پنجشنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 18 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2334 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 2 تعداد دیدگاهها : 1908×
یک شروع شاد برای ماه مهر
شناسه : 2573

وقتی بوی اول مهر می آید و آهنگ همشاگردی سلام پخش می شود خیلی از شما والدین دچار دلشوره می شوید، یاد مشکلات سال گذشته و مدرسه رفتن های پرحاشیه فرزندتان باعث می شود تا فکر کنید دوباره این روزهای پردردسر در راه هستند. اول مهر به زودی زنگ ساعت یا موبایل تان به صدا درمی آید […]

ارسال توسط :
پ
پ

وقتی بوی اول مهر می آید و آهنگ همشاگردی سلام پخش می شود خیلی از شما والدین دچار دلشوره می شوید، یاد مشکلات سال گذشته و مدرسه رفتن های پرحاشیه فرزندتان باعث می شود تا فکر کنید دوباره این روزهای پردردسر در راه هستند.

اول مهر
به زودی زنگ ساعت یا موبایل تان به صدا درمی آید و یک روز دیگر شروع می شود و شما باز هم باید فرزندتان را راهی مدرسه می کنید، اگر نتوانید برای این آماده باش جهت تحصیل، یک راه و روش درست پیدا کنید، دچار مشکل جدی خواهید شد. ما برای شما چند پیشنهاد صبحگاهی خوب داریم.

حرف منفی ممنوع
خواب صبح شیرین است، هنوز هم خودتان وقتی قرار است زود بیدار شوید و به سر کار بروید، دلتان می خواهد پنج دقیقه، فقط پنج دقیقه بیشتر بخوابید. کودکان شما اگر نه بیشتر از شما، به همان اندازه دل شان می خواهد این قانون پنج دقیقه را داشته باشند و از طرفی آنقدر مدرسه ها زود شروع می شوند که بچه های سرویسی باید خروس خوان صبح بیدار شوند و آنها که خانه شان نزدیک است فرصت نیم ساعت بیشتر خوابیدن را دارند. در هر صورت درک کنید کاملا طبیعی است که بچه ها نتوانند راحت از رختخواب دل بکنند. شما باید در این شرایط صبور باشید. وقتی او را صدا می زنید ممکن است بلندشود، برود و روی مبل بخوابد. حتی ممکن است در سرویس بهداشتی خوابش ببرد. با صبوری، آرامش اما جدی او را صدا کنید.

بیشتر جملاتی که والدین هنگام خواب آلودگی و بی توجهی فرزندان در صبح ها به کار می برند به طور مستقیم اعتماد به نفس آنها را نشانه می گیرد یعنی رد پایی از نکات منفی اخلاقی فرزندان در آنها هست. اینکه بگویید تو تنبلی، خوابالویی، کند هستی و… شاید به نظر خودتان عادی باشد اما فرزندان خیلی آسیب پذیر هستند و حرف های شما را باور می کنند. شروع یک روز باید با نکات مثبت و شادی باشد تا در مدرسه بتوانند بازخورد خوبی داشته باشند.

یک شروع شاد
برای آنکه بیدار شدن فرزندتان یک عذاب الیم نباشد، سعی کنید محیط خانه را شاد کرده و حالت بیدارباش عمومی اعلام کنید. تصور کنید مادر خانه خودش از زیر پتو بیرون نیاید و یک چراغ کم نور روشن باشد و از همان اتاق فرزندش را صدا کند یا یکی از والدین یواش و بی صدا این کار را انجام دهد که دیگری بخوابد.فرزندتان را با شادی و سرحالی صدا کنید. او را ببوسید و جملات خوب به کار ببرید مثلا بگویید: «پاشو پاشو که الان خورشید میاد و دنبالت می گرده».

یک دل سیرخوابیدن
کودکی که بعد از مراجعت به خانه، ساعت ها می خوابد و تازه ساعت هفت بیدار می شود و تکالیفش را انجام می دهد و تا دیر وقت خوابش نمی برد، صبح ها کسل است اما اگر برنامه ای بریزید تا فرزندتان بعد از یک استراحت کوتاه، تکالیفش را انجام دهد و شب ها هم شام را زود بخورد و بخوابد، زمانی که او را صدا می زنید، اصطلاحا از خواب سیر شده است و با روحیه خوب بیدار می شود.

مشارکت در بیدار باش
باهم به خرید بروید و برای او یک ساعت زنگ دار بخرید و شب ها آن را کوک کنید. البته شما باید چند هفته ای این کار را انجام بدهید تا این کار برایش عادت شود، وقتی ساعت زنگ زد و او هیچ حرکتی نکرد، بروید و صدایش کنید اما کم کم یاد می گیرد که خودش بیدار شود. وقتی هم که بیدار می شود شما را می بیند که با انرژی در حال آماده کردن صبحانه هستید و از رادیو هم  آهنگ ورزش صبحگاهی پخش می شود و همه اینها یعنی یک صبح دیگر آغاز شده است. پس او را هم در بازی بیدارباش، شرکت دهید.

صبحانه؛ مهم ترین وعده غذایی
کودکانی که خیلی خواب آلود هستند، صبح ها بی حوصله و بداخلاقند، اصولا صبحانه نمی خورند و زنگ اول یعنی قبل از نخستین زنگ تفریح که میان وعده می خورند، بازدهی درسی خوبی ندارند. کودک شما باید صبح آنقدر سر حال باشد که بتواند صبحانه کاملی بخورد و برای این موضوع نیاز دارید تا او را کمی زودتر بیدار کنید. صبحانه هایی را آماده کنید که او بیشتر دوست دارد و وقتی به خوردن صبحانه عادت کرد بعضی روزها ما بین صبحانه های مورد علاقه اش، انواع دیگر را هم قرار دهید.

لباس من کجاست؟
کودک به طور طبیعی از سن سه سالگی، مایل است خودش لباس هایش را بپوشد ولی معمولاً به  این دلیل که والدین صبوری لازم را ندارند و تلاش می کنند با اصلاح کردن ها و کمک های بی جا، لباس پوشیدن او را تصحیح کنند، کودک احساس کفایتی که باید در این زمینه داشته باشد را به دست نمی آورد. اجازه بدهید فرزند شما بداند که لباس پوشیدن او وظیفه خودش است و باید این کار را به تنهایی انجام دهد. در مورد دخترها و پسرهایی که مدرسه شان لباس خاصی دارد، بحث انتخاب مطرح نیست اما باهم چک کنید که لباس او مرتب باشد و اگر لک یا کثیفی دارد آن را برطرف کنید. به او یاد بدهید که شب ها قبل از خواب، جوراب و کیف آماده شده اش را جایی دم دست بگذارد که فردا صبح سردرگم نشود.

تکالیف انجام شده
تا می توانید رفتن به مدرسه را برایش جذاب و شاد، آماده شدن صبحگاهی را تبدیل به یک نوع بازی دوست داشتنی کنید. یکی از دلایل اینکه بچه ها صبح ها بی حوصله هستند، وجود اضطراب پنهان ناشی از انجام ندادن تکالیف شان است. برای اینکه فرزند شما دچار این اضطراب نشود بهتر است روز قبل نسبت به تکالیف او نظارت کافی داشته باشید، برنامه درسی او را هم چک کنید که همه  چیز را خودش در کیفش گذاشته باشد.

منبع : تبیان

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.