▁▂▃ تفکری در آیات ▃▂▁

در این بخش ترجمه یا تفسیر قرآن و احادیث قدسی قرار داده شده است

مديران انجمن: CafeWeb, Dabir, Noha, bahar

▁▂▃ تفکری در آیات ▃▂▁

پستتوسط parvaz69 » چهارشنبه فروردين ماه 28, 1392 7:46 pm

سلام دوستان  ، نمی دونم پستی شبیه این قبلا بوده یا نه  . خواستم اینجا ایه های از قران که  برای شما قابل تامل بوده یا موجب تحول شما بوده رو ذکر کنید اگر همکاری کنید ممنون میشم .




خداوند در بسیاری از آیات قرآن با بندگان خود با استفاده از لفظ «من» و «ما» سخن گفته است؛

یكی از شگفت‌انگیزترین آیات، آیه‌ای است كه خداوند در آن هفت بار لفظ «من» را بكار برده است. این آیه (آیه ۱۸۶ سوره بقره)، در وصف رابطه خدا با بندگان و ضمانت كردن استجابت دعای ایشان است:



و اذاسَألَكَ عِبادی عَنّی فَاِنّی قَریب اُجیبُ دَعوَةَ الدّاعِ اِذا دَعان فَلیستَجیبُوالی وَ لیؤمِنُوا بی لَعَلَّهُم یرشُدُون

ترجمه: (ای پیامبر!) هر گاه بندگان من از تو در مورد من سؤال كردند [بگو] من بسیار نزدیكم، هر گاه كسی من را بخواند، اجابت می‌كنم پس به ندای من پاسخ دهند و به من ایمان آورند تا راه راست یابند».

برای نویسنده این مطلب parvaz69 تشکر کننده ها: 4
Noha (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am), bahar (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am), pejmanava (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am), tarannom (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am)
رتبه: 28.57%
 
نماد کاربر
parvaz69
کاربر ویژه
کاربر ویژه
 
پست ها : 140
تاريخ عضويت: چهارشنبه آذر ماه 21, 1391 12:30 am
تشکر کرده: 368 بار
تشکر شده: 197 بار
امتياز: 1100

پستتوسط pejmanava » سه شنبه ارديبهشت ماه 3, 1392 11:51 pm

سلام




تاپیکتون بسیار جالبه و انشا الله مفید خواهد بود .

جزاک الله .

برای نویسنده این مطلب pejmanava تشکر کننده ها:
parvaz69 (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am)
رتبه: 7.14%
 
نماد کاربر
pejmanava
کاربر حرفه ای سایت
کاربر حرفه ای سایت
 
پست ها : 2996
تاريخ عضويت: جمعه آبان ماه 4, 1391 12:30 am
محل سکونت: Mahabad
تشکر کرده: 2893 بار
تشکر شده: 3332 بار
امتياز: 25740

پستتوسط pejmanava » چهارشنبه ارديبهشت ماه 3, 1392 12:08 am

البته  قابل ذکر که برای ما مسلمونا تک تک ایات قران قابل تامل بوده و موجب تحول آدمی میشود .

سورة ق

اعوذ بالله من الشيطان الرجيم


وَجَاءَتْ سَكْرَ‌ةُ الْمَوْتِ بِالْحَقِّ ۖ ذَٰلِكَ مَا كُنتَ مِنْهُ تَحِيدُ ﴿١٩﴾

سكرات مرگ ( سرانجام فرا مي‌رسد و ) واقعيت را بهمراه مي‌آورد ( و دريچه قيامت را به رويتان باز مي‌كند ، و حوادث و صحنه‌هاي دنياي

جديد را كم و بيش نشانتان خواهد داد . بدين هنگام انسان را فرياد مي‌زنند كه ) اين همان چيزي است كه از آن كناره مي‌گرفتي و مي‌گريختي .‏

وَنُفِخَ فِي الصُّورِ‌ ۚ ذَٰلِكَ يَوْمُ الْوَعِيدِ ﴿٢٠﴾

‏و ( سرانجام براي دومين بار ) در صور دميده مي‌شود . آن ( روز ) روز ( تحقق و پياده شدن ) بيم‌دادنها ( ي الهي به كافران ) است .‏

وَجَاءَتْ كُلُّ نَفْسٍ مَّعَهَا سَائِقٌ وَشَهِيدٌ ﴿٢١﴾

‏در آن روز هر انساني ( اعم از نيكوكار و بدكار ، به ميدان محشر ) مي‌آيد همراه با راهنمائي ( كه او را رهبري و رهنمود مي‌كند )

و همراه با گواهي ( كه برپندار و گفتار و كردار او شهادت مي‌دهد ) .‏

لَّقَدْ كُنتَ فِي غَفْلَةٍ مِّنْ هَـٰذَا فَكَشَفْنَا عَنكَ غِطَاءَكَ فَبَصَرُ‌كَ الْيَوْمَ حَدِيدٌ ﴿٢٢﴾

‏( سپس به انسان بي‌باور خطاب مي‌شود : ) تو از اين ( دادگاه بزرگ و چيزهائي كه مي‌بيني و خواهي ديد ) غافل بودي ،

و ما پرده از جلو چشمان تو به كنارزده‌ايم و امروز چشمانت كاملاً تيزبين شده‌اند .‏

وَقَالَ قَرِ‌ينُهُ هَـٰذَا مَا لَدَيَّ عَتِيدٌ ﴿٢٣﴾

‏فرشته همدم او مي‌گويد ، اينها چيزهائي است كه در پيش من آماده است ( و من آنها را ثبت و ضبط كرده‌ام . پروردگارا !

خود داني كه برابر اينها در حق اوچكار مي‌كني ) .‏


أَلْقِيَا فِي جَهَنَّمَ كُلَّ كَفَّارٍ‌ عَنِيدٍ ﴿٢٤﴾

‏( خدا به دو فرشته مأمور ثبت و ضبط اعمال دستور مي‌دهد : ) هر كافر سركش و كينه‌توزي را به دوزخ بيندازيد !‏

مَّنَّاعٍ لِّلْخَيْرِ‌ مُعْتَدٍ مُّرِ‌يبٍ ﴿٢٥﴾

‏آن كسي را كه سخت از انجام كارهاي نيك دست بازداشته ( و ديگران را ) نيز از انجام خوبيها بازداشته است ، و متجاوز ( از حدود احكام الهي ) و متعدي

( به حقوق ديگران ) بوده است ، و ( در دين خود ) شك داشته است و ( ديگران را نيز راجع به دين ) به شك انداخته است و بدبين كرده است .‏


الَّذِي جَعَلَ مَعَ اللَّـهِ إِلَـٰهًا آخَرَ‌ فَأَلْقِيَاهُ فِي الْعَذَابِ الشَّدِيدِ ﴿٢٦﴾

‏آن كسي كه با خدا ، معبود ديگري را برگزيده است . پس او را به عذاب سخت ( دوزخ ) بيندازيد .‏

قَالَ قَرِ‌ينُهُ رَ‌بَّنَا مَا أَطْغَيْتُهُ وَلَـٰكِن كَانَ فِي ضَلَالٍ بَعِيدٍ ﴿٢٧﴾

‏( شيطاني كه در دنيا پيوسته ) همدم او ( بوده است ) مي‌گويد : پروردگارا ! من او را به طغيان و سركشي ( از فرمان يزدان )

وا نداشته‌ام ، بلكه او خود در گمراهي ژرف ( و دور از ساحل نجاتي ) بوده است .‏


قَالَ لَا تَخْتَصِمُوا لَدَيَّ وَقَدْ قَدَّمْتُ إِلَيْكُم بِالْوَعِيدِ ﴿٢٨﴾

‏خدا مي‌فرمايد : در پيشگاه من ستيزه مكنيد . من پيش از اين شما را ( از اين سرنوشت شوم ) بيم داده بودم .‏


مَا يُبَدَّلُ الْقَوْلُ لَدَيَّ وَمَا أَنَا بِظَلَّامٍ لِّلْعَبِيدِ ﴿٢٩﴾

سخن من ( مبني بر عذاب دادن كافران و نعمت رساندن به مؤمنان ) تغييرناپذير است و دگرگون نمي‌شود ، و من كمترين ستمي به بندگان نمي‌كنم .‏

يَوْمَ نَقُولُ لِجَهَنَّمَ هَلِ امْتَلَأْتِ وَتَقُولُ هَلْ مِن مَّزِيدٍ ﴿٣٠﴾

‏روزي به دوزخ خواهيم گفت : آيا پر شده‌اي‌ ؟ ( قطعاً كه پر شده‌اي و ما به وعده خود وفا كرده‌ايم ) . و دوزخ مي‌گويد : مگر افزون بر اين هم هست‌ ؟ !‏

وَأُزْلِفَتِ الْجَنَّةُ لِلْمُتَّقِينَ غَيْرَ‌ بَعِيدٍ ﴿٣١﴾

‏و بهشت به پرهيزكاران نزديك گردانده مي‌شود و فاصله چنداني از آنان نخواهد داشت .‏

هَـٰذَا مَا تُوعَدُونَ لِكُلِّ أَوَّابٍ حَفِيظٍ ﴿٣٢﴾

‏اين همان چيزي است كه به شما وعده داده مي‌شد ، و به همه كساني كه ( از معاصي دست بكشند و به سوي اطاعت خدا )

برگردند ، و ( فرائض خدا و قوانين و عهدها و پيمانهاي او را ) مراعات بدارند .‏

مَّنْ خَشِيَ الرَّ‌حْمَـٰنَ بِالْغَيْبِ وَجَاءَ بِقَلْبٍ مُّنِيبٍ ﴿٣٣﴾

‏همان كسي كه در نهان از خداوند مهربان بترسد و با دلي توبه‌كار ( به محضر او ) بيايد .‏

ادْخُلُوهَا بِسَلَامٍ ۖ ذَٰلِكَ يَوْمُ الْخُلُودِ ﴿٣٤﴾


‏( فرشتگان بديشان مي‌گويند : ) به سلامت وارد بهشت شويد . امروز ، روز جاودانگي است . ( جاودانگي بهشت با تمام مواهب و

نعمتهايش ، روز بقاء و ماندگاري هميشگي ) .‏

لَهُم مَّا يَشَاءُونَ فِيهَا وَلَدَيْنَا مَزِيدٌ ﴿٣٥﴾

‏هرچه بخواهند در بهشت براي آنان هست ، و افزون بر آن نزد ما نعمتهاي ديگري وجود دارد ( كه هرگز به فكر انساني نرسيده است و به دل كسي

نگذشته است ) .‏



برای نویسنده این مطلب pejmanava تشکر کننده ها: 3
bahar (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am), parvaz69 (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am), tarannom (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am)
رتبه: 21.43%
 
نماد کاربر
pejmanava
کاربر حرفه ای سایت
کاربر حرفه ای سایت
 
پست ها : 2996
تاريخ عضويت: جمعه آبان ماه 4, 1391 12:30 am
محل سکونت: Mahabad
تشکر کرده: 2893 بار
تشکر شده: 3332 بار
امتياز: 25740

Re: ▁▂▃ تفکری در آیات ▃▂▁

پستتوسط bahar » يکشنبه بهمن ماه 27, 1392 3:29 pm





چرا از بدی به خوبی تغییر نمیکنیم؟
چون برای تغییر تلاش نمی کنیم.
به این آیه سوررعد 11 توجه بفرمایید که خداوند می فرماید'

إِنَّ اللَّهَ لَا يُغَيِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّىٰ يُغَيِّرُوا مَا بِأَنْفُسِهِمْ ۗ ٍ
، بی گمان خداوند حالت (و سرنوشت) هیچ قومی را تغیر نمی دهد ،
تا وقتی که آنان آنچه را که در ضمیرشان است، تغیر دهند .

یک قدم از تو و کمک و نصرت از الله.






برای نویسنده این مطلب bahar تشکر کننده ها: 2
ostadelyass (چهارشنبه ارديبهشت ماه 3, 1393 10:37 pm), pejmanava (يکشنبه بهمن ماه 27, 1392 11:37 pm)
رتبه: 14.29%
 
نماد کاربر
bahar
مدیر انجمن
مدیر انجمن
 
پست ها : 3506
تاريخ عضويت: چهارشنبه آذر ماه 15, 1390 12:30 am
تشکر کرده: 5837 بار
تشکر شده: 5121 بار
امتياز: 33890

Re: ▁▂▃ تفکری در آیات ▃▂▁

پستتوسط bahar » چهارشنبه ارديبهشت ماه 3, 1393 5:04 pm




سنجش و دقت در گفتارو کردار:
شخصی که به روز آخرت ایمان دارد و می داند که در برابر هر چیزی محاسبه می شود،
شکی نیست که در هر کردار و گفتار خویش می اندیشد و دقت می نماید،
هیچ عملی انجام نمی دهد و هیچ سخنی نمی گوید مگر اینکه راست و درست باشد
زیرا که می داند خداوند در قرآن فرموده است:

﴿وَلا تَقْفُ مَا لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ إِنَّ السَّمْعَ وَالْبَصَرَ وَالْفُؤَادَ كُلُّ أُولَئِكَ كَانَ عَنْهُ مَسْؤُولاً﴾. (الإسراء: 36).
آنچه به آن علم و یقین نداری پیروی نکن، زیرا که گوش و شنوائی و چشم و بینائی و دل و قلب و شعور،
از همه اینها انسان مسئولیت دارد و پرسیده می شود.





برای نویسنده این مطلب bahar تشکر کننده ها: 2
ostadelyass (چهارشنبه ارديبهشت ماه 3, 1393 10:37 pm), pejmanava (چهارشنبه ارديبهشت ماه 3, 1393 5:28 pm)
رتبه: 14.29%
 
نماد کاربر
bahar
مدیر انجمن
مدیر انجمن
 
پست ها : 3506
تاريخ عضويت: چهارشنبه آذر ماه 15, 1390 12:30 am
تشکر کرده: 5837 بار
تشکر شده: 5121 بار
امتياز: 33890

Re: ▁▂▃ تفکری در آیات ▃▂▁

پستتوسط bahar » جمعه ارديبهشت ماه 4, 1393 12:52 am





امروز هنگام قرائت قرآن به آیه ای بر خوردم که ذهن مرا سخت به خود مشغول کرد.
در این آیه یوسف نبی علیه السلام دعای خویش اینگونه به درگاه الله سبحان ارائه می دهد

رَبِّ قَدْ آتَيْتَنِي مِنَ الْمُلْكِ وَعَلَّمْتَنِي مِن تَأْوِيلِ الْأَحَادِيثِ فَاطِرَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ
أَنتَ وَلِيِّي فِي الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ تَوَفَّنِي مُسْلِمًا وَأَلْحِقْنِي بِالصَّالِحِينَ

پروردگارا! بخشی (عظیم) از حکومت به من بخشیدی، و مرا از علم تعبیر خوابها آگاه ساختی!
ای آفریننده آسمانها و زمین! تو ولیّ و سرپرست من در دنیا و آخرت هستی،
مرا مسلمان بمیران؛ و به صالحان ملحق فرما!»یوسف ۱۰۱

در قسمت آخر این آیه می فرماید (مرا مسلمان بمیران)
آری با خود اندیشیدم. الهی چه نعمت عظیمی خواهد بود مسلمان مردن در آن هنگام که الله سبحان می فرماید;

وَجَاءَتْ سَكْرَةُ الْمَوْتِ بِالْحَقِّ ذَٰلِكَ مَا كُنتَ مِنْهُ تَحِيدُ
و سرانجام، سکرات مرگ بحق فرامی‌رسد (و به انسان گفته می‌شود:)
این همان چیزی است که تو از آن می‌گریختی!قاف ۱۹
هنوز نام معبود بی همتا و حبیبش محمد مصطفی(ص) بر لوح دل نقش بسته باشد
و سر انجام در روزی که الله اینگونه آن را توصیف می نماید;

يَوْمَ يَفِرُّ الْمَرْءُ مِنْ أَخِيهِ
در آن روز که انسان از برادر خود می‌گریزد،
وَأُمِّهِ وَأَبِيهِ
واز مادر و پدرش
وَصَاحِبَتِهِ وَبَنِيهِ
و زن و فرزندانش؛
لِكُلِّ امْرِئٍ مِّنْهُمْ يَوْمَئِذٍ شَأْنٌ يُغْنِيهِ
در آن روز هر کدام از آنها وضعی دارد که او را کاملاً به خود مشغول می‌سازد.
عبس.۳۴/۳۵/۳۶

با افتخار بندگی و مسلمانی سر ز قبر بر آوریم و
از نگریستن بر چشمان دلربای حبیب رب العالمین شرمنده و شرمسار نباشیم.
باشد که جمیعا" مسلمان بمانيم و مسلمان بميريم.آمين يا رب العالمين














برای نویسنده این مطلب bahar تشکر کننده ها:
pejmanava (شنبه ارديبهشت ماه 6, 1393 9:24 am)
رتبه: 7.14%
 
نماد کاربر
bahar
مدیر انجمن
مدیر انجمن
 
پست ها : 3506
تاريخ عضويت: چهارشنبه آذر ماه 15, 1390 12:30 am
تشکر کرده: 5837 بار
تشکر شده: 5121 بار
امتياز: 33890

Re: ▁▂▃ تفکری در آیات ▃▂▁

پستتوسط bahar » شنبه ارديبهشت ماه 13, 1393 3:21 pm






یکی از صالحین می گوید :
وقتی دنیا برام تنگ میشه چند صفحه ای از قرآن می خوانم
چند روزی نمی گذردمگر اینکه
درهای تمام خوبیها وخوشیهای رزق ، علم ، فهم ، به روم بازمیشه ،
اگر کمی در اوائل سوره طه تامل داشته باشیم که می فرماید :

[طه* مٰا أَنْزَلْنٰا عَلَيْكَ اَلْقُرْآنَ لِتَشْقىٰ ﴿۲﴾
قرآن را بر تو نازل نکردیم تا به رنج افتى،
به این نتیجه میرسیم که قرآن سبب سعادت وخوشبختی
و دور شدن ازشقادت و بدبختی است ،
واگر به آخرای همین سوره توجه داشته باشیم ،خداوند تبارک وتعالی می فرماید :

[ وَ مَنْ أَعْرَضَ عَنْ ذِكْرِي فَإِنَّ لَهُ مَعِيشَةً ضَنْكاً ﴿۱۲۴﴾
و هر کس از یاد من روی بگرداند، در حقیقت، زندگى تنگ [و سختى ] خواهد داشت،
به این نتیجه می رسیم که :
مهم ترین سبب بدبختی و دلتنگی و گرفتاریها ، دور بودن از کتاب خدا وذکر خداست
خداوندا قرآن عظیم را بهار دلهای ما ، و نور سینه های ما ، وبرطرف کننده غم واندوه ما قرار بده










برای نویسنده این مطلب bahar تشکر کننده ها: 2
pejmanava (يکشنبه ارديبهشت ماه 13, 1393 12:20 am), somayeh (يکشنبه ارديبهشت ماه 14, 1393 9:49 pm)
رتبه: 14.29%
 
نماد کاربر
bahar
مدیر انجمن
مدیر انجمن
 
پست ها : 3506
تاريخ عضويت: چهارشنبه آذر ماه 15, 1390 12:30 am
تشکر کرده: 5837 بار
تشکر شده: 5121 بار
امتياز: 33890

Re: ▁▂▃ تفکری در آیات ▃▂▁

پستتوسط somayeh » يکشنبه ارديبهشت ماه 14, 1393 9:50 pm


برای نویسنده این مطلب somayeh تشکر کننده ها:
bahar (سه شنبه ارديبهشت ماه 16, 1393 11:34 pm)
رتبه: 7.14%
 
somayeh
کاربر نیمه فعال
کاربر نیمه فعال
 
پست ها : 29
تاريخ عضويت: چهارشنبه آبان ماه 15, 1392 3:47 pm
تشکر کرده: 148 بار
تشکر شده: 58 بار
امتياز: 580

Re: ▁▂▃ تفکری در آیات ▃▂▁

پستتوسط bahar » سه شنبه ارديبهشت ماه 16, 1393 11:44 pm




وصیت، موضوعی فراموش شده

«كُتِبَ عَلَيْكُمْ إِذَا حَضَرَ أَحَدَكُمُ الْمَوْتُ إِنْ تَرَكَ خَيْرًا الْوَصِيَّةُ لِلْوَالِدَيْنِ وَالْأَقْرَبِينَ بِالْمَعْرُوفِ حَقًّا عَلَى الْمُتَّقِينَ» (180بقرة)
هنگامي كه يكي از شما را (امراض مخوف و اسباب و علل) مرگ فرا رسد،
اگر دارائي فراواني (با توجّه به عرف محلّ) از خود به جاي گذاشت،
(از سوي خدا قانون) وصيّت بر شما واجب شده است (و بايد) براي پدر و مادر و نزديكان به طور شايسته وصيّت كند.
اين حق (واجبي) است بر پرهيزكاران (مؤمن به كتاب خدا).

نکته ها:
1-از جمله ی كُتِبَ عَلَيْكُمْ برداشت می شود که وصیت کردن واجب است همانطوریکه در مورد روزه فرموده
«كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ» وروزه گرفتن واجب است ولی چون بعضی با دلائلی
گفته اند وصیت کردن سنت است حدأقل باید آنرا سنت مؤکده بدانیم.

2-جالب اينكه در اينجا به جاى كلمه ی" مال" كلمه ی" خير" گفته شده است.
فرموده اگر" چيز خوبى" از خود به يادگار گذارده وصيت كند.
اين تعبير نشان مى دهد كه اسلام ثروت و سرمايه اى را كه از طريق مشروع به دست آمده باشد و
در مسير سود و منفعت اجتماع به كار گرفته شود خير و بركت مى داند و بر افكار نادرست کسانی كه
ذات ثروت را چيز بدى مى دانند خط بطلان مى كشد و از زاهد نمايان منحرفى كه روح اسلام را درك نكرده و
زهد را با فقر مساوى مى دانند و افكارشان سبب ركود جامعه اسلامى و پيشرفت استثمارگران مى شود بيزار است.
    
3- جمله إِذا حَضَرَ أَحَدَكُمُ الْمَوْتُ (هنگامى كه مرگ يكى از شما فرا رسد)
براى بيان آخرين فرصت وصيت است كه اگر به تأخير بيفتد از دست مى رود
و گرنه بهتر است كه انسان قبل از آن پيش بينى كار خود را كرده، وصيت نامه خويش را آماده كند.
و اين نيز نهايت كوتاه فكرى است كه انسان خيال كند با وصيت كردن فال بد مى زند و
مرگ خويش را جلو مى اندازد، بلكه وصيت يك نوع دورانديشى و واقع بينى غير قابل انكار است.
    
4-مقيد ساختن وصيت در آيه فوق با قيد" بالمعروف" اشاره به اين است كه وصيت بايد از هر جهت عقل پسند باشد،
زيرا "معروف" به معنى شناخته شده براى عقل و خرد است.هم از نظر مبلغ و مقدار، و هم از نظر شخصى كه وصيت به نام او شده،
و هم از جهات ديگر بايد طورى باشد كه عرف عقلاء آن را عملى شايسته بدانند،
نه يك نوع تبعيض ناروا و مايه نزاع و دعوا و انحراف از اصول حق و عدالت.






برای نویسنده این مطلب bahar تشکر کننده ها:
pejmanava (چهارشنبه ارديبهشت ماه 17, 1393 10:26 pm)
رتبه: 7.14%
 
نماد کاربر
bahar
مدیر انجمن
مدیر انجمن
 
پست ها : 3506
تاريخ عضويت: چهارشنبه آذر ماه 15, 1390 12:30 am
تشکر کرده: 5837 بار
تشکر شده: 5121 بار
امتياز: 33890

Re: ▁▂▃ تفکری در آیات ▃▂▁

پستتوسط pejmanava » چهارشنبه ارديبهشت ماه 17, 1393 10:26 pm


برای نویسنده این مطلب pejmanava تشکر کننده ها:
bahar (پنج شنبه ارديبهشت ماه 17, 1393 12:17 am)
رتبه: 7.14%
 
نماد کاربر
pejmanava
کاربر حرفه ای سایت
کاربر حرفه ای سایت
 
پست ها : 2996
تاريخ عضويت: جمعه آبان ماه 4, 1391 12:30 am
محل سکونت: Mahabad
تشکر کرده: 2893 بار
تشکر شده: 3332 بار
امتياز: 25740

Re: ▁▂▃ تفکری در آیات ▃▂▁

پستتوسط bahar » شنبه خرداد ماه 3, 1393 2:27 pm




قال انا خير منه خلقتني من نار وخلقته من طين.
(ابليس گفت‌: من از آدم بهترم. مرا از آتش آفريدي و او را از گل)
برخي چيزها اجباري است و در اختيار انسان نيست و در آن ها هم برتري نيست.
مثل اين كه رنگ پوستت چه رنگي است.كجا متولد شدي.زبان مادري ات چي است.چه شكلي هستي و...
در اين ها برتري نيست چون اجباري است و انسان دخل و تصرفي در آنان ندارد
و اشتباه ابليس هم همين بود كه بهتر بودنش را به عنصر نسبت داد
و آن هم چيزي كه اجباري است و گفت چون من از آتشم از آدم بهترم...
برتري با تقوا هست كه يك عمل و دست آورد است و آن هم نزد خدا و فقط او از تقوا باخبر است.
حالا اگر كسي گفت من از فلاني بهترم چون سفيدم، چون عربم، چون از آمريكا هستم و...
چنين شخصي پيرو ابليس است كه بهتري را به عنصر و چيز عدم اختياري نسبت داده است...

و چه زيبا فرمود رسول محبوب: من بطأ به عمله لم يسرع به نسبه...
(كسي كه عملش او را كند نمايد و به عقب بكشد، نسبش نمي تواند او را سرعت بخشد و به جلو بيندازد.)

توجه: این یک برداشت متدبرانه است که احتمال صواب و خطا در آن است و رای نهایی نویسنده نیست.
والله اعلم.
محمد ابراهيم ساعدي رودي







برای نویسنده این مطلب bahar تشکر کننده ها: 2
Noha (يکشنبه خرداد ماه 4, 1393 10:29 am), Peshang (شنبه خرداد ماه 3, 1393 8:02 pm)
رتبه: 14.29%
 
نماد کاربر
bahar
مدیر انجمن
مدیر انجمن
 
پست ها : 3506
تاريخ عضويت: چهارشنبه آذر ماه 15, 1390 12:30 am
تشکر کرده: 5837 بار
تشکر شده: 5121 بار
امتياز: 33890


بازگشت به ترجمه یا تفسیر قرآن و احادیث قدسی

چه کسي حاضر است ؟

کاربران حاضر در اين انجمن: بدون كاربران آنلاين و 0 مهمان