پنجشنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 18 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2334 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 2 تعداد دیدگاهها : 1908×
افتتاح دارالقرآن و سالن اجتماعات دشه
شناسه : 1448

شاهدان امروز نظاره گر مراسمی بودند که در آن همیّت و حمیّت مردم بزرگوار روستای دشه را نشان می داد، امروز عرصه ی ظهور و بروز ایمان و اعتقادات مردمی بود که به ندای دل پاسخی فراخور شعور والای شان سر دادند. مردمانی که به مناسبت های مختلف با تعامل جمعی و مستغنی از همراهی […]

ارسال توسط :
پ
پ

شاهدان امروز نظاره گر مراسمی بودند که در آن همیّت و حمیّت مردم بزرگوار روستای دشه را نشان می داد، امروز عرصه ی ظهور و بروز ایمان و اعتقادات مردمی بود که به ندای دل پاسخی فراخور شعور والای شان سر دادند. مردمانی که به مناسبت های مختلف با تعامل جمعی و مستغنی از همراهی دیگران ،در اوج نیاز آنچه را که آرزو می نمایند، از سر اخلاص و ایثار به واقعیت مبدل می سازند.

دشه+2

به گزارش خبرگزاری پاوه پرس؛ افتتاح غسالخانه، دارالقرآن و سالن اجتماعات با اهتمام مردم متدین روستای دشه، فرصتی مناسب را ایجاد نمود تا ایمان داران، مراسم شکرگزاری را به جا آورند و علاوه بر تحسین غیرت و تعصب معقول و منطقی، بر بلوغ اجتماعی شان نیز صحه بگذارند.

 

امام جمعه محترم شهر پاوهدر این مراسم معنوی به تمجید از مردم دشه پرداخت: در خاطرات ملک محمود برزنجی در سال ۱۹۱۳ که در حال ستیز با انگلیسی ها بوده، آماده است ۶ ماه سرد سال را در غارهای دزلی به سر می برد و در اوایل بهار به هنگام شروع مبارزه خویش به دکا شیخان می رسد، در آن ایام خانمی به پیشوازشان می آید و درخواست پذیرایی می نمایند. ملک محمود به سبب کثرت همراهان، اجابت دعوت را به وقت دیگر موکول می نماید و این موضوع با اصرار خانم مورد نظر همراه می گردد، ملک محمود نیز از آن بانوی محترمه درخواست مقداری نمک می نماید، و با مزه نمودن نمک اعلام می نماید از امروز نمک گیر و نمک خور شما هستم و تا هنگامی که در قید حیات باشم احترام و تکریم شما در ذهن ام محفوظ می ماند.

 

حاج ماموستا ملاقادر قادریاین مقدمه را بدان سبب عنوان نمود: که دورانی (بهمن سال ۱۳۴۳ ) از حیات علمی خویش را در محضر اساتیدی در دشه سپری نموده و در کنار این مردم نان ونمک مردم آن را میل و چشیده ام و بدین جهت است که برای اهالی محترم روستای دشه احترام خاصی قائلم

امام جمعه پاوه1

ملاقادر قادری در ادامه افزود:آئین اسلام زندگی را در دو جهت دنبال می نماید، زمانی برای دین، بانگ سر می زند و دستور می دهد در کنار هم جمع شوید و برای امور دنیوی ( کار و…) دستور می دهد بروید و پراکنده شوید…. اسلام توصیه به وحدت و در کنارهم بودن را مایه موفقیت و پیشرفت تأکید می نماید وتفرقه و چند صدایی را عامل عقب ماندگی در ابعاد مختلف آن می داند.

 

وی در ادامه تصریح نمود:مردم دشه به سبب شناخت و آگاهی خویش ثمره ی اتحاد و هماهنگی و همراهی را به عینه ثابت نموده اند و همت مذکور را، معیاری برای این بزرگی اعلام نمود.

 

امام جمعه پاوهگذری بر سفر به اقلیم کردستان عراق و افتتاح مسجد و… داشتند و بر تدین و پایبندی به دین مردمان آن دیار اشاره نمود، موضوعی که تصورات ذهنی عامه به اقتباس از سیمای کانال های تلویزیونی نشأت گرفته و در واقع اجحافی در حق مردم آن دیار صورت گرفته است، ایشان به نقش رسانه ها در تبیین و شناخت به ویژه در عرصه ی فرامنطقه ای تأکید نمود و خواستار بیان واقعیت های موجود جامعه شدند تا حقیقت های موجود آنطور که هست تأثیرات خود را در افکار عمومی نشان دهد. و قضاوت ها بر اساس واقعیت های موجود منطبق گردد.

 

قادریجایگاه دینی اهالی دشه را با توجه به وجود علمای بزرگ دشه (ملا عبدالله دشه ای) و مردان صالح این دیار حائز اهمیت برشمرد و به حدیث پیامبر اکرم (ص) “خیر الناس انفعهم لناس” استناد نمود که فرمودند: بهترین فرد کسی است که برای دیگران خیری داشته باشد، مردم دشه را  قومی با غیرت و مخلص برشمرد که منشا خیر و برکت برای خود و دیگران هستند و بدین خاطر شایسته تقدیر و تحسین می باشند.

 

ماموستا قادری افزود: شما قومی خودکفا هستید. اگر قرار باشد مفهوم خودکفایی معنی شود باید به دشه بیائیم و در اینجا با مفهوم آن آشنا شویم. علی ایحال به سبب بدهی های ایجاد شده جناب ماموستا ملاهادی رمضانی تقبل مساعدت ۵۰ میلیون ریال را اعلام داشتند و با مکاتبات معمول پیگیر سایر بدهی خواهیم بود.

امام جمعه پاوه در پایان تصریح نمود: اینجانب به سان یکی از اهالی دشه با رایزنی با نماینده محترم وفرماندارمحترم مشکلات آب شرب و گاز رسانی را پیگیری ورصد می نمایم به امید آنکه کاهشی برمشکلات مردم باشد.

ملا جمال

در ابتدای برنامه ماموستا ملا جمال احمدی امام جمعه محترم دشهضمن عرض خیرمقدم به مدعوین محترم سالی پر از ایمان، امان، سلامتی، تدین و هر آنچه را که به صلاح خیر وبرکت دنیا وآخرت است برای حاضرین طلب نمود.

وی نام گذاری این مکان را به دارالقرآن و سالن اجتماعات (به تعبیری فرهنگسرا) از آن جهت برشمرد که احکام فقهی و شرعی مسجد شامل آن نگردد (هرآنچه که محدودیت برای فضای مساجد متصور است).

امام جمعه دشه افزود:استارت اولیه این حرکت اساسی را در وهله ی اول (نعمت، شکر، توفیق، تأیید و توکل ) خدا و در وهله ی دوم نیزهمت، سخاوت و گذشت مردم دشه که در سایه مشورت، رایزنی با مسئولین محترم امر، به ویژه امام جمعه محترم پاوه برشمرد.

 

ماموستا جمال تصریح نمودخواست دیرینه مردم این دیار در راه اندازی مکانی جهت برگزاری اجتماعات، کارگاه های آموزشی، محلی برای برگزاری تعزیه زنان (فاتحه خوانی)، فعالیت های اجتماعی، سیاسی، انتخابات و… با اهتمام مردم روستا محقق گردید.

امام جمعه دشهاز شور وشعف مردم در همراهی وساخت این مکان فرهنگی، دینی تقدیر نمود و آن را غیرقابل توصیف برشمرد.وی کل مشارکت مردم را یک میلیارد و نوزده میلیون ریال وجه نقد، قریب ۱۰۰ میلیون ریال فعالیت بدون اجر ومزد استادکار وکارگر، ۲۰۰ میلیون ریال کمک های جنسی ( مصالح و..) اعلام نمود که در این میان مبلغ ۲۳۰میلیون ریال بدهی داریم که انشاا.. با اهتمام مردم و مسئولین حاضر این نیز تأمین می گردد.

فرجی2

قباد فرجی عضو شورای اسلامی روستابه نیابت از اعضای شورا از حضور حاضرین تشکر نمود، وی در ادامه شروع پروژه را از تاریخ ۹۲/۰۵/۲۶ مرداد لغایت اول اسفند ۹۲ عنوان نمود.

قباد فرجیاز سعی و اهتمام مردم دشه که در کلیه مراحل احداث سنگ تمام گذاشتند و مسئولانه با موضوع برخورد نمودند تقدیر و تشکر نمود.

 

عضو شورای اسلامی روستادر خصوص مشخصات پروژه گفت:ساختمان احداثی دارالقرآندر مساحتی به متراژ  ۳۰۰ متر مربع واقع شده که ۱۶۰ متر مربع زیر بنا و۱۴۰ متر محوطه آن بوده، این مجتمع در دو طبقه و در مجموع ۳۲۰ متر مربع احداث گردیده است که طبقه ی اول با کاربری غسالخانه و طبقه دومسالنی چند منظور در جهت کلیه فعالیت های دینی، فرهنگی، سیاسی و … می باشد.

فعال اجتماعی در ادامه وجود غسالخانه را یکی از مهمترین و در عین حال اساسی ترین نیاز جامعه ی شهری و روستایی دانست که نقطه قوت روستا محسوب می شود.

 

قباد فرجیبه مشارکت مردم در زمینه های مختلف پرداخت و افزود: ما برای این امر از هر خانوار بطور متوسط مبلغ ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان، برای احداث جاده ۱۰۰ هزار تومان، برای سیستم دفع فاضلاب در همین حدود دریافت نمودیم.

وی یکی از مهمترین مشکلات روستا را در عدم وجود فضاهای ورزشی عنوان نمود، بنحویکه حتی هیچ یک از دانش آموزان روستا (ابتدایی و راهنمایی) در محیط آموزشی به سبب فقدان محوطه امکان تخلیه روحی و انجام فعالیت های فردی وجمعی نیست.

desha2

عضو شورای روستای دشهدو مشکل اساسی روستا را در کمبود آب شرب و گاز رسانی به روستا عنوان نمود، وی در ادامه تصریح نمود در ایام گرم سال در هر ۲۴ ساعت حدود ۲ ساعت آب شرب داریم این در شرایطی است که آب چشمه هانی کوان با اعتبار ملی به پاوه منتقل می گردد ولی روستای مجاور فاقد آب شرب مکفی است.

 

فرجی  گفتهر جا که شرکت های ساختمانی، راه سازی و… ایجاد می شود با خود عمران وآبادی همراه دارند، اما متأسفانه شرکت های وراء و هیروی با اینکه اعتبار ملی دارند، به جزء ضرر برای مردم دشه خیری نداشته اند، وی در این راستا افزود: ما با همت مسئولین محترم جاده دسترسی خوبی داشتیم که الان به سبب فعالیت این شرکت ها در حال تخریب بوده وخطرات جانی ومالی را برای اهالی در پی دارد.

 

ایشان به نمایندگی از اهالی روستا از محضر امام جمعه محترم پاوه درخواست نمود با رایزنی با نماینده محترم و فرماندار محترم شهرستان مشکلات این روستا پیگیری گردد. 

 

کتب القرآن دشه

پایان بخش مراسم ماموستا ملا محسن نصری امام جمعه محترم ساتیاری (امام جمعه سابق دشه) فصل بهار و تغییرات معمول را نشانه ای از عظمت حق التعالی دانست وتوصیه بر تغییرات مطلوب شخصیتی در هر لحظه از دوران حیات را برای افراد جامعه ضروری تعبیر وتوصیف نمود، وی مردم دشه را به نیکی یاد نمود وخاطره سالهای خدمت در این دیار را در معیت مردم متدین دشه را از افتخارات خود توصیف نمود. گروه های سرود و مولودی خوانی و تمثیل های ارائه شده ی مجری برنامه (مختار برزگرفرد) جذابیت خاصی به برنامه بخشیده بود. و در پایان با ادای نماز جماعت عصر ونیز بازدید از بخش های مختلف فضای ایجاد شده مراسم به اتمام رسید. لازم به ذکر است بنا به پیشنهاد امام جمعه محترم پاوه وموافقت عموم حاضرین مقرر گردید نام مجتمع مذکور به مکتب القرآن حضرت خدیجه(س) تغییر نام یابد.

در این مراسم علاوه بر امام جمعه محترم پاوه، حاج ملا هادی رمضانی رئیس اداره اوقاف، امام جمعه ساتیاری، مهندس آرش رضایی رئیس بنیاد مسکن شهرستان پاوه، جمعی از اعضای شوراهای اسلامی شهر پاوه و روستاهای نوریاب، گلال و خانقاه حضور داشتند.

 

خبرگزاری پاوه پرس ضمن تجلیل از بانیان امر و اخلاص مردم دشه که قریب دو میلیارد ریال در چنین امور خیریه سرمایه گذاری نمودند که علاوه بر رفع نیازهای متعدد دنیوی، اعتبار خاصی بر توانمندی وبزرگی مردم دشه را به عرصه ی ظهور رساندند، امید است همچنان الگوی مناسب برای سایر مناطق این دیار در تحقق وانجام فعالیت های اجتماعی باشند.

 

 

  گزارش تصویری

دشه+7

دشه+1دشه+4ماموستا نصریdeshaدشه-1

دشه+6

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.