جمعه, ۲۷ مهر , ۱۴۰۳ Friday, 18 October , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2424 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 2 تعداد دیدگاهها : 1908×
شناسه : 42

نویسنده : مبین نادری بیشتر دانش آموزان و افراد در حال تحصیل سوال هایی را از خود و یا از افراد موفق در تحصیل می پرسند. سوال هایی از قبیل: رمز موفقیت شما چیست؟ساعات مطالعه ام چقدر باید باشد؟چگونه شروع کنم؟ و … . و بعضی دیگر سعی می کنند کمتر سوال بپرسند و بیشتر […]

ارسال توسط :
پ
پ

نویسنده : مبین نادری

بیشتر دانش آموزان و افراد در حال تحصیل سوال هایی را از خود و یا از افراد موفق در تحصیل می پرسند. سوال هایی از قبیل: رمز موفقیت شما چیست؟ساعات مطالعه ام چقدر باید باشد؟چگونه شروع کنم؟ و … .

و بعضی دیگر سعی می کنند کمتر سوال بپرسند و بیشتر عمل کنند و کلید موفقیت را مغرورانه نزد خود می یابند و آن را «خواندن و فقط خواندن» می دانند شما از کدام گروه هستید؟برای رسیدن به یک موفقیت همه جانبه(بدون اتلاف وقت وانرژی و دستیابی به یک هدف بزرگ)و نه فقط یک موفقیت ساده (قبولی در هر رشته و دانشگاهی )لازم است که عوامل موثر در مسیر این موفقیت را بررسی کنیم.قبل از ذکر این عوامل و میزان تاثیر آن ها در موفقیت ذکر یک نکته الزامی است . و آن این که همه ما می توانیم به هر شکلی که می دانیم و می توانیم دروسمان را بخوانیم و مطالعه کنیم و آخر سر به یک رشته و دانشگاه نسبتا خوب نیز دست یابیم.اما آیا این نتیجه کاملا در خور تلاش هایمان است و بازدهیش حد اکثر است ؟! یا این که بیشتر تلاشهایمان هدر رفته و این نتیجه فقط حاصل قسمتی از تلاشمان است؟!

ضرورت ذکر این عوامل و تصحیح روشمان بر اساس آن ها به منظور دستیابی به یک نتیجه با بازدهی حد اکثر است.

عوامل موثر در موفقیت تحصیلی:

۱)علاقه ۲)شفافیت هدف ۳)تلاش و پشتکار ۴)برنامه ریزی ۵)شرایط روحی و روانی ۶)شرایط محیطی

علاقه

اولین عاملی که باید وجود داشته باشد تا همه تلاش و فعالیتمان معنا بیابد علاقه به چیزی است که می خوانیم.پس سعی کنید قبل از این که به زور درس هایتان را بخوانید و یا برای آن ها برنامه ریزی های آنچنانی بکنید،ببینید به رشته خود علاقه مند هستید یا نه؟ اگر شما به بیشتر دروس رشته تحصیلیتان قلاقه مندید و فقط یکی از آن ها را نمی پسندید سعی کنید،با انجام فعالیت های غیر درسی(مجله،سایت،فیلم و …)نسبت به آن درس علاقه ایجاد کنید.

نکته:داشتن علاقه شرط اولیه در موفقیت است.

شفافیت هدف

هر چقدر هدفمان روشن تر و واضح تر باشد بهتر و راحت تر می توانیم به طرف آن حرکت کنیم.در واقع مسیر برایمان روشن تر و حرکت در آن آسان تر است.

تلاش و پشتکار

بی تردید این مهم ترین و موثر ترین عامل در موفقیت است و بدون آن طبیعتا به هیچ نتیجه ای نمی رسیم.اما باید بدانیم که صرف وجود این فاکتور نیز ما را به بیشترین بازده وبهترین نتیجه نمی رساند چون فقط«زیاد خواندن »مهم نیست بلکه«درست و زیاد خواندن»مهم است.و این میسر نمی شود مگر با تلاش و برنامه ریزی. 

برنامه ریزی

این عامل باعث می شود که ما وقت و انرژی خود را بهینه سازی کنیم.یعنی نتیجه ای که به آن دست میابیم متانسب میزان تلاش و کوششی است که داشته ایم.به عبارتی انرژی و وقت تلف شده نداریم.

در واقع همیشه مانند یک مربی فوتبال به بازی(فعالیتمان)نگاه می کنیم نه مثل یک بازیکن.

شرایط روانی

اگر بخواهیم ساعات مطالعاتمان از حد مشخصی کمتر نشود و بتوانیم به صورت دائمی برنامه خود را پیش ببریم و دچار افت مطالعاتی نشویم باید خود را پیوسته از لحاظ روحی و روانی شارژ کنیم.من معمولاً،همنشینی با قرآن را توصیه می کنم.شما می توانید روش های مختلفی داشته باشید.

شرایط محیطی

وجود این عامل ضروری است اما اهمیت آن نسبت به فاکتور های قبلی کمتر است زیرا کسی که فاکتور های قبلی را داشته باشد به هر صورت این فاکتور را نیز می تواند کسب کند و اجازه نمی دهد که این عامل مانع کار او شود.

تذکر:بعضی افراد ممکن است استعداد را جز عامل ها به حساب آورند. اما من معتقدم انسان در بسیاری از زمینه ها دارای استعداد است و نداشتن استعداد را به هیچ وجه نمی توان مانعی برای پیشرفت تلقی کرد.در هر زمینه ای که وارد می شوید کافی است ابزار مناسب را بکار گیرید و تلاش کنید و بر سعی و تلاشتان مستمر باشید.با این حال اگر در زمینه ای احساس می کنید بهترید آن را انتخاب کنید زیرا مسیر حرکت را برای خود ساده تر می کنید.

سخن آخر

به منظور بهینه سازی زمان و انرژی و دستیابی به بهترین نتیجه ممکن(رشته و دانشگاه مورد علاقه)در زمینه ای که به آن علاقه دارید با برنامه ریزی دقیق و دقیقه ای نهایت سعی و تلاش خود را بکار گیرید.

کلیه اطلاعات این نوشته مربوط به تجارب خودم و کسانی است که از آنها کمک گرفته ام و فاقد منبع علمی بخصوصی می باشد.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.