پنجشنبه, ۱ آذر , ۱۴۰۳ Thursday, 21 November , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2440 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 2 تعداد دیدگاهها : 1908×
شناسه : 350

نویسنده : مبین نادری آنچه تاکنون برای تعطیلات نوروز در زمینه درس و مطالعه مطرح شده در زمینه کنکور و پیش از دانشگاه بود. ولی با توجه به میزان فعالیت مؤسسه های آموزشی متنوع در تقویت برنامه ریزی ها و ایجاد رقابت و متعاقبا انگیزه برای مطالعه در کلیه دوره مطالعه برای کنکور که شامل […]

ارسال توسط :
پ
پ
نویسنده : مبین نادری

آنچه تاکنون برای تعطیلات نوروز در زمینه درس و مطالعه مطرح شده در زمینه کنکور و پیش از دانشگاه بود. ولی با توجه به میزان فعالیت مؤسسه های آموزشی متنوع در تقویت برنامه ریزی ها و ایجاد رقابت و متعاقبا انگیزه برای مطالعه در کلیه دوره مطالعه برای کنکور که شامل تعطیلات نوروز نیز می باشد، شاید جایی برای سخن در این زمینه و ایجاد انگیزه برای دانش آموزان عزیز جهت استفاده از ایام تعطیلیشان نمانده باشد. هرچند که تشویق و ترغیب در قالب های متنوع و میزان اثرگذاری هر کدام غیر قابل انکار است.
اخیرا آنچه که ذهن را به خود مشغول می سازد، سیر نزولی انگیزه و علاقه برای مطالعه در تازه دانشجویان است. شاید دلیلی برای این واقعه تغییر شدید شیوه مطالعه با حرکت از پیش دانشگاهی به دانشگاه باشد. و یا اینکه مشکلات متنوع سیستم آموزشی که همواره در بین دانشجویان زمزمه می شود، از جمله نحوه های مختلف برخورد اساتید با دانشجویان، که می تواند دلیل دیگری برای کاهش کمیت و کیفیت مطالعه یک تازه دانشجو باشد.

اما آنچه که فعلا در اختیار ما است و جای سخن و به عبارتی تغییر و تبدیل دارد، آن بخش از مشکلات است که مرتبط با خود دانشجو بوده و همواره توان حل آنها را دارد. قطعا بحث راجع به این مشکلات، صفحات زیادی را سیاه خواهد کرد اما از آن جهت که این امر خارج از حوصله چنین نوشته ای است، فعلا فقط به ذکر یک مورد که بسیار هم مهم است بسنده می شود.

عدم تعادل در مطالعه و افراط و تفریط های متوالی
عدم تعادل در مطالعه و افراط و تفریط هایی که از یک ترم به ترم دیگر منتقل می شوند و متأثر از محیط جدید دانشگاه و محیط جدید زندگی می باشند، یک مشکل اساسی است که حل قسمت بزرگی از آن به دست خود دانشجو می باشد. در واقع خستگی ناشی از افراط در مطالعه در ایام امتحانات ترم قبل باعث سستی، خستگی و تفریط در مطالعه در ابتدای ترم بعد می شود و هر ابتدا و انتهای ترم بدین صورت به هم وصل شده و یک دور باطل و بی ثمر تشکیل می دهد که نتیجه اش در بهترین حالت رهایی از افتادن و مشروط شدن و نهایتا پاس شدن ناپلوئونی است. این در حالی است که حداقل با مطالعه دو سه ساعته در روز و به صورت پیوسته در طول ترم، می توان استراحت و آسایش بیشتر و نمرات بهتری را در انتهای ترم تضمین کرد. این مربوط به وضعیتی است که علاقه دانشجو به رشته دانشگاهیش کم باشد. در صورتی که دانشجو علاقه مند باشد طبعا می تواند مطالعه بیشتری داشته و در کل وضعیت بهتری را کسب کند.
از آنجا که ترم های زوج از لحاظ زمانی ترم های کم حجمی هستند و حجم بیشتر درس ها نیز بعد از تعطیلات نوروز قرار گرفته است واضح است که بعد از تعطیلات نوروز فشار بیشتری به دانشجو وارد شده و وضعیت از کنترل او خارج خواهد شد. برای مقابله با این معضل راه حلی که وجود دارد استفاده از فرصت تعطیلات نوروز است. با مطالعه در این ایام حتی می توان بعضی از درس ها را پیش خوانی کرد که این باعث یادگیری بهتر درس و صرف زمان کمتر بعد از تدریس آن بخش درس جهت تسلط بر آن می شود. در واقع با این کار شما از استاد و درس مورد نظر سبقت می گیرید و تا زمانی که بخواهید و میزان سرعت مطالعه درستان مناسب باشد، در درس مورد نظر از کلاس درس جلو هستید.از طرفی استفاده از این تعطیلات روشی برای جلوگیری از آن افراط و تفریط های مذکور بوده و نتیجه اش را می توان به وضوح در انتهای ترم مشاهده کرد.
آنچه گذشت راه حلی است برای کسانی که هدفشان بهتر شدن است و اندیشه بهتر بودن در هر امری و تلاش برای آن و یا به عبارتی دیگر « انتخاب و حرکت به سوی بهترین ها» دستوری از دستورات پیامبر (ص) است که می فرمایند:

إِنَّ اللَّهَ کَتَبَ الْإِحْسَانَ عَلَى کُلِّ شَیْءٍ
هر آئینه خداوند احسان و نیکی را بر هر چیز واجب نموده است.
(صحیح مسلم)

                                                                                        من الله التوفیق و علیه التکلان

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.