پنجشنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 18 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2334 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 2 تعداد دیدگاهها : 1908×
گزارش تصویری روستای گردشگری شمشیر
شناسه : 3985

عکاس : اسامه قادری / روستای شمشیر از توابع شهرستان پاوه در استان کرمانشاه میباشد و دارای جمعیتی بالغ بر ۲۱۸۹ نفر خانوار و مساحتی ۱۹۷۶ هکتاری بوده که ۴۵۰ هکتار جنگل  است و بقیه آنرا مراتع تشکیل میدهند. روستای شمشیر در ۶ کیلومتری پاوه و ۱۱۰ کیلومتری کرمانشاه قرار دارد و جاده پاوه کرمانشاه […]

ارسال توسط :
پ
پ

عکاس : اسامه قادری / روستای شمشیر از توابع شهرستان پاوه در استان کرمانشاه میباشد و دارای جمعیتی بالغ بر ۲۱۸۹ نفر خانوار و مساحتی ۱۹۷۶ هکتاری بوده که ۴۵۰ هکتار جنگل  است و بقیه آنرا مراتع تشکیل میدهند.

روستای شمشیر در ۶ کیلومتری پاوه و ۱۱۰ کیلومتری کرمانشاه قرار دارد و جاده پاوه کرمانشاه از میان آن عبور می‌کند. با قرارگیری در دامنه رشته‌کوه زاگرس و کوهستان شاهو، خانه‌های روستا به شیوه معماری پلکانی بنا شده‌اند. طبق برخی شواهد کشف‌ شده در این منطقه، قدمت روستا را به ۳۵۰۰ سال پیش نسبت می‌دهند. علاوه بر ارزش تاریخی و زیبایی معماری، باغات سرسبز گردو، چشمه‌های جاری و آب و هوای خنک نیز روستای شمشیر را به یکی از مقاصد گردشگری در شهرستان پاوه تبدیل کرده‌اند.

دهستان شمشیر شامل هشت روستا بوده که جمعیتی زیادی را تحت پوشش خود قرار داده است. این روستا دارای مدارس ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان دخترانه و پسرانه در هر سه مقطع مجزا از هم میباشد. مرکز درمانی، روستا را تحت پوشش خود قرار داده و قدمتی حدود نیم دارد. باشگاه ورزشی، مجتمع بهزیستی،شرکت تعاونی و مصرفی و فروشگاه وابسته به آن و دیگر دوایر دولتی و غیر دولتی موجود در روستا، سیمای آن را دگرگون ساخته است.

مردم این روستا اکثرا کرد زبان و سنی هستند. آب و هوای روستا بسیار مطلوب است، کوچه‌ باغ‌های آن زیباست و باغات آن نیز چشم هر بیننده‌ای را نوازش میکند.

مردم منطقه نامگذاری این روستا را به طریق مختلفی بازگو میکنند. بر اساس برخی روایات، این منطقه به علت داشتن شش فرمانرو، شش میر نام داشته که به مرور زمان به شمشیر تغییر نام یافته است.

این روستا قدمتی پیش از دوره اسلام دارد و در آن دوره، مردمانی عبری زبان در این منطقه به ضرب سکه میپرداخته‌اند که به محل ضرب سکه در زبان عبری شمش میگویند که با پیدا شدن سکه‌های فراوان در این محل، نام این روستا به شمشیر تغییر پیدا کرده است. همچنین روایتی دیگر بیان میکند که سپاهیان اسلام در این منطقه، شمشیرهای زیادی را تسلیم نموده و به همین علت است که نام آن شمشیر است.

این روستا در رشته‌کوه شاهو قرار دارد که نمایی بسیار زیبا به روستا بخشیده است و این منطقه محل زندگی حیواناتی وحشی چون قوچ، گرگ، خرس، پلنگ و پرندگانی چون کبک، شاهین، عقاب، قمری و گونه‌های مختلف گیاهی است.

جاذبه‌هایی طبیعی نیز مانند غار خوره له، یخچال‌های طبیعی، چشمه‌های فراوان و رشته‌ کوه‌های آن نیز گردشگران زیادی را به خود جذب میکند. این روستا در فصل زمستان پوشیده از برف میشود و ظاهری زیبا به خود میگیرد که برای عاشقان فصل زمستان، بهترین گزینه برای سفر میباشد.
شایان ذکر است؛ از محصولات زراعی روستای شمشیر می‌توان به گندم،  جو،  شبدر، گوجه‏‌فرنگی، خیار ، بامیه، گردو، آلوچه، توت و هلو اشاره کرد.
گفتنی است؛ جاجیم‏‌بافی، موج‌بافی، گیوه‌‏بافی و توپ دوزی از صنایع دستی رایج این روستا به حساب می‌آیند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.