شنبه، 24 آذر ماه، 1397

آزادی در انتخاب رنگ حجاب،مشکی یا رنگی ؟

گردآوری: سهیلا صلاحی

در جامعه‌ ما كه‌ جامعه‌ای‌ اسلامي‌ است‌، مرزهاي‌ حجاب‌ را دين‌ مبين‌ اسلام‌ تعيين‌ و تشريح‌ مي‌كند. در كشورهاي‌ اسلامي‌ پوشش‌هايي‌ با رنگ‌هاي‌ متنوعي‌ از سوي‌ زنان‌ مسلمان‌ مورد استفاده‌ قرار مي‌گيرد. در ايران‌ نيز چادر و پوشش‌ مشكي‌ به‌ عنوان‌ پوشش‌ رسمي‌ حجاب‌ پذيرفته‌ شده‌ است‌. اما آيا به‌ جاي‌ استفاده‌ از پوشش‌ مشكي‌ مي‌توان‌ با حفظ‌ مرزهاي‌ حجاب‌ و تمكين‌ عرف‌، از رنگ‌هاي‌ ديگر استفاده‌ كرد؟
با اشاره‌ به‌ تشريح‌ حجاب‌ در قرآن کریم (سوره نور/30و31)‌ می توان گفت اولين‌ هدف‌ شارع از تشریع حجاب‌ پوشيده‌ بودن‌ زن‌ و مرد است‌. اما اشاره‌ای‌ به‌ رنگ‌ حجاب‌ نشده‌ و آنچه‌ مطرح‌ بوده‌، مستور بودن‌ زنان‌، براي‌ طهارت‌ قلب‌ها، پاكي‌ دل‌ها و هدايت‌ افراد به‌ سوي‌ اشرف مخلوقات شدن، بوده‌ است‌. بيشتر توصيه‌هاي‌ اسلام‌ بر روي‌ مباني‌ رفتاري‌، كليات‌ و قالب‌هاي‌ حلال‌ و حرام‌ است‌ كه‌ چارچوب‌ رفتاري‌ انسان‌ها را تعيين‌ مي‌كند و وارد جزييات‌ آن‌ نمي‌شود.


 در مورد حجاب‌ نيز اين گونه‌ است‌، در اسلام‌ حدود حجاب مشخص شده ولی انتخاب رنگ حجاب به سليقه افراد واگذار شده است.
روانشناسان‌ معتقدند رنگ‌ سفيد نشانه‌ صلح‌ و صفا و تسليم‌، سياه‌ نشانه‌ وقار يا عزا، سبز نشانه‌ معصوميت‌، سرخ‌ نشانه‌ خونخواهي‌ و انقلابي‌گري‌ است‌. لذا روانشناسان‌ به‌ ارزش‌هاي‌ رواني‌ رنگ‌هاي‌ گوناگون‌ توجه‌ مي‌كنند زيرا رنگ‌ها بر نيازهاي‌ روحي‌ رواني‌، شرايط‌ يادگيري‌، كنترل‌ رفتارهاي‌ خشمگين‌، احساسات‌، درمان‌ افسردگي‌ و اختلالات‌ يادگيري‌ و سطح‌ انرژي‌ تاثیر دارد.
بحث‌ حجاب‌ نوعي‌ يكدستي‌، يكساني‌ و سادگي‌ در پوشش‌ و رفتار در جامعه است و هدف‌ از حجاب‌، پوشاندن‌ بدن‌ و نداشتن‌ خودنمايي‌ و ايجاد جامعه‌ اي‌ سالم‌ براي‌ انجام‌ فعاليت‌ هاي‌ اجتماعي‌ است‌. اما اين كه‌ حجاب‌ بايد چه‌ رنگي‌ داشته‌ باشد و آيا ضرورتا بايد تيره‌ و سياه‌ باشد يا روشن‌، ديگر به‌ حجاب‌ مربوط‌ نمي‌شود.
بحث‌ حجاب‌ در دين‌ مطرح‌ مي‌شود. اما زماني‌ كه‌ صحبت‌ از رنگ‌ حجاب‌ مي‌شود پاي‌ فرهنگ‌ كشورها به‌ ميان‌ مي‌آيد، چرا كه‌ انتخاب‌ رنگ‌ حجاب‌ تحت‌ تاثیر فرهنگ‌ جوامع‌ و نه‌ دين‌ آنها صورت‌ مي‌گيرد. بنابراین بايد بحث‌ رنگ‌ حجاب‌ را از معناي‌ ديني‌ آن‌ جدا كرده‌ و به‌ آن‌ سبک و سیاق فرهنگي‌ داد. در هر يك‌ از جوامع‌ مسلمان‌، زنان‌ تقريبا داراي‌ پوشش‌ مشابهي‌ هستند اما رنگ‌، مدل‌ لباس‌ها و مسائلي‌ از اين‌ قبيل‌ در آنها متفاوت‌ است‌. برخي‌ از كشورها براي‌ پوشش‌ خود رنگ‌هاي‌ شاد مانند قرمز، زرد، سفيد و... را برگزيده‌ و برخي‌ ديگر از رنگ‌هاي‌ تيره‌ استفاده‌ مي‌كنند.
دلیل انتخاب‌ رنگ‌ سياه‌ به‌ عنوان‌ رنگ‌ حجاب‌ در جامعه‌ ما به فرهنگ‌، عرف‌ و پيشينه‌ تاريخي‌ كشورمان‌ برمی گردد. آرامش‌ برخي‌ رنگ‌ها و رنگ‌ آرامش‌بخش‌ حجاب‌، دو مقوله‌ جدا از هم‌ هستند. برخي‌ رنگ‌ها خوب‌ هستند ولی وقتي‌ به‌ عنوان‌ رنگ‌ حجاب‌ مطرح‌ مي‌شوند، بايد سنجيده‌ انتخاب شوند. مثل‌ رنگ‌هايي‌ كه‌ در طبيعت‌ وجود دارد و ممكن‌ است‌ آرامش‌بخش‌ هم‌ باشند، ولي‌ نمي‌توان‌ آن‌ را براي‌ حجاب‌ انتخاب‌ كرد، زيرا حجاب‌ و رنگ‌ آن‌ بايد هدف‌ تشريع‌ حجاب‌ يعني‌ پوشيده‌ بودن‌ و جلب‌ توجه‌ نكردن‌ را تامين‌ كند. گاهي‌ اوقات‌ جذابيت‌ برخي‌ رنگ‌ها توجه‌ افراد بيمار دل‌ را جلب‌ مي‌كند. پس‌ بايد در نظر داشت‌ كه‌ رنگ‌ براي‌ چه‌ كاري‌ استفاده‌ مي‌شود.
هم چنین نباید از تاثیر رواني‌ برخي‌ رنگ‌ها بر روي‌ انسان‌ غافل بود؛ علاوه‌ بر تاثیر مزبور و حتي‌ خاصيت‌ درماني‌ آنها، بايد در انتخاب‌ رنگ‌ حجاب‌ به‌ عرف‌ جامعه‌ نيز توجه‌ كرد. به‌ عنوان‌ مثال‌، رنگ‌ لباس‌ احرام‌ مكه‌ كه‌ سفيد است‌ يك‌ مساله‌ عرفي‌ است‌ و ربطي‌ به‌ دين‌ ندارد. پس‌ بايد عرف‌ جامعه‌ را متوجه‌ اين‌ قضيه‌ كرد كه‌ رنگ‌ حجاب‌ به‌ دين‌ ارتباطي‌ ندارد و هدف‌ دين‌ از حجاب‌ تنها پوشيده‌ بودن‌ برابر نامحرم‌ و مستور كردن‌ جذابيت‌هاست‌. اما نبايد فراموش‌ كرد که يك‌ رنگ‌ به‌ دليل‌ تاييد عرف‌ جامعه‌، به‌ عنوان‌ رنگ‌ حجاب‌ انتخاب‌ مي‌شود ولي‌ با گذشت‌ زمان‌ اين‌ رنگ‌ تغيير مي‌كند. نوع‌ پوشش‌ و لباس‌ هر جامعه‌ مرتبط‌ با سابقه‌ فرهنگي‌ و تاريخي‌ آن‌ جامعه‌ است‌. فرم‌ و مدل‌ هر لباسي‌ و پوشش‌ در جامعه‌ مسبوق‌ به‌ سابقه‌ بوده‌ و ريشه‌ در عرف‌ و فرهنگ‌ يك‌ جامعه‌ دارد و به‌ راحتي‌ قابل‌ تغيير نيست‌.
آزادي‌ در انتخاب‌ رنگ‌ حجاب‌ همواره‌ ديده‌ مي‌شود در برخي‌ كشورها، زنان‌ و مردان‌ در محيط‌هاي‌ اداري‌ و سازمان‌ها داراي‌ لباس‌ خاص‌ با رنگ‌هاي‌ تعريف‌ شده‌ هستند.در ايران‌ نيز در سال‌هاي‌ ٥٩ و ٦٠ دستورالعمل‌هايي‌ براي‌ پوشش‌ زنان‌ كارمند صادر شد. اما اكنون‌ از اين‌ دستورالعمل‌ها جز ردپايي‌ كمرنگ‌ در برخي‌ ادارات‌ چيزي‌ باقي‌ نمانده‌ است‌. اگر در ادارات‌ كشوري‌ افراد با فرم‌ و رنگ‌ پوشش‌ خاصي‌ ظاهر مي‌شوند به‌ اين‌ دليل‌ است‌ كه‌ در مكان‌هاي‌ رسمي‌ جنبه‌ رسمي‌ پيدا كنند و به‌ نوعي‌ نظم‌ را با يكساني‌ و يكدستي‌ لباس‌ها نشان‌ دهند وگرنه‌ هيچ‌ اجباري‌ در رنگ‌ و مدل‌ پوشش‌ آنها وجود ندارد. در حال‌ حاضر دختران‌ ايراني‌ با هر نوع‌ رنگ‌ پوششي‌ در سطح‌ جامعه‌ ظاهر مي‌شوند اما هنگامي‌كه‌ با همان‌ پوشش‌ وارد محيط‌هاي‌ رسمي‌ چون‌ دانشگاه‌ مي‌شوند، با نگاه‌هاي‌ معني‌دار اطرافيان‌ و حتي‌ دوستان‌ خود روبرو مي‌شوند.
سابقه‌ پوشيدن‌ مانتوي‌ مشكي‌ در ايران‌ مربوط به‌ ‌ جريان‌ تاريخي‌ ابتداي‌ انقلاب‌ است‌ كه‌ كم‌كم‌ عرف‌ جامعه‌ آن‌ را پذيرفت‌ و نهادينه‌ شد. از سوي‌ ديگر زنان‌ شاغل‌ به‌ علت‌ ديرتر كثيف‌ شدن‌ رنگ‌ مشكي‌ و هماهنگي‌ آن‌ با هر رنگ‌ شلوار، مقنعه‌ يا روسري‌ اين‌ رنگ‌ را پذيرفتند. پس‌ نتيجه‌ مي‌ گيريم‌ كه‌ رنگ‌ مشكي‌ در فرآيندي‌ خود به‌ خودي‌ و طبيعي‌ كه‌ تا حدودی هدايت‌ شده‌ بود، در عرف‌ جامعه‌ تثبيت‌ شد.
با اين‌ اوصاف‌ به‌ نظر مي‌رسد كه‌ تداوم‌ و پذيرش‌ يك‌ رنگ‌ در جامعه‌ داراي‌ سابقه‌ تاريخي‌ بوده‌ كه‌ با تغييراتي‌ به‌ نسل‌ حاضر رسيده‌ است‌.
در حال‌ حاضر در عربستان‌، قطر، دبي‌ و امارات‌ نيز رنگ‌ مشكي‌ بسيار مورد استفاده‌ قرار مي‌گيرد. در دوره‌هاي‌ قبل‌ و بعد از انقلاب‌ نيز هيچ‌ بحثي‌ براي‌ رنگ‌ حجاب‌ مطرح‌ نشد در نتيجه‌ رنگ‌ حجاب‌ مشكي‌ در اين‌ زمان‌ نيز تبديل‌ به‌ عرف‌ شد.
اينكه‌ برخي‌ مي‌گويند فلان‌ رنگ‌ زننده‌ يا سبك‌ است‌، اين‌ طرز فكر غلط‌ است‌. گاهي‌ اوقات‌ ديده‌ مي‌شود كه‌ به‌ رنگ‌هايي‌ مانند قرمز، صورتي‌، زرد، سفيد و... صفاتي‌ چون‌ زننده‌ و تند مي‌دهند و رنگ‌هاي‌ تيره‌ مانند مشكي‌، قهوه‌يي‌، سرمه‌يي‌ و... را رنگ‌هايي‌ سنگين‌ مي‌شناسند، اما اين‌ نوع‌ دسته‌بندي‌ رنگ‌ها، هيچ‌ پشتوانه‌ علمي‌ و قانوني‌ ندارد و اين‌ موضوع‌ تنها به‌ نگرش‌ فرد و جامعه‌ بستگي‌ دارد. لازم به ذکر است که از نظر علمي‌ هيچ‌ دسته‌بندي‌ در رنگ‌ها وجود ندارد و اينكه‌ به‌ يك‌ رنگ‌ خاصي‌ عنوان‌ زننده‌ داده‌ مي‌شود به‌ دليل‌ نا آشنايي‌ آن‌ رنگ‌ با چشم‌ است‌. زيرا چشم‌ ما آن‌ رنگ‌ را كمتر ديده‌ و به‌ آن‌ عادت‌ نكرده‌ است‌. بايد در نظر داشت‌ كه‌ در كشورهاي‌ مختلف‌ فرم‌ لباس‌ها متفاوت‌ است‌. در مالزي‌ كه‌ دنياي‌ رنگ‌ است‌، زنان‌ و مردان‌ در محيط‌هاي‌ كاري‌، رنگ‌ روشن‌ و شاد مي‌ پوشند و در رنگ‌ پوشش‌ تفاوتي‌ بين‌ زن‌ و مرد نيست‌ يا در كشورهاي‌ عربي‌ مردان‌ لباس‌هايي‌ سفيد و زنان‌ چادر و پوشش‌ مشكي‌ دارند در نتيجه‌ تفاوت‌ استفاده‌ از لباس‌ و مدل‌هايي‌ با رنگ‌هاي‌ گوناگون‌ بين‌ مسلمانان‌ مويد آن‌ است‌ كه‌ اسلام‌ روي‌ رنگ‌ خاصي‌ تاكيد ندارد.
قبل‌ از عرف‌ شدن‌ رنگ‌ مشكي‌، رنگ‌هاي‌ روشن‌ پوشيده‌ مي‌شد، ولي‌ زننده‌ نبود. اما پس‌ از فراگير شدن‌ رنگ‌ مشكي‌، رفتن‌ از اين‌ رنگ‌ به‌ رنگي‌ مثل‌ قرمز و صورتي‌، پرسش‌ بسيار بزرگي‌ است‌. بنابراين‌ اين‌ كار بايد كاملا آهسته‌ و به‌ تدريج‌ انجام‌ مي‌شود. كما اينكه‌ چند سال‌ پيش‌ صورتي‌ و فسفري‌ رنگ‌هايي‌ غيرمعمول‌ بودند. اما امروزه اين‌ رنگ‌ها در نظام‌ اجتماعي‌ ما پذيرفته‌ شده‌اند. گسترش‌ وسايل‌ ارتباط‌ جمعي‌ مدرن‌ مانند تلويزيون‌ رنگي‌ و استفاده‌ از تركيب‌هاي‌ رنگي‌ روشن‌ در اين‌ رسانه‌ها براي‌ برنامه‌هاي‌ شاد موجب‌ شد كه‌ در جامعه‌ اين‌ موضوع‌ مطرح‌ شود كه‌ با رنگ‌ شاد هم‌ مي‌توان‌ حجاب‌ داشت‌.
 بايد در نظر داشت‌ كه‌ در حجاب‌ مهم‌ پوشش‌ است‌. بنابراين‌ به‌ تناسب‌ فصول‌ مي‌توان‌ از رنگ‌هاي‌ مختلف‌ استفاده‌ كرد كه‌ هم‌ عفت‌ را تداعي‌ كند و هم‌ موجب‌ آرامش‌ بيشتر شود. پس‌ بايد براي‌ بهره‌گيري‌ از رنگ‌هاي‌ شاد و متنوع‌ روشن‌ در حجاب‌ كار فرهنگي‌ و اطلاع‌ رساني‌ زيادي‌ انجام‌ دهيم‌.

********************************************************
منابع
1- قران کریم
2- مبانی جامعه شناختی حجاب، نشریه اعتماد، سوره حاتم زاده.


ارسال شده در مورخه : دوشنبه، 21 فروردين ماه، 1391 توسط CafeWeb  پرینت

مرتبط باموضوع :

 طغیانِ جدایی  [ چهارشنبه، 7 شهريور ماه، 1397 ] 943 مشاهده
 دو روی سکه زندگی کارمندی  [ دوشنبه، 5 شهريور ماه، 1397 ] 418 مشاهده
 بانویی در قلب مصطفی  [ يكشنبه، 14 فروردين ماه، 1390 ] 4753 مشاهده
 با کودکتان زلزله بازی کنید!  [ شنبه، 9 دي ماه، 1396 ] 844 مشاهده
 ٢٢ ایده ساده در تربیت ایمانی فرزندان  [ چهارشنبه، 4 بهمن ماه، 1396 ] 556 مشاهده
نام:
ایمیل:

در مورخه : دوشنبه، 21 فروردين ماه، 1391توسط
(مشخصات کاربر asra | ارسال پیغام شخصی)
سلام با تشکر خیلی مطلب جالبی بود همه ی حرفای مقاله رو قبول دارم اما باز رنگ مشکی رنگ مورد پسندمه بنا به دلایل سلیقه ای و.... البته درخصوص حجاب هم دوست دارم خوهران تا جایی که میتونن از تنوع هم در نحوه ی پوشش هم در انتخاب رنگها استفاده کنن تا هم خودمون از رنگهای یه جورو تکراری خسته نشیم و هم اینکه اگه قراره به عنوان محجبه شناخته بشیم و اگه قراره کسی ازمون الگو برداری بکنه به گونه ای حجاب رو یکنواخت و بی تنوع ندونه و از حجاب زده نشه حجاب زیباست پس با نهایت سلیقه و نهایت انتخاب دقیق در نحوه ی انتخاب رنگ و نحوه ی پوشش اسلامیمون اونو زیباتر جلوه بدیم بازم ممنون
ارسال جوابیه ]

نام:
ایمیل:

در مورخه : دوشنبه، 21 فروردين ماه، 1391توسط
(مشخصات کاربر Ershad | ارسال پیغام شخصی)
با تشکر از نگارنده بابت نگارش مطلب بجا و مفیدشان بنده هم به شخصه با این قضیه موافقم که حجاب و پوشش اسلامی به هیچ وجه در رنگ مشکی خلاصه نمی شود. و می توان از رنگ های دیگری هم استفاده کرد. و البته نه تنها فقط رنگ حجاب بلکه نوع پوشش هم می تواند در اشاعه ی فرهنگ حجاب در جامعه مؤثر باشد تا هم وجاهت حجاب در کنار حجب حفظ شود و هم جذابیت حجاب در جامعه افزایش یابد. بی شک با اعمال اینگونه تغییرات در ترویج و رشد حجاب در جامعه ی ما پیشرفت های چشمگیری خواهیم داشت. امید است که این نوع از حجاب اسلامی با کوشش بانوان ما در شهر پاوه ترویج و فرهنگ سازی شود.
ارسال جوابیه ]

نام:
ایمیل:

در مورخه : دوشنبه، 21 فروردين ماه، 1391توسط
(مشخصات کاربر Noha | ارسال پیغام شخصی)
بسم الله المستعان*سلام خدای مهربان بر داد سهیلای عزیزم،ممنونم از تلاش تون،راستش مدتیه ابهاماتی در مورد حدود رنگ مجاز حجاب برام پیش اومده!!! همون طور که حضوری هم عرض شد یکی از اساتید معتقد بودند که حجاب صحیح مربوط به رنگهای تیره است،با این استدلال که حجاب نباید جلب توجه کنه،حتی نه تنها رنگ تیره بلکه مدل لباس و روسری باید کاملا ساده باشه،و اصلا توجه دیگران رو به خودش معطوف نکنه!!!و استدلالشون هم به حدیث حضرت عایشه رضی الله عنها بود که فرمودند بعد از این که آیات حجاب نازل شده ،زنان همچون کلاغان سیاه پوش،دیده می شدند.و اینکه چادرسیاه جزءحجاب واجبه که زن در حضور نامحرم باید سرش باشه!!!من خودم که نتونستم رعایتش کنم(البته دلیلش هم این بود که در این مورد هنوز به قناعت نرسیدم!!!) هر چند نسبت به قبل بیشتر تلاش کردم.در این راستا به چندین تفسیر معتبر مراجعه کردم هیچ کدام جلباب رو به چادر امروزی موجود در عرف ما تفسیر نکرده بودند!البته من از افراد زیادی هم پرسیدم و خیلی هم تلاش کردم منبعی در مورد محدوده رنگ؛ برای حجاب پیدا کنم که چیزی دست گیرم نشدو تصمیم گرفتم بر اساس اصل اباحه بودن(در اصول)عمل کنم چون دلیلی بر عدمش نیافتم ولی استادمون می گفت همین حدیث کفایت می کنه و ربطی به عرف نداره!!!اگر شما دلیل یا منبعی سراغ دارید خیلی ممنون میشم راهنماییم کنید.بازم متشکرررررررررم،جنة الفردوس مأوایتان باد خواهر خوبم.
ارسال جوابیه ]

نام:
ایمیل:

در مورخه : سه شنبه، 22 فروردين ماه، 1391توسط
(مشخصات کاربر ostadelyass | ارسال پیغام شخصی)
از توجه شما به این موضوع و تلاشتون در این زمینه تشکر می کنم. یادآوری: منابع اهل سنت قرآن و سنت(یا احادیث) پیامبر(ص) می باشد و بهتر است بعد از قرآن و قبل از ارجاع به هر منبع دیگر و یا اعمال نظر شخصی به احادیث مراجعه کنیم(یا ایها الذین امنوا لا تقدموا بین یدی الله و دسوله...1/حجرات) و باز هم بعد از این لازم است نظر علما رابدانیم(فسألوا أهل الذکر إن کنتم لا تعلمون7/انبیا) .با احترام فراوان خواهشمندم در تحقیقاتتون تجدید نظر فرمایید.(در کل به علت عدم اطلاعات کافی در این زمینه موافق یا مخالف کل مطلبتون نیستم)
ارسال جوابیه ]

نام:
ایمیل:

در مورخه : جمعه، 25 فروردين ماه، 1391توسط
(مشخصات کاربر sayf | ارسال پیغام شخصی)
ضمن تشکر از نویسنده این مطلب، خانم صلاحی؛ درمورد مسائلی که خانم «noha» مطرح کردن نکاتی رو لازم به ذکر دیدم: یه مطلبی هست که خیلی مهمه و من به خیلی از دوستانم هم گفتم اینه که: در علم اصول حرام رو از حیث علت حرمت، به دو دسته تقسیم میکنن: «1- حرامی که علت حرمتش در ذات خود اون مورد هست مثل شراب، که چون ذات شراب مست کننده هست پس حرامه یا مثلا دزدی هم از همین نوعه 2- حرامی که علت حرمتش در ذات خودش نیست، بلکه بخاطر یه وصف اضافی حرامه که به اون ملحق شده و باعث حرمتش شده(اما قابل رفعه)، مثل روزه روز عید؛ که همه میدونیم حرامه، اما علت حرمت اون بخاطر ذات روزه نیست بلکه بخاطر واقع کردن اون در روز عیده». حالا پارچه و رنگ اون برای خانمها نوع دوم این تقسیم بندیه، یعنی هیچ نوع پارچه و هیچ نوع رنگی بر خانمها در شرع حرام نشده؛ اما با این وجود اگه خانمی یه پارچه نازک یا تنگ یا کوتاه و بدن نما استفاده کنه این کارش حرامه؛ نه بخاطر ذات پارچه بلکه بخاطر اوصافی که به اون اضافه شده یعنی:« نازک بودن، تنگ بودن، کوتاه بودن» که همه «عامل بدن نما بودن» هستن. رنگ پارچه و پوشش هم درواقع ازهمین نوعه یعنی همونطور که گفته شد درهیچ جای قرآن و سنت هیچ رنگی بر خانم ها حرام نشده اما درعین حال اگه خانمی رنگی رو برای پوشش خودش انتخاب کنه که در اکثر حالات خودش در اون جامعه موجب جلب توجه و تحریک دیگران بشه اون موقع این کار حرام میشه، نه بخاطر ذات رنگ؛ بلکه بخاطر وصف اضافی «جلب کننده و محرک بودن». و اما درمورد اون روایت(واکنش زنان بعداز نزول آیه حجاب)هم مواردی ضروری رو عرض میکنم: متاسفانه عده ای(که شکی در خلوص و حسن نیتشون ندارم) از سر دلسوزی، برداشت هایی غیر دقیق و غیراصولی از بعضی روایات میکنن، که مطمئنا این کار هرگز درست نیست(کاری به نیت ندارم). 1- این روایت از ام المومنین ام سلمه هست، نه ام المومنین عائشه؛ که ابوداوود اون رو روایت کرده و سندش هم حسن هست. 2- بنا به مورد قبلی میفهمیم که این روایت «موقوف(روایتی که سندش به صحابه منتهی میشه، نه به پیامبر)»هست، نه «مرفوع(روایتی که سندش به رسول الله صلی الله علیه و سلم منتهی میشه)». 3- مهم ترین مطلب: یا اون کسی که این روایت رو برای شما ذکر کرده فراموش کرده یا احیانا از متن دقیق روایت خبر نداشته، یا لازم ندونسته، و یا خدای ناکرده به هردلیلی نخواسته متن دقیق اون رو به شما بگه؛ و یا اینکه شما اصل جملات ایشون رو فراموش کردین؛ چراکه درمتن دقبق روایت، ام المومنین ام سلمه فقط از زنان انصار نام میبره و اونا رو مدح میکنه، و نامی از زنان مهاجرین نمیبره؛ . از موردشماره2باید بفهمیم که هرگز حجیت و ایجابی از این روایت فهمیده نمیشه چون فقط قرآن و سنت هست که حجته(و اجماعی که مستند به یکی از این دوتا باشه)، و قول یا برداشت و اجتهاد صحابی(هرچند ارزشمنده، اما) حجت نیست. از مورد شماره3هم باید بفهمیم که اگه سیاه پوشیدن واجب بود، تمامی زنان مسلمان باید سیاه میپوشیدن؛ اما میبینیم که فقط زنان انصار این کار رو کردن. یعنی آیا زنان مهاجرین از عمل به واجب و دستور خداوند عصیان کردن؟ معاذالله اگر بخوایم این بهتان رو به گرامی ترین زنان مسلمان بزنیم. مطمئنا اگه رنگ سیاه واجب بود، و برفرض محال زنان مهاجرین از اون سرکشی کرده بودن، پیامبر به اونا تذکر میدادن، اما میبینیم که پیامبرچیزی به اونا نگفته. نهایت برداشتی که میتونیم از این روایت داشته باشیم اینه که اولا رنگ سیاه حرام نیست(چون پیامبر اون رو تقریر کرده، و ذات تقریر پیامبر هرگز وجوب یا استحباب رو نمیرسونه) و ثانیا این کار(پوشیدن رنگ سیاه بر سر) ترجیحی بوده که زنان انصار برای حجاب خودشون دادن. نکته دیگه هم که نباید فراموش بشه اینه که «جلباب» یا «خمار» از لحاظ لغوی هرگز بر هیچ رنگی دلالت نمیکنه..... در پایان متذکر میشم که این مطالبی که بنده درمورد این روایت عرض کردم هرگز نشونه تساهل بنده به نسبت حجاب نیست و نمیخوام که محرمات خداوند زیرپا گذاشته بشه بلکه فقط میخواستم بگم که اگر کسی میخواد از روایتی، برداشتی داشته باشه نباید متاثر از احساسات یا حماس یا... باشه بلکه باید درقالبهای علمی و اصولی باشه. وگرنه بنده درقسمت اول از همین نوشته هم عرض کردم که اگه پوششی یا رنگی موجب تحریک یا جلب توجه خاص دیگران بشه بدون شک حرامه. از طولانی شدن مطلب عذر میخوام. والسلام علی من اتبع الهدی
ارسال جوابیه ]

نام:
ایمیل:

در مورخه : جمعه، 25 فروردين ماه، 1391
سلام مطلب زیبا و بسیار جالبی است . واقعا به موضوع بخصوص و جالبی اشاره کردید که می تواند منحصر به فرد باشد . خیلی جالب بود متشکرم از نویسنده محترم و همچنین وب سایت پینوس..
ارسال جوابیه ]

نام:
ایمیل:

در مورخه : يكشنبه، 3 ارديبهشت ماه، 1391
سلام با سپاس فراوان .مطلبتون جالب و جدید بود. واسه حسن ختام خدمت شریف عارضم: دانه ی معنی (حجاب)بگیرد مرد عقل/ننگرد پیمانه را(رنگ حجاب)گر گشت نقل
ارسال جوابیه ]

نام:
ایمیل:

در مورخه : دوشنبه، 11 ارديبهشت ماه، 1391
با سلام مقاله ی جالبی بود، تشکر میکنم. لازم است ذکر کنم که پوشش مشکی متاسفانه پوششی تحمیلی بر جامعه ی ما بود نه اینکه عرف جامعه آن را تعیین کند، در هیچ جای این مناطق ( بالاخص مناطق کردنشین - قبل از تحمیل شدن چادر مشکی- پوششی به نام چادر مشکی یا وجود نداشت یا اگر هم وجود داشت تنها چیزی سلیقه ای بود. واقعا رنگ مشکی پوشش خواهران و مادران، اثراتی روانی قابل محسوسی بر آنان گذاشته که خوشبختانه این عرف تحمیلی غلط در بین خواهران و مادران به تدریج دارد از بین میرود. و شاهد نمونه های فراوانی هستیم که درعین رعایت حجاب کامل اسلامی، جانی دوباره به کالبد ماتم زده ی این ملت مظلوم بخشیده اند. راهشان مستدام!
ارسال جوابیه ]

نام:
ایمیل:

در مورخه : جمعه، 22 ارديبهشت ماه، 1391
با سلام و تشکر فزاوان از نویسنده و مدیریت پینوس من در هر صورت با پوشیده بودن موافقم چه برای مرد و چه برای زن اما پوششی برازنده و باب تبع خود افراد با در نظر گرفتن حدودات شرعی به نظر من اگر در جامعه برای مسئله مهمی مانند حجاب با تدبیر و اندیشه هر چه تمام تر پرداخته می شد و اینده نگری، شخصیت های مختلف ، سلیقه های مختلف و بسیاری موارد دیگر مد نظر قرار می گرفت امروزه تا این حد با بی حجابی و در بسیاری موارد هم حجاب ستیزی مواجه نمی شدیم پوشیده بودن فرد مهم تر از برخی مسائل مانند رنگ، نوع و جنس پوشش می باشد و قتی چهارچوب خاص برای مسائل مهم تعین شود افراد با سلیقه های مختلف با وجود تمایل به اصل موضوع به مقابله با ان برمیخیزند و در بیشتر موارد مشکلات جبران ناپذیری به بار خواهد امد....!!! موفق و پیروز باشید
ارسال جوابیه ]

 
نام شما: [ کاربر جدید ]

نام (ضروری): 
ایمیل (ضروری): 
نظر:
کد امنیتی
کد امنیتی

  [ بازگشت ]
امتیاز دهی به مطلب
انتخاب ها

 فایل پی دی اف فایل پی دی اف

 گرفتن پرينت از اين مطلب گرفتن پرينت از اين مطلب

 ارسال به دوستان ارسال به دوستان

 گزارش این پست به مدیر سایت گزارش این پست به مدیر سایت

اشتراک گذاري مطلب
صفحات پيشنهادي
لينکدوني
پیامک

ســامـانه پیام کوتاه پینوس



ارسال خبر ، مقاله ، گزارش و ...



شماره همراه خود را برای عضویت در خبرنامه پیامکی وارد کنید