آخرین اخبار

تغییر رنگ پوست کف پا

زرد شدن پوست کف پا تقریباً شایع است اما بیشتر افراد به ندرت متوجه آن می‌شوند. علتش هم این است که کف پا قسمتی از بدن است که زیاد به آن توجه نمی‌کنیم. اما کف پاها و دست‌های ما معمولاً مشکلات متابولیسمی ما را بازتاب می‌دهند. تغییر رنگ در پوست کف پا اتفاقی است که […]

اشتراک گذاری
27 بهمن 1399
3 بازدید
کد مطلب : 2210

زرد شدن پوست کف پا تقریباً شایع است اما بیشتر افراد به ندرت متوجه آن می‌شوند. علتش هم این است که کف پا قسمتی از بدن است که زیاد به آن توجه نمی‌کنیم. اما کف پاها و دست‌های ما معمولاً مشکلات متابولیسمی ما را بازتاب می‌دهند.

تغییر رنگ در پوست کف پا اتفاقی است که مکرراً روی می‌دهد و علت‌های زیادی می‌تواند داشته باشد. اما افراد معمولاً زمانی که متوجه زرد شدن این قسمت از بدن خود می‌شوند، تعجب کرده و ممکن است نگران شوند. دلیلی ندارد خونسردی خود را از دست بدهید؛ در واقع این تغییر لزوماً بیانگر یک مشکل جدی در سلامتی نیست.

خیلی از ما پیش از اینکه متوجه زرد شدن پوست کف پای خودمان شویم، متوجه زردی کف پای دیگران می‌شویم. این رنگ معمولاً ناشی از کاروتن زیاد در رژیم غذایی است. کاروتن‌ها رنگ‌دانه‌هایی هستند که در انواع زیادی از غذاها، مانند هویج وجود دارند. در این مطلب توضیح می‌دهیم چرا پوست کف پاهایتان زرد می‌شود.

کاروتن و کف پاهای شما

همان‌طور که گفتیم، مصرف کاروتن زیاد، معمول‌ترین دلیل زرد شدن کف پاهاست. این یک عارضه‌ی بی‌خطر است که در افرادی دیده می‌شود که کاروتن زیاد در بدنشان جمع شده است. کاروتن‌ها رنگ‌دانه‌هایی هستند که در انواع میوه‌ها و سبزی‌ها یافت شده و سبب زرد یا قرمز شدن این مواد غذایی می‌شوند. مثلاً پرتقال، هویج و سیب زمینی شیرین سرشار از کاروتن هستند.

تجمع کاروتن زیاد در بدن معمولاً بعد از مصرف کاروتن زیاد روی می‌دهد اما اغلب همراه با بیماری‌های دیگر است که آن‌ها نیز سبب افزایش این ماده در خون می‌شوند. مثلاً این اتفاق برای کسانی روی می‌دهد که دچار کم‌کاری تیروئید هستند. این عارضه علامتی غیر از زرد شدن رنگ پوست ندارد و ضمناً کف دست‌ها و پاها را تحت تأثیر قرار می‌دهد. زرد شدن پوست کف پا به دلیل کاروتن زیاد عارضه‌ای موقتی بوده و تنها از جهت ظاهری و زیبایی افراد را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

 

دیگر علت‌های زرد شدن کف پا

عوامل دیگری هم می‌توانند رنگ کف پاها را زرد کنند و برخی از آن‌ها مربوط به بیماری خاصی هستند. مثلاً یرقان یکی از آن‌هاست. یرقان، اصطلاحی پزشکی است که برای زرد شدن پوست و مخاط استفاده شده و زمانی روی می‌دهد که بیلی‌روبین، بالاتر از حد نرمال است. بیلی‌روبین، رنگ‌دانه‌ای زرد است که در صفرا وجود داشته و به عنوان شاخصی از عملکرد کبد محسوب می‌شود. از این رو، وقتی یرقان وجود دارد، نه تنها کف دست‌ها و پاها زرد می‌شوند بلکه چشم‌ها نیز زرد می‌شوند. این بیماری ممکن است ناشی از نارسایی کبد، مانند سیروز یا بیلیاری کولیک و دیگر علت‌ها باشد.

اگر نوزاد دارید پس لازم است درباره‌ی یرقان نوزادان اطلاعاتی داشته باشید. زیرا این عارضه‌ای نسبتاً شایع در میان کودکان تازه متولد شده است. یرقان نوزادان معمولاً موقتی است اما همیشه بهترین کار این است که درباره‌ی آن با پزشک متخصص کودکان مشورت کنید.

آنمی نیز می‌تواند منجر به یرقان شود اما رنگی که ایجاد می‌کند زرد روشن نیست، بلکه کدر و رنگ‌پریده است. این اتفاق زمانی می‌افتد که غلظت هموگلوبین در گلبول‌های قرمز پایین‌تر از حد نرمال می‌شود. در این حالت معمولاً علائم دیگری نیز وجود دارد، مانند خستگی و بی‌انرژی بودن.


 

دلایل کمتر شایع زرد شدن کف پاها

جالب است بدانید سموم خاصی وجود دارند که می‌توانند باعث زرد شدن کف پاهایتان شوند. یکی از آن‌ها ماده‌ای شیمیایی به نام‌ تری‌نیتروتولوئن است که صنایع از آن استفاده می‌کنند، بنابراین عجیب نیست که افراد آن را داشته باشند.

سایر بیماری‌ها مانند دیابت شیرین و پُرکاری تیروئید نیز با این عارضه مرتبط‌اند. حتی افرادی که هایپرلیپوپروتئینمیا دارند نیز ممکن است گاهی دچار زردی کف پا شوند.

پس اگر دیدید پوست کف پاها یا دست‌هایتان زرد شده است نگران نشوید. احتمالاً دلیل آن تجمع کاروتن زیاد در بدنتان است و سلامتی‌تان در خطر نیست. اما مهم است که با پزشک مشورت کرده و از جهت علت‌های دیگر نیز بررسی شوید.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *