سنندج-مراسم تاریخی "کومسای" یکی از رسوم کهن و آیینی کُردها با حضور بسیاری از مردم منطقه و گردشگران داخلی و خارجی طی رسوم خاصی در اورامان تخت برگزار شد.مراسم تاریخی و آیینی (پیرشالیار) با نام "کومسای" به عنوان یکی از رسومات کهن کردستان، به مدت دو روز طی روزهای ۱۳ و ۱۴ اردیبهشت ماه جاری با حضور چندین هزار نفر در شهر اورامان تخت از توابع شهرستان سروآباد برگزار شد.
در این مراسم که جمع زیادی از گردشگران خارجی و داخلی و خبرنگاران رسانه های جمعی نیز حضور داشتند، بنا به رسوم خاص و دیرینهای «سنگ مقدس پیر شالیار» شکسته شد.
مردم منطقه معتقدند که این سنگ باید فقط در این روز شکسته شود و هر ساله نیز این سنگ علیرغم شکستن دوباره رشد می کند.
به بهانه برگزاری این آیین سنتی، اورامان تخت مملو از جمعیت بود و بسیاری از هموطنان علاوه بر حضور در این مراسم لحظاتی را در دامان طبیعت بکر و سرسبز اورامان سپری کردند.
مراسم "کومسای " یکی از مراسم کهن اورامانات است که مردم با تجمع در مرقد پیرشالیار (یکی از شخصیتهای کهن و مقدس اورامان)، به رسوم خاص این روز میپردازند.
در این مراسم که به مراسم «شکستن سنگ مقدس» نیز مشهور است، سنگ مقدس در اورامان شکسته میشود، مردم منطقه معتقدند: این سنگ تنها در این روز شکسته و تا سال بعد دوباره رشد خواهد کرد.
مراسم "پیرشالیار" هر ساله در دو مراسم «نیمهی زمستان ( عروسی پیر شالیار) و " کومسای " نیمهی بهار برگزار میشود.
روایت است که مراسم کومسای در محل مقبره کنونی پیرشالیار با تجمع مردم در ارتباط با وضعیت آب و هوای منطقه جهت کوچ به خانه باغ ها یا همان ههوار بوده و پیرشالیار مردم را به زراعت و باغداری و تلاش و کوشش رهنمود کرده و به عبارتی پایان فصل بارش و آغاز کار بوده و هر ساله بعد از وفات وی از روح و سنگ مزار پیرشالیار استمداد جویده و این رسم هر ساله گرامی داشته می شود.
مراسم دیگر پیر شالیار، مراسم سالانه جشن عروسی پیرشالیار یکی از جشنهای رایج است که هر سال ۴۵ روز بعد از شروع فصل زمستان و هم زمان با جشن سده به مدت چند روز در روستای اورامان تخت برگزار میشود.
این مراسم، سالگرد ازدواج پیری افسانهای به نام "شالیار" است که ریشه در اسطورهها و اعتقادات و آیینهای قدیم مردم این سرزمین دارد این مراسم طی مراحل مختلف مانند قربانی کردن گاو و گوسفند، دفنوازی و رقص عرفانی و توزیع نذری، مراسم تبرک تسبیح و کفش پیر و پخت نوعی نان و در نهایت با رفتن به زیارت مزار پیر به پایان میرسد.
درباره ی پیرشالیار و زندگی وی روایات متفاوتی نقل میشود که برخی معتقدند ایشان از مغ های بزرگ زرتشتی به شمار میامده است که اکنون نیز آرامگاهش بعنوان اماکن دینی پذیرای سیل عظیم زائرین مشتاق این شخصیت میباشد.
بر اساس برخی منابع و همچنین اعتقادات مردم منطقه، مراسم پیرشالیار جهت یادبود عروسی این پیر برگزار میگردد که با آئینهای عرفانی خاصی نیز آمیخته شده است و کومسای نیز به یاد همبستگی مردم جهت تلاش در راستای کسب رزق و روزی حلال و پیروی از دستورات فهیمانه عالمان و بزرگان و یادی از تجمع های مردم منطقه در مراسم کومسای خود پیرشالیار.
شهر «اورامان تخت» در ۷۵ کیلومتری مریوان قرار دارد و با توجه به آثار و سندهای به جا مانده و براساس اعتقادات مردم منطقه، اورامان تخت زمانی شهری بزرگ بوده و مرکزیتی خاص داشته و به همین دلیل از آن به عنوان تخت (پایتخت) یا مرکز (حکومت) ناحیه ی هورامان یاد می کرده اند و به همین دلیل به" هورامان تخت" مشهور شده است.
واژه هورامان از دو بخش «هور» به معنی «اهورا» و «مان» به معنی جایگاه و سرزمین تشکیل شده است. البته «هور» در اوستا به معنی خورشید است و بر همین اساس هورامان را می توان سرزمین خورشید و یا جایگاه اهورا مزدا نام نهاد و یا سرزمین اهورایی تعبیر کرد البته «هور» به معنی بلندی نیز در واژه «هورامان» تعبیر شده و به مکانی به نام سرزمینی دست نیافتنی و بلند نام برده شده است؛ اما هر چه که هست هورامان یکی از مناطق کهن و تاریخی با فرهنگی اصیل و مردمانی سخت کوش و صبور و مهمان نواز و متدین است. منطقه ای که آوازه دیانت و عرفان بزرگانش و صنایع دست سازش از مرزهای ایران گذشته و خیلیها آرزوی دیدن آن را دارند.
در حوزه موسیقی و آوازهای فولکلور «سیاو چمانه»، در صنایع دستی، "کلاش" یا همان «گیوه» و لباس (چوخه و رانک)، در بخش باغداری محصولاتی مانند "انگور سیاه" و "توت فرنگی" از شاخصهای اورامانات است.
روستای اورامان تخت به دلیل نوع معماری، سبک زندگی، طبیعت زیبا و مراسم پیر شالیار شهرت خاصی دارد، به همین دلیل گردشگران زیادی در تمام فصول سال به این منطقه سفر میکنند.
از طرفی یکی از جذابترین انواع گردشگری، گردشگری رویدادها و فستیوالهاست و روستای اورامان تخت از این لحاظ قابل توجه است.
اورامان تخت طبیعتی بسیار زیبا و خیره کننده دارد. معماری پلکانی روستا یکی از جالب ترین جاذبه های آن به شمار می رود. روستا در شیب تندی و در رو به روی یال شمالی کوه تخت اورامانات استقرار یافته و بافتی فشرده و متراکم دارد. در ساخت خانه های پلکانی روستا علاوه بر رعایت مقاومت لازم در شیب تند، بام برخی از خانه ها به حیاط خانه بالا تر از خود تبدیل شده است
مراسم پیر شالیار، مولودی خوانی، مراسم کومسای، تربی، کلاوروچنی، گورزان و کوته کوته هفت از جمله آثاری هستند که در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده اند.
منبع : کوردپرس
ثبت دیدگاه