جمعه, ۲ آذر , ۱۴۰۳ Friday, 22 November , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2441 تعداد نوشته های امروز : 1 تعداد اعضا : 2 تعداد دیدگاهها : 1908×
شناسه : 2210

 گردآورنده : بشری حیدری  /  با یاری خداوند برآنم خلاصه ای ازسومین حدیث اربعین امام نووی را در اختیار دوستداران الله جل جلاله قرار دهم … و اما بعد… " ‏بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ‏" با یاری خداوند برآنم خلاصه ای ازسومین حدیث اربعین امام نووی را در اختیار دوستداران الله جل جلاله قرار دهم … […]

ارسال توسط :
پ
پ

 گردآورنده : بشری حیدری  /  با یاری خداوند برآنم خلاصه ای ازسومین حدیث اربعین امام نووی را در اختیار دوستداران الله جل جلاله قرار دهم … و اما بعد…

" ‏بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ‏"

با یاری خداوند برآنم خلاصه ای ازسومین حدیث اربعین امام نووی را در اختیار دوستداران الله جل جلاله قرار دهم …

و اما بعد…

قالَ رسُولَ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ:

"بُنِیَ الإِسْلاَمُ عَلَى خَمْسٍ: شَهَادَهِ أَنْلاَ إِلَهَ إِلاَّ اللهُ وَأَنَّ مُحَمَّدًا رَسُولُ اللهِ، وَإِقامِ الصَّلاَهِ،وإِیتَاءِ الزَّکَاهِ، وَحَجِّ البَیْتِ، وَصَوْمِ رَمَضَانَ"

 

ترجمه‌ی حدیث:

فرستاده برحق خداوند (درود و سلام خدا بر او باد) فرموده اند:

 اسلام بر پنج اصل پایه‌گذاری شده است:

"گواهی‌دادن به آن که نیست معبودی به حق مگر خدای یکتا * و گواهی به آن که حضرت محمد پیغمبر خداست * و برپاداشتن نماز * و دادن زکات * و قصد خانه خدا برای ادای حج و عمره * و روزه‌ داری در ماه رمضان"

در نمـــاز و روزه و حـــج و زکـات               با منافق مومنان در برد و باخت

مـومنــان را بــــرد باشـد عاقبـت                    بــر منافق مــات انـدر آخـرت(۱)

شهادتین( أشهدأَنْلاَ إِلَهَ إِلاَّ اللهُ و أشهدوأَنَّ مُحَمَّدًا رَسُولُ اللهِ):

تمام پیامبران با شعار "لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللهُ " مبعوث شده و به میان مردم آمده اند.

"لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللهُ " یعنی عبادت خداوند به معنای شامل آن ! عبادت خداوند به تنهایی و عدم شرک نسبت به او و التزام به آنچه که از سوی او نازل شده است .

ای طالب اگر ترا سر این راهست     و اندر سر هوای این درگاه است

مفتاح فتوح اهل حق دانی چیست         خوش گفتن لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللهُ است(۲)

"فَاعْلَمْ أَنَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ … "محمد:۱۹  (بدان که قطعاً هیچ معبودی جز الله وجود ندارد.)

 

نماز(الصَّلَاهَ):

 

معنی لغوی و شرعی :گفتار و رفتار مخصوصی است که با "الله اکبر" شروع و به "السلام علیکم" پایان می یابد و این رفتار و گفتار مخصوص به خاطر دعاهایی که در آن هست  الصَّلَاهَ میشود.

 

انسان برای اهل شدن، نیازمند نیایش و راز و نیاز با حضرت حق است تا جسم خاکی ضخیم و منکدر خود را صیقل داده، قلب و قالب را با ذکر حق و عمل صالح صفا بخشد و باطن خویش را که با باز گذاشتن دست هوای نفس آلوده ساخته، زلال و شفاف نماید:

تا روم من سوی خلوت در نماز                                  پرسم این احوال از دانای راز

خوی دارم در نماز ، آن التفات                                  معنی قره عینی فی الصلات

روزن جانم گشاده­ست از صفا                                   می­رسد بی­واسطه نامه خدا (۳)

 

 

 

"‏قَدْ أَفْلَحَ الْمُؤْمِنُونَ‏ ‏الَّذِینَ هُمْ فِی صَلَاتِهِمْ خَاشِعُونَ‏ "مومنون:۲-۱

(به درستی که رستگار گشتند آن مومنانی که در نمازشان متوجه بزرگی وجلال خداوند هستند واز قدرت او ترسانند.)

 

 

"الَّذِینَ إِنْ مَکَّنَّاهُمْ فِی الْأَرْضِ أَقَامُوا الصَّلَاهَ وَآتَوُا الزَّکَاهَ … "حج:۴۱

(کسانی که اگر ما ایشان را امکان سکونت و زندگی بهتر در این سرزمین دادیم به پاس شکر نعمت ,نماز را به پا میدارند و زکات را می‌پردازند…)

 

خداوند از مومنان خواسته هر نمازی را در قت و جای خود بگذارند:   " فَإِذَا اطْمَأْنَنْتُمْ فَأَقِیمُوا الصَّلَاهَ إِنَّ الصَّلَاهَ کَانَتْ عَلَى الْمُؤْمِنِینَ کِتَابًا مَوْقُوتًا"نسا :۱۰۳

(وقتی که از خطرات دشمن ایمن شدید ,نماز را ( به تمام و کمال و در وقت مشخّص ) برپای دارید . بیگمان نماز بر مؤمنان فرض و دارای اوقات معلوم و معیّن است ‏)

 

پنج وقت آمد نماز ورهنمون        عاشقان را فی صلاه دائمون (۴)

 

اقامه ی نماز شخص را از پلیدیها مصون میدارد : "وَأَقِمِ الصَّلَاهَ إِنَّ الصَّلَاهَ تَنْهَى عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنْکَرِ" عمکبوت :۴۵

(و نماز را چنان که باید برپای دار . مسلّماً نماز ( انسان را ) از گناهان بزرگ و از کارهای ناپسند ( در نظر شرع ) بازمی‌دارد.)

 

و خداوند نمازگزاران سهل انگارو تنبل را نکوهش کرده است : "‏فَوَیْلٌ لِلْمُصَلِّینَ‏ ‏الَّذِینَ هُمْ عَنْ صَلَاتِهِمْ سَاهُونَ‏" ماعون ۵-۴  (‏ واویلا به حال نمازگزاران ! ‏همان کسانی که نماز خود را به دست فراموشی می‌سپارند)

 

 

 

زکات(زَکَاهٍ) :

 

معنی لغوی و اصطلاحی زکات , همان زیادت و تطهیر است. دادن زکات مال را برکت میدهد و پاکیزه میسازد و اما زیاد گردانیدن :

 "…وَمَا آتَیْتُمْ مِنْ زَکَاهٍ تُرِیدُونَ وَجْهَ اللَّهِ فَأُولَئِکَ هُمُ الْمُضْعِفُونَ "روم:۳۹

(و آنچه را که به عنوان زکات می‌پردازید و تنها ذات خدا را منظور نظر می‌دارید ، این گونه کسانی دارای پاداش مضاعف خواهند بود.)

 

"خُذْ مِنْ أَمْوَالِهِمْ صَدَقَهً تُطَهِّرُهُمْ وَتُزَکِّیهِمْ بِهَا وَصَلِّ عَلَیْهِمْ…"توبه :۱۰۳

( ای پیغمبر ! ) از اموال آنان ( که به گناه خود اعتراف دارند و در صدد کاهش بدیها و افزایش نیکیهای خویش می‌باشند ) زکات بگیر تا بدین وسیله ایشان را ( از رذائل اخلاقی ، و گناهان ، و تنگچشمی ) پاک داری ، و ( در دل آنان نیروی خیرات و حسنات را رشد دهی و درجات ) ایشان را بالا بری .

 

فواید پرداخت زکات به اختصار:

Ø     زکات فقر جامعه را برطرف میسازد.

Ø     زکات سبب زیاد شدن مال و پاکیزگی روح و نفس است.

Ø     زکات سبب ایجاد محبت و همیشگی میگردد و کینه و نفرت را برطرف میسازد.

 

 

روزه (الصِّومُ یا الصِّیَامُ):

 

 به معنی سکوت و خویشتن داری است .

 

"‏یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا کُتِبَ عَلَیْکُمُ الصِّیَامُ کَمَا کُتِبَ عَلَى الَّذِینَ مِنْ قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ‏ "بقره :۱۸۳

(ای کسانی که ایمان آورده‌اید ! بر شما روزه واجب شده است ، همان گونه که بر کسانی که پیش از شما بوده‌اند واجب بوده است ، تا باشد که پرهیزگار شوید .)

 

فلسفه و حکمت روزه:از خوی درندگی به اخلاق ملکوتی و کمال بندگی رسیدن و در درون آدمیت ابدیت یافتن و روی از دام و دانه شیطان برتافتن و روح کرامت در خود دمیدن ودر پناه رحمت حق آرمیدن .

نفس چون محتاج شد روح به معراج شد     چون در زندان شکست جان بر جانان رسید

پرده ظلمت درید، دل به فلک بر پرید      چون ز ملک بود دل باز بدیشان رسید(۵)

 

حج : عبارت است از قصد خانه ی کعبه برای انجام مناسک آن.

"وَأَتِمُّوا الْحَجَّ وَالْعُمْرَهَ لِلَّهِ…" بقره :۱۹۶ (و حجّ و عمره را به تمام و کمال خالصانه برای خدا انجام دهید ( و مراسم و مناسک ظاهری را به پایان برید و هدفتان جز رضای خدا نباشد ).

فلسفه ی فردی حج: عبد مسلمان خود را فرزند ایمانی ابراهیم خلیل الله علیه السلام (منادی توحید)میداند و به پیروی از پدر ایمانیش ابراهیم برای آرایش و بازسازی درون خویش به کعبه می رود و در مقام ابراهیم می ایستد و خود را منادی ندای توحید میبیند و در خانه ی امن الهی دل به صاحبخانه می سپارد .

"…  مَقَامُ إِبْرَاهِیمَ وَمَنْ دَخَلَهُ کَانَ آمِنًا وَلِلَّهِ عَلَى النَّاسِ حِجُّ الْبَیْتِ مَنِ اسْتَطَاعَ إِلَیْهِ سَبِیلًا…" آل عمران :۹۷ (‏… مقام ابراهیم ( یعنی مکان نماز و عبادت او) و هرکس داخل آن ( حرم ) شود در امان است  و حجّ این خانه واجب الهی است بر کسانی که توانائی ( مالی و بدنی ) برای رفتن بدانجا را دارند.)

فلسفه ی اجتماعی حج: مسلمین جهان شعاع های دایره ی ایمانند و در حج دایره ای با تمام شعاع هایش به نقطه ی وحدت رسیده و دریایی با تمام  قطراتش در یک محیط آرمیدن است پس:

حج من و تو ,ما شدن و قطره به دریاشدن و اصل را یافتن و از فصل روی برتافتن است و به رضای حضرت رحمن رسیدن پناه لطف او آرمیدن است…

منابع:

۱-       قرآن کریم

۲-       تفسیر نور مصطفی خرمدل

۳-       شرح اربعین نووی (ترجمه و شرح محمد علی خالدی /سلطان العلما)

۴-       (1,2,3,5,4) برگرفته از مثنوی معنوی

و من الله التوفیق…

بهمن ماه ۹۴

 

 

 

 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.