پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2323 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 2 تعداد دیدگاهها : 1914×
کدام محصول لبنی مفیدتر است؟
شناسه : 3175

نویسنده : زینب حکیمی /// مطالعات انجام گرفته بر روی ۶۶۰،۰۰۰ نفر نشان داده است که همه محصولات لبنی به یک اندازه برای سلامتی ما مفید نیستند. افرادی که پنیر می‌خورند، معمولاً بیشتر عمر می‌کنند. اما نوشیدن مقادیر زیادی شیر، می‌تواند کمی نرخ ابتلا به بیماری قلبی کرونری و در نهایت مرگ را بالا ببرد. […]

ارسال توسط :
پ
پ

نویسنده : زینب حکیمی /// مطالعات انجام گرفته بر روی ۶۶۰،۰۰۰ نفر نشان داده است که همه محصولات لبنی به یک اندازه برای سلامتی ما مفید نیستند.

افرادی که پنیر می‌خورند، معمولاً بیشتر عمر می‌کنند. اما نوشیدن مقادیر زیادی شیر، می‌تواند کمی نرخ ابتلا به بیماری قلبی کرونری و در نهایت مرگ را بالا ببرد.

سایر مطالعات جدید نشان می‌دهد که ممکن است چیزی در مورد چربی و پروتئین موجود در محصولاتی مانند پنیر و ماست وجود داشته باشد که آن‌ها را به محصولی بهتر برای سلامت قلب، نسبت به شیر و کره، تبدیل می‌کند.

احتمالاً مصرف ماست و پنیر با زندگی طولانی‌تر، رابطه دارد. این نکته را محققان انجمن قلب اروپا، در سال ۲۰۱۸ مطرح کردند.

این تیم که توسط یک متخصص کلسترول هدایت می‌شود، داده‌ها را از مطالعات ۶۳۶۷۲۶ نفر در یک دوره طولانی مدت ۱۵ ساله جمع آوری کرد. نتایج آن‌ها نشان می‌دهد که همه مواد لبنی به یک میزان بر سلامت قلب ما اثرگذار نیستند.

آنچه که دانشمندان سراسر دنیا به آن رسیده‌اند این است که افرادی که محصولات لبنی تخمیری مانند پنیر و ماست مصرف می‌کنند، کمتر از سایرین در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و دیابت نوع ۲ قرار دارند

با توجه به مطالعات انجام شده، نوشیدن شیر احتمال خطر بیماری قلبی عروقی را ۴٪ افزایش می‌دهد، اما مصرف ماست و پنیر هیچ تأثیر منفی بر سلامت نخواهند داشت.

این یافته با آنچه محققان دیگری در سرتاسر جهان در مورد لبنیات کشف کردند، همخوانی دارد؛ برخلاف آنچه که انتظار می‌رفت، همه محصولات لبنی برای ما بد نیستند. در واقع، آنچه که دانشمندان سراسر دنیا به آن رسیده‌اند این است که افرادی که محصولات لبنی تخمیری مانند پنیر و ماست مصرف می‌کنند، کمتر از سایرین در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و دیابت نوع ۲ قرار دارند.

به همین دلیل است که انتظار می‌رود مقامات مسئول در زمینه بهداشت عمومی، در دستورالعمل‌های مربوط به مصرف لبنیات، تجدیدنظر کنند.


 

تغییر قوانین مربوط به لبنیات

بسیاری از متخصصان قلب و سلامت به طور فزاینده‌ای به این نتیجه می‌رسند که به طور کلی ممکن است چربی‌های لبنی آن‌طور که انتظار می‌رفت، برای ما مضر نباشند. با وجود اینکه این چربی از نوع اشباع شده بوده و تاکنون یکی از عوامل مسدودکننده قلب به شمار می‌رفت.

جمع آوری ۲۹ مطالعه مختلف که در سال گذشته منتشر شد، هیچ ارتباطی بین مصرف لبنیات و بیماری‌های قلبی و یا هر نوع مرگ دیگری را نشان نداد. مطالعه دیگری که در ماه میلادی ژوئیه منتشر شد، طی بیش از دو دهه بیش از ۲۹۰۰ بزرگسال را دنبال کرد و متوجه شد که افرادی که از لبنیات با چربی کامل استفاده می‌کردند هیچ خطر بیشتری نسبت به دیگران نسبت به مرگ نداشتند. آن‌ها دریافتند که خوردن لبنیات با کاهش ۲ درصدی مرگ و میر همراه است. مصرف پنیر با بهترین نتیجه همراه بود: خطر مرگ و میر ۸٪ کاهش می‌یابد.

 

چرا ممکن است شیر خطرناک باشد؟

یک معجزه بزرگ از یافته‌های جدید این است که نمی‌توان همه محصولات لبنی را در یک گروه دسته بندی کرد. سؤالی که پیش میاید این است که چرا ممکن است شیر، برخلاف پنیر و ماست، برای سلامتی‌مان خطرناک باشد؟

محققان اظهار داشتند که به نظر می‌رسد شیر خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را افزایش می‌دهد، در حالی که پنیر (و به میزان کمتر، ماست)، برخلاف آن عمل می‌کنند. 

تفاوت بین محصولات لبنی که بیشتر و یا کمتر سالم هستند، ممکن است به روش‌های تنظیم پروتئین و مولکول‌های چربی در پنیر مربوط باشد. سپر محافظتی مولکول چربی، غشای گوی‌های چربی شیر، در محصولاتی مثل پنیر و دوغ بدون کره، جنبه محافظتی بهتری دارد؛ اما در مورد کره و شیر هموژنیزه، نمی‌توان این را بیان کرد.

یکی از مطالعات انجام شده اخیراً در ایرلند نشان داد که بزرگسالان دارای اضافه وزن که پنیر چدار پر از چربی می‌خوردند، کلسترول بیشتری نسبت به همسالانشان که پنیر کم چرب یا کره می‌خوردند، از دست دادند؛ بنابراین، در حالی که پنیر و ماست می‌تواند بخش مهمی از رژیم غذایی شما باشد، بهتر است مصرف شیر و کره را محدودتر کنید.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.