آخرین اخبار

احتمال افزایش قیمت گوشت

برخی واحدهای دامداری برای تامین خوراک دام به روش‌های متقلبانه و خارج از عرف روی آورده‌اند. فعالان صنعت دام می‌گویند واحدهای زیرزمینی تولید خوراک دام اقلامی مانند خاک اره و پودر شانه تخم‌مرغ و نان خشک را به خوراک دام اضافه می‌کنند تا حجیم شود و برخی دامداران با هدف ارزان‌تر تمام شدن هزینه تهیه […]

اشتراک گذاری
20 مرداد 1400
2 بازدید
کد مطلب : 2234

برخی واحدهای دامداری برای تامین خوراک دام به روش‌های متقلبانه و خارج از عرف روی آورده‌اند. فعالان صنعت دام می‌گویند واحدهای زیرزمینی تولید خوراک دام اقلامی مانند خاک اره و پودر شانه تخم‌مرغ و نان خشک را به خوراک دام اضافه می‌کنند

تا حجیم شود و برخی دامداران با هدف ارزان‌تر تمام شدن هزینه تهیه خوراک دام از این واحدها خرید می‌کنند.دیاکو افخم، یکی از فعالان صنعت دامپروری هم در صفحه توئیتری خود نوشته است:« ما در ایران کمبود کاغذ و کارتن داریم. بازیافت هم جوابگو نیست چون نصف شانه تخم مرغ مصرف گوسفندان می‌شود!»

در همین زمینه مدیرعامل سراسری اتحادیه دامداران با تائید افزایش تقلب در بازار خوراک دام توضیح داد: برخی افراد متقلب یا کسانی که در کارخانه‌های کنسانتره فعالیت دارند خاک اره، مقوای پودر شده، شن یا ماسه را با نهاده‌های دامی مخلوط و به دامداران می‌فروشند.

مجتبی عالی گفت: تقلب در بازار نهاده زیاد شده است اما دامدار واقعی مقوا یا شانه تخم مرغ را به عنوان خوراک به دام خود نمی‌دهد. در نهایت اگر نهاده‌ای برای دام خود پیدا نکند آن را به کشتارگاه می‌برد و البته چنین تقلب‌هایی در تمام بازارها دیده می‌شود.

خوراک دام آلوده به آفلاتوکسین
همچنین رئیس انجمن صنایع خوراک دام هم با اشاره به نابسامانی بازار خوراک دام توضیح داد: عرضه خوراک دام به دلیل عدم تخصیص ارز و افزایش قیمت حمل و نقل کاهش پیدا کرده است و این روزها واردات قاچاق خوراک دام بیشتر از عرضه رسمی آن به بازار شده است.

 

مجید موافق قدیری گفت: در حال حاضر حجم زیادی خوراک دام در گمرکات کشور به دلیل رطوبت هوا فاسد و دچار سم آفلاتوکسین شده است و همین فساد خوراک دام در گمرک باعث کمبود و افزایش شدید قیمت‌ها در بازار شده است.همچنین چندی پیش ناصر نبی‌پور، رئیس اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان تهران هم از کیفیت دان مرغ انتقاد کرد و گفته بود: « ذرت‌های خارجی در بنادر شمال که دارای بیشترین میزان رطوبت هستند، نگهداری می‌شوند. بنابراین اکثر این نهاده‌ها به دلیل تاخیر در تحویل کپک‌زده و فاسد می‌شوند.»

او ادامه داد: اختلاف قیمت ذرت دولتی تا بازار ۲۱۶ درصد است و نرخ مصوب دولتی ذرت هزار و ۹۰۰ تومان است اما این نهاده در بازار با قیمت شش هزار تومان فروخته می‌شود. جو و کنجاله هم با قیمت شش تا ۹ هزار تومان داد و ستد می‌شود.موافق قدیری همچنین گفت: هنوز تیم جدید دولت سیزدهم مستقر نیست. کرونا باعث دورکاری اکثر مدیران دولتی شده است. بنابراین عملا فعالیتی انجام نمی‌شود و این بروکراسی‌ها تولیدکنندگان را بلاتکلیف کرده است.

او در پیش‌بینی اعلام کرد که چنانچه عرضه نهاده بیشتر نشود، محصولات پروتئینی گران می‌شود.چندی پیش محمد کهترپور فریمان، عضو سندیکای تولیدکنندگان کاغذ به شبکه خبر گفته بود: « به زودی شانه تخم مرغ هم نداریم و ۲۵۰ واحد کاغذساز و شونه تخم مرغ در آستانه تعطیلی هستند.»

این مطلب بدون برچسب می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *