خبرنگار : نجیبه سبحانی / مصاحبه اختصاصی وب سایت پینوس با بنیامین شهریاری ( رتبهی ۱۵ کنکور سراسری رشتهی ریاضی فیزیک) دانشجوی دانشگاه صنعتی شریف در مهر ماه ۱۳۹۲ صورت پذیرفت .
آقای شهریاری میگوید : مهمترین عاملِ موفقیت تلاش است برای رسیدن به هدفی که تعیین کردهایم.
۱) ابتدا خودتان را معرفی کرده و رتبه، رشته و دانشگاه قبولیتان را ذکر بفرمایید.
بنیامین شهریاری هستم. اهل شهرستان پاوه و متولد سال ۱۳۷۴، در کنکور سراسری سال ۱۳۹۲ در رشتهی ریاضی فیزیک شرکت کرده و با کسب رتبهی ۱۵ منطقه ۳ و کشوریِ ۳۵۲ در رشتهی مهندسی عمران دانشگاه صنعتی شریف تهران پذیرفته شدم.
۲) درصدهایتان چگونه بود؟
به ترتیب: ادبیات ۷۰% ، دین و زندگی ۷۵% ، عربی ۸۰% ، زبان ۶۹% ، ریاضی ۸۰% ، فیزیک ۶۳% و شیمی ۷۶ % .
۳) درس خواندنتان را برای کنکور از چه سالی و با چه روندی آغاز کردید و ساعت مطالعهتان در شبانهروز چقدر بود؟
از سال اول دبیرستان شروع کردم. متوسط ساعات مطالعه من در سالهای اول و دوم دبیرستان شبانهروز ۳ ساعت و سال سوم ۴ الی ۵ ساعت بود. در پیش دانشگاهی هم متوسط مطالعهی من در شبانهروز ۸ – 6 ساعت در ایام غیرتعطیل و ۱۲ – 10 ساعت در ایام تعطیل بود. به طور کلی ضمن حفظ اهمیتی که به دروس عمومی میدادم، دروس اختصاصی را بیشتر میخواندم و معمولاً درسهای سال بعد مخصوصاً ریاضیات را هم میخواندم.
۴) غیر از کلاسهای مدرسه آیا از امکاناتی دیگر نظیر کلاسهای خصوصی و آزمونهای آزمایشی هم استفاده میکردید؟
از کلاسهای خصوصی استفاده نمیکردم. چون عملاً این کلاسها را آنچنان قوی و پربار نمیدیدم. اما در آزمونهای آزمایشیِ کانون قلمچی از همان ابتدا شرکت میکردم.
۵) رتبه و ترازتان در آزمونهای آزمایشی چگونه بود؟
به طور کلی میانگین ترازم ۷۷۸۰ و رتبهام ۵ – 1 منطقه ۳ بود. در آزمون جامع پایانی هم ترازم ۸۲۰۰ و رتبهام ۱ منطقه ۳ بود.
۶) دلیل شما برای انتخاب رشتهی مهندسی عمران چه بود؟
از نظر من میبایست رشته و دانشگاه انتخاب شده را با هم بررسی کرد. واقعیت امر آن است که مهندسی عمران دانشگاه صنعتی شریف با مهندسی عمران سایر دانشگاهها متفاوت است. دلیل این امر وضعیت بهتر آن برای ادامه تحصیل و پذیرفته شدن در دانشگاههای مطرح خارج از کشور است. به این صورت که با میانگین معدل بالای ۱۷ در مقطع کارشناسی به راحتی میتوان در مقاطع تحصیلات تکمیلی در ۵۰ دانشگاه برتر دنیا مانند ِام آی تی و بِرِکلی پذیرفته شد. شاید دلیل این امر یکی اعتباری باشد که دانشگاه صنعتی شریف مخصوصاً در سطح کارشناسی در بین دانشگاههای دنیا دارد و دیگری سطح علمی بالای دانشجویانی باشد که در این دانشگاه پذیرفته میشوند. بحث دیگر وضعیت شغلی و آینده کاریِ خوب رشتهی مهندسی عمران علیالخصوص در ایران است که داوطلبان را به انتخاب این رشته متقاعد میکند.
۷) یکی از مشخصههای اصلی شما، چه در دوران تحصیل در مدرسه و چه در کنکور، توان و تسلط بالایتان در درس ریاضی بوده است. به گونهای که می بینیم در سالی که ریاضیات جزو دروس مشکلِ کنکور در گروه ریاضی و فنی بوده، با درصد بسیارخوب ۸۰ درصد جزو ۱۰۰ نفر برتر این درس در کشور شدهاید. دلیل موفقیت شما در درس ریاضی چه بوده و چگونه می توان خود را به این سطح آمادگی و تسلط در ریاضیات رساند؟
میزان تسلط با میزان تلاش رابطهی مستقیم دارد. من تا به حال بیش از ۴۰ کتاب ریاضیات را خواندهام و در دروس حسابان و حساب دیفرانسیل تقریباً هیچ کتاب تازهای نمانده بود که من آنرا نخوانده باشم. این تنها حرف من نیست و اکنون که با رتبههای برتر کشوری هم صحبت میکنم میبینم آنها هم همین نظر را دارند.
۸) همانگونه که خود اشاره کردید تراز شما در آزمون جامع پایانی در کانون بالای ۸۰۰۰ و رتبهتان یک منطقه سه بود. شاید به گونهای این انتظار میرفت که یکی از رتبههای تکرقمی منطقه در کنکور سراسری شما باشید. بحث دیگر اینکه ظاهراً روز کنکور، شما در محلی نامناسب و نزدیک درب ورودی سالن امتحانات که غالباً مکانی شلوغ و پر رفت و آمد است بودهاید. ضمن اینکه در مواردی به همراه چند تن از دوستانتان که آنها هم رتبه های خوبی کسب کرده اند از بی نظمیای که برخلاف قوانین برگزاری آزمون در یک ساعت مانده به پایان زمان کنکور در جلسه آزمون به وجود آمده بود هم گلایه داشتهاید. کمی در این باره توضیح دهید و اینکه آیا این وضعیت بر روی نتیجهی شما تأثیری داشته یا نه ؟
بله قطعاً تأثیرگذار بود. رتبهی آخرین آزمون من ۳۳ کشوری و ۱ منطقه ۳ بود و در ۹۰% از آزمونهای آزمایشی رتبهی من زیر ۱۰ منطقه ۳ بود. متأسفانه شرایطِ روز آزمون همانگونه بود که شما اشاره کردید. و من این امر را به بیتفاوتی و ندانمکاری برخی از مسؤولین برگزاری آزمون نسبت میدهم. محل صندلی من را دم درب ورودی سالن قرار داده بودند. علاوه بر این قانوناً هیچ داوطلبی تا پایان زمانِ برگزاری آزمون اجازهی ترک سالن را ندارد. اما متأسفانه یک ساعت مانده به اتمام زمان آزمون درب سالن را باز کردند و افرادی که میخواستند جلسه آزمون را ترک کنند از سالن خارج شدند و همین امر هرج و مرج و بینظمی زیادی را ایجاد کرد. و این امر دقیقاً همزمان بود با تایمی که من در حال پاسخگویی به سؤالات فیزیک بودم. متأسفانه آن لحظه من تمرکزم را از دست داده بودم و بیش از ۸ – 7 تا از سؤالات فیزیک را اشتباه پاسخ دادم. سؤالاتی که من بارها آنها را به راحتی و درست پاسخ داده بودم. همین امر باعث شد که درصد من در درس فیزیک ۱۷% کمتر از درس ریاضی شود. آنهم در سالی که سؤالات فیزیک به مراتب آسانتر از سؤالات ریاضی بودند و اکثر رتبههای برتر درصد فیزیکشان از ریاضی بالاتر بود. این مسائل، باعث شد تا من به هدفی که سالها برایش برنامهریزی کرده بودم و آنهم کسب رتبهی تکرقمی در کنکور سراسری بود و ۴ سالِ تمام شبانهروزی و با تمام توانم برای آن تلاش کرده بودم، نرسم. البته من به هدف نهایی خود که قبولی در رشتهی مهندسی عمران دانشگاه صنعتی شریف بود رسیدم و به طور کلی از شرایط موجود راضی هستم. بحث اینست که اگر این مشکلات بوجود نمیآمد من با رتبهی تک رقمی و با یک رزومهی بهتر این انتخاب رشته را انجام میدادم.
۹) به عنوان کسی که جزو رتبه های برتر کنکور بوده اید به نظرتان کنکور روشی منصفانه برای سنجش دانش آموزان و ورودشان به دانشگاه است یا نه؟ با حذف کنکور موافقید؟
به نظر من روش منصفانهای نیست. چون نمیشود در ۴ ساعت وضعیت علمی دانشآموزان را ارزیابی کرد. اگر بتوان برنامهریزی اساسی و منصفانهای انجام داد که بتوان روشی اصولیتر و البته سالم را جایگزین کنکور کرد با حذف آن موافقم.
۱۰) در سالهای اخیر دانشآموزان کنکوری هزینههای زیادی برای کنکور انجام میدهند(معلم خصوصی، آزمونهای مختلف، کتابهای کمکدرسی) به نظر شما این مقدار هزینه لازم است یا استفاده از کتابهای درسی، کلاسهای مدرسه و معلمان کافی است ؟
به نظر من این مقدار هزینه لازم نیست. منظور این نیست که هیچ هزینهای هم انجام نگیرد. تنها هزینهی من کتابهای کمکآموزشی بود و غیر از آن از هیچ کلاس خصوصی و DVDو … استفاده نمیکردم. هماتاقیهایم در خوابگاه که رتبههای ۱۹ و ۳۳ منطقه ۲ هستند هم به همین صورت بودند و تنها از کتابهای کمکآموزشی و آزمونهای آزمایشی استفاده میکردند.
۱۱) آیا در المپیادهای علمی هم شرکت داشتهاید؟
بله در سال سوم دبیرستان در المپیاد ریاضی شرکت کردم که با قبولی در مرحلهی اول به جمع ۳۰۰ نفر برتر کشور راه یافتم.
۱۲) همانگونه که خود اطلاع دارید نوع سؤالات، منابع مطالعاتی و روند برگزاری المپیادهای علمی اساساً با امتحانات مدرسه و حتی با کنکور سراسری متفاوت است و مطالعات مخصوص و شرکت در کلاسهای مختص خود را میطلبد. از طرفی مطابق آییننامههای مربوط به آموزش و پرورش، پس از قبولیِ داوطلب در مرحلهی مقدماتی و قرار گرفتن در جمع نفرات برتر کشور، آموزش و پرورش شهرستان موظف است برای فرد پذیرفته شده معلم خصوصی گرفته و کلاسهای مخصوص المپیاد برگزار کند. آیا آموزش و پرورش پاوه برای شما چنین اقداماتی را انجام داد؟
خیر متأسفانه برای من هیچ کلاسی برگزار نشده و هیچ معلم خصوصی هم گرفته نشد و اساساً کسی پیگیر کارهای المپیاد من نبود. همین امر باعث شد که من در مرحلهی کشوری آمادگی لازم را نداشته و نتوانم خوب ظاهر شوم. یکی از هماتاقیهای من اهل شهر خوانسار از توابع استان اصفهان است که شاید این شهر نهایتاً به اندازهی پاوه وسعت و جمعیت داشته باشد و سابقهی علمی و فرهنگی آن هم به اندازه پاوه نباشد. ایشان مدال برنز المپیاد ریاضی را داشته و با همین امتیاز و بدون کنکور دانشگاه صنعتی شریف پذیرفته شده است. او میگفت که پس از قبولیاش در مرحلهی مقدماتی، مسؤولان آموزشی این شهر بلافاصله بهترین اساتید را دعوت کرده و کلاسهای ریاضی سطح بالا در حد المپیاد کشوری در اصفهان برای او برگزار کردند. اما متأسفانه شهر ما از اینگونه اقدامات تهی است و اهمیت چندانی به این مسائل داده نمیشود.
۱۳) در طول این چند سالی که برای کنکور درس خواندید هیچ وقت ناامید شدهاید؟
خیر، به نظر من وضعیت علمی دانشآموزان با این مباحث رابطهای مستقیم دارد. یعنی به هر اندازه که تسلط بیشتر باشد میزان ناامیدی کمتر میشود. چون اگر فرد از وضعیت علمی مناسبی برخوردار باشد میداند که حتی اگر به هر دلیلی کنکور را هم خراب کند بازهم در فرصتهای بعدی میتواند در بهترین رشته ها و دانشگاهها پذیرفته شود.
۱۴) مهمترین عامل یا عوامل کسب این رتبهی خوب را چه میدانید؟ چه افرادی در کسب این موفقیت شما نقش بیشتری داشتهاند؟
مهمترین عامل تلاش است برای رسیدن به هدفی که تعیین کردهایم. خانوادهام با فراهم کردن یک فضای آرام و مناسب در دوران کنکور و مخصوصاً برادرم کاک عبدالله با مشاوره و راهنماییهای مداومش در طول این چند سال در کسب این نتیجه نقش فراوانی داشتند. همچنین باید عرض کنم که من ۴ سال از خدمات کانون استفاده کردم و مجموعهی زحمتکش کانون قلمچی و شخصِ خانم صافیپور نیز در کسب این نتیجه نقش بسزایی داشتند.
۱۵) فعالیتها و علایق غیر درسی شما چیست؟ در کنار مطالعهی درسی آیا مطالعهی غیر درسی هم داشته و یا دارید؟
به بحثهای دینی، ورزشی و سیاسی علاقهمندم. من حتی در دوران کنکور هم در کلاسهای دینی شرکت میکردم و در حد توان در این حوزه مطالعه داشتم. هر چند معتقدم در بازههایی مانند ماههای پایانی مانده به کنکور و یا ماههای نخست دانشگاه باید حجم مطالعات غیر درسی کمتر و مطالعات درسی بیشتر شود.
۱۶) چه توصیههایی برای داوطلبانی که امسال کنکوری هستند دارید؟
تمام تلاش خود را به کار گیرند و نتیجهی نهایی را به خدا واگذار کنند. و بدانند تفاوت آنها با همکلاسیهایشان در همین کنکور مشخص میشود. همین کنکور باعث میشود یک فرد در دانشگاهی پذیرفته شود که آیندهی تحصیلی و شغلیاش تضمین شود یا اینکه مسیر دیگری غیر از این برایش رقم بخورد.
۱۷) در پایان اگر حرف خاصی دارید بفرمایید.
از تمامی عوامل و بزرگوارانی که در کسب این نتیجه به من کمک کردند مجدداً تشکر و قدردانی میکنم. به خاطر کسب این موفقیت خوشحال و از وضعیت موجود راضی هستم. اما امیدوارم که قدر زحمات افراد را دانسته و حس مسؤولیتپذیریمان را در قبال دانشآموزان و مخصوصاً نفرات برتر افزایش دهیم و امیدوارم در سالهای آینده مشکلاتی که در برخی از مقاطع برای من به وجود آمد و در این گفتگو به آنها اشاره کردیم برای دیگران بوجود نیاید و بتوانیم با همکاری همدیگر سطح علمی و تخصصی شهرمان را بالاتر ببریم.
کاک بنیامین نازنین، خدای بزرگ توفیقت دهد که در طریق مبارک تحصیل علم به بالاترین مقامها و جایگاهها و پایگاهها نایل آیی و امید دارم که بر فکر پاکت، ثابت قدم و استوار باشی و پیوسته بدیسان، زمینه های سرافرازی امت حضرت(ص) را تعقیب نمایی و برای شهر و دیار و کاشانه و مردم شریفت، افتخارآفرین باشی.
خدمت بنیامین عزیز و خانواده ی محترم تبریک عرض می کنم. و امیدوارم در تمامی مراحل زندگی موفق و سربلند باشی و در مقاطع بعدی هم در بهترین دانشگاههایی که می خواهی ادامه تحصیل دهی. گفتگوی جالب و خواندنی بود. پیشنهاد می شود که مسؤولین آموزش و پرورش هم حتماً این گفتگو را بخوانند تا حس طلب کاری و ندانم کاری همیشگی شان که مثل روز روشن و بدیهی است قدری فروکش کند. واقعیت امر آن است که مسؤولین آموزش و پرورش پاوه جدای از یک سری اقدامات معمولی که انجام می دهند و باید بدهند و وظیفه اشان است که انجام دهند و کمترین خدمت بی منتی است که می بایست انجام دهند، کار دیگری نمی کنند. دانش آموزان پاوه، حتی نفرات برتر با مسائلی چون مسابقات علمی و المپیادها بیگانه اند چون تاکنون برای آنها کلاسی برگزار نشده و توجیهی انجام نمی شود. و اگر هم احیاناً موفقیت هایی در این زمینه صورت می گیرد تنها نتیجه ی تلاش های فردی افراد است و آموزش و پرورش در آن نقشی ندارد. در پایان کار هم که افراد نتایج خوبی کسب می کنند آموزش و پرورش خیلی سعی می کند که این موفقیت ها را به خود نسبت دهد و حتی متن های تقدیر آماده ای از خود را به دست دانش آموزان می دهند که برایش بخوانند که در همین سال جاری هم این اقدام ناپسند در چند مورد دیده و شنیده شده بود. به هر حال امیدواریم که مسؤولین آموزشی این شهر با تمامی عوامل مرتبط آن، قدری در روند فعلی تجدید نظر کرده و حس مسؤولیت پذیریشان را در قبال دانش آموزان افزایش دهند؛ و امیدواریم برای سال های آینده هم بیشتر دقت کنند که چه کسانی را به عنوان مراقب در آزمون ها و امتحان ها تعیین می کنند. لطفاً افرادی را تعیین کنند که درآمد و فیش های حقوقی اشان مشکلی نداشته باشد چون در جلسات آزمون ها و امتحان ها معمولاً بحث، بحث فیش های حقوقی و در آمدهای مالی افراد مراقب با همکاران است. مطمئناً این سال ها با سال های گذشته تفاوت های زیادی دارد و در صورت کم کاری مسؤولین، شهروندانِ پیگیر، چه در فضای مجازی و چه حقیقی، آنان را مورد نقد قرار داده و به چالش خواهند کشید.
ضمن موفقیت برای برادر عزیزم بنیامین از مصاحبه گر خوب خانم سبحانی کما ل تشکر رو دارم
سلام علیکم. از بنیامین شهریاری عزیز و مصاحبه گر گرامی تشکر می کنم. امیدوارم در مسیر علم بهترین و پربازده ترین راه را بپیمایی. ان شاالله که ضعف ها و سختی ها تو را خسته نکند و در مسیر تلاش هدفمندانه ثابت قدم باشی. آمین
هوالمستعان،سلام علیکم،
ممنونم نجیبه جان.خدا قوت؛کاک بنیامین گرامی،از خداوتد متعال برای تان توفیق افزون تر در کسب مدارج علمی توأم با روحیات معنوی قوی طلب می نمایم.إن شاءالله شاهد درخشش شما در مراحل بعدی باشیم.سربلند و رستگار باشید.