پنجشنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 18 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2334 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 2 تعداد دیدگاهها : 1908×
در حضور ماه رحمت
شناسه : 1655

گردآوری: بشری قیطولی   رمضان در لغت از کلمه (رمض) گرفته شده به معنای باران است که بر هرچه رسد آن را بشوید از ابوهریره رضی الله عنه روایت است که پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم می فرمایند: ( من صام رمضان ایماناً واحتساباًغفر له ما تقدم من ذنبه)       کسی که […]

ارسال توسط :
پ
پ

گردآوری: بشری قیطولی

 

رمضان در لغت از کلمه (رمض) گرفته شده به معنای باران است که بر هرچه رسد آن را بشوید از ابوهریره رضی الله عنه روایت است که

پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم می فرمایند: ( من صام رمضان ایماناً واحتساباًغفر له ما تقدم من ذنبه)

 

 

 

کسی که از رو به ایمان وامید وکسب اجر وپاداش رمضان را روزه بگیرد گناهان (صغیره) او بخشیده می شوند. واقعا این کلمه از دقت ولطافت خاصی برخوردار است چون در این ماه گناهان انسان بخشیده می شود.پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم می فرمایند:( ماه رمضان ماهی است که درآن گناهان مومنان پاک وشسته می شود والله عزوجل ایشان را می بخشد.

در این ماه دو نوع حفظ وصیانت برای انسان ها به وجود می آید؛

۱-حفظ انسان از وسوسه های شیطان

۲-حفظ انسان از گرفتاری های عذاب الهی

تعرف روزه در لغت واصطلاح:

لغت: بازداشتن وخودداری کردن ازچیزی   واصطلاح: منظور از صوم آن است که شخص از صبح صادق طلوع فجر دوم تا غروب آفتاب خود را از مفطرات یعنی هرآن چه مورد اشتهای شکم وفرج به نیت مخصوص نگاه کند.

حکم فرضیت روزه در قرآن:

« یا ایها الذینَ ءآمنوا کُتب علیکُم الصیامَ کَما کتب علی الذینَ من قبلکم لعلکم تَتَقون» {سوره بقره:۱۸۳}

ای کسانی که ایمان آورده اید روزه برشما فرض شده است همان طور که بر کسی که پیش از شما بودند؛ فرض شده بود، تا پرهیزگار شوید.

همچنین اجماع امت بر این است که روزه ماه رمضان فرض ویکی از ارکان اسلام وضروریات دین است وکسی که فرضیت آن را انکار کند مرتد یا کافر است.

 

فواید طبی روزه:

 نظریات پزشکان را در مورد فواید روزه:

۱-جلوگیری  از اختلال ومزمن شدن روده ها وبخصوص در هنگامی که تخمیرات معده و روده مریض را دچار درد دردهای شدید می سازد.

۲-جلوگیری از چاقی که ناشی از پرخوری می باشد.

۳-جلوگیری از فشارخون

۴-جلوگیری از امراض شکر وقندی

۵-جلوگیری از امراض قلب که توام با تورم باشد.

۶-تداوی امراض دستگاه گوارشی، کلیه،کبد و….

برخی از فضایل ماه مبارک رمضان:

۱-رمضان ماهی است که روزه گرفتن در این ماه بر مسلمانان فرض گردیده است.

۲- وجود شب « لیله القدر» در این ماه که برکت وخیر این شب، بهتر وبیشتر از هزار ماه است.

۳- نزول صحف وکتب آسمانی: مطابق روایات دینی/ صحف ابراهیم در اوایل ماه مبارک رمضان، تورات در ششم ماه مبارک رمضان، انجیل در سیزدهم ماه مبارک رمضان، زبور داود در هیجدهم ماه مبارک رمضان وقرآن عظیم الشان در بیست وسوم ماه رمضان به طور کلی به بیت المعمور وبعدا در بیست وسه سال بر پیامبر اسلام محمد صلی الله علیه وسلم نازل یافته است.

۴- مطابق به روایات دینی وشواهد تاریخی: اولین فیصله میان حق وباطل (غزوه بدر) هم در ماه مبارک رمضان صورت گرفته است وقرآن عظیم الشان آن را به « یوم الفرقان» نامگذاری نموده است.

 

به پیشواز رمضان:

شماره معکوس عقربه های زمان برای رسیدن ماه مبارک رمضان آغاز شده است. بوی  خوش رمضان  از کرانه های گیتی به مشام عاشقان این ماه مبارک می رسد. ماهی که در آن چهره ی گیتی درمقابل دیدگان خلایق به کلی عوض می شود.

ماهی که در فضای ملکوتی آن تمام گناهان ولغزش ها وکوتاهی هایی که در طول سال گذشته از انسان سرزده، بخشوده می شود.پیامبر صل الله علیه وآله وسلم فرمودند رمضان تا رمضان کفاره وبخشش گناهان درمیان آن دو است چنان چه از گناهان بزرگ وکبیره دوری شود.

ماهی که در آن درهای بهشت بر روی خلق گشوده ودرهای جهنم سوزان قفل زده می شوند. در این ماه الله عزوجل به فرشتگان مسئول ثبت وشمارش وتعیین اجر وپاداش ونیکی های بندگان دستورمی دهد مگر روزه……روزه از آن من است ومن شخصاً اجر وپاداشش را می دهم.

یا الله…… این است بخشش الله.

از آن جا که سرور رسولان وخاتم پیامبران بیش از هر بشری از ارزش وجایگاه رمضان آگاه بود با رویت هلال ماه رجب یعنی درست دوماه قبل از رمضان، دست زاری ونیایش به سمت پروردگار یکتا دراز کرده اشک تمنا وبندگی بر گونه های مبارک ایشان جاری می شد واز اعماق قلب دعا می کرد.

(اللهمَ بارِکَ لَنا فِی رَجَب وَ شَعبانَ وَ بلغنا رَمضَانَ)

بار الها در ماه رجب وشعبان ما برکت ده وما را به رمضان برسان رمضان می آید تا ما آلایش دهد واز پستی ها وزشتی های اخلاقی ورفتار وگفتار سوء وپلید، پاک ساخته وما را سوی پرهیزگاری وتقوا سوق دهد.

(یا ایهاالذینَ ءآمنوا کُتِب عَلیکُم الصیام کَما کُتِب عَلی الذینَ مِن قبلکُم لعّلکم تتّقون) [سوره بقره ۱۸۳]

 ای اهل ایمان! روزه برشما واجب شد چانکه بر امت های گذشته واجب شده بود،باشد که پرهیزکار شوید.

شایسته ی عاقلان است که از همین امروز خود را برای ماه مبارک رمضان آماده سازند.آمادگی رمضان در انباشت اسباب خوردن وآشامیدن بیشتر نیست، بلکه رمضان برخلاف آن چه بسیاری از مردمان درک نمی کنند ماه استراحت دستگاه گوارش است.   

 

    ادامه دارد…………

 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.