چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 24 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2340 تعداد نوشته های امروز : 2 تعداد اعضا : 2 تعداد دیدگاهها : 1908×
اورامانات غایب بزرگ سامانه گرمسیری
شناسه : 3137

سیدعلاءالدین حیدری / اورامانات منطقه ای وسیع با چهار شهرستان، با میانگین بارش سالیانه بیش از ۷۰۰ میلیمتر، میلیونها مترمکعب آب، هزاران هکتار زمین های مرغوب ( دشت و کوهپایه ) و مردمانی سخت کوش و تلاشگر سالهاست از فقر و محرومیت رنج می برد. هزاران جوان بیکار و صدها نخبه جویای فرصت، حاصل سالها […]

ارسال توسط :
پ
پ

سیدعلاءالدین حیدری / اورامانات منطقه ای وسیع با چهار شهرستان، با میانگین بارش سالیانه بیش از ۷۰۰ میلیمتر، میلیونها مترمکعب آب، هزاران هکتار زمین های مرغوب ( دشت و کوهپایه ) و مردمانی سخت کوش و تلاشگر سالهاست از فقر و محرومیت رنج می برد.

هزاران جوان بیکار و صدها نخبه جویای فرصت، حاصل سالها بی بهره بودن اورامانات از توسعه و بی تدبیری مدیران ماست. فرصتهای اورامانات یکی پس از دیگری در سایه بی توجهی ها از دست می روند.

 

یکی از این فرصتها باغداری و کشاورزی و بی توجهی به این صنعت عظیم در اورامانات است. باغداری پاوه که روزگاری نه چندان دور زبانزد خاص و عام بود اینک در سایه کم آبی و نبود برنامه در معرض نابودی است.

 

دشتهای مرغوب روانسر، جوانرود و ثلاث در نتیجه کمبود آب تبدیل به زمینهایی با کمترین بهره وری شده اند . شهرهای بانه وره، تازه آباد، جوانرود و دهها روستا در اورامانات و جمعیتی قریب صدهزار نفر از کمبود آب آشامیدنی در وضعیت بحرانی هستند.

 

استحصال بی رویه آبهای زیرزمینی دشت روانسر دیری نمی پاید که منجر به نشست آن و فاجعه زیست محیطی خواهد شد. سفره های زیرزمینی دچار فرونشست و کاهش دبی و یا خشک شده اند.

 

باغهای پاوه در چند متری سد داریان تشنه و پژمرده آب، اما دریغ از قطره ای آب که آنها را سیراب کند. پروژه آبرسانی به دشت حر در ثلاث سالهاست به سرانجام مطلوب نرسیده و مردم در آرزوی تحقق آنند.

 

زمینهای منطقه میرآباد ثلاث علیرغم همجواری با سد آزادی و خط انتقال آب آن، از آب بی بهره و کشاورزی منطقه را تحت الشعاع خود قرار داده است.

 

زمینهای کشاورزی جوانرود بی بهره از سامانه گرمسیری همچنان بسان دهه ۴۰ مورد بهره برداری سنتی قرار می گیرند. اگر از کشاورزان اورامانات سئوال کنید که وضعیت کشاورزی و باغداری تان چطور است ؟ بدون شک قریب ۱۰۰% آنها ناامید و مایوس خواهند گفت که ماحصلی نداریم.

 

همه این مشکلات درمانش آب و سامانش سامانه گرمسیری بود که نبود.

 

چرا وقتیکه رهبر معظم انقلاب (مدظله العالی) پیوست همه پروژه های مناطق محروم را توسعه آفرینی و محرومیت زدایی از آن مناطق دستور داده اند، اما متاسفانه در اورامانات در قالب سامانه بزرگی چون گرمسیری این پیوست نادیده گرفته شده و ما شاهد تعلل چند ساله مسئولین هستیم.

 

کم کاری ها از مدیران بوده و قطعا در محضر مردم اورامانات مسئول هستند. جوانان ما از کشاورزی قطع امید کرده اند و این زنگ خطری برای مهاجرتهای فاجعه بار از اورامانات است.

 

زمینهای اورامانات تشنه ی تدبیر مسئولین و آب این سامانه ها هستند. ” طی طریق بیش از صد کیلومتری آب سیروان از اورامانات به سمت زمینهای مناطق دوردست، بدون تعیین سهم آب و تحول در کشاورزی منطقه جفا و بی تدبیری است.

 

روا نیست، مردمی که صدای شرشر آب سیروان را می شنوند از مهر سامانه گرمسیری و آب سیروان بی بهره باشند. آب یک نعمت خدادادی مشاع است و همه از آن حق دارند اما نباید مردم سرچشمه ، از چشمه بی نصیب بمانند “

 

لطفا اورامانات را دریابید.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.