جمعه, ۲۷ مهر , ۱۴۰۳ Friday, 18 October , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2424 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 2 تعداد دیدگاهها : 1908×
شناسه : 44

عبدالرحمن احمدی اگر بخواهیم مهم ترین مسائل و مشکلات والدین در زندگی خانوادگی را برشماریم،شاید « چگونگی رفتار با فرزندان » از مهم ترین و پیچیده ترین موضوعات ، با توجه به خصوصیات سنی و روحی فرزندان و هدف های تربیتی باشد. « رفتار والدین » سهمی مهم از تأثیرات تربیتی محیط خانواده بر فرزندان […]

ارسال توسط :
پ
پ

عبدالرحمن احمدی

اگر بخواهیم مهم ترین مسائل و مشکلات والدین در زندگی خانوادگی را برشماریم،شاید « چگونگی رفتار با فرزندان » از مهم ترین و پیچیده ترین موضوعات ، با توجه به خصوصیات سنی و روحی فرزندان و هدف های تربیتی باشد.

« رفتار والدین » سهمی مهم از تأثیرات تربیتی محیط خانواده بر فرزندان را به خود اختصاص می دهد و لزوم آگاهی یافتن از ملاک ها و ضوابط رفتار صحیح از اهم ضروریات در انجام وظایف تربیتی والدین است. در این نوشتار،بیست راه کار برای رفتار مناسب والدین با فرزندان ،به شرح زیر ارائه می شود :

         1.  آشنایی خانواده با اصول و روش های صحیح تربیت کودک و به کار بستن آنها سبب می شود کودک در دوره ی نوجوانی با مشکلات کمتری رو به رو شود. زیرا بسیاری از نابسامانی های روانی و اخلاقی انسان ناشی از تربیت نادرست او در دوران کودکی است.

   

۲.        در سنین اولیه نباید از تنبیه بدنی استفاده کرد. این امر ممکن است سبب شود در مراحل بعدی رشد ، کودک دچار مشکلات رفتاری شود .

۳.        بسیاری از اصول صحیح زندگی و ارزش های اخلاقی را از راه رفتار و کردار به کودک آموزش دهید.

۴.        به کودکان خود اجازه ابراز وجود بدهید ، به نظریات آنان احترام بگذارید و در برخورد با آنان ملایم و منطقی باشید.

۵.        کودکان خویش را هیچگاه با موضوعات خرافی نترسانید ، در داستان های کودکان باید اصل را بر بیان زیبایی نیکی ها قرار دهیم ، نه زشتی بدی ها .

۶.        در برخورد با کودکان  حالت پذیرندگی داشته باشید و نه طرد کنندگی ، البته این به معنی تسلیم در مقابل خواست های نا معقول کودکان نیست . توقعات کودک در حد معقول و درست برآورده سازید .

۷.        به کودکان در حد لزوم اجازه فعالیت و بازی بدهید و به چشم بزرگسالان به آنها ننگرید . نباید انتظار داشته باشیم که کودک رام و مطیع باشد و همواره آرام و ساکت در گوشه ای بنشیند . باید به تفریحات و سرگرمی های مناسب در زندگی کودکان اهمیت داد و نسبت به آنها بی تفاوت نبود .

۸.        از مقایسه کودک با دیگر کودکان جدا بپرهیزید همواره سعی کنید توانمندی های کودکان را مد نظر قرار دهید ، نه ضعف ها و ناتوانی آنها را . مقایسه کردن موفقیت دیگران را به رخ فرزند خود کشیدن ، انتظارات غیر واقع بینانه از او داشتن و تفاوت های فردی نادیده گرفتن ، از جمله خطا های مهم تربیتی اند .

۹.        به کودک خود در حد توانایی هایش مسئولیت بدهید تا از این طریق عزت نفس بالایی در وی شکل بگیرد . هیچ چیز به اندازه ی موفقیت بر اعتماد به نفس انسان نمی افزاید .

۱۰.     اصلی ترین مسئله برقراری رابطه فکری و عاطفی با نوجوان است ؛ لذا هیچ گاه نظریات خود را بر او تحمیل نکنید . فرزند خود را محکم ، مسئول و منضبط بار آورید . با او مثل یک دوست صمیمی برخورد کنید . محبت شما نباید به صورت تظاهرات سطحی ابراز شود . همچنین در محبت کردن به کودکان راه افراط و تفریط در پیش نگیرید . محبت میانه و توأم با صمیمیت ، اثر فراوان دارد .

ادامه دارد …

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.