دسته :
چهارشنبه، 18 اسفند ماه، 1389
بازديد : 128620 بار
نويسنده:دکتر حسین حسین شحاته/مترجم: یونس یزدان پرست نفس لوّامه نفسی است که بر یک وضعیت یکسانی ثابت نمیماند و آن دارای تغییر و تبدّل زیادی است و به یاد می آورد و از یاد میبرد، قبول می کند و معارضه مینماید، دوست می دارد و بغض می ورزد ، خوشایند و فرمان بردار و پرهیزگار می گردد «یعنی در آن نیروی خیر وشر و رایحه های ایمان و وسوسه های شیطان وجود دارد.»و گفته شده که آن نفس انسان مؤمن است: می بینی انسان مؤمن را که دائماً خودش را سرزنش می کند: منظور از صحبت کردنم چیست؟ و هدف از علمم چیست؟ معنی نفس لوّامه: خداوند – عزّ و جلّ – در قرآن کریم به نوع دیگری از انواع نفس ها اشاره کرده و آن نفس لوّامه است و میفرماید:« لَا أُقْسِمُ بِيَوْمِ الْقِيَامَةِ** وَلَا أُقْسِمُ بِالنَّفْسِ اللَّوَّامَةِ» به روز قيامت سوگند !* و به نفس سرزنشگر سوگند ! ( كه پس از مرگ زنده مي گرديد و رستاخيز حق است ) .{قیامة :2/1} خداوند – عزّ و جلّ - میفرماید:« فَلَا تَذْهَبْ نَفْسُكَ عَلَيْهِمْ حَسَرَاتٍ» پس خود را با غم و غصّه آنان (کسانی که عملبد خود را توسط شیطان زینت میبینند)هلاك مكن{فاطر/8}
دسته :
چهارشنبه، 18 اسفند ماه، 1389
بازديد : 94950 بار
نويسنده: استاد جليل بهرامي نيامطالعه متون دینی نشان می دهد که شدّت تخریبی گناهان،یکسان نیست و بسته به این که گناه در چه شرایطی،نسبت به چه کسی،در چه زمانی و با چه تلقی و تصوّری انجام شود،شدّت تخریبی و میزان مجازات آن نیز متفاوت خواهد بود؛یکی ازایمان سوزترین انواع گناه،گناهی است که در تنهایی انجام شود؛ارتکاب گناه در تنهایی،نشانگر فقدان یقین به آیات قرآن،ضعف شدید ایمان و بی اعتنایی به نظارت و غیب دانی خدای متعال و همچنین پذیرش دین بر اساس ملاحظات اجتماعی است که نوعی ضعف شخصیت و نفاق محسوب می شود
حیا نکردن از خالق و حیاکردن از انسان،به بیان قرآن از اوصاف منافقان است: {يَسْتَخْفُونَ مِنَ النَّاسِ وَلاَ يَسْتَخْفُونَ مِنَ اللّهِ وَهُوَ مَعَهُمْ . . . } النساء/ 108 یعنی: از مردم شرم می کنند امّا از خدای متعال که ناظر و همراهشان است،شرم نمی کنند!مطابق حدیثی صحیح و البته بسیار هراس انگیز، که ابن ماجه قزوینی به شماره۳۴۴۲ از ثوبان روایت کرده است،پیامبر(ص)فرموده اند:"لَأَعْلَمَنَّ أَقْوَامًا مِنْ أُمَّتِي يَأْتُونَ يَوْمَ الْقِيَامَةِ بِحَسَنَاتٍ أَمْثَالِ جِبَالِ تِهَامَةَ بِيضًا فَيَجْعَلُهَا اللَّهُ عَزَّ وَجَلَّ هَبَاءً مَنْثُورًا "
دسته :
چهارشنبه، 18 اسفند ماه، 1389
بازديد : 77630 بار
نویسنده:عمرو خالد/مترجم:محمد عزیز حسامی
دوستان عزیز!آیا میخواهید که خداوند وضعیت کنونی ما را تغییر دهد؟! اگر میخواهید ، باید دست از انجام گناهان بردارید. من میدانم که هیچ کس بدون خطا و گناه نیست؛ پس بیایید همگی با عزمی راسخ و جدی از گناهان توبه کنیم ، چرا که اصرار بر گناهان و تکرار آن ها خود گناهی بزرگ است ؛ پس برخیزید ، رو به سوی خدا آورده و با پشیمانی برای آن چه که از دست داده ایم ، به درگاهش تضرع کنیم و به سوی او تعالی توبه کرده و از او بخواهیم که ما و تمامی مسلمانان را یاری کند . اگر بگوید: آیا اکنون توبه ی ما را قبول می کند ؟! در جواب می گوییم : آری،چرا که او نسبت به بندگانش مهربان ترین مهربانان است.برادران و خواهران! اطمینان داشته باشید که مصیبت ها و مشکلات فقط ناشی از گنهکاری است و فقط توبه است که میتواند آن مصیبت ها را از بین ببرد. این همان چیزی است که سیدنا علی بن ابی طالب - رضی الله عنه – میفرماید :« هیچ بلایی نیست ، مگر آن که بر اثر گناه نازل می شود و رفع آن فقط با توبه است .
دسته :
چهارشنبه، 18 اسفند ماه، 1389
بازديد : 65070 بار
امام سید ابوالحسن علی ندوی/ مترجم: علامه محمد ابراهیم دامنی علاوه بر پیش گرفتن زندگی زاهدانه و احتیاط و تقوی، روح حکومت را نیز به طور کامل تغییر داد اولین تغییر بنیادی وی این بود که نقطه نظر حکومت را نسبت به تمامی امور تغییر داد، تا قبل از خلافت ایشان برای گرفتن مالیات و خراج دولتی و صرف کردن آن اداره ی مخصوصی تشکیل شده بود که آن اداره را با اخلاق و عقاید، سیرت و تربیت، ضلالت و هدایت، عموم مسلمین هیچ سر و کاری نبودف نظام ان به همین محور می چرخید، ایشان با جمله معروف و تاریخی خویش که « محمد(ص) برای دنیا هادی ای فرستاد شدند نه به صورت بخشدار و یا استاندار» (کتاب الخراج امام ابو یوسف (رح) ص 57.)خراج دولت و دیدگاه آن را تغییر داده و آن را به جای حکومت دنیایی به صورت خلافت نبوت در آورد.تمام دوران خلافت عمربن عبدالعزیز تفسیر عملی همین جمله بود. ایشان در مقابل مصالح سلطنتی و منافع اش اصول را اخلاق دینی را همیشه ترجیح می داد، در مقابل دینی به ضررهای مالی و دولتی هرگز اعتنا نمی کرد. در زمان حکومت اسلامی خلافتش، رعایای غیر مسلمان (ذمی)
دسته :
چهارشنبه، 18 اسفند ماه، 1389
بازديد : 77660 بار
تهیه و تنظیم: فریبا قهرمانی
انحراف فرزندان از مسایل مهمی است که امروزه بحث و محور گفتگوی خانوادهها قرار گرفتهاست و واقعیت این است که انحراف فرزندان با انحراف والدین رابطه مستقیم دارد و اگر خانواده که رأس مسؤولیتپذیری، پدر و مادر قرار دارند رابطه خود را با دین مستحکم سازند و به مسایل دینی که همه جوانب و امور زندگی را برای یک حرکت سالم و بدون انحراف مهیا میسازد دقت لازم و کافی داشتهباشند در نتیجه این اهتمام به دین، هیچ عاملی برای انحراف باقی نمیماند و اگر هم کمبودها و کاستیهایی باشد با طیکردن مسیر صراط المستقیم میتوان با أخذ دستورات دینی، این نواقص و کمبودها را جبران نمود.کسانی که مشتاق پیمودن این راه هستند با توکل به خدا بدانند که اسلام با قوانین و برنامههای دقیق و حسابشدهاش و با اصولی جاودانه در شرایط مختلف و متغیر اجتماعی راهگشا خواهد بود و رهنمودهای ارزشمند برای جلوگیری از انحراف نسلهای بشری به ما ارایه داده تا بدین ترتیب نظام خانواده و اجتماع از نابسمانی و تباهی مصون بماند. و این مصونیت با سه نوع تربیت حاصل میگردد.