نقاشی یک هنر است و هنر در افراد مختلف امری شخصی است مهمترین نکته در یک فعالیت هنری آزادی در بیان احساسات و افکار می باشد در مورد کودکان نیز این قضیه صدق میکند مضاف بر اینکه کودک ما باید احساس امنیت داشته باشد تا روحیات درون خود را روی کاغذ بیاورد یک پدر و مادر یا مربی خوب میتواند با نگاهی روانشناسانه به نقاشی کودک در جهت رفع مشکلات او بر آید هر چند این کار ساده نیست و نیاز به در نظر گرفتن شرایطی از جمله شناخت کودک و آشنایی با مطالب زیر میباشد در نقاشی کودکان اغلب میتوان موارد زیر را بررسی کرد کادر نقاشی -خط -رنگ- کادر نقاشی۱ -تناسب نقاشی در کادر نشانه ارامش کودک است ۲-خارج شدن از کادر در بچه های کوچک تر نشانه عقب ماندگی ودر بچه های بزرگتر نشانه کمبود محبت و عدم اعتماد به نفس است .
۱- خطوط راست نشانه توانایی قابل توجه کودک و ابداع و مدیریت او میباشد .
۲-خطوط منحنی یا خمیده اشخاص ارزومند به ، تحسین دیگران و احساساتی را نشان میدهد .
۳- اگر قسمتی از نفاشی بر اثر خط خوردن مخفی شده باشد نشانه ترس و دلهره کودک است .
رنگ :
۱- در عامل رنگ باید به سن کودک توجه کرد زیرا رنگها در هر سنی معنی متفاوتی دارند .
۲- فقدان رنگ نشان دهنده خلا و نیستی است .
۳- رنگ سیاه = ترس و وسواس
۴ -رنگ نارنجی = آرامش و خوبی
۵-رنگ سبز = عکس العمل بر علیه نظام های خشک
۶- رنگ بنفش = تمایلات در هم و بر هم
۷- رنگ سرخ = فعالیت های غیر دوستانه وپرخاشجو یی
۸- رنگ آبی = انطباق شخص با قوانین اجتماعی
خورشید :
الف-خورشید نشان دهنده امنیت خوشحالی گرما و پدر است
ب-خورشید درخشان پدر خوب است
ج-خورشید پشت کوه ارتباط نا مطلوب با پدر است
د-خورشید قرمز یا سیاه ترس از پدر است
ماه: نشان دهنده مرگ و نیستی است
جاده :
۱-جاده پر پیچ و خم نشانه دمدمی مزاج بودن است
۲- جاده عریض نشانه شادی و صداقت است
۳- کوچه تنگ و بن بست نشانه کمبود های عاطفی است
خانه :
۱- خانه به صورت قصر نماد پناهگاه مطلوب است
۲- خانه به صورت تنگ و زندان نشانه فشار های خانوادگی و نا سازگاری است
درخت:
۱- ریشه درخت نشانه طبیعت محافظه کار کودک است
۲- تنه درخت پرثبات ترین و نشانه مشخصات دایمی و عمیق کودک است
۳-تنه کوتاه—-جاه طلبی و بلند پروازی
۴-تنه بلند—-عقب افتادگی فکری یا بیماری عصبی
۵-نته صاف—-ثبات کودک
۶- تنه کج—- عدم ثبات
انسان:
ترسیم قسمتهای مختلف اعضای بدن نشانی از رشد جسمی انان است که فرافکنی از خود نامیده میشود کودکی که از نظر جسمی فعال و پر تحرک است در نقاشیهایش حرکت و فعالیت را نشان میدهد گاه نیز اسیبهای جسمی اگاهانه یا نا اگاهانه در نقاشی های کودک نشان داده میشود مثلا کودکی که گوش درد دارد و یا زانویش خراش بر داشته در نقاشیش به این اعضا توجه بیشتری میکند تاکید بیش از حد بر روی یک عضو یا حذف یک عضو با رشد کودک ارتباط نزدیکی دارد در مورد استفاده از توضیحات بالا باید با احتیاط استفاده کرد زیرا ممکن است کودک هنگام کشیدن نقاشی از کسی تقلید کرده باشد یا بر حسب عادت همیشه یک نقاشی را رسم کرده باشد پس هیچگاه سریع قضاوت نکنید و به کودک بر چسب مشکل دار نزنید
* کاربران گرامی با توجه مطالب مندرج در بالا تحلیل شما از عکس های زیر چیست ؟؟؟
…………………………………………………………………………………………………..
تصویر شماره دو
سلام مرسی خانم نادری من تصویر دومی رو تحلیل میکنم اول از همه پدر خوب است بعدشم این کودک ثبات داره و بنظرم خونه اش به صورت تنگه بنظرم فشارهای خانوادگی و ناسازگاری توی این کودک وجود داره
سلام، تشکر از مطلب جالبتون، البته توضیحاتتون برای ارزیابی یک نقاشی خیلی کمه. مثلا در هر دو نقاشی از رنگ قهوه ای زیاد استفاده شده ولی شما در مورد رنگ قهوه ای چیزی نگفته اید، یا نگفته اید که قهوه ای پر رنگ با قهوه ای کم رنگ چه تفاوتی داره؟ مثلا تصویر اولی از قهوه ای کم رنگ استفاده کرده ولی در تصویر دومی قهوه ای پر رنگ رو بیشتر می بینیم. با این وجود تحلیل من از دو تصویر: طبق گفته هاتون نقاش تصویر اول کودکی فعال و پر تحرک،دارای پدری خوب،بلند پرواز و احساساتی. نقاش تصویر دوم کودکی مدیر و مبدع، دارای پدری خوب، دارای نسبتا فشار خانوادگی و ناسازگاری در خانوداه.
از نظرات شما ممنون .نقد وبرسی شما از نقاشی ها تا حد زیادی درست و دقیق بود اما این نکته باید فراموش نشود که نقاشی اول را یک کودک ۹ ساله و دومی را یک کودک ۷ ساله کشیده است .این امکان هم باید در نظر گرفته شود که سن کودک در زیبایی نقاشی تا ثیر دارد
سلام.باتشکرموضوع جالبی بود.
بااینکه روان انسان پیچیده تر از آنست که برای شناختنش فقط بر این فاکتورها بسنده کرد اما گاهی میتوان باقسمتی از حالات روحی کودک آشنا شد.