معجزات علمی قرآن در تمامی زمینه ها برای اهل علم نمایان گشته است که شامل مسایل بلاغی، مسایل علمی، خبر از آینده و حکمت های تشریعی می باشد. به طور کلی می توان گفت که آشکارتر شدن اعجاز علمی به دو دلیل است:
نخست، این که بر همه ی ابعاد اعجازی قرآن وسنت دلالت می نماید و دیگری، پی بردن به دانش های هستی شناسی در خلال آن است و منظور از اعجاز این است که مردم را به مبارزه می طلبد تا همانند قرآن را بیاورند، در حالی که مردم از انجام آن عاجز و ناتوان می باشند. علمی بودن اعجاز در رابطه با پر بار بودن آن ها در زمینه ی علم و دانش است، اما هدف از اعجاز قرآن بدین معنا نیست که اهمیت قرآن با نتایج تحقیقات علمی نمایان شود و ما به آن دل خوش شویم، بلکه قرآن کتابی فراتر از علم و دانش امروزی است و راه نما بودن و هدایتگری اش از همه ی جهات مهم تر است. قرآنی که ابوبکر و عمر و خالد بن ولید را ساخت، از مقایسه کردن با نتایج تحقیقات علمی دور بود.
۱. خداوند متعال در آیه ی ۵۳ سوره ی مبارکه ی فصلت می فرماید:
(سنریهم ایاتنا فی الافاق و فی انفسهم حتی یتبین لهم انه الحق )
"ما هر چه زودتر دلایل و نشانه های خود رادر کرانه های عالم( ونواحی آسمان وزمین ) و(هم )در نفس خودشان به آنان نشان خواهیم داد تا برای ایشان روشن شود که آن حق است.
یکی از این اعجاز در قرآن کریم اعجاز عددی است. خداوند متعال در قرآن ۱۳ مورد کلمه "البر" (خشکی) و ۳۳ مورد کلمه "البحر" را بیان فرموده است که اگر مجموع آن ها یعنی ۴۶ را بر عدد ۱۳ تقسیم کنیم، درصد خشکی های زمین را به دست می آوریم که ۲۹% خشکی و۷۱% دریا می باشد .
۲. خداوند متعال۱۴۰۰سال پیش به خاصیت برگردانندگی آسمان (امواج رادیویی بخار سیاره و…) اشاره می کند. خداوند متعال در آیات ۱۱و۱۲ سوره ی مبارکه ی طارق می فرماید:
والسماء ذات الرجع والارض ذات الصدع
"وسوگند به اسمان برگرداننده(بخار اب سیاره ستاره امواج رادیویی …) و زمین شکاف دار."
هرچه علم پیش رفت می کند، حقایق جدیدی از قرآن نمایان می شود. ماه را در نظر بگیریم که در مدار خود به دور زمین می چرخد، پس از یک دور به همان مکان اول باز می گردد. خورشید را می نگریم که نسبت به محور خویش در گردش است و پس از هر بار گردش دوباره به مکان اولش باز می گردد، به همین صورت نیز ستاره ی دنباله دار هالی درسال 1912م ازکنار زمین عبور کرد و سپس در سال 1986م دوباره بازگشت و هر بار گردش این ستاره به دور زمین ۷۶سال طول می کشد. پس می بینیم که زمین ماه، خورشید، ستاره های دنباله دار و هرآن چه که در مدارهای بیضی شکل و یا در مجموعه هستی قرار دارد دور می زند و برمی گردد. پس پروردگار سبحان اگر آسمان را با کلمه ی (ذات الرجع) وصف کرده است، وصف کاملا حقیقی است. برگرداننده! که به راستی با وصف چرخش ماه و خورشید و … به این ویژگی آسمان در قرآن پی بردیم.
۳. در ۳۱ اکتبر سال ۱۹۹۰میلادی برابر با 9 آبان ماه ۱۳۶۹ خورشیدی یکی از ایستگاه های فضایی مشهور از طریق یکی از تلسکوپ های بزرگ خویش تصویری از فضا منتشر کرد که هر بیننده ای در اولین نگاه آن را به شکل یک گل سرخ با برگ های قرمز سیری بزرگ داشت می دید که تصویر انفجار ستاره ای بزرگ به اسم (عین القط) بود که با زمین سیزده هزار سال نوری فاصله داشت. اکنون رابطه این تصویر با بحث اعجاز را با ذکر آیه ای از سوره ی (الرحمن) بیان می کنیم:
(فا ذانشقت السماء فکانت الورده کا لدهان )
پس چون آسمان بشکافد، آن گاه(مانند) گل سرخی همچون روغن گداخته شود.
می بینیم که ۱۴۰۰ سال پیش خداوند متعال در قرآن کریم به این ویژگی آسمان اشاره نموده حال آن که بشریت چندی بیش نیست که به آن پی برده است.
۴. فشار هوا ونتایج آن: خداوند متعال در سوره ی انعام آیه ی ۱۲۵ می فرماید:
(فمن یرد الله ان یهدیه یشرح صدره للاسلام ومن یرد ان یضله یجعل صدره ضیقا حرجا کاًنما یصعد فی السماء کذلک یجعل الله الرجس علی الذین لا یومنون)
آن کس را که خداوند بخواهد هدایت کند، سینه اش را با( پرتو نور و ایمان )گشاده می کند (برای پذیرش اسلام) و آن کس را بخواهد گمراه و سرگشته کند، سینه اش را به گونه ای تنگ می سازد که گویی به آسمان صعود می کند (و به سبب رقیق شدن هوا وکمبود اکسیژن تنفس هر لحظه مشکل و مشکل تر می شود) بدین منوال خداوند عذابی را بهره ی کسانی می سازد که ایمان نمی آورند .
عبارت (یجعل صدره ضیقا حرجا کانما یصعد فی السماء) این را برای ما بیان می کند که انسان هنگام صعود به ارتفاعات دچار تنگی نفس می شود. امروزه علم پزشکی ثابت کرده است که انسان تا ارتفاع ۱۰،۰۰۰ پایی از سطح دریا احساس کمبود اکسیزن یا کاهش فشار نمی کند اما از فاصله ۱۰،۰۰۰ پایی تا ۱۶،۰۰۰ پایی به بالا این احساس به وسیله ی دستگاه هایی که خداوند در بدن انسان قرار داده است درک می شود. البته با افزایش ارتفاع از ۱۶،۰۰۰پایی تا ۲۵،۰۰۰ پایی سیستم های تنفسی دیگر قادر به تأمین نیازهای حیاتی جسم نیستند و عوارض مختلفی را برای انسان به بار می آورند که تنگی نفس نخستین این عواض میباشد.
یجعل صدره ضیقا حرجا کانما یصعد فی السماء.
با افزایش ارتفاع از مقدار ۲۵،۰۰۰ پایی بیهوشی کامل بر انسان عارض می شود. لذا هواپیمایی که در ارتفاع چهل هزار پا در حال پرواز است به مقدار هشت برابر هوای سطح زمین دارای هوای متراکم است تا فشاری متناسب با فشار زمین را برای سرنشینان آن تأمین کند، در غیر این صورت سرنشینان آن دچار بیهوشی کامل می شوند. در حقیقت آیه ی مذکور از دلایل اعجاز علمی در قرآن کریم و نشانه ای در اثبات پیامبری رسول اکرم (ص) است.
۴. چهامین مورد اعجاز عددی در قرآن است. در قرآن کریم لفظ "الیوم" به معنای روز ۳۶۵ بار و "الشهر" به معنای ماه دقیقا ۱۲ بار تکرار شده است. آیا این امر اتفاقی بوده است؟ آیا این قرآن کلام انسان است؟ هر چه زمان بگذرد و علم بشر پیش رفت کند و تحقیقات علمی گسترده تر شود، جنبه هایی از اعجاز قرآن آشکار می شود که برای بشر قابل درک نبوده است. یاتناسب کلمات دیگر در قرآن که هر کدام از آن ها نشانگر کتابی است که از ساخته ی بشر محال است. مثلا کلمه های نفع و ضرر هر کدام ۶۶ بار، فساد و صلاح ۱۸۰بار و کلمه های مصیبت و شکر ۵۷ بار تکرار شده اند که این امر نشانگر نظم دهنده ای است که فراتراز علم و فکر و ذهن بشر است.
با بیان این مطالب می توان نتیجه گرفت که قرآن کلام خالقی عظیم است و برتری کلام خدا نسبت به کلام انسان همانند برتری خداوند بر بندگانش است. این قرآن کتابی است که همه ی ما باید در باره ی آن آزمایش شویم و به عنوان یک واحد درسی خیلی مهم در امتحانش موفق و سربلندشویم، در غیر این¬صورت با مشروطیت و شکست در زندگی مواجه خواهیم شد. خوشا به حال آن¬که آن را خوانده است و خوشا به حال آنکه آن را یاد می دهد و خوشا به حال آنکه به آن عمل می کند و آن را به-عنوان برنامه ی زندگی خویش قرار می دهد. قرآن ثروتی است که پس از آن هیچ گونه فقری وجود ندارد و به جز آن ثروتی نیست. پس بیایید به این راهنما و هدایتگر واقعی بازگردیم که به راستی منبع اصلی اسلام است. خداوند متعال می فرماید: «إِنَّ هَذَا الْقُرْآنَ یَهْدِی لِلَّتِی هِیَ أَقْوَمُ » (اسراء ۹)
«این قرآن مردم را به راهی رهنمود می کند که مستقیم ترین راه ها (برای رسیدن به سعادت دنیوی و اخروی ) است».
به امید آن روز که شهادت قرآن برایمان در روز قیامت در برابر خدا و رسولش حجت و برهانی برای ورود به بهشت و ملاقاتی با امثال شهدای بدر و احد باشد. ان شاء الله.
با سلام و تشکر
۱- شما کلمه”ذات الرجع” را به “بازگرداننده” معنی فرموده اید درحالیکه معنی دقیق این کلمه “بازگردنده” است یعنی خودش دارای صفت بازگردندگی است نه بازگردانندگی.
بنابراین ذات الرجع یک صفت دارای معنای متعدی نیست تا بتوان از آن برداشت نمود که آسمان چیزی را باز میگرداند بلکه فقط این را میرساند که آسمان خودش خاصیت بازگشت به حالتی قبلی را دارد.
براین اساس این آیه بر توانایی آسمان برای بازگرداندن یا انعکاس امواج الکترومغناطیسی یا مغناطیسی یا الکتریکی و یا هرنوعع موج دیگری دلالت نمیکند
۲- آیه ای هم که درمورد تصویر آسمان ذکر فرموده اید-اگرچه با غلط املایی هم نوشته شده(شما نوشته اید: ” فکانت الورده …” که صحیح آن ” فکانت ورده” “(بدون الف لام بلکه با تنوین) میباشد) و غلط املایی هم ایراد علمی نیست بلکه فقط بخاطر حساسیت صحت و دقت نقل قران این نکته را متذکر شدم- همانگونه که حتما خود شما هم میدانید، آیه ای است که درمورد روز قیامت و حالات آسمان در آن روز نازل شده معنی اش این است که در روزی که آسمان شکافته خواهد شد(یعنی روز قیامت) آسمان همانند گلی که همچون روغن گداخته است، خواهد شد
پس بنابراین این آیه هم نمیتواند دلالتی بر حالت و یا شکل فعلی آسمان داشته باشد بلکه فقط مختص همان روز قیامت وشکل آن روزی آسمان است
با سلام از از مدیریت سایت پینوس تشکرکرده و خواهش میکنم همانند این مقاله از مطالب دینی علمی استفاده کنید واقعا از اقای کامرانپور کمال تشکر را دارم
ابراهیم جان انصافا از خوندن مطلبت لذت بردم. بابت زحمتی که برای ارائه این مطلب کشیدی کمال تشکر رو دارم.
سلام آقای کامران پور مطلب خوبی گذاشتید ممنون.همان طور که خودتان هم اشاره نمودید قرآن فراتر از آن است که بخواهیم با اعجازهای علمی آنرا بر مردم عرضه کنیم.سپاس.
لطفا منابع علمی و یا غیر آن را ذکر نمایید.
سلام کاک ابراهیم از مقاله ای که گذاشته اید کمال تشکر را دارم انشاءالله موفق وسربلند باشید
از مدیریت سایت پینوس واقای کامرانپور به خاطر این مقاله خیلی جالب سپاسگزارم ولی خواهشی که دارم در این سایت از موضوعات دینی بیش تراستفاده کنید .اجرکم عند الله
باتشکر از نویسنده این مقاله لطفا از مطالب عقیده تی بیشتر استفاده کنید
با عرض خسته نباشید خدمتان از نویسنده خواهش دارم که مقاله را ادامه دهید
باسلام وتشکرخدمت پینوسیان عزیز وکاک ابراهیم واقعا از چنین مقاله های علمی دینی لذت میبریم امیدوارم برای مطالب بعدی از مقاله های جذاب و به روز دینی استفاده کنید
باعرض سلام وخسته نباشید خدمت یکایک شما عزیزان خصوصا کاک اابراهیم خواهشا مطلب را ادامه فرمایید
با سلام لطف کنید در مورد توحید وشرک نیز مطلب بنویسید جراکم الله خیرا
باسلام وتشکر از نویسنده لطفا درمورد سنت وبدعت مطلب بنویسید
با سلام و تشکر خدمت آقای کامران پور و مدیریت سایت بابت مطلب مفید و آموزنده تون. اجرکم عندالله …
باسلام خدمت دوست وبرادر عزیزم کاک ابراهیم به خاطر این مطلب جالبتان .هر جند مدتی است یکدیکر را ندیدیم حسابی دلم برات تنگ شده است .التماس دعای خیر
جزاکم الله خیرا.
باتشکر وسپاس از این مقاله زیبا.خواهشا در مورد رابطه دین واخلاق مقاله را بنویسید
سلام خسته نباشید اگه لطف کنید در مورد اثبات معاد ونبوت مطلبی را بنویسید ممنون میشم باتشکر
به خاطر این مقاله زیبا از نویسنده آن ومیریت سایت پینوس تشکر میکنم واز آقای کامرانپور خواهش میکنم این مطلب را ادامه فرمایید.اجرکم عندالله
کاک ابراهیم عزیز خواندن مقاله شما تداعی گر شخصیات برجسته ای چون ناصر سبحانی واحمد مفتی زاده(ر ح) در اذهان است. جزاکم الله خیرا.
با سلام و تشکر از آقای کامرانپور برای بحث در مورد مطلب جالب، ظریف و مهم اعجاز در قرآن.
چند نکته رو خواستم باهاتون در میان بزارم.
در مورد مطلب اول کلمه البر تا آنجایی که من درآوردم (نرم افزار مورد استفاده باید بین البر به معنای نیکی و البر به معنای خشکی تفاوت قائل شود. و یا طوری نباشد که البرق را محسوب کند.) کلمه البر ۱۲ بار در قرآن آمده است :
۱.المائده : ۹۶
۲.الأنعام : ۵۹
۳.الأنعام : ۶۳
۴.الأنعام : ۹۷
۵.یونس : ۲۲
۶.الإسراء : ۶۷
۷.الإسراء : ۶۸
۸.الإسراء : ۷۰
۹.النمل : ۶۳
۱۰.العنکبوت : ۶۵
۱۱.الروم : ۴۱
۱۲.لقمان : ۳۲
واژه البحر (همراه با الف ولام) ۳۲ بار و یک بار بدون الف و لام در آیه ۴۰ سوره نور آمده که
با احتساب هر حالت ۳۲ یا ۳۳ مورد، درصد خشکی ها ۲۷.۲ درصد یا ۲۶.۶ درصد می شود.
علاوه براین برای اطمینان از احتساب این موضوع به پای اعجاز توجه به نکات زیر لازم است :
۱. آیا درصد آبها و خشکی های زمین در طول زمان ثابت است یا متغیر؟
۲. چرا فقط باید واژه بحر را بصورت مفرد حساب کرد و کلمات مانند بحار یا بحرین را محسوب نکرد؟
۳. چرا برای مفهوم آبهای زمین فقط کلمه بحر را محسوب کرد و نه مثلا (یم) را؟
قصدم به هیچ وجه کم اهمیت جلوه دادن این موضوع نیست. صادقانه بگم با تمام سخت گیری که در باب اعجاز علمی در قرآن به شخصه دارم، این موضوع را ازجمله موضوعاتی می دانم که جای کار دارد.
در مورد ۲ . ” واژه ذات الرجع” از بین حدود ۵۰ ترجمه فارسی که شخصا بررسی کردم، مترجمین اهل سنت مانند انصاری (قرن ۱۵)، نسفی (قرن ۶)،میبدی در کشف الاسرار (قرن ۶)، دهلوی(قرن ۱۲) و ترجمه طبری (قرن ۴)، این آیه را با مفهوم ” باران زایی آسمان” یا باران داری یا خداوند صاحب باران، ترجمه کرده اند.
اکثریت قاطع بقیه مترجمین همین معنی را برگزیده اند. به جر چند ترجمه خاص مانند ترجمه آسان محمد جواد نجفی که آن را به چرخنده ترجمه کرده، فقط چند مترجم از ریشه برگشت برای ترجمه استفاده کرده اند.
که خود دو دسته اند : اول مترجمانی مانند طالقانی در پرتوی از قرآن ، رضایی و ثقفی در روان جاوید معنی با مضمون برگشت را انتخاب کرده اند.
تنها ۳ مترجم به طور مشخص خاص مضمون بازگردانندگی را در حالت متعدی انتخاب کرده اند : سید علی اکبر قرشی در احسن الحدیث، حسن مصطفوی در تفسیر روشن و ترجمه جلال الدین فارسی.
منظور این است که ارجاع اعجاز به آیاتی که در معنی شان اختلاف است، بخصوص وقتی معنی مورد نظر ما در اقلیت باشد دارای مخاطراتی است! ( مطلب کاک یحیی فخر الدینی در باب مقدمه ای بر بحث اعجاز در قرآن در همین سایت حق مطلب را ادا کرده است.)
مگر اینکه مانند ترجمه جلال الدین فارسی آیه را به معنای ” آسمان برگرداننده (آب به صورت باران)” ترجمه کنیم تا بین روایات مختلف رو جمع ببندیم که البته خود جای بحث دارد.
موید این مطلب ترجمه آقای ولدبیگی از مفردات راغب است که کلمه “الرجع” را بازگردانندن ترجمه کرده و در مورد وجه تسمیه الرجع به باران گفته شده است که چون آسمان آبی را که از زمین گرفته باز می گرداند به این نام نامیده شده است.
که البته اگر این حالت بازگردانندگی آسمان برای آب چیزی بوده که در قدیم و زمان پیامبر معلوم بوده که نمی توان این را به عنوان اعجاز محسوب کرد و در غیر این صورت مطلب قابل بحث خواهد بود.
با سلام خدمت کاک ابراهیم عزیز
ذکر یک نکته را ضروری دیدم:
در مورد سوم فرموده اید که تصویری با نام عین القط….
این تصویر که در فارسی به سحابی چشم گربه (عین القط) یا به انگلیسی Cats Eye Nebula مشهور است تصویر انفجار ستاره ای و سحابی(ابر ) باقی مانده ی حاصل از انفجار را در مکانی از جهان بسیار بزرگ شناخته شده تا به امروز نشان می دهد.
البته کسی که اولین نظر را برای مطلب شما داده اشاره ای به این مطلب از جهت دیگری کرده است .در آیه لغت سما آمده در صورتی که عکس اشاره شده مربوط به ستاره است و تا آنجایی که اطلاعات ناقص من اجازه بدهد سما به معنی ستاره نیست بلکه باید مثلا لغت (( نجم)) می آمد تا با عکس مطابقت می داشت. با جستجوی مختصری که در گوگل کردم هم نتوانستم به دلیل محکمی برای اثبات این بند برسم و همه تقریبا یک مقاله بود که تکرار شده بود.
قصد جسارت نداشتم و نمی گویم که استدلال من هم قطعا درست است همچنین از افرادی هم کم میتوانند این موضوع را اثبات یا رد کنند هم درخواست دارم که حتما نظر خود را در این مورد به هر طریقی که میتوانند به من بگویند . تشکر می کنم و منتظر مقالات مستدل و قویت هستم…
کاک ابراهیم عزیز از این مقاله زیبا در مورد قران کریم سپاسگزارم وانشاءالله بتوانید انرا ادامه دهید. بازهم تشکر برادر عزیزم
باسلام خدمت دوست وبرادر عزیزم کاک خالد آذری دقت نظر شمارا در مورد مسایل دینی تحسین گفته واز خدای سبحان آرزوی موفقیت وسرفرازی را برای جنابعالی خواستارم .اما در مورد جواب سوالات خواهشا کتاب معجزات اعلمی قران دکتر محمد راتب نابلسی را مطالعه فرمایید .باتشکر
باسلام خدمت برادر بزرگوارم کاک عبدالرحمن از ریزبینی شما درمورد این مسایل کمال سپاسگزاری را دارم .واز جنابعالی خواهشمندم چون منبع این مقاله از کتاب معجزات قران دکتر راتب نابلسی گرفته شده انرا مطالعه فرمایید.
با تشکر التماس دعا
سلام کاک ابراهیم برادرعزیزم از مقاله ی زیباو پر محتوایی که در مورد بهترین کتاب آسمان وزمین ،کتابی که ابوبکرها وعمرها (رض)به خاطر رساندن آن به ما چه زحماتی را تحمل کرده اند کمال تشکر را دارم .واز مدیریت سایت پینوس و برادران وخواهران کرد زبانم سپاس کذارم . درضمن کاک ابراهیم به خانواده محترمتان سلام برسان .التماس دعای خیر
باسلام خدمت کاک ابراهیم کامرانپور لطفا ادامه را بنویسید .کاک ابراهیم سپاسگزارم
باتشکر از مطلب مفیدتان واز پینوسیان عزیز نیز تشکر میکنم
کاک ابراهیم گیان با این نوشته ات باعث شدی که به حفظ قران روی بیارم جزاکم الله
سلام کاک ابراهیم جان از مطلب بسیار زیبایی که نوشته ای تشکر وقدردانی میکنم
سلام مطلب به حقی بود ولی اینقدر تعریف و تمجید لازم نیست.آقا ابراهیم اگر میشد کتاب راتب نبلسی رو خواند که از شما سئوال نمیشد چرا خودتان جواب نمی دهید در معلوماتتان نیست یا دنبال نخود سیاه فرستادید؟
باسلام آقا یا خانمی که درباره ی کاک ابراهیم نظر دادید اولا معلومات خودتون از نوشتن نام دکتر راتب نابلسی مشخص شد دوما با کاک ابراهیم میتونی بنشینی وازش سوال بپرسی تا ببینی معلوماتش در چه حده .ازدور نمیشه قضاوت کرد
ابراهیم جان و پینوسیان عزیز سلام علیکم . از این مطالب دینی علمی که روی سایت میذارید تشکر وقدر دانی را دارم وآرزوی توفیقات روزافزون برای همه شما عزیزان از درگاه خداوندمی طلبم.
کامرانپور جان از این مطلبی که نوشتی متشکرم ولی خواهش میکنم در مورد مسایل عقیدتی و ضروری دین مطلب بنویسید .مسایلی که هر انسان مسلمانی با نفهمیدن آن ممکن است از دایره ی وسیع دین خارج شود .بااز هم از خودتان و همکاران زحمتکشتان سپاسگزارم
با تشکر خدمت آقای کامرانپور بابت این مطلب جالب لطفا اگه مقدوره در مورد اعجاز در سنت رسول گرامیمان مطالبی را در سایت قرار دهید .
باسلام خدمت آقای کامرانپور .از این مقاله پرباری که باعث شد من را بیشتر به این کلام آسمانی نزدیکتر کند بسیلر ممنونم و کاک ابراهیم خواهشا در صورت امکان ادامه مقاله را بنویسید .
با سلام خدمت همه ی شما عزیزان پینوسی وتشکر وقدردانی از نگارنده ی این مقاله لطفا از مطالب دینی بیشتر استفاده کنید خداوند جزای خیرتان دهد
با تشکر از حسن نظر شما دوست عزیز، چنانچه اطلاعیه شماره چهار (مربوط به فعالیت بخش دینی) را مطالعه بفرمایید با سیاست بخش دینی سایت بیشتر آشنا می شوید.
با تشکر
مسئول بخش دینی سایت
باعرض سلام به خدمتان از نگارنده ی چنین مقاله های که باعث تشویق مردم به سوی اسلام عزیز میشود تشکر میکنم
سلام
کاک ابراهیم گیان با تشکر از مقاله ی جالبی که در سایت قرار داده اید و همچنین از تمامی برادران و خواهرانی که در این سایت فعالیت می کنند کمال تشکر را دارم و از الله عز و جل خواستار موفقیتتان در اهدافتان می باشم التماس دعا
سلام قشنگ است ممنون از مطلب جالب شما