پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2323 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 2 تعداد دیدگاهها : 1914×
قابل توجه لاکچری بازهای حرفه ای
شناسه : 2511

سرور سعیدی  /// " همه ما توی خونه هامون یه انباری دارم ، یه اتاق پذیرائی . انباری خونه مون رو فقط خودمون می‌بینیم و اتاق پذیرائی مون رو بقیه . ما هم از خونه ی آدما فقط اتاق پذیرائی شون رو می‌بینیم و خبر از انباریشون نداریم . " این مثال ، نشان دهنده ی […]

ارسال توسط :
پ
پ

سرور سعیدی  /// " همه ما توی خونه هامون یه انباری دارم ، یه اتاق پذیرائی . انباری خونه مون رو فقط خودمون می‌بینیم و اتاق پذیرائی مون رو بقیه . ما هم از خونه ی آدما فقط اتاق پذیرائی شون رو می‌بینیم و خبر از انباریشون نداریم . "

این مثال ، نشان دهنده ی این است که در تمام زندگی ها ، خوشی و ناخوشی همراه با هم است : این ، اساس خلقت زندگی آدم هاست که با رنج و سختی همراه بوده و هست و هرنوع اعتقادی به غیر از این ، فاصله گرفتن از قوانین ثابت زندگی است .

 اینکه گاهی افراد ، انباری خانه هایشان را با اتاق پذیرایی دیگران مقایسه می کنند و دچار غم و حسرت می شوند ، به معنی این است که از قوانین زندگی بی خبرند و گمان می کنند اتاق پذیرائی های لوکس و مجلل ، هیچ انباری متروک و لبریز از غم و افسردگی و بددلی ای در کنارش ندارد . گمان می کنند چون ازخرده ریزهای غم و غصه ی انباری خودشان اطلاع دارند ، دیگر در انباری هیچ کس ، از این نوع دردها وجود ندارد . گمان می کنند آنچه به ظاهرلوکس و مرفه است ، حکایت از باطنی شیک و تمیز و بی نقص دارد ؛ که شاید دارد و شاید ندارد ؛ که همین شاید است که اجازه ی  قضاوت کلی را از ما می‌گیرد و تنها آنچه باقی می ماند ، همین قانون ثابت زندگی ما آدمهاست : 

" یک رود و صد مسیر ، همین است زندگی 

دریاست یا کویر؟ همین است زندگی 

لبخند و اشک ، شادی و غم ، رنج و آرزو

از ما به دل مگیر ، همین است زندگی ! " 

مدتی است  از گوشه و کنار ، میان صحبت ها و تعریف ها ، میان فضای مجازی و دنیای حقیقی ، کلمه‌ای شنیده می‌شود به نام " لاکچری" ؛ که البته تلفظ دقیق آن " لاکشری " است . یعنی لوکس زندگی کردن یا سبک زندگی لوکس گرایی . یعنی پیروی از مد و مارک و برند . یعنی ماشین های آخرین مدل ،  مبلمان شیک ، ساعت های مارک دار و جواهرات استثنایی ؛ که البته این نوع سبک زندگی ، سالها بوده و پدیده ی جدیدی نیست ؛ که آنچه جدید است ، خودنمایی و جلوه گری و به رخ کشیدن است . 

در شهر تهران ، سالهاست که پدیده ی " دور دور " جهت نشان دادن ماشین های آخرین مدل و رژه ی فخرفروشی ، وجود داشته ؛ و مدتی است که این خودنمایی ها ، از صفحات مجازی و شبکه های اجتماعی و رقابت فالوئری  و غیره سر درآورده است . 

مدتی است مهمانی گرفتن در دنیای واقعی ، به رخ کشیدنش در دنیای مجازی و سعی درافزایش فالوئر و ممبر به هر قیمتی ، برای طرفداران زندگی لاکچری ، از نان شب هم واجب تر شده است.

قصد ما در این مقاله ، بررسی معنا و کاربرد کلمه لاکچری و توصیف آنچه بدان لوکس گرایی میگویند نیست . قصد ما ، بررسی تفکری است که بودنش را با مصرف و تجمل و به رخ کشیدن یکی میداند ؛ قصد ما بررسی فرهنگی است که مدام منتشر میشود ، بسط می یابد و معلوم نیست به کجا خواهد رسید!! 

قصد ما ، علت یابی ریشه ها و سبب شناسی ترویج این نوع نگاه به زندگی است .

به عنوان یک مشاور و درمانگر که با اختلالات زیادی سروکار دارد ، می توانم بگویم : " این جلب‌توجه‌های افراطی و این خودنمایی های عجیب غریب ، نشان از اختلالی میدهد که بدان "اختلال شخصیت نمایشی یا هیستریونیک " می گویند . " نشانه های این اختلال اینهاست :

– دنیا را صحنه ی نمایش تصور کردن و مدام در روابط با اشخاص مختلف ، نقش بازی کردن و خود را مهمتر از آنچه واقعا هست ، نشان دادن .

– رفتارهای توجه طلبانه افراطی و هیجان پذیری فراگیر

– احساس ناراحتی در زمان هایی که فرد در کانون توجه قرار ندارد .

– استفاده مستمر از ظاهر فیزیکی خود ، جهت جلب توجه دیگران

– …

و این است الگوی نسل جوان امروز ، برای زندگی !!  و این است اختلال ها روانشناختی رایج در الگوهای پرطرفدار جوان ایرانی !! و این است آنچه واقعا هست وآنچه واقعا نیست ….

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.