پنجشنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 18 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2334 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 2 تعداد دیدگاهها : 1908×
شوکا؛ گوزن مینیاتوری ایران
شناسه : 1629

شوکا گرچه در دسته‌بندی گوزن‌ها قرار می‌گیرند، اما به سبب داشتن جثه‌ای به مراتب کوچک تر از مرال (تقریبا به اندازه آهو)، به گوزن مینیاتوری معروف شده اند. تفاوت دیگر شوکاها با سایر گوزن‌ها در بلندتر بودن پاها نسبت به دست‌هاست که آنها را کمی قوزدار نشان می‌دهد. خبرگزاری پاوه پرس؛ شوکا گرچه در دسته‌بندی […]

ارسال توسط :
پ
پ

شوکا گرچه در دسته‌بندی گوزن‌ها قرار می‌گیرند، اما به سبب داشتن جثه‌ای به مراتب کوچک تر از مرال (تقریبا به اندازه آهو)، به گوزن مینیاتوری معروف شده اند. تفاوت دیگر شوکاها با سایر گوزن‌ها در بلندتر بودن پاها نسبت به دست‌هاست که آنها را کمی قوزدار نشان می‌دهد.

شوکا

خبرگزاری پاوه پرس؛ شوکا گرچه در دسته‌بندی گوزن‌ها قرار می‌گیرند، اما به سبب داشتن جثه‌ای به مراتب کوچک تر از مرال (تقریبا به اندازه آهو)، به گوزن مینیاتوری معروف شده اند. تفاوت دیگر شوکاها با سایر گوزن‌ها در بلندتر بودن پاها نسبت به دست‌هاست که آنها را کمی قوزدار نشان می‌دهد.

 

این جاندار می‌تواند در تمام مناطق جنگلی خزری، جنگل‌های ارسباران در آذربایجان شرقی و همچنین جنگل‌های بلوط مناطق بوزین ومرخیل بخش باینگان از توابع شهرستان پاوه در کشور مشاهده کرد.

 

شوکاها در بهار و تابستان به صورت انفرادی زندگی می‌کنند، اما در زمستان گاهی به صورت زوج یا دسته‌های کوچک نیز مشاهده شده‌اند. حس بویایی، شنوایی و بینایی در این‌گونه جانوری بسیار قوی است. آنها همچنین به‌خوبی شنا می‌کنند.

 

جالب است بدانید برخلاف سایر سم‌داران که هنگام نوشیدن آب لب‌ها را روی آب قرار می‌دهند، شوکا آب را مانند سگ و به وسیله زبان می‌نوشد.

 

دکتر تورج همتی مدیر کل محترم محیط زیست استان کرمانشاه در شورای اداری شهرستان پاوه خبر از اجرای طرح حفاظت و مدیریت شوکای ایرانی با اعتباری بیش از دو میلیارد ریال در این منطقه داد و گفت: انشالله بتوانیم با دریافت اعتبارات برای طرح حفاظت از شوکای ایرانی ، این مناطق را محصور نمائیم.

 

امید است همه ی ما نیز در جهت حفظ و بقای این گونه کمیاب در منطقه که در سطح کشور منحصربفرد می باشد با حساسیت خاص دنبال نمائیم ، موجودی که دیدنش وحتی با شنیدن نام اش همگی این جمله را در ذهن خویش تداعی نمائیم که : تبارک الله احسن الخالقین …

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.