سردرد میگرنی نوعی از سردردهای عروقی است . سردرد میگرنی بوسیله اتساع عروقی ایجاد می شود که باعث رهاسازی مواد شیمیایی از رشته های عصبی اطراف شریان های بزرگ مغزی می شود . این مواد شیمیایی باعث ایجاد التهاب ، درد و اتساع بیشتر شریان می شوند. بزرگی بیشتر شریان ها ، درد را بیشتر می کند. میگرن در زنان بیشتر از مردان است و ممکن است بصورت خانوادگی(ارثی) هم دیده شود .
حملات میگرنی غالباٌ سیستم عصبی سمپاتیک را فعال می کند که به نظر می رسد مسئول کنترل پاسخ اولیه به استرس و درد است(سیستم جنگ و گریز)می باشد. این فعالسازی مسئول بسایری از علائم میگرن است . برای مثال فعالیت بیشتر سیستم سمپاتیک در روده ایجاد تهوع ، استفراغ و اسهال می کند . فعالیت سمپاتیک باعث کند شدن تخلیه معده به داخل روده کوچک و در نتیجه مانع ورود داروهای خوراکی به روده و جذبشان می گردد(دلیل غالب ناکارامدی داروهای خوراکی درمان میگرن) .
علائم میگرن :
سردردهای میگرنی معمولاٌ بصورت یک درد شدید و شربانی یا فشارنده در یکی از شقیقه ها توصیف می شوند . اما گاهی محل درد در پیشانی ،اطراف چشم و یا پشت سر قرار دارد. درد معمولاٌ یکطرفه است (در دوسوم افراد) . سردردهای یکطرفه از یک حمله به حمله بعدی محل قرارگیری درد به سمت مقابل می رود.این گونه سردردها با فعالیت های روزانه مثل بالا رفتن از پله ها بدتر می شوند . علائمی مثل تهوع ، اسهال و استفراغ ، رنگ پریدگی صورت ، دست و پای سرد و حساسیت به نور و صدا با سردرد میگرنی همراهی دارند . بیمار در هنگام حمله میگرنی ترجیح می دهد در یک جای تاریک دراز بکشد .یک حمله تیپیک ۴ تا ۷۲ ساعت طول می کشد . در ۴۰-۶۰ درصد حملات میگرنی علائم پیش از حمله دیده می شود که شامل :
– خواب الودگی
– بیقراری
– خستگی
– افسردگی یا شادی غیر طبیعی
– خمیازه کشیدن
– برای غذاهای شور و شیرین
Migraine aura حدود ۲۰ درصد سردردهای میگرنی همراه یک اورا هستند . که معمولاٌ قبل از سردرد اتفاق می افتد . شایع ترین اورا شامل:
۱- دیدن نورهای براق و چشمک زن با الگوی زیگزاگ (معمولاٌ از وسط میدان دید آغاز و به اطراف می رود ) .
۲- حفره در میدان دید (بصورت یک نقطه کور دیده می شود ) .
انواع میگرن :
ورتبروبازیلار: علائمی مثل غش و گیجی و دوبینی
همی پلژیک : علائمی مثل ضعف یا فلج یک طرف بدن ، تقلید سکته مغزی
رتینال یا چشمی : نادر است . نقطه کور یا کوری کامل یکطرفه بصورت مکرر دیده می شود که بیش از یکساعت طول می کشد .
درمان میگرن :
درمان غیر دارویی :
– استفاده از یخ و تکنیک های ریلکسیشن در توقف حمله میگرنی در هنگام آغازش موثر است .
– خواب: در صورت امکان بهترین درمان است.
– اجتناب از مواردی مانند : سیگار کشیدن ، برخی غذاها خصوصاٌ آنهایی که مقادیر زیادی تیرامین دارند مثل پنیر یا مواد دارای سولفیت مانند شراب و یا مواد حاوی نیترات مثل آجیل و گوشت پرس شده .
درمان دارویی :
برای درمان دارووی در موارد سردرد خفیف استفاده از مسکن های بدون تجویز مثل استامینوفن و داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی مثل آسپیرین تاحدی مفید است . در موارد شدیدتر به مسکن های قویتر نیاز است.
داروهایی که در موارد شدید و متناوب حملات میگرنی داده می شود :
داروهای ضد افسردگی مثل amitriptyline
داروهای کنترل فشارخون مثل بتا بلاکرها یا بلوک کننده های کانال کلسیم
داروی درمان حملات مثل والپروئیک اسید، گاباپنتین و توپیرامات
مهارکننده های انتخابی نوراپی نفرین مانند venlafaxine
سپاس فراوان … مطلب خیلی مفیدی بود
مرسی گلم خیلی عالی بود من گهگاهی سرم درد میگیره ظاهرا آجیل برام بده دیگه نمیخورم
با عرض سلام و خسته نباشید…
از مقاله یتان تشکر میکنم و دو پیشنهاد دارم:
۱-برای موضوعات پزشکی ای که معرفی می کنید ،میزان شیوع این بیماری ها را در منطقه همراه با مشخصات سنی افراد مبتلا به این بیماری ها در منطقه ذکر کنید.
۲-متن مقاله ی اصلی یا حداقل لینک آن را در انتهای مقاله قرار دهید.
سلام و تشکر از مطلبتون؛ فکر کنم بیش از ۷۲نوع سر درد داشته باشیم،بیشتر این سر درد ها از درد قسمتهای دیگر ناشی می شود مانند دندان درد،آیا در سر دردهایی مانند میگرن و یا سردردهایی که ناشی از درد قسمت های دیگر نیستند، مصرف مسکن بهتر است تجویز شود یا نه؟ در یک برنامه یک پزشک ایرانی مقیم انگلیس راجبه تجویز مسکن ها، می گفت: در انگلیس خیلی کم دارو برای بیمار تجویز می شود بخصوص داروهای مسکن، و در صورت شدت زیاد بیماری مسکن ها تجویز می شوند؛در حالی که در ایران قضیه عکس است. آیا بهتر است که با سردرد ها کنار بیاییم و مسکن مصرف نکنیم یا با مصرف مسکن سر درد را درمان کنیم؟
salam.mamnun az nazaretun.darmorede gharar dadane link chashm inkaro mikonam.vali baraye mizane shyo tu mantaghe rastesh refrence motabari nadaram,sorry.
to mr yousefi: bayad chand noktaro darnazar dashte bashim.1- inke dardhaye migreni mitunan kheyli shadid va natavan konande bashan.2-masrafe har daruey barasase sanjidane mizane fayede va asarate janebish doroste va inke mosaken ha besurate darmane movaghatan.tu migren agar hamalat bish az 2-3bar dar mah bashe mamulan az daruhaye khasi baraye jelogiri az hamalat besurate modavem estefade mishe.nagofte namanad ke in daruhaye mosakene bedune noskhe mesle brofen ha dar ijade zakhm va narahati mede kheyli naghsh daran., :}
linke maghale asli:
http://www.medicinenet.com/migraine_headache/article.htm
خودت ترجمه کردی یا از مترجم آنلاین کمک گرفتی؟؟؟؟*)
هوالمستعان
سلام الله علیکم*دست وه ش بو حسنی گیان،استفا ده مان که رد.*یک سؤال از خانم دکتر:این سر درد ها پیشگیری داره؟ میتونی بیشتر در مورد عامل ایجادش صحبت کنی؟*سپاست ئه کم خویشکه گیان*رزگار بیت
سلام شما هم از این دارو دسته ای میدونم بجای تلقین کردن این مرضا بیا و دو کلوم حرف درست حسابی بزن بیا مردم با دین آشنا کن نه مرض و درد .اینا به درد نمی خوره خانم به اصطلاح دکتر.راستی اگر نظرم رو حذف نمی کنید ؟شما هایی که دم از دین میدید همین کافیه بگم بیاید ظاهرتون رو اصلاح کنید بعد برید شعار بدید شما که حدود حجاب رو بلد نیستید به مردم حجاب نگید که اونا هم مثل شما نشن.حتما منظورمو فهمیدی.مثلا نخبه ای.
مدیر خان حذف نکن این حرفا باید شنیده بشن .
عزیزم مثل اینکه شما فقط بلدی نقد کنی …. حرف زدن راحته اگه مرد عملی بفرما وارد عمل شو … بعدشم نبینم به دخترا توهین کنی و سر به سرشون بذاری … جامعه یعنی دین و فرهنگ و علم … متاسفانه حضور کسانی مثل شما هستن که باعث شدن جوامع اسلامی از پیشرفت های علمی در جهان امروز جا بمونه … بعدشم نخبگانی چون دکتر حسنی رشیدی مایه افتخار ما هستن و شما هم بهتره از خدا بترسین و مواظب اون دنیاتون باشین که که باید جواب پس بدین برای این حرفاتون … فقط میتونم بگم خدا هدایتتون کنه انشاالله
جناب به اصطلاح شجاع که اسمتو نمیگی؛
مگه نشنیدی روح سالم در بدن سالم؟؟؟
آخه آدم مریض باشه میتونه بهتر دعوت کنه یا سالم؟؟؟
فکر کنم اصلا تا به حال مریض نشدی چون اگه مریض شده باشی می فهمی؛ آخه این چه منطق و استدلالیه که میگید راجبه بیماری ها حرف نزنید؟؟؟ کجای دین اومده که نباید به سلامت بدن توجه نکرد؟؟؟ حتما میدونین که مریض حتی در ماه رمضان که روزه بر هر فرد مکلفی واجبه تا حاصل شدن شفا بهش فرجه داده شده که روزه نگیره؟؟؟
واقعا تا این حد فکرتون محدوده!!!
خواهشا این حرفا رو جای دیگری نزنین؛
اگه غیر مسلمونا این حرفا رو بشنون طلاکاری شده بر روی در و دیوار می چسبوننشون.
بسم الله
تا قبل از امروز فکر میکردم که کسی هستین که از سر احساس مسئولیت دینی و دلسوزی و اما به خاطر فهم ناصحیح بعضی مسایل، این برخوردها رو دارید. اما متاسفانه امروز که نظرات بی ادبانه و حتی ضد اسلامی شما رو خوندم فهمیدم که ذره ای علم دین هم ندارید و از فهم دین بیگانه اید و تربیت هم نشدین.. شما دیگه پاتون رو از گلیم بی ادبی هم درازتر کردین و متاسفانه بدون رعایت کمترین تقوایی، به خیلی ها توهین کردین، فتاوایی دادین که خدا و پیامبر از اونها مبرا هستند، در تمام نظرات جاهلانه و بی ادبانه تون فقط به یک حدیث اشاره کردین که اون هم ربطی به موضوع نداشت و نمیتونست محل استدلال قرار بگیره.
حالا کار رو به جایی رسوندین که اومدین و –غیرمستقیم- رسول الله صلی الله علیه و سلم رو زیر سوال بردین.
شما گفتین:« بجای تلقین کردن این مرضا بیا و دو کلوم حرف درست حسابی بزن بیا مردم با دین آشنا کن نه مرض و درد .اینا به درد نمی خوره خانم به اصطلاح دکتر…»
اینا متاسفانه نشونه جهل مرکب شماست که بدون کوچکترین آگاهی ای از سنت صحیح و واقعی رسول الله، مسلکی رو اختیار کردین که جز توهین و بی ادبی و جسارت و تحقیر و حرفای بزرگ تر از خود، چیز دیگه ای برای سایر مسلمونا ندارید.هرگز نمیخواستم با این لحن باهاتون صحبت کنم. اما چه کنم که جسارت-غیرمستقیم- شما به ساحت رسول الله صلی الله علیه و سلم، من رو به این کار وادار کرد، و بدونید که الان که دارم این مطلبو مینویسم دستام دارن به خاطر این جسارت جاهلانه شما میلرزن.
شما اون حرفا رو زدین اما بدونین جایگاه طب در سنت چطور بوده:
۱- قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ: «لِکُلِّ دَاءٍ دَوَاءٌ، فَإِذَا أُصِیبَ دَوَاءُ الدَّاءِ، بَرَأَ بِإِذْنِ اللَّهِ عَزَّ وَجَلَّ»(أخرجه مسلم فی کتاب الطب عن جابر، والإمام أحمد)
۲- قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ: «مَا أَنْزَلَ اللَّهُ مِنْ دَاءٍ إِلَّا أَنْزَلَ له شفاء»(أخرجه ابن ماجه. والبخاری فی الطب. ورواه مسلم بلفظ «ما أنزل الله داء إلا أنزل له دواء، فإذا أصیب دواء الداء برىء بإذن الله)
۳- عَنْ أسامه بن شریک، قَالَ: کُنْتُ عِنْدَ النَّبِیِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ، وَجَاءَتِ الْأَعْرَابُ، فَقَالُوا: یَا رَسُولَ اللَّهِ! أَنَتَدَاوَى؟
فَقَالَ: «نَعَمْ یَا عِبَادَ اللَّهِ تَدَاوَوْا، فَإِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَجَلَّ لَمْ یَضَعْ دَاءً إِلَّا وَضَعَ لَهُ شِفَاءً غَیْرَ دَاءٍ وَاحِدٍ» ، قَالُوا مَا هُوَ؟ قَالَ: «الْهَرَمُ»( أخرجه أبو داود والترمذی والإمام أحمد وابن ماجه کلهم فی کتاب الطب، وأخرجه ابن حبان فی صحیحه، والحاکم من حدیث زیاد بن علاقه، وقال الترمذی حسن صحیح، والحاکم صحیح)
۴- قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ «إِنَّ الله لم ینزل داء إلّا أنزل شِفَاءً، عَلِمَهُ مَنْ عَلِمَهُ وَجَهِلَهُ مَنْ جَهِلَهُ»( رواه الحاکم. ونحوه للنسائی وابن ماجه، وصححه ابن حبان)
۵- عَنْ أبی خزامه، قَالَ: قُلْتُ: یَا رَسُولَ اللَّهِ! أَرَأَیْتَ رُقًى نَسْتَرْقِیهَا، وَدَوَاءً نَتَدَاوَى بِهِ، وَتُقَاهً نَتَّقِیهَا، هَلْ تَرُدُّ مِنْ قَدَرِ اللَّهِ شَیْئًا؟ فَقَالَ «هِیَ مِنْ قَدَرِ اللَّهِ»( أخرجه ابن ماجه والحاکم فی صحیحه، والترمذی وقال: حسن صحیح)
۶- قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ: «مَا مَلَأَ آدَمِیٌّ وِعَاءً شَرًّا مِنْ بَطْنٍ، بِحَسْبِ ابْنِ آدَمَ لُقَیْمَاتٌ یُقِمْنَ صُلْبَهُ، فَإِنْ کَانَ لَا بُدَّ فَاعِلًا، فَثُلُثٌ لِطَعَامِهِ، وَثُلُثٌ لِشَرَابِهِ، وثلث لنفسه»( أخرجه الإمام أحمد والنسائی فی کتاب الزهد، وابن ماجه فی الأطعمه والحاکم فی الأطعمه عن المقدام بن معدیکرب. قال الحاکم هو صحیح. وقال ابن حجر فی فتح الباری: حدیث حسن)
۷- قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ :«إنّما الحمىّ أو شدّه مِنْ فَیْحِ جَهَنَّمَ، فَأَبْرِدُوهَا بِالْمَاءِ»( أخرجه الإمام أحمد، والبخاری عن ابن عباس فی الطب- ورواه مسلم فی السلام: باب لکل داء دواء)
۸- عَنْ أَبِی سَعِیدٍ الْخُدْرِیِّ، أَنَّ رَجُلًا أَتَى النَّبِیَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ، فَقَالَ: إِنَّ أَخِی یَشْتَکِی بَطْنَهُ، وَفِی رِوَایَهٍ: اسْتَطْلَقَ بَطْنُهُ، فَقَالَ: «اسْقِهِ عَسَلًا» ، فَذَهَبَ ثُمَّ رَجَعَ، فَقَالَ: قَدْ سَقَیْتُهُ، فَلَمْ یُغْنِ عَنْهُ شَیْئًا. وَفِی لَفْظٍ: فَلَمْ یَزِدْهُ إِلَّا اسْتِطْلَاقًا مَرَّتَیْنِ أَوْ ثَلَاثًا، کُلُّ ذَلِکَ یَقُولُ لَهُ:
«اسْقِهِ عَسَلًا» ، فَقَالَ لَهُ فِی الثَّالِثَهِ أَوِ الرَّابِعَهِ: «صَدَقَ اللَّهُ، وَکَذَبَ بَطْنُ أَخِیکَ»( أخرجه البخاری فی الطب ومسلم فی السلام)
۹- قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ: «الطَّاعُونُ رِجْزٌ أُرْسِلَ عَلَى طَائِفَهٍ مِنْ بَنِی إِسْرَائِیلَ، وَعَلَى مَنْ کَانَ قَبْلَکُمْ، فَإِذَا سَمِعْتُمْ بِهِ بِأَرْضٍ، فَلَا تَدْخُلُوا عَلَیْهِ، وَإِذَا وَقَعَ بِأَرْضٍ وَأَنْتُمْ بِهَا، فَلَا تَخْرُجُوا مِنْهَا فِرَارًا مِنْهُ»( أخرجه البخاری فی الأنبیاء، وأخرجه مسلم أیضا)
۱۰- قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ: «لَا یُورِدَنَّ مُمْرِضٌ عَلَى مُصِحٍّ»( أخرجه البخاری فی الطب، ومسلم فی السلام. وأبو داود وابن ماجه وأحمد والبیهقی وابن جریر)
۱۱- یُذْکَرُ عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ أَنَّ أَعْرَابِیًّا جَاءَ إِلَى رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وسلم، فَقَالَ لَهُ: مَا أَسْأَلُ اللَّهَ بَعْدَ الصَّلَوَاتِ الْخَمْسِ؟ فَقَالَ: «سَلِ اللَّهَ الْعَافِیَهَ» ، فَأَعَادَ عَلَیْهِ، فَقَالَ لَهُ فِی الثَّالِثَهِ: «سَلِ اللَّهَ الْعَافِیَهَ فِی الدُّنْیَا وَالْآخِرَهِ»( أخرجه البخاری ومسلم وأبو داود والترمذی وأحمد)
۱۲- قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ: «مَنْ أَصْبَحَ مُعَافًى فِی جَسَدِهِ، آمِنًا فِی سِرْبِهِ، عِنْدَهُ قُوتُ یَوْمِهِ، فَکَأَنَّمَا حِیزَتْ له الدّنیا»( أخرجه الترمذی وابن ماجه فی الزهد، والبخاری فی الأدب)
البته تقریبا مطمئنم که عربی هم بلد نیستین تا معانی ابن احادیث رو بفهمید اما اگر زمانی خواستید به جای فحاشی به دیگران، چیری از سنت حقیقی یاد بگیرید میتونید دنبال ترجمه این احادیث برید. اینا فقط قسمتی از احادیث وارده از رسول الله صلی الله علیه و سلم در مورد اهمیت طب و طبابت و امراض و مداوای اونا اومده. اما شما صرفا بخاطر اینکه هیچکس رو از توهیناتون بی نصیب نذارید، بدون توجه به محتوای کلام پر از کینه تون، همه چیز و هم کس رو زیر سوال بردید. اگه به اسناد احادیث یه نگاه دوباره بندازید خواهید دید که اکثر ائمه حدیث، بخشی مختص طب قرار دادن، یعنی همون چیزی که شما اونو بی فایده خوندید «اتّقِ الله» برادر من. از خداوند میخوام که عصبانیت ما رو جز در امور حق خودش قرار نده.
« رَبَّنَا اغْفِرْ لَنَا وَلِإِخْوَانِنَا الَّذِینَ سَبَقُونَا بِالْإِیمَانِ وَلَا تَجْعَلْ فِی قُلُوبِنَا غِلًّا لِلَّذِینَ آمَنُوا رَبَّنَا إِنَّکَ رَءُوفٌ رَحِیمٌ»
ضمنا یه چیزای دیگه رو هم فراموش کردم. به خداقسم شما نه سلفی، نه مکتبی، نه وهابی(؟؟؟؟…) واقعی هستین. شما فقط یک جاهل بی ادب هستین که هر اسمی خودتون بخواین روی خودتون و دیگران میذارین، که البته هیچکدومشون واقعیت ندارن. شما دوستان ما رو که با هویت مشخص مشغول دعوت هستن ترسو خوندین اما خودتون که انگار امام ابن تیمیه هستین، جرات گفتن اسمتونو ندارین. میشه بگین بنا به کدوم مصلحت؟؟؟…(چیزی که ما رو به اون متهم میکنید).
میشه نمونه ای از فعالیت های خودتون در راه دین رو-اگه مصلحت میدونید- بفرمایید تا ما هم شرمنده شما و خدا بشیم؟…
والسلام علی من اتبع الهدی
با سلام و احترام خدمت شما کاربر گرامی
/ با توجه به مسائل پیش آمده لازم شد که چند نکته را به شما دوست گرامی تذکر بدهم :
۱- سایت پینوس دارای قوانینی است که تمامی کاربران موظف به رعایت قوانین می باشند که شما دوست گرامی چندین بند از قوانین را نقض نموده اید : الف – طبق بند ۶ در ارسال مطالب در هر بخشی از سایت رعایت ادب گفتاری و نوشتاری الزامی بوده و نشانه شخصیت کاربران محترم می باشد . لذا از هر گونه توهین و زیر سوال بردن اشخاص حقیقی و حقوقی و کاربران سایت و یا نهادها و …. به صورت جدی خودداری نمایید . در نتیجه نظراتی که مغایر با این بند باشند طبق قوانین سایت حذف می شوند ————————————————————————————————————————- ۲- طبق قوانین سایت بند ۱ سایت پینوس وابسته به هیچ نهاد و ارگانی نبوده و یک مجموعه خصوصی به شمار می رود در نتیجه لطفا سایت را به هیچ جایی نسبت ندهید . ————————————————————————————————————————- ۳- چنانچه اعتراضی به حذف مطالب و نظرات خودتان داشته باشید میتوانید مستقیما با مدیریت سایت در میان بگذارید تا دلیل آن برایتان توضیح داده شود ————————————————————————————————————————- ۴- طبق اساسنامه سایت پینوس سایتی است که در زمینه های دینی ، علمی و فرهنگی-اجتماعی فعالیت میکند در نتیجه در سایت هر کس بخشی را به عهده دارد و خانم رشیدی هم در بخش علمی (پزشکی) که افراد زیادی به مقالات پزشکی علاقه دارند فعالیت می کند و بخش دینی گروه جدایی دارد پس لطفا مسائل مختلف را با هم قاطی نکنید بخش های سایت جدا هستند
————————————————————————————————————————- ۵- محیط سایت محیطی آرام و دوستانه است لطفا از متشنج کردن آن به طور جدی خودداری نمایید ————————————————————————————————————————- ۶ – در سایت درج انتقاد کاملا آزاد است به شرطی که انتقاد قوانین رو نقض نکند و در آن قوانین سایت رعایت شده باشد . ( لذا از هر گونه توهین و زیر سوال بردن اشخاص به صورت جدی خودداری نمایید ) ————————————————————————————————————————- در پایان از کلیه کاربران گرامی خواهشمندم که از جدل و متشنج کردن فضای سایت دوری کنید و حتما قوانین سایت را رعایت نموده تا هیچ کدورت و مشکلی پیش نیاید
salam azizam.manun az lotfet.bara pishgiri kam kardane stress va masrafe modaweme daruha mofide.bara mekanismesh joz inke tu amalkarde orughi moshkel ijad mishe chize dgey nemidunam.sorry :}