پنجشنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 18 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2334 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 2 تعداد دیدگاهها : 1908×
عدالت، صلح و مسئله فلسطین
شناسه : 1746

نویسنده: فرشاد سعیدی// از نظر تاریخی کمتر موردی وجود دارد که جامعه‌ای منازعات سیاسی و اجتماعی را با چشم‎پوشی از عدالت مهار و مدیریت کرده باشد. بلکه برعکس، اصلی‌ترین راه کاهش منازعات سیاسی و خاتمه بخشیدن به جنگ، بازگشت به مسأله عدالت است.  زیرا در موارد زیادی میان بی-عدالتی، جنگ و منازعات سیاسی و اجتماعی […]

ارسال توسط :
پ
پ

نویسنده: فرشاد سعیدی//

از نظر تاریخی کمتر موردی وجود دارد که جامعه‌ای منازعات سیاسی و اجتماعی را با چشمپوشی از عدالت مهار و مدیریت کرده باشد. بلکه برعکس، اصلی‌ترین راه کاهش منازعات سیاسی و خاتمه بخشیدن به جنگ، بازگشت به مسأله عدالت است.

 زیرا در موارد زیادی میان بی-عدالتی، جنگ و منازعات سیاسی و اجتماعی نوعی همبستگی وجود دارد. بی‌عدالتی، تبعیض و ستم ما در بسیاری از جنگها است. بنابراین پایان دادن به جدالهای سیاسی و جنگ در یک جامعه و رسیدن به صلح پایدار به صورت طبیعی، تنها از رهگذر عدالت و استقرار آن در جامعه ممکن است.

لازمه صلح عدالت است. به عنوان نمونه‌ای عینی و نزدیک، نگاهی بیندازید به وضعیت کوردهای ترکیه که سالیان سال زیر ظلم و ستم و بی‌عدالتی لائیک ها و ناسیونالیست های تورک قرار داشتند تا جاییکه حتی شهروند درجه دو هم محسوب نمیشدند؛ زمانی که درایت و مسئولیت پذیری حزب اسلامگرای «عدالت و توسعه»  به رهبری رجب طیب اردوغان در راستای حل مسئله «کورد» قرار گرفت و حقوق کوردها به عنوان بخشی از جامعه انسانی ترکیه و با آداب، فرهنگ، دین و زبان کوردی مستقل و حقوق شهروندی به رسمیت شناخته شد، نتیجه آن شد که در طی دوران حکومت اردوغان روند حل قضیه کوردها به عدالت نزدیکتر شد و این روند همچنان ادامه دارد تا جاییکه کوردها برای انتخابات ریاست جمهوری حتی کاندید مورد نظر خودشان را نیز آزادانه معرفی میکنند و نیز حضور فعال در سیستم حکومتداری مملکت دارند. این روند عدالت محوری همچنان ادامه دارد. حاصل چه شد؟ «صلح» . صلحی که به سال‌ها جنگ و خونریزی پایان داد و ان شاء الله با عدالت محوری مردم و دولت ترکیه برقرار خواهد ماند.

دوستان در مورد تمامی ملت ها نیز بویژه ملت بی دفاع فلسطین همینطور است. تا زمانی که از عدالت خبری نباشد از صلح هم خبری نخواهد شد و در مورد فلسطین عدالت این است که رژیم جعلی و اشغالگر قدس به اشغال فلسطین پایان دهد، قتل عام ها و جنایات انسانی خود را در حق مسلمانان فلسطینی متوقف کند، به خواست مردم فلسطین و نمایندگان مردمی آنان (حماس و فتح) که ساکنان اصلی این سرزمین ها هستند عمل کند، شهرک سازی های صلح شکنانه را متوقف و محاصره بی رحمانه نوار غزه را بشکند، جان فلسطینی ها را کم ارزشتر از جان اسرائیلی ها نداند و به تمام جنایت ها و ظلم هایی که در حق ملت مظلوم فلسطین مرتکب شده است اعتراف کند و در راستای جبران آن برآید. در این صورت می‌توان به صلحی پایدار فکر کرد.

بدون اجرای این امر (عدالت) صلحی حاصل نخواهد شد و  آزادی خواهان و مبارزان فلسطینی علی رغم اینکه در برابر دشمن صهیونیست نیرو و توان تجهیزاتی کمی دارند اما با ایمان به پیروزی و وعده الهی همچنان به مبارزه بر حق خود ادامه خواهند داد تا مانند سایر ملت ها حقوق پایمال شده خود را بدست آورند و به امید خدا آینده ازان آنان خواهد بود. ان شاء الله

و قاتلوا فی سبیل اللّه الذین یقاتلونکم ولا تعتدوا أن اللّه لا یحب المعتدین.

«در راه خدا با آنان که به جنگ و دشمنی با شما برخیزند قتال کنید، لیکن ستمکار نباشید که خدا ستمگر را دوست ندارد.»

انما ینهیکم اللّه عن الذین قاتلوکم فی الدین و اخرجوکم من دیارکم و ظاهروا علی أخراجکم أن تولوهم و من یتولهم فاولئک هم الظالمون.
«خدا تنها شما را از دوستی کسانی نهی می‏کند که در دین با شما قتال کرده و از وطنتان بیرون کردند و بر بیرون کردن شما همدست شدند تا آنها را دوست نگیرید کسانی از شما که با آنان دوستی و یاوری کنند بحقیقت ظالم و ستمکارند.»

قَدْ کَانَ لَکُمْ آیَهٌ فِی فِئَتَیْنِ الْتَقَتَا فِئَهٌ تُقَاتِلُ فِی سَبِیلِ اللّهِ وَأُخْرَی کَافِرَهٌ یَرَوْنَهُم مِّثْلَیْهِمْ رَأْیَ الْعَیْنِ وَاللّهُ یُؤَیِّدُ بِنَصْرِهِ مَن یَشَاء إِنَّ فِی ذَلِکَ لَعِبْرَهً لَّأُوْلِی الأَبْصَارِ

«همانا برای شما در دو گروهی که [در بَدر] برخورد کردند نشانه [بزرگ از قدرت خدا] بود، یک گروه در راه خدا پیکار می کردند، و گروه دیگر کافر بودند که آنان را به دیدِ چشم، دو برابر خودشان می دیدند؛ و خداست که هر که را بخواهد با نصرت خود تأیید می کند؛ و به راستی در این [واقعه] برای صاحبان بصیرت عبرتی است.»

و لقد نصرکم اللّه ببدر و انتم اذله فاتقوااللّه لعلکم تشکرون.اذ تقول للمؤمنین ألن یکفیکم أن یمدکم ربکم بثلاثه آلاف من الملائکه منزلین.بلی أن تصبروا و تتقوا ویأتوکم من فورهم هذا یمددکم ربکم بخمسه آلاف من الملائکه مسومین.و ما جعله‏اللّه الا بشری لکم ولتطمئن قلوبکم به و ماالنصر الا من عنداللّه العزیز الحکیم.
و همانا شما را بحقیقت در جنگ بدر یاری کرد و غلبه بر دشمن داد با آن که شما از هر جهت در مقابل دشمن ضعیف بودید، پس راه خداپرستی و تقوی پیش گیرید باشد که شکر نعمتهای خدا به جا آرید. ای رسول به یادآر آن‏گاه که مؤمنان را گفتی آیا خداوند به شما مدد نکرد که سه هزار فرشته به یاری شما فرستاد؟بلی اگر صبر و مقاومت در جهاد پیشه کنید و پیوسته پرهیزکار باشید چون کافران بر سر شما شتابان و خشمگین آیند خداوند برای حفظ و نصرت شما پنجهزار فرشته را با پرچمی که نشان مخصوص سپاه اسلام است به مدد شما می‏فرستد. و خدا آن فرشتگان را نفرستاد مگر برای این که به شما مژده فتح دهد و دل شما را به نصرت خدا مطمئن کند و فتح و پیروزی نصیب شما نگشت مگر از جانب خدای توانای دانا.

***

ملت‌های مسلمان نیز لازم است به عنوان یک فریضه، علاوه بر اینکه خود را با اتحاد، کار تیمی و فعالیت جمعی هوشمندانه و خالصانه از زیر بار ظلم و ستم احتمالی حاکمانشان رهایی بخشند و برای رسیدن به عدالت و اصلاح امور جامعه‌شان به طور جدی تلاش نمایند، در راستای رفع ظلم و برقراری عدالت در سایر جوامع بخصوص کشور مسلمان و مظلوم فلسطین نیز اقدام کنند.

 

اللهم انصر المظلومین فی کل مکان. اللهم انصر المظلومین فی فلسطین. اللهم انصر الإسلام و اعز المسلمین…

آمین

و آخر دعوانا ان الحمد لله رب العالمین

و صلی الله علی محمد و علی آله و صحبه و سلم

 

ثبت دیدگاه

1 دیدگاه برای “عدالت، صلح و مسئله فلسطین”
  1. سلام علیکم. جزاک الله خیرا. مطلب به جا و مفیدی بود. متاسفانه بسیاری از مردممون حقوق فلسطین رو نمیدونند و نظرات عجیبی در مورد فلسطین و اسرائیل دارند. تشکر که پاره ای از این حقوق را در این مقاله یادآوری کردید

    پاسخ
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.