جهانی باشد که به صلح، اصالت و یکپارچگی، معیشت مردم و گردشگری منطقه کمک خواهد کرد.
معاون سازمان میراث‌ فرهنگی افزود: با ثبت جهانی منطقه اورامانات این منطقه به عنوان یک تاریخ و طبیعت استثنایی معرفی خواهد شد و به ۳۵ زبان زنده دنیا ترجمه و به گردشگران کشورهای مختلف معرفی می شود و تمام جهان موظف به حفاظت، صیانت و توسعه و پایداری این منطقه خواهد بود.
طالبیان گفت: برای این مهم بررسی هایی انجام شده و ادامه خواهیم داد و با کارشناسان تلاش خواهیم کرد که هرچه سریع تر این ثبت جهانی به سرانجام برسد و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز تاکید کرده اند که در اولویت باشد.
وی اضافه کرد: ثبت جهانی یک کار تمام عیار و با استاندارد جهانی است و ضرورت داد همه ادارات و نهادها با هم افزایی و یکپارچگی در این راستا تلاش کنند.
معاون سازمان میراث‌ فرهنگی یادآور شد: با ثبت جهانی اورامانات یک نقشه مدیریتی تعریف می شود و مکان هایی که برای توسعه و سرمایه گذاری نیاز است، نحوه اجرای آنها تعریف خواهد شد.
طالبیان یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران ۲۳ اثر ثبت شده جهانی دارد که یک اثر آن طبیعی و ۲۲ اثر آن نیز فرهنگی و تاریخی است.
بخشی از اورامانات شامل شهرستان های پاوه، جوانرود، روانسر و ثلاث باباجانی در استان کرمانشاه است.
بخشی از اورامانات نیز در شهرستان های مریوان، سروآباد و کامیاران استان کرمانشاه واقع شده و بخش دیگری از آن نیز در استان حلبچه عراق واقع می باشد.
به گفته مدیر پایگاه منظر فرهنگی تاریخی اورامانات، ۲۹۵ اثر ثبت شده ملی در این منطقه و در شهرستان های ثلاث باباجانی، روانسر، پاوه و جوانرود وجود دارد که بیشترین آثار ثبت شده گردشگری ملی با ۲۰۰ اثر در شهرستان ثلاث باباجانی واقع شده است.
استان کرمانشاه با ۲ میلیون نفر جمعیت دارای بیش از چهار هزار اثر تاریخی است که بیش از ۲ هزار و ۲۵۰ اثر آن ثبت ملی شده است.
سنگ نگاره و کتیبه داریوش هخامنشی در شهر بیستون تنها اثر ثبت شده جهانی استان کرمانشاه است.

 

منبع : ایرنا

این مطلب بدون برچسب می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *