یکشنبه, ۴ آذر , ۱۴۰۳ Sunday, 24 November , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2441 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 2 تعداد دیدگاهها : 1908×
حمل و نقل در شهرستان پاوه
شناسه : 1057

 آدم غلامی / آمد و شد و حمل و نقل و ترافیک در یک سیستم شهری معانی مشابهی را دارا هستند. سرعت و کیفیت از شاخصه های مورد توجه در توسعه شهریست چنین خواستگاهی زاینده ابزار و صنعت در جوامع روبه رشد است ابزار بوجود آمد و صنعت شکل گرفت. با افزایش سرعت در عصر […]

ارسال توسط :
پ
پ

 آدم غلامی / آمد و شد و حمل و نقل و ترافیک در یک سیستم شهری معانی مشابهی را دارا هستند. سرعت و کیفیت از شاخصه های مورد توجه در توسعه شهریست چنین خواستگاهی زاینده ابزار و صنعت در جوامع روبه رشد است ابزار بوجود آمد و صنعت شکل گرفت. با افزایش سرعت در عصر موتور موضوع جدیدی به نام راه بندان مورد توجه قرار گرفت.

راه بندان در شهرها از جمله بحرانها در سیستم شهروندی نوین است. به نظر می رسد مهمترین ابزار در برون رفت از راه بندان شهرها دو عامل عمده باشد اول توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی با سرعت و کیفیت بالا و دوم تمرکز زدائی.

آنچه که در جوامع ما بیشتر مورد توجه قرار گرفته و در جهت آن سرمایه صرف می شود باز نمودن گره ها با ابزارهایی از قبیل زیر گذر و روگذر و کم کردن بار آمد و شد با طرح هایی از قبیل زوج و فرد و عبور ویژه تاکسی و غیره است.

ناگفته پیداست که چنین حرکتهایی موقتاً مشکلات شهری را خواهد کاست اما ایجاد راهبندان در مراحل بعد نشان می دهد که باز کردن گره های معابر نمی تواند در دراز مدت ذهن ما را به نسبت آمد و شد و بحران ناشی از آن آسوده گرداند به نظر می رسد چنین راهکارهایی بیشتر در جوامع توسعه نیافته مورد توجه قرار گرفته است.
شهر کوچک ما “پاوه” با بهره گیری از خودروهای با حدود ۴ نفر سرنشین به نام تاکسی و یا مینی باس های کوچک با ظرفیت ۱۰ الی ۱۲ نفر و معابری از ۳ الی ۱۴ متر و با جمعیتی کمتر از سی هزار نفر و داشتن دو مسیر در طول شهر و منتهی به هم در نقطه تراکم بالای شهر عملاً در معیارهای شهرنشینی نوین فاقد ناوگان آمد و شد عمومی است.

راه کارهای ما در باز نمودن گره های کور خیابانها پیش بینی عبور ویژه تاکسی و کارت پارک در منتهی الیه خیابانها و بهره گیری از دو پارکینگ در محل های پر ازدحام شهر بوده که موقتاً تنفسی به عبور و مرور داده اما در نهایت به راه بندان مجدد خواهیم رسید ناگفته پیداست که چنین ره پیمودن و چاره اندیشیدن در بحران آمد و شد عدم دور اندیشی در فصولی دیگر از عمر شهرمان است.
در جهت برون رفت از راه بندان شهری بایستی از شاخصه های اصلی توسعه شهر بهره جست که شامل سرعت و تمرکز زدایی است لذا بایستی در مسیر های اصلی شهر سرعت و کیفیت آمد و شد را بالا برد و از ابزارهایی سود جست که تعداد مسافر بیشتر را در زمان کمتر و با آسایش بیشتر حمل نماید بنابراین جایگزین نمودن ناوگان حمل و نقل عمومی با جابجایی مسافر بیشتر و سرعت بالاتر و کیفیت بیشتر از جمله راه کارهای پیش رو در شهر ما می باشد به عنوان مثال بجای استفاده از تاکسی و مینی باس می توان از اتوبوسها و یا قطارهای سریع السیر برقی استفاده نمود لذا با ملا حظات کمی و کیفی نیازی به استفاده از وسایل نقلیه شخصی نخواهد بود.
در جهت تمرکز زدایی نیز می توان عوامل تمرکز جمعیت و راه بندان را شناسایی و چاره جویی نمود از جمله عوامل شامل مطب پزشکان و تمرکز بازار خرید  در مسیرهایی خاص می باشد.

از جمله موارد تمرکز زدایی در شهرهای توسعه یافته پیش بینی مراکز خرید و مجمع های تجاری تفریحی رفاهی و خدماتی در محلهای مناسب خارج از شهر است که بدین طریق می توان راهی در جهت توسعه و سرمایه گذاری مطمئن که ضامن توسعه شهری نیز هست پیمود.

دومین گزینه در تمرکز زدایی پیش بینی جمعیت شهر در دراز مدت و تعیین محل شهر جدید برای شهرستان پاوه می باشد مطابق آنچه در برآوردی تقریبی در نوشتار بلند مرتبه سازی ارائه شد برای شهر جدید شهرستان پاوه با بهره گیری از ضوابط طراحی شهری تا یکصد سال آینده کمتر از ۲۰۰ هکتار زمین نیاز داریم لذا با تعیین محل مذکور و آماده سازی آن و پیش بینی توسعه شهری می توان در بنیان های نوین این شهر نه از سیستم درختی بلکه از سیستم توسعه و برنامه ریزی بهره جست.
در جهت برون رفت از بحران آمد و شد نیازمند جدیت در موضوع و مشاهده واقعیت موجود می باشیم باز کردن گره های ایجاد شده در معابر در زود هنگام جوابگو بوده  اما در دراز مدت منجر به گره جدیدی در آمد و شد می گردد.

دور اندیشی در تمرکز زدایی و تجهیز ناوگان حمل و نقل عمومی با کیفیت و سرعت بالا می تواند برون رفت از بحران راه بندان باشد.در این دو نوع تلاش علاوه بر تفاوت در اندیشه و راهکار تفاوت در ادبیات نیز مشاهده می گردد در ادبیات مورد استفاده در سیستم رایج ناگزیر از عوامل الزام و اجبار و به فراموشی سپردن عوامل فرهنگی و فرهنگ شهر نشینی هستیم.به عنوان نمونه می گوییم شهروندان از آوردن وسیله نقلیه شخصی منع شوند یا عبور و مرور پلاک زوج و فرد در مواقعی منجر به جریمه شود از تخلفات تراکم بالا در قالب بلند مرتبه سازی جلوگیری کنیم و غیره و غیره

پیداست که چنین ادبیاتی ما را بدین متقاعد می گرداند که در تأمین بسترهای مناسب جهت امد و شد توفیق آنچنانی نداشته ایم. در بستر های مناسب حمل و نقل با بهره گیری از عوامل توسعه شهری اساسا نیازی به استفاده از چنین ادبیاتی در مواجهه با موضوع نداریم بلکه با تمهیدات لازم و بهره گرفتن از فرهنگ شهری برون رفت حاصل است.

 

منبع : پاوه پرس

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.