نویسنده : نگین نقشی
در هر ۲۴ دقیقه یک انسان بر اثر سانحه رانندگی جان خود را از دست می دهدإ توجه کنید هر ۲۴ دقیقه! کافی است تا نیم ساعت در اورژانس بیمارستان شهر خود معطل شویم تا کسانی را با دست و پای شکسته و یا فوت شده مشاهده کنیم…!
تخلف!
به راستی چرا؟
تقریباً اکثر رانندگان فکر میکنند راننده خوبی هستند، به خصوص وقتی که تجربه و اعتماد به نفس هم داشته باشند؛ اما حتی بهترین رانندگان هم گاهی اوقات اشتباه میکنند؛ ممکن است قسمتی از ماشین خراب شود، شرایط آب و هوایی تغییر کند،و یا سر و کارشان با رانندگانی بیفتد که مقررات راهنمایی و رانندگی را نادیده میگیرند و اصلاً نمیتوان رانندگی آنها را پیش بینی کرد.
تخلّف در رانندگی به صورت عجیبی در وجود مردم نفوذ نموده، بطوریکه اگر از کنار گود نگاه کنیم بنظر می رسد، قوانین رانندگی بجز درحضور پلیس ارزشی ندارند! با سرعت بسیار بالا در حال رانندگی کردن هستیم اما با اشاره دست رانندگان مقابل سرعت خود را کم میکنیم چون پلیس آن طرف تر ایستاده است!
به راستی چرا؟؟؟
مردم دائما خلاف میکنند تازمان را به نفع خود و دربعضی موارد به ضرر دیگران کوتاه کنند؛ حال این زمان بدست آمده چقدر به درد کسی می خورد، مشخص نیست!!
شوخی نیست که هر ساله حدود سیصد هزار نفر از افراد بر اثر سانحه رانندگی کشته یا مجروح می شوند؛ چون دارند به سر کار، مهمانی، خرید و یا مسافرت میرود
.
رانندگی صحیح!
همه مردم عیب هایی دارند که ممکن است خود متوجه این عیب ها نشوند، اما وقتی که به فرد گفته شد که فلان رفتار تو اینگونه است، ممکن است در درون خود از خود متنفر شود که چرا رفتارش بر خلاف آنچه به آن اعتقاد دارد است؛بعضی از رانندگان همیشه رانندگی دیگران را به تمسخر می گیرند و پایمال کردن حقوق دیگران را ملازم دست و فرمان خوب داشتن، می دانند؛ گناهی هم ندارند، زیرا از کودکی به آنها تلقین شده که زندگی یک مسابقه انفرادی است! و در کوچکترین مسئله هم باید برد؛ و هیچ باختی قابل قبول نیست؛ حتی گاهی برد را هم برای آنها به درستی تفسیر نکرده اند؛ «رانندگی صحیح» نوعی مشارکت در یک امر جمعی است ؛ این «جریان عبور و مرور» است که راننده را به مقصد میرساند، نه به اصطلاح «زرنگی» او ! «رانندگی صحیح» که نوعی مشارکت در یک امر جمعی است به معنای «هدایت خودروی خود در جای صحیح در بین خودروهای دیگر» است؛ نه در کنار یک خودرو که پارک دوبل کرده است، ما نیز به صورت ممنوع پارک کنیم! بنابراین،اینکه خودروی فرد در بین دو خودرو جلویی جا میشود یا نه، تأثیری در نحوه رانندگی صحیح ندارد؛ وقتی در جامعهای این نگرش در رانندگی حاکم باشد که رانندگان، قبل از رسیدن به مقصد، به دنبال مشارکت در حرکت جمعی خودروها باشند، بسیار خوب است؛ نباید برخی، نحوه عجیب رانندگی را با اموری از قبیل چند برابر بودن ظرفیت تعداد خودروها یا تنگ بودنبرخی معابر توجیه کنند؛ البته قطعا به دنبال حل این مشکلات هم باید بود اما اینها تنها میتوانند دلیل «ترافیک» باشند، نه دلیلی برای تخلّف رانندگان یا قانون شکنی عابران به هنگام عبور! از این رو است که نحوه رانندگی، در شهرهای کوچک هم یک معضل است.
ترافیک!
ترافیک در همه شهرهای بزرگ دنیا وجود دارد؛ وقتی بناست چند صد هزار یا چند میلیون نفر در ساعت معینی به سر کار بروند خود به خود ازدحام پدید میآید؛ اما این ترافیک در شهرهای کوچک، فقط موجب تأخیر نیست، بلکه موجب «کلافگی و خرد شدن اعصاب» هم میشود…!
راستی فاصله از ماشین جلویی را تا چه حد رعایت میکنیم؟ اگر ما فاصله مناسب را رعایت کنیم، ماشین پشت سر ما چه کاری انجام میدهد؟؟با زرنگی تمام فورا این فاصله را پر میکند!
به راستی چرا؟
زیرا همه عادت کرده ایم چفت در چفت یکدیگر حرکت کنیم؛ باید حتما به اصطلاح «بخورد و صدا بدهد» تا بگوییم فاصله را رعایت نکرده ام پس اتفاقی افتاده؛ نقطه شروع اصلاح رانندگی، آموزش فاصله گرفتن از یکدیگر است؛ چه فاصله خودرو از خودرو که باحرکت بین خطوط حاصل میشود، و چه فاصله گرفتن عابر و خودرو از یکدیگر،و چه فاصله گرفتن از خودروهای فوریتهای پزشکی و امداد...!
امان از سرعت زیاد!
تصور بسیاری از ما از تصادف شدید، دو ماشین له شده است و بس! شاید اگر با هشدار قبلی، تصویر بانوی بارداری که با صورت خون آلود در میان آهن پارهها گرفتار شدهو فریاد میزند، و یا تصویر کودکی که با کیف مدرسه به گوشهای ازخیابان پرتاب شده نمایش داده شود،کمی از بلای «تعجیل برای هیچ» که در رانندگی و غیررانندگی مانند بختک به جان ما افتاده، بکاهد.
تاچه اندازه بستن کمر بند ایمنی را رعایت میکنیم؟
احتمالا همین که سوار ماشین شدیم فورا کمر بند را میبندیم؛ احتمال دوم نیز این است همینکه نزدیک پلیس شدیم با عجله کمربند را به نوعی میبندیم!!راستی ما جزو کدام دسته هستیم؟همیشه امکان درگیری در تصادفی که احتمالش را نمیدادهاید وجود دارد؛ بهترین راه پیشگیری در اغلب ماشینها استفاده از کمربند ایمنی است که بر روی کمر و شانهها بسته میشود؛در صورت استفاده از کمربند ایمنی، امکان کشته یا مجروح شدن در تصادف ۵۰% از زمانی که نبستهایم «کمتر» است.
اگرفردی در اثر تصادف به بیرون از ماشین پرتاب شود، امکان کشته شدنش ۲۵ بار بیشتر از زمانی است که در درون ماشین بماند؛ از هر ۱۰ تصادف، ۸ تای آن سرعتی کمتر از ۶۵ کیلومتر بر ساعت داشتهاند و حتی در سرعتی مانند ۲۰ کیلومتر بر ساعت، تصادفات دارای تلفات بوده است؛ حدود ۷۵% تصادفات در فاصله کمتر از ۴۰ کیلومتری منزل راننده اتفاق میافتد.
بنابراین بهتر است حتی در سفرهای کوتاه و سرعت کم از کمربند ایمنی استفاده کنید.
امان از موزیک های بلند داخل ماشین!
هنگام رانندگی، موزیک بلند در داخل خودرو باعث افزایش سرعت و درنهایت، تصادف، پشیمانی و پرداخت هزینه های کلان می شود.
آهسته برانید!
آهسته راندن،نه تنها موجب آرامش در رانندگی می شود، بلکه احتمال تصادف و خسارات جانی و مالی را در رانندگی کاهش می دهد.
مطلب مفید و بجایی بود ؛ اینگونه مطالب نیاز است بارها و بارها در جاهای مختلف عنوان شوند تا بلکه رانندگی صحیح و قانونمند برایمان فرهنگ سازی شود . چاشنی مطلب هم اگر بیشتر میشد تاثیر گزاریش به طبع بیشتر( منظور از چاشنی آمار تصادفات و تلفات:( ) . البته با آنکه بعضی اوقات باید آهسته راند اما نیاز است در شرایطی با سرعت زیاد حرکت کرد . در نهایت توصیه من هم به رانندگان علی الخصوص ناشیان عزیز : در هر شرایطی مطمئن برانید !
سلام. با تشکر از نویسنده گرامی. من هم معتقدم این گونه بحث ها را باید با عناوین و بهانه های منختلف تکرار کنیم تا نهادینه شود.
درصد اطمینان در رانندگی حتی در خلوت ترین مکان و آرام ترین شرایط پایین است پس همواره باید احتیاط کنیم(ریسک کردن ممنوع)
سلام تشکر فراوان از نویسنده محترم ممنون از مقاله ایی که نوشتید لطف کردید از اینکه به یه امر مهمی که در جامعه امروز ما واقعا به فرهنگ خاص خودش نیاز داره صحبت کردین ممنون منتظر ادامه مطالب شما در این زمینه هستیم
هوالحق؛سلام علیکم،ده س وه ش نگین گیان،براستی مسئله ی مهمی است،شاید فرهنگ رانندگی از لحاط اهمیت بر خیلی از فرهنگها ارجحیت داشته باشد ،چون براستی عدم رعایتش تلفات غیر قابل بازگشتی را برجای خواهد گذاشت.به نظر من تعهد ایمانی ،گذشت (به جای فکر انتقام )در جامعه و رعایت حقوق مردم خیلی مهم است.به امید جامعه ای سالم و به دور از بی فرهنگی!!رضی الله عنکم