پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2323 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 2 تعداد دیدگاهها : 1914×
سیاچمانه نوای دیرسال هه‌ورامان
شناسه : 3501

 رضا موزونی، پژوهشگر فرهنگ عامه / سرزمین هورامان را می توان خاستگاه سیاچمانه دانست‌. سیاچمانه که هنوز برسر پسوند دوحرفی (چم) آن تردیدها باقی ست و بیشتر سیاه چشمش می خوانند وبه واقعیت نزدیکتر!  و پنجره ای دیگر مولود این نگاه است که این آواز را در مقابل پیر شالیار (پیرشهریار) با جامگانی سیاه به […]

ارسال توسط :
پ
پ

 رضا موزونی، پژوهشگر فرهنگ عامه / سرزمین هورامان را می توان خاستگاه سیاچمانه دانست‌. سیاچمانه که هنوز برسر پسوند دوحرفی (چم) آن تردیدها باقی ست و بیشتر سیاه چشمش می خوانند وبه واقعیت نزدیکتر!

 و پنجره ای دیگر مولود این نگاه است که این آواز را در مقابل پیر شالیار (پیرشهریار) با جامگانی سیاه به خوانش نشسته اند و معنای سیاه جمانه یا سیاه جامانه را برهمین راویت برایش متصور شده اند.

🔸همان تردیدی که بر سر واژه ی (چم) در پیشوند چمری باقی است و رازناکی این دوحرف واژه را متذکر می شود.!. اما هرچه باشد اینکه این آوا نسبتی نزدیک با تاریخی دور دارد.

🔸سیاچمانه به دوشیوه ی شیخانه و شادیانه خوانده می شوند که شیخانه اش با عرفان خویشاوند است وشادیانه اش در دو گونه چپله و ورده بزم اجرا می شود.

🔸سیاچمانه هم بصورت تکی وهم گروهی همانند هوره بدون ابزار اجرا می گردد.شیوه خوانش کلمات وریتم آهنگ آن نسبت به هوره سریع تر است. درونمایه اشعار آن هم عرفان ودر بخش چپله اش عشق وگاه توصیف طبیعت است.

🔸از سیاچمانه خوانان معروف می توان به کاک عثمان کیمنه ای معروف به عثمان هورامی اشاره کرد. همچنین مام حیدر،علی نوسودی ،محمد جعفر نودشه ای ،علی گلپی،محمد حسین کمینه ای ،جمیل احمدی وشفیع کمینه ای در خوانش این آوا نامی برجسته دارند.

🔸اما بی گمان عثمان هورامی را می توان بزرگترین سیاچمانه خوان کردستان دانست که اکنون بر اثر بیماری حنجره اش توان یاری اش را ندارد واین نوا چند سالی است درحنجره اش باقی مانده است.

 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.