خبرنگار : نجیبه سبحانی /
مصاحبه اختصاصی پینوس با آقای یاسر احمدی دانشجوی دکترای فیزیک دانشگاه رازی کرمانشاه .
آقای احمدی می گوید: مهمتر از قبولی در دکتری توان ادامهی دکتری است. شاید همانطور که در کنکورهای کارشناسی و کارشناسی ارشد میتوان موفق شد
در کنکور دکتری هم میتوان موفق بود اما مهمتر از آن توان ادامه این راه است.
۱.ابتدا خودتان را برای مخاطبان ما معرفی کنید.
بنده یاسر احمدی هستم متولد سال ۱۳۶۷ اهل شهرستان پاوه در حال حاضر دبیر فیزیک هستم و در شهرستان ثلاث باباجانی مشغول به کار میباشم.
۲.رتبه، رشته و دانشگاه محل تحصیلتان را در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و نیز معدلتان را در این مقاطع بیان کنید.
در سال ۱۳۸۶ درآزمون سراسری رشتهی ریاضی فیزیک شرکت کردم و با رتبه ی ۷۵۱ در رشته ی دبیری فیزیک دانشگاه رازی پذیرفته شدم. در سال ۱۳۹۰ با معدل ۱۸/۱۶ با رتبه ی دوم از گروه فیزیک فارغ التحصیل شدم. درآزمون کارشناسی ارشد همان سال با رتبه ی ۷۹۰ پذیرفته شدم و سال ۱۳۹۰ در رشته ی فیزیک نظری دانشگاه رازی در مقطع کارشناسی ارشد تحصیلاتم را ادامه دادم. در خرداد ماه ۱۳۹۲موفق به دفاع از پایان نامه ی کارشناسی ارشد با نمره ی ۱۹ شدم و با معدل ۳۶/۱۶ فارغ التحصیل شدم. درآزمون ورودی دکتری همان سال نیز با رتبه ی ۲۵۸ پذیرفته شدم.
۳.نحوهی پذیرش شما در مقطع دکتری به چه صورت بود؟
همانطور که عرض کردم در آزمون دکترای سال ۹۲ با رتبه ی ۲۵۸ به مصاحبه ی علمی دانشگاه های (به ترتیب) رازی(گرایش میدان های کوانتومی)، سنندج(دو گرایش میدان های کوانتومی و کیهانشناسی)، بوعلی همدان(کیهانشناسی) وتبریز (گرایش اطلاعات کوانتومی) دعوت شدم و نهایتاً در دانشگاه رازی کرمانشاه پذیرفته شده ودرحال حاضر در گروه فیزیک این دانشگاه مشغول به تحصیل میباشم.
۴.مدتی است که گزینش در مقطع دکتری از آن حالت رایج قبلی که غالب آن در اختیار دانشکده و اساتید بود خارج شده و به صورت آزمون های متمرکز و نیمه متمرکزچیزی شبیه کنکورهای کارشناسی و کارشناسی ارشد در آمده است. اصولاً اکنون و در نظام سنجش فعلی کشور چه شیوه هایی برای گزینش داوطلبان در مقطع دکتری وجود داشته و شما خود کدام شیوه را بهتر و اصولی تر می دانید؟
سالهاست که در کشور از بدیها و معایب آزمونهای جامع و فراگیر گفته می شود و واقعیت امر نیز چنین است آزمونهای سراسری چه کارشناسی چه کارشناسی ارشد و چه دکتری با وجود مزایایی که دارند معایب انکارناپذیری را نیز دارند. درسالیان گذشته پذیرش دانشجویان دکتری در انحصار دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی بوده است که این امر نیز خالی از اشکال و ایراد نیست. واقعیت امر آن است که شناخت استاد از دانشجو و بررسی کارشناسانهی زمینهی کاری دانشجویان و کیفیت محتوای پایان نامههای کارشناسی ارشد یکی از فاکتور های مهم در گزینش دانشجویان است و این امر در آزمون های سراسری قابل سنجش نیست. بنابراین از نظر بنده شیوهی فعلی که نیمی از نمرهی پذیرش، نمرهی آزمون و نیمی از آن بر اساس مصاحبه ی علمی محاسبه میگردد شیوه ی مناسبی است. گفتنی است که در حال حاضر پذیرش دانشجویان در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد نیز بدین سمت و سو میل می کند.
۵.گروهی از دانشجویان برتر برای ادامه تحصیل در مقاطع تحصیلات تکمیلی (دوره های کارشناسی ارشد و دکتری) به خارج از کشور می روند و گروهی دیگر نیز ماندن در کشور و ادامه تحصیل در دانشگاههای داخلی را ترجیح می دهند. اساساً تفاوت این دو انتخاب در چیست و شما کدام را بهتر می دانید؟
شکی نیست که کیفیت تعدادی از دانشگاههای خارج از کشور در سطح بسیار بالایی قرار دارد و کار کردن در چنین محیطهایی و با اساتید برجسته آنها تأثیر زیادی در پیشرفت و موفقیت دانشجو دارد اما با نگاهی به وضعیت علمی داخل کشور و سطح علمی اساتید در مقایسه با شخصیت های علمی جهان می بینیم که با تحصیل در داخل هم می توان به جایگاه های بالای علمی رسید. نباید فراموش کرد امروزه وسایل ارتباطی و به ویژه اینترنت فاصلهها را از میان برداشته اند، تأثیر اینترنت بر این موضوع را در دو مورد می توان آشکارا مشاهده کرد. یکی خود دانشجو که در هر نقطه ای از جهان می تواند به کارهای برترین افراد جهان در هر زمینهای دسترسی داشته باشد و از سوی دیگر همین اینترنت باعث شده تا اساتید داخل نیز در سطوح بینالمللی بدرخشند و موفقیت هایی کسب کنند که از میزان فاصلهی سطح علمی کشور نسبت به سایر کشورها اندکی کاسته است.
۶.اگر امکان دارد گرایشی را که در آن مشغول به تحصیل هستید قدری بیشتر برای ما توضیح دهید.
بنده در گرایش میدانهای کوانتومی شاخهی اطلاعات کوانتومی در حال تحصیل می باشم. در طی قرن گذشته علم دستخوش تحولات و انقلاب های بنیادینی شد. تولد مکانیک کوانتومی و فرمولبندی نسبیت (که با نام اینشتین برای همگان آشناست) دیدگاه انسان به عالم هستی را متحول کرد. نظریهی میدانهای کوانتومی نظریهای است که با ترکیب اصول مکانیک کوانتومی و نسبیت در حال ارایهی دیدگاهی نوین نسبت به عالم هستی و شکلدهی انقلاب های دیگری در تاریخ علم می باشد. میدان های کوانتومی از کوچکترین ذرات جهان مثل الکترونها و کوارکها تا کهکشانهای بزرگ و خلقت عالم هستی را بررسی میکند و سعی میکند توضیحی برای همه ارایه دهد. اما اطلاعات کوانتومی زمینهای بسیار نوین در علم فیزیک است که اگر روزی به مرحلهی کاربرد و به عرصهی تکنولوژی برسد زندگی بشر را دگرگون خواهد کرد. در این شاخهی فیزیک به بررسی ارسال و دریافت اطلاعات به کمک قوانین نظریهی میدانهای کوانتومی پرداخته می شود. بر اساس این نظریه میتوان یک پیغام را نه با سرعت نور (که بالاترین سرعت در طبیعت است) بلکه به صورت آنی ارسال و دریافت کرد همچنین انتقال یک ذره به صورت آنی از نقطهای از جهان به نقطهی دیگر و یا از زمانی به زمان دیگر از مواردی است که در اطلاعات کوانتومی و فرآبورد کوانتومی بررسی می گردد که البته خیلی شبیه به فیلم های علمی تخیلی است اما علوم جدید و به ویژه فیزیک نوین همه ی این امور را ممکن می داند.
۷.فرصتهای شغلی رشتهی شما در مقاطع مختلف به چه صورت است؟
واقعیت این است که در اکثر گرایشهای فیزیک در مقطع کارشناسی فرصت شغلی به جز تدریس وجود ندارد. در کارشناسی ارشد و دکتری نیز در برخی گرایشها مانند ژیوفیزیک و فیزیک هواشناسی زمینه های شغلی محدودی وجود دارد. تنها کسانی در این رشته توانستهاند به پلههای بالای ترقی برسند که با عشق و علاقه و با انگیزه کشف دلیل پدیده های عالم وارد این عرصه شوند.
۸.داشتن رزومهی قوی تا چه اندازه میتواند برای قبولی در مقطع دکتری مؤثر باشد؟ اصولاً شرایط و پیششرطهای قبولی در مقطع دکتری به چه صورت است؟
مهمتر از قبولی در دکتری توان ادامهی دکتری است. شاید همانطور که در کنکورهای کارشناسی و کارشناسی ارشد میتوان موفق شد در کنکور دکتری هم میتوان موفق بود اما مهمتر از آن توان ادامه این راه است. داشتن یک رزومهی قوی هم برای موفقیت در مصاحبه علمی بسیار مؤثر خواهد بود چرا که معیار سنجش بسیاری از دانشگاهها برای دکتری سطح علمی و غنای رزومهی شخص است.
۹.در خصوص داشتن رزومهی مناسب و نحوهی درس خواندن چه توصیههایی برای دانشجویان دارید؟
تلاش، تلاش و باز هم تلاش. داشتن روحیهی خستگیناپذیر و داشتن انگیزه و فراتر از آن ایجاد انگیزه برای خود بسیار مهم و ضروری است. دلسرد شدن از یک کار و تغییر جهت دادن در زمینهی کاری یکی از آفات راه موفقیت است که علت آن شاید عدم انتخاب آگاهانه و در نتیجه دلسردی و خستگی باشد که باید در این زمینه دقت فراوانی به خرج داد.
۱۰. برای موفقیت در آزمونهای مقاطع تحصیلات تکمیلی، شرکت در کلاسهای کنکور و آزمونهای آزمایشی را تا چه حد مناسب میدانید و اینکه آیا خود از این امکانات استفاده کردهاید؟
شرکت در این کلاسها و کنکورها در هر مقطعی که باشد به گمان من بیشتر از دو فایده و نتیجه نخواهد داشت. یکی تکرار آزمونهای شبیه به آزمون مورد نظر است که میتواند از استرس فرد برای آزمون بکاهد و دوم هدفمند کردن و مدیریت مطالعهی فرد است. بنده در آزمون سراسری دورهی کارشناسی در آزمونهای یکی از این مؤسسات شرکت کردهام. اما برای کارشناسی ارشد و دکتری لزومی به استفاده از این آزمونها برای خود نمیدیدم.
۱۱. در مورد کنکور کارشناسی و داوطلبان این مقطع، تصور نسبتاً رایجی که در بین برخی از دانشآموزان و حتی خانوادههای آنها وجود دارد اینست که کنکور پایان کار است و مطالعه و درس خواندن به صورت جدی و منظم تا همین زمان کنکور است و پس از قبولی در دانشگاه و در دوران دانشجویی کار آسانتر، حجم فعالیتهای علمی سبکتر و میزان ساعات مطالعه کمتر خواهد شد.نظر شما در این باره چیست؟ آیا کنکور پایان کار است یا آغاز کار؟
همین تصور نادرست است که زمینهی رشد و ترقی را در بسیاری از جوانان ما میخشکاند. اگر انتخاب فرد آگاهانه و با دوراندیشی کامل باشد، پرواضح است که قبولی در دانشگاه آغاز فرایندی مهم و دنباله دار است چه در زمینهی ادامه تحصیل و چه در زمینهی کاری.
۱۲. بعضی از همشهریانمان وقتی دانشگاه قبول میشوند برای همیشه از این شهر میروند و از علم و تخصصشان در جای دیگری استفاده می کنند، نظر شما در این باره چیست؟ به نظر شما این تواناییها و تخصصها در پاوه استفاده شود بهتر نیست؟
البته که باید اینگونه باشد و این تخصصها باید درخدمت جامعه و به ویژه شهر و دیارمان باشد. البته دور بودن به معنای عدم خدمت و ناتوانی در خدمترسانی نیست و هر کس در هر موقعیتی به میزان توان و وسع خویش این وظیفه را دارد که گامی در جهت اعتلای جامعه بردارد.
۱۳. شما هم از آن دسته از همشهریانی هستید که برای همیشه از پاوه می روند؟
بزرگترین افتخار بنده نیز این است که با تمام توان در خدمت مردم و دیار خود باشم و از خداوند می خواهم که توفیق این امر را به بنده عنایت فرماید.
۱۴. ظاهراً شما شاغل و متأهل هستید. آیا شاغل و متأهل بودن شرایط درس خواندن شما را سختتر نکرده بود؟
شاغل بودن که بسیار مفید هم خواهد بود چرا که بسیاری از دغدههای فرد با دارا بودن شغل از میان خواهد رفت و متأهل بودن نیز بسیار بستگی به طرف مقابلتان دارد که تا چه اندازه همراه و پشتیبان شما باشد چرا که در بسیاری از موارد مشاهده شده که تشکیل خانواده نقطهی پایانی بوده بر پیشرفتها و فعالیتهای فرد اما بنده در این زمینه یک پشتیبان کامل و همیشگی را داشتهام.
۱۵. در پایان اگر حرف خاصی دارید بفرمایید.
در پایان برای همهی شما آرزوی توفیق و سرافرازی دارم و از خداوند منان خواهانم که بنده و همه شما را توفیق دهد که در راه خیر و صلاح قدم برداریم.
ضمن عرض سلام، ادب و احترام خدمت برادر فرهیخته و فرزانه ام کاک یاسر احمدی ارجمند؛ امید دارم با لطف خدای مهربان و جهد و کوششهای مجدانه خویش، شاهد توفیقات روز افزونتان در تمامی مدارج و مقاطع زندگی باشیم و همیشه اینگونه برای دیار و مردم شریف و خانواده ارجمندتان افتخارآفرین باشید و با تعقیب صحیح زمینه های تحقق آرمانهای حضرت رسول(ص)، خدا را خرسند و مؤمنینش را مفتخر نمایید و موجبات سرافرازی نهج محمد(ص) را فراهم آورید.
به امید روزهای بهتر و موفقیتهای افزون تر!
سلام
این لینک برای استعداد تحصیلی خیلی می تونه مفید باشه. در این لینک پاسخ تشریحی سوالات استعداد تحصیلی دکتری علوم پایه و بقیه رشته ها رایگان موجود هستش.
دانلود رایگان پاسخنامه تشریحی سوالات استعداد تحصیلی دکتری:
http://goo.gl/xsbCNJ
http://www.irphd.ir
دانلود رایگان پاسخنامه تشریحی سوالات استعداد تحصیلی دکتری: http://www.irphd.ir