شنبه, ۱۱ فروردین , ۱۴۰۳ Saturday, 30 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2325 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 2 تعداد دیدگاهها : 1908×
به مناسبت هفته‌ی بدون دخانیات
شناسه : 3065

همیشه شنیده‌ایم که با ترک سیگار چه فوایدی نصیب قلب و ریه‌هایمان می‌شود. شنیده‌ایم که فشارخون کاهش می‌یابد و احتمال ابتلا به سرطان به طور چشمگیری کم می‌شود؛ اما در این مطلب می‌خواهیم به موارد غیرمنتظرانه‌ای اشاره کنیم که با ترک سیگار عایدمان می‌شود، با ما همراه باشید.     ۱. حس چشایی و بویایی‌تان […]

ارسال توسط :
پ
پ

همیشه شنیده‌ایم که با ترک سیگار چه فوایدی نصیب قلب و ریه‌هایمان می‌شود. شنیده‌ایم که فشارخون کاهش می‌یابد و احتمال ابتلا به سرطان به طور چشمگیری کم می‌شود؛ اما در این مطلب می‌خواهیم به موارد غیرمنتظرانه‌ای اشاره کنیم که با ترک سیگار عایدمان می‌شود، با ما همراه باشید.

 

 

۱. حس چشایی و بویایی‌تان بهتر می‌شود

نیکوتین نه تنها سرکوب کننده‌ی اشتهاست، بلکه مانع این می‌شود که عطر و بوی غذایی که می‌خورید را کاملاً و به درستی حس کنید. یعنی وقتی عادت سیگار کشیدن را ترک می‌کنید، حس بویایی و چشایی‌تان تغییر می‌کند و بهتر می‌شود. حس چشایی ما ارتباط تنگاتنگی با توانایی ما در تشخیص بوهای متفاوت دارد.

زبان ما فقط می‌تواند پنج مزه‌ی اصلی را حس کند، و حس بویایی که پیچیده‌تر است به کمک حس چشایی می‌آید تا طعمی را بهتر تجربه کنیم. دود سیگار به مخاط بینی و پرزهای چشایی آسیب می‌زند و این حس‌ها را کم‌توان می‌کند. خوشبختانه با ترک سیگار، خیلی زود شاهد این تغییرات خواهید بود.


 

۲. بیشتر احساس انرژی می‌کنید

اگر مدام احساس خستگی می‌کنید و معمولاً نمی‌توانید دلیلی برایش پیدا کنید این احتمال وجود دارد که اگر سیگاری باشید، با ترک آن، احساس خیلی بهتری پیدا کنید. اگر مدت‌هاست سیگار می‌کشید احتمالاً نمی‌توانید متوجه اثر تحلیل برنده‌ی آن بر توانایی بدنتان در استفاده از انرژی باشید. سیگار، توانایی ریه‌ها برای انتقال اکسیژن به خون را کاهش می‌دهد و ضمناً از توانایی آن برای دفع دی اکسید کربن می‌کاهد.

دود سیگار حاوی مونوکسید کربن است. این ماده می‌تواند توانایی سلول‌های قرمز خون را برای حمل اکسیژن در سراسر بدن مختل کند. اکسیژن برای سوخت گلوکز کاربرد دارد که منبع انرژی بدن است، به‌ویژه در مغز و عضلات.

سیگار کشیدن نه تنها مانع رسیدن اکسیژن کافی به بدن می‌شود بلکه کار گلوکز برای وارد شدن به بافت‌هایی که به آن نیاز دارند را نیز سخت‌تر می‌کند. اگر اکسیژن و سوخت بدنتان کافی نباشد طبیعی است که انرژی کمتری احساس کنید. با ترک سیگار، در عرض یکی دو هفته می‌بینید که سطح انرژی‌تان بالا رفته است.


 

سیگار کشیدن نه تنها مانع رسیدن اکسیژن کافی به بدن می‌شود بلکه کار گلوکز برای وارد شدن به بافت‌هایی که به آن نیاز دارند را نیز سخت‌تر می‌کند. اگر اکسیژن و سوخت بدنتان کافی نباشد طبیعی است که انرژی کمتری احساس کنید

۳. وضعیت ظاهری‌تان بهتر می‌شود

ما فقط در مورد موها و ناخن‌هایتان حرف نمی‌زنیم، سیگار می‌تواند پوستتان را هم مستعدچین و چروک کند. زیرا مواد شیمیایی موجود در دود تنباکو، به فیبرهای ظریف پوست آسیب زده و از جریان خون در لایه‌های عمیق‌تر پوست می‌کاهند. ترک سیگار یعنی اینکه رنگ و روی‌تان روشن‌تر می‌شود چون پوستتان بهتر تغذیه شده و اکسیژن می‌گیرد. پس کرم‌های گران‌قیمت ضد چین و چروک را رها کنید و در عوض برنامه‌ای بچینید تا به خودتان در ترک سیگار کمک اساسی کنید.

 

۴. رابطه‌ی جنسی بهتری خواهید داشت

چیزی که کمتر در مورد آن حرف زده می‌شود، تأثیر سیگار بر زندگی جنسی فرد است. اگر شما یک آقا هستید باید بدانید رگ‌های خونی آلت تناسلی‌تان تحت تأثیر سیگارهایی که می‌کشید محدود و تنگ می‌شوند و در نتیجه نعوظ باکیفیتی نخواهید داشت. ترک سیگار مخصوصاً در مردهای جوان می‌تواند این مشکل را حل کند. خانم‌ها نیز با ترک سیگار مشکلشان از این جهت برطرف خواهد شد.

 

۵. علائم سوزش معده‌تان تسکین می‌یابد

سوزش معده اصلاً خوشایند نیست و این فقط الکل و غذاهای پُرچرب نیستند که سوزش معده را تشدید می‌کنند، بلکه سیگاری‌ها نیز مستعد سوزش معده‌اند. معده دریچه‌ای دارد که مانع ورود اسید معده به لوله‌ی مری می‌شود. اگر این دریچه به اندازه کافی محکم نباشد، دچار ریفلاکس اسید خواهید شد که به عنوان سوزش معده مشهور است.



۶. احتمال زخم معده را کمتر می‌کنید

یکی دیگر از فواید ترک سیگار این است که احتمال بروز زخم معده را کاهش می‌دهید. مخاط معده، اسید بسیار قوی ترشح می‌کند، این اسید تا حدی قوی است که اگر از معده محافظت نشود به آن آسیب جدی می‌زند. معده‌ی افراد سیگاری نسبت به غیرسیگاری‌ها پوشش کمتری دارد. بنابراین سیگاری‌ها بیشتر مستعد ابتلا به زخم‌های وحشتناک معده‌اند. پس با ترک این عادت بد، احتمال بروز زخم معده را نیز کاهش دهید.

 

 

۷. احتمال بیماری عروق کرونری را کاهش می‌دهید

اگر سیگاری هستید و احساس تنگی نفس می‌کنید ممکن است علامتی از مشکل جدی‌تری برای قلبتان باشد. سیگار کشیدن موجب رسوب چربی در عروق کوچک قلب می‌شود. نیکوتین باعث می‌شود عروق تنگ شوند زیرا روی فیبرهای عضلانی داخل دیواره‌ی عروق تأثیر می‌گذارد. هر دوی این اتفاق‌ها موجب تنگی رگ‌های قلب شده و تنگی نفس و نارسایی قلبی را به دنبال دارند.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.