جمعه, ۲ آذر , ۱۴۰۳ Friday, 22 November , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2441 تعداد نوشته های امروز : 1 تعداد اعضا : 2 تعداد دیدگاهها : 1908×
شناسه : 1959

ﺍﻋﺠﺎﺯ ﻋﻠﻤﯽ ﻗﺮﺁﻥ ﮐﺮﯾﻢ، ﺑﺨﺶ :/۳/ ﺍﻋﺠﺎﺯ ﮐﯿﻬﺎﻥ ﺷﻨﺎﺳﯽ نگارنده:هدایت ادیبیﺑﺨﺶ * ﺑﺎ ﺭﺩﯼ ﮐﻮﺗﺎﻩ ﺑﺮ ﺳﺨﻨﺎﻥ ﺍﺳﺘﺎﺩ ﺑﺰﺭﮔﻮﺍﺭ ﻋﻼﻣﻪ ﺳﯿﺪ ﻣﺼﻄﻔﯽ ﺣﺴﯿﻨﯽ ﻃﺒﺎﻃﺒﺎﯾﯽ ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﺑﺎﺏ * ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﻫﻔﺘﻪ ﺑﺤﺚ ﺍﻋﺠﺎﺯ ﻋﻠﻤﯽ ﻗﺮﺁﻥ ﮐﺮﯾﻢ ﺩﺭ ﻣﻮﺭﺩ ﻋﻠﻢ ﮐﯿﻬﺎﻥ ﺷﻨﺎﺳﯽ ﺍﺳﺖ . ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﭘﺴﺖ ﺑﻪ ﭼﮕﻮﻧﮕﯽ ﺗﺸﮑﯿﻞ ﻋﺎﻟﻢ ﻫﺴﺘﯽ ﺗﻮﺳﻂ ﺍﻟﻠﻪ ﻣﺘﻌﺎﻝ ﭘﺮﺩﺍﺧﺘﻪ […]

ارسال توسط :
پ
پ

ﺍﻋﺠﺎﺯ ﻋﻠﻤﯽ ﻗﺮﺁﻥ ﮐﺮﯾﻢ،
ﺑﺨﺶ :/۳/ ﺍﻋﺠﺎﺯ ﮐﯿﻬﺎﻥ ﺷﻨﺎﺳﯽ

نگارنده:هدایت ادیبیﺑﺨﺶ
* ﺑﺎ ﺭﺩﯼ ﮐﻮﺗﺎﻩ ﺑﺮ ﺳﺨﻨﺎﻥ ﺍﺳﺘﺎﺩ ﺑﺰﺭﮔﻮﺍﺭ ﻋﻼﻣﻪ ﺳﯿﺪ ﻣﺼﻄﻔﯽ ﺣﺴﯿﻨﯽ ﻃﺒﺎﻃﺒﺎﯾﯽ ﺩﺭ ﺍﯾﻦ
ﺑﺎﺏ *
ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﻫﻔﺘﻪ ﺑﺤﺚ ﺍﻋﺠﺎﺯ ﻋﻠﻤﯽ ﻗﺮﺁﻥ ﮐﺮﯾﻢ ﺩﺭ ﻣﻮﺭﺩ ﻋﻠﻢ ﮐﯿﻬﺎﻥ ﺷﻨﺎﺳﯽ ﺍﺳﺖ . ﺩﺭ ﺍﯾﻦ
ﭘﺴﺖ ﺑﻪ ﭼﮕﻮﻧﮕﯽ ﺗﺸﮑﯿﻞ ﻋﺎﻟﻢ ﻫﺴﺘﯽ ﺗﻮﺳﻂ ﺍﻟﻠﻪ ﻣﺘﻌﺎﻝ ﭘﺮﺩﺍﺧﺘﻪ ﻣﯿﺸﻮﺩ ﮐﻪ ﺍﻣﺮﻭﺯ ﻫﻢ ﺑﺎ
ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﻣﺸﻬﻮﺭﺗﺮﯾﻦ ﻧﻈﺮﯾﻪ ﻫﺎﯼ ﻋﻠﻤﯽ ﺩﺭ ﺗﻄﺎﺑﻖ ﺍﺳﺖ !
ﺍﻣﺮﻭﺯﻩ ﺩﺭ ﻋﻠﻢ ﮐﯿﻬﺎﻥ ﺷﻨﺎﺳﯽ ﮐﻪ ﺑﺴﯿﺎﺭ ﻋﻠﻢ ﭘﯿﭽﯿﺪﻩ ﻭ ﺩﻗﯿﻘﯽ ﺍﺳﺖ ﻃﺒﻖ ﻧﻈﺮﯾﻪ ﺍﯼ ﺑﺎ
ﻧﺎﻡ "ﺑﯿﮓ ﺑﻨﮓ ‏( Big Bang )" ﺟﻬﺎﻥ ﻫﺴﺘﯽ ﺍﺯ ﯾﮏ ﺍﻧﻔﺠﺎﺭ ﺑﺰﺭﮒ ﺑﻪ ﻭﺟﻮﺩ ﺁﻣﺪﻩ ﺍﺳﺖ .
ﻃﺒﻖ ﺍﯾﻦ ﻧﻈﺮﯾﻪ، ﺍﺑﺘﺪﺍ ﺗﻤﺎﻡ ﻋﺎﻟﻢ ﻫﺴﺘﯽ ﺩﺭ ﯾﮏ ﻧﻘﻄﻪ ﺟﻤﻊ ﺑﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ ﻭ ﮐﺎﻣﻼ ﺑﻪ ﻫﻢ
ﭼﺴﭙﯿﺪﻩ ﺑﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ ﺍﻣﺎ ﻃﯽ ﯾﮏ ﺍﻧﻔﺠﺎﺭ ﺑﺰﺭﮒ ﺍﯾﻦ ﺑﻪ ﻫﻢ ﭼﺴﭙﯿﺪﮔﯽ ﻣﺘﻼﺷﯽ ﻣﯿﺸﻮﺩ ﻭ ﮐﯿﻬﺎﻥ
ﯾﺎ ﻫﻤﺎﻥ ﺟﻬﺎﻥ ﻫﺴﺘﯽ ﺍﺯ ﻫﻢ ﺟﺪﺍ ﻣﯿﺸﻮﺩ ﻭ ﺗﺎ ﺍﻣﺮﻭﺯ ﻫﻢ
ﺍﯾﻦ ﺟﺪﺍ ﺷﺪﻥ ﻭ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﻫﺴﺘﯽ ﺍﺩﺍﻣﻪ ﺩﺍﺭﺩ !

ﺍﻋﺠﺎﺯ ﻋﻠﻤﯽ ﻗﺮﺁﻥ ﮐﺮﯾﻢ،
ﺑﺨﺶ :/۳/ ﺍﻋﺠﺎﺯ ﮐﯿﻬﺎﻥ ﺷﻨﺎﺳﯽ
* ﺑﺎ ﺭﺩﯼ ﮐﻮﺗﺎﻩ ﺑﺮ ﺳﺨﻨﺎﻥ ﺍﺳﺘﺎﺩ ﺑﺰﺭﮔﻮﺍﺭ ﻋﻼﻣﻪ ﺳﯿﺪ ﻣﺼﻄﻔﯽ ﺣﺴﯿﻨﯽ ﻃﺒﺎﻃﺒﺎﯾﯽ ﺩﺭ ﺍﯾﻦ
ﺑﺎﺏ *
ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﻫﻔﺘﻪ ﺑﺤﺚ ﺍﻋﺠﺎﺯ ﻋﻠﻤﯽ ﻗﺮﺁﻥ ﮐﺮﯾﻢ ﺩﺭ ﻣﻮﺭﺩ ﻋﻠﻢ ﮐﯿﻬﺎﻥ ﺷﻨﺎﺳﯽ ﺍﺳﺖ . ﺩﺭ ﺍﯾﻦ
ﭘﺴﺖ ﺑﻪ ﭼﮕﻮﻧﮕﯽ ﺗﺸﮑﯿﻞ ﻋﺎﻟﻢ ﻫﺴﺘﯽ ﺗﻮﺳﻂ ﺍﻟﻠﻪ ﻣﺘﻌﺎﻝ ﭘﺮﺩﺍﺧﺘﻪ ﻣﯿﺸﻮﺩ ﮐﻪ ﺍﻣﺮﻭﺯ ﻫﻢ ﺑﺎ
ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﻣﺸﻬﻮﺭﺗﺮﯾﻦ ﻧﻈﺮﯾﻪ ﻫﺎﯼ ﻋﻠﻤﯽ ﺩﺭ ﺗﻄﺎﺑﻖ ﺍﺳﺖ !
ﺍﻣﺮﻭﺯﻩ ﺩﺭ ﻋﻠﻢ ﮐﯿﻬﺎﻥ ﺷﻨﺎﺳﯽ ﮐﻪ ﺑﺴﯿﺎﺭ ﻋﻠﻢ ﭘﯿﭽﯿﺪﻩ ﻭ ﺩﻗﯿﻘﯽ ﺍﺳﺖ ﻃﺒﻖ ﻧﻈﺮﯾﻪ ﺍﯼ ﺑﺎ
ﻧﺎﻡ "ﺑﯿﮓ ﺑﻨﮓ ‏( Big Bang )" ﺟﻬﺎﻥ ﻫﺴﺘﯽ ﺍﺯ ﯾﮏ ﺍﻧﻔﺠﺎﺭ ﺑﺰﺭﮒ ﺑﻪ ﻭﺟﻮﺩ ﺁﻣﺪﻩ ﺍﺳﺖ .
ﻃﺒﻖ ﺍﯾﻦ ﻧﻈﺮﯾﻪ، ﺍﺑﺘﺪﺍ ﺗﻤﺎﻡ ﻋﺎﻟﻢ ﻫﺴﺘﯽ ﺩﺭ ﯾﮏ ﻧﻘﻄﻪ ﺟﻤﻊ ﺑﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ ﻭ ﮐﺎﻣﻼ ﺑﻪ ﻫﻢ
ﭼﺴﭙﯿﺪﻩ ﺑﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ ﺍﻣﺎ ﻃﯽ ﯾﮏ ﺍﻧﻔﺠﺎﺭ ﺑﺰﺭﮒ ﺍﯾﻦ ﺑﻪ ﻫﻢ ﭼﺴﭙﯿﺪﮔﯽ ﻣﺘﻼﺷﯽ ﻣﯿﺸﻮﺩ ﻭ ﮐﯿﻬﺎﻥ
ﯾﺎ ﻫﻤﺎﻥ ﺟﻬﺎﻥ ﻫﺴﺘﯽ ﺍﺯ ﻫﻢ ﺟﺪﺍ ﻣﯿﺸﻮﺩ ﻭ ﺗﺎ ﺍﻣﺮﻭﺯ ﻫﻢ
ﺍﯾﻦ ﺟﺪﺍ ﺷﺪﻥ ﻭ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﻫﺴﺘﯽ ﺍﺩﺍﻣﻪ ﺩﺍﺭﺩ ! ﯾﻌﻨﯽ ﺍﺯ ﺁﻥ ﻫﻨﮕﺎﻡ ﻣﻘﻮﻻﺗﯽ ﺑﺎ ﻧﺎﻡ ﻫﺎﯼ
ﻣﮑﺎﻥ ﻭ ﺯﻣﺎﻥ ﻭ ﺯﻧﺪﮔﯽ ﭘﺪﯾﺪﺍﺭ ﮔﺸﺘﻨﺪ ﻭ ﺩﺭ ﺣﻘﯿﻘﺖ ﻗﺒﻞ ﺍﺯ ﺁﻥ ﻣﻔﻬﻮﻣﯽ ﺑﻪ ﺍﺳﻢ ﺣﯿﺎﺕ ﯾﺎ
ﺯﻣﺎﻥ ﻭ ﻣﮑﺎﻥ ﻧﺒﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ ﺑﻠﮑﻪ ﻓﻘﻂ ﺑﻪ ﺷﮑﻠﯽ ﺑﺨﺎﺭ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺗﻤﺎﻡ ﻫﺴﺘﯽ ﺩﺭ ﯾﮏ ﻧﻘﻄﻪ
ﻣﺘﻤﺮﮐﺰ ﺑﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ !
ﺣﺎﻝ، ﺩﺭ ﺳﻪ ﺁﯾﻪ ﺍﺯ ﻗﺮﺁﻥ ﮐﺮﯾﻢ ﺍﻟﻠﻪ ﺫﻭ ﺍﻟﺠﻼﻝ ﻫﺮ ﺳﻪ ﻣﻮﺿﻮﻉ ﻋﻠﻤﯽ ﺭﺍ ﻣﻄﺮﺡ ﮐﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ
ﯾﻌﻨﯽ ﺍﻧﻔﺠﺎﺭ ﺑﺰﺭﮒ ﻭ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺩﻧﯿﺎ ﺗﺎ ﺑﻪ ﺍﻣﺮﻭﺯ ﻭ ﻧﯿﺰ ﺍﯾﻨﮑﻪ ﺩﻧﯿﺎ ﺩﺭ ﺍﻭﻝ ﺑﻪ ﺷﮑﻠﯽ
ﺑﺨﺎﺭ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺑﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ .
ﺩﺭ ﺁﯾﻪ ﯾﺎﺯﺩﻫﻢ ﺳﻮﺭﻩ ﻓﺼﻠﺖ ﺁﻣﺪﻩ ﺍﺳﺖ: ‏(ﺛُﻢَّ ﺍﺳْﺘَﻮَﻯٰ ﺇِﻟَﻰ ﺍﻟﺴَّﻤَﺎﺀِ ﻭَﻫِﻲَ
ﺩُﺧَﺎﻥٌ ﻓَﻘَﺎﻝَ ﻟَﻬَﺎ ﻭَﻟِﻠْﺄَﺭْﺽِ ﺍﺋْﺘِﻴَﺎ ﻃَﻮْﻋًﺎ ﺃَﻭْ ﻛَﺮْﻫًﺎ ﻗَﺎﻟَﺘَﺎ
ﺃَﺗَﻴْﻨَﺎ ﻃَﺎﺋِﻌِﻴﻦَ ‏)
ﺗﺮﺟﻤﻪ ﺁﯾﻪ:
ﺳﭙﺲ ﺍﻟﻠﻪ ﺑﻪ ﺁﺳﻤﺎﻥ ﺑﺎﻻ ﺭﻓﺖ ﺩﺭ ﺣﺎﻟﯽ ﮐﻪ ﺑﺨﺎﺭ ﺑﻮﺩ ﭘﺲ ﺑﻪ ﺍﻭ ﻭ ﺑﻪ ﺯﻣﯿﻦ ﮔﻔﺖ ﺧﻮﺍﻩ
ﯾﺎ ﻧﺎﺧﻮﺍﻩ ﺍﯾﺠﺎﺩ ﺷﻮﯾﺪ، ﮔﻔﺘﻨﺪ ﺑﺎ ﺍﺭﺍﺩﻩ ﻭ ﺧﻮﺍﺳﺖ ﺧﻮﺩ ﻭ ﻧﻪ ﺍﺯ ﺭﻭﯼ ﺍﮐﺮﺍﻩ ﻭ ﻧﺎﺧﻮﺍﻩ
ﺍﯾﺠﺎﺩ ﺷﺪﯾﻢ .
ﺩﺭ ﺁﯾﻪ ﻭﺍﺿﺢ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻣﯿﻔﺮﻣﺎﯾﺪ ﻗﺒﻞ ﺍﺯ ﺧﻠﻖ ﻭ ﺍﯾﺠﺎﺩ ﺁﺳﻤﺎﻥ ﻭ ﺯﻣﯿﻦ ﭼﯿﺰﯼ ﺟﺰ
ﺑﺨﺎﺭ ﻭﺟﻮﺩ ﻧﺪﺍﺷﺘﻪ ﺍﺳﺖ ! ‏( ﻣﺮﺣﻠﻪ ﺍﻭﻝ ‏) .
ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻣﺘﻌﺎﻝ ﺩﺭ ﺁﯾﻪ ﺳﯽ ﺍﻡ ﺳﻮﺭﻩ ﺍﻧﺒﯿﺎﺀ ﻣﯿﻔﺮﻣﺎﯾﺪ:
‏( ﺃَﻭَﻟَﻢْ ﻳَﺮَ ﺍﻟَّﺬِﻳﻦَ ﻛَﻔَﺮُﻭﺍ ﺃَﻥَّ ﺍﻟﺴَّﻤَﺎﻭَﺍﺕِ ﻭَﺍﻟْﺄَﺭْﺽَ
ﻛَﺎﻧَﺘَﺎ ﺭَﺗْﻘًﺎ ﻓَﻔَﺘَﻘْﻨَﺎﻫُﻢَﺍ ۖ ﻭَﺟَﻌَﻠْﻨَﺎ ﻣِﻦَ ﺍﻟْﻤَﺎﺀِ ﻛُﻞَّ ﺷَﻲْﺀٍ
ﺣَﻲٍّ ۖ ﺃَﻓَﻠَﺎ ﻳُﺆْﻣِﻨُﻮﻥَ ‏)
ﺗﺮﺟﻤﻪ ﺁﯾﻪ: ﺁﯾﺎ ﮐﺎﻓﺮﺍﻥ ﻧﺪﯾﺪﻩ ﺍﻧﺪ ‏( ﻧﻤﯿﺪﺍﻧﻨﺪ ‏) ﮐﻪ ﺁﺳﻤﺎﻧﻬﺎ ﻭ ﺯﻣﯿﻦ ﺑﻪ ﻫﻢ
ﭼﺴﭙﯿﺪﻩ ﺑﻮﺩﻧﺪ ﭘﺲ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﺍﺯ ﻫﻢ ﺟﺪﺍ ﮐﺮﺩ ﻭ ﺍﺯ ﺁﺏ ﻫﺮﻣﻮﺟﻮﺩ ﺯﻧﺪﻩ ﺍﯼ ﺭﺍ
ﺁﻓﺮﯾﺪ .
ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﺁﯾﻪ ﮐﺎﻣﻼ ﻭﺍﺿﺢ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺁﺳﻤﺎﻧﻬﺎ ﻭ ﺯﻣﯿﻦ ‏( ﺗﻤﺎﻡ ﻫﺴﺘﯽ ‏) ﺭﻭﺯﮔﺎﺭﯼ ﺑﻪ ﻫﻢ
ﭼﺴﭙﯿﺪﻩ ﺑﻮﺩﻩ ﺍﻧﺪ ﻭ ﺑﻌﺪ ﺑﺎ ﺍﺭﺍﺩﻩ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺍﺯ ﻫﻢ ﺟﺪﺍ ﺷﺪﻩ ﺍﻧﺪ ! ‏( ﻣﺮﺣﻠﻪ ﺩﻭﻡ ‏)
ﻭ ﺩﺭ ﺁﺧﺮ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻣﺘﻌﺎﻝ ﺩﺭ ﺁﯾﻪ ﭼﻬﻞ ﻭ ﻫﻔﺘﻢ ﺳﻮﺭﻩ ﺫﺍﺭﯾﺎﺕ ﻣﯿﻔﺮﻣﺎﯾﺪ:
‏( ﻭَﺍﻟﺴَّﻤَﺎﺀَ ﺑَﻨَﻴْﻨَﺎﻫَﺎ ﺑِﺄَﻳْﺪٍ ﻭَﺇِﻧَّﺎ ﻟَﻤُﻮﺳِﻌُﻮﻥَ ‏)
ﺗﺮﺟﻤﻪ ﺁﯾﻪ:
ﻭ ﺁﺳﻤﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﺎ ﺩﺳﺘﻬﺎﯾﻤﺎﻥ ‏( ﻗﺪﺭﺕ ‏) ﺑﻨﺎ ﮐﺮﺩﯾﻢ ﻭ ﻣﺎ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺩﻫﻨﺪﻩ ﺁﻥ ﻫﺴﺘﯿﻢ .
ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﺁﯾﻪ ﻧﯿﺰ ﮐﺎﻣﻼ ﻭﺍﺿﺢ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﺧﻠﻖ ﺁﺳﻤﺎﻧﻬﺎ ﻭ ﺁﻧﭽﻪ ﺩﺭ ﺁﻧﻬﺎﺳﺖ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ
ﺁﻥ ﺭﺍ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﻧﯿﺰ ﻣﯿﺪﻫﺪ ! ﻭﺍﮊﻩ " ﻣﻮﺳﻌﻮﻥ " ﺍﺳﻢ ﻓﺎﻋﻞ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻧﺎﺋﺐ ﻓﻌﻞ ﻣﻀﺎﺭﻉ ﺍﺳﺖ
ﮐﻪ ﺑﻪ ﺩﻟﯿﻞ ﻣﻀﺎﺭﻉ ﺑﻮﺩﻥ ﻣﻌﻨﯽ ﺍﺳﺘﻤﺮﺍﺭ ﺭﺍ ﻣﯿﺒﺨﺸﺪ ﯾﻌﻨﯽ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺁﺳﻤﺎﻥ ﺑﻪ ﺩﺳﺖ ﺧﺪﺍ ﺩﺭ
ﺣﺎﻝ ﺍﺳﺘﻤﺮﺍﺭ ﻭ ﺍﺩﺍﻣﻪ ﺍﺳﺖ ! ‏( ﻣﺮﺣﻠﻪ ﺳﻮﻡ ‏) .
ﭘﺲ ﯾﺎ ﺍﯾﻦ ﺳﻪ ﺁﯾﻪ ﮐﺮﯾﻤﻪ ﺍﺯ ﻗﺮﺁﻥ ﮐﺮﯾﻢ ﺳﻪ ﻣﺮﺣﻠﻪ ﺧﻠﻘﺖ ﮐﯿﻬﺎﻥ ﺗﺸﺮﯾﺢ ﻣﯿﺸﻮﻧﺪ ﮐﻪ ﺑﻪ
ﻃﻮﺭ ﺧﻼﺻﻪ ﺑﺪﯾﻦ ﺷﺮﺡ ﺍﻧﺪ:
.۱ ﺑﻪ ﻫﻢ ﭼﺴﭙﯿﺪﻩ ﺑﻮﺩﻥ ﺁﺳﻤﺎﻧﻬﺎ ﻭ ﺯﻣﯿﻦ ﺩﺭ ﺷﮑﻞ ﺑﺨﺎﺭ .
.۲ ﺍﺯ ﻫﻢ ﮔﺴﺴﺘﻦ ﺍﯾﻦ ﭼﺴﭙﯿﺪﮔﯽ .
.۳ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺩﺍﺩﻥ ﻭ ﺑﺴﻂ ﺩﺍﺩﻥ ﺩﻧﯿﺎ ﭘﺲ ﺍﺯ ﺍﻧﻔﺠﺎﺭ ﺗﺎ ﺑﻪ ﺍﻣﺮﻭﺯ ‏( ﺍﺯ ﺁﻥ ﻫﻨﮕﺎﻡ ﺗﺎ
ﺍﻵﻥ ﮐﻬﮑﺸﺎﻧﻬﺎ ﺩﺭ ﺣﺎﻝ ﺩﻭﺭ ﺷﺪﻥ ﺍﺯ ﻫﻢ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻭ ﺟﻬﺎﻥ ﺭﻭﺯ ﺑﻪ ﺭﻭﺯ ﺑﯿﺸﺘﺮ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺩﺍﺩﻩ
ﻣﯿﺸﻮﺩ ‏) .
* ﺩﺭ ﺍﯾﻨﺠﺎ ﻻﺯﻡ ﻣﯿﺪﻭﻧﻢ ﺑﻪ ﺍﻧﺘﻘﺎﺩﯼ ﮐﻪ ﺍﺯ ﻃﺮﻑ ﺍﺳﺘﺎﺩ ﺑﺰﺭﮔﻮﺍﺭ ﻋﻼﻣﻪ ﻃﺒﺎﻃﺒﺎﯾﯽ ﺑﻪ
ﺍﯾﻦ ﻣﻄﻠﺐ ﺷﺪﻩ ﺑﭙﺮﺩﺍﺯﻡ . ﺍﺳﺘﺎﺩ ﺩﺭ ﮐﻠﯿﭙﯽ ﻭﯾﺪﯾﻮﯾﯽ ﺭﺍﺟﻊ ﺑﻪ ﺁﯾﻪ ﯼ ﻣﺮﺑﻮﻁ ﺑﻪ ﺍﻧﻔﺠﺎﺭ
ﺑﺰﺭﮒ ﻓﺮﻣﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ ": ﮐﻪ ﻧﺒﺎﯾﺪ ﺯﯾﺎﺩ ﺑﻪ ﻗﺮﺁﻥ ﺑﺎ ﺩﯾﺪ ﻋﻠﻤﯽ ﻧﮕﺎﻩ ﮐﺮﺩ ﭼﻮﻥ ﻗﺮﺁﻥ ﮐﺘﺎﺏ
ﻋﻘﯿﺪﺗﯽ ﻭ ﺍﺧﻼﻗﯽ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻧﺒﺎﯾﺪ ﺯﯾﺎﺩ ﺑﻪ ﺩﻧﺒﺎﻝ ﻣﺴﺎﯾﻞ ﻋﻠﻤﯽ ﺩﺭ ﻻ ﺑﻪ ﻻﯼ ﻗﺮﺁﻥ ﮔﺸﺖ .
ﺍﯾﺸﻮﻥ ﺩﺭ ﻣﻮﺭﺩ ﺁﯾﻪ ﺍﻧﻔﺠﺎﺭ ﺑﺰﺭﮒ ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﮐﻪ ﺑﻪ ﻫﻢ ﭼﺴﭙﯿﺪﻩ ﺑﻮﺩﻥ ﺁﺳﻤﺎﻧﻬﺎ ﻭ ﺯﻣﯿﻦ
ﮐﻨﺎﯾﻪ ﺍﺯ ﺑﯽ ﻣﺤﺼﻮﻟﯽ ﻭ ﻧﺒﺎﺭﯾﺪﻥ ﺑﺎﺭﺍﻥ ﺍﺳﺖ . ﻭ ﻧﯿﺰ ﻓﺮﻣﻮﺩﻧﺪ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺍﻭﻝ ﺁﯾﻪ ﻭﺍﮊﻩ "
ﻟﻢ ﯾﺮ " ﻣﻄﺮﺡ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺑﻪ ﻣﻌﻨﯽ ﺭﺅﯾﺖ ﻭ ﺩﯾﺪﻥ ﺍﺳﺖ ﺩﺭ ﺻﻮﺭﺗﯽ ﮐﺎﻓﺮﺍﻥ ﺩﺭ ﺍﻭﻥ ﺯﻣﺎﻥ ﮐﻪ
ﺧﻠﻖ ﻧﺸﺪﻩ ﺍﻧﺪ ﻭ ﺩﺭ ﺣﻘﯿﻘﺖ ﻫﯿﭻ ﺍﻧﺴﺎﻧﯽ ﺍﻭﻥ ﺯﻣﺎﻥ ﺧﻠﻖ ﻧﺸﺪﻩ ﺑﻮﺩ ﺗﺎ ﺍﯾﻦ ﻣﺎﺟﺮﺍ ﺭﺍ
ﺑﺒﯿﻨﺪ "! ﺩﺭ ﺟﻮﺍﺏ ﺍﯾﻦ ﺑﺰﺭﮔﻮﺍﺭ ﺑﺎﯾﺪ ﮔﻔﺖ ﮐﻪ:
ﺍﻭﻻ ﮐﺎﻣﻼ ﺩﺭﺳﺖ ﻓﺮﻣﻮﺩﻩ ﺍﻧﺪ ﮐﻪ ﻗﺮﺁﻥ ﮐﺘﺎﺏ ﻋﻘﯿﺪﺗﯽ ﻭ ﺍﺧﻼﻗﯽ ﺍﺳﺖ ﻭ ﮐﺘﺎﺏ ﻋﻠﻤﯽ ﻧﯿﺴﺖ
ﮐﻪ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺑﻪ ﻓﯿﺰﯾﮏ ﻭ ﺷﯿﻤﯽ ﻭ ﺟﻐﺮﺍﻓﯿﺎ ﭘﺮﺩﺍﺧﺘﻪ ﺷﻮﺩ ﺍﻣﺎ ﺩﺭ ﻻ ﺑﻪ ﻻﯼ ﺍﯾﻦ ﮐﺘﺎﺏ
ﻣﺴﺎﯾﻞ ﺟﺰﺋﯽ ﻭ ﻧﮑﺎﺗﯽ ﺑﺴﯿﺎﺭ ﺩﻗﯿﻖ ﻋﻠﻤﯽ ﻭ ﻟﻮ ﮐﻢ ﻭ ﺑﻪ ﺍﺧﺘﺼﺎﺭ ﻣﻄﺮﺡ ﺷﺪﻩ ﺗﺎ ﻣﻌﺠﺰﻩ
ﺑﻮﺩﻥ ﺍﯾﻦ ﮐﺘﺎﺏ ﺭﻭ ﻭ ﺍﯾﻨﮑﻪ ﺍﺯ ﺟﺎﻧﺐ ﺫﺍﺗﯽ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﻪ ﺩﻧﯿﺎ ﻋﻠﻢ ﺩﺍﺭﺩ ﻧﺎﺯﻝ ﺷﺪﻩ ﻭ ﺍﺯ
ﺑﺸﺮ ﻧﯿﺴﺖ ﺍﺛﺒﺎﺕ ﺷﻮﺩ ﮐﻪ ﺍﻟﺒﺘﻪ ﺍﺳﺘﺎﺩ ﻫﻢ ﺑﻪ ﺍﯾﻦ ﺑﺎﻭﺭ ﺩﺍﺭﻧﺪ . ﺍﻣﺎ ﺍﯾﻨﮑﻪ ﺑﺴﺘﻪ
ﺑﻮﺩﻥ ﺁﺳﻤﺎﻥ ﻭ ﺯﻣﯿﻦ ﮐﻨﺎﯾﻪ ﺍﺯ ﺑﯽ ﻣﺤﺼﻮﻟﯽ ﻭ ﻧﺒﺎﺭﯾﺪﻥ ﺑﺎﺭﺍﻥ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺍﯾﻨﮑﻪ ﺧﺪﺍ ﺁﻧﻬﺎ
ﺭﺍ ﺟﺪﺍ ﮐﺮﺩﻩ ﯾﻌﻨﯽ ﺑﺎ ﺑﺎﺭﯾﺪﻥ ﺑﺎﺭﺍﻥ ﺭﺯﻕ ﻭ ﺭﻭﺯﯼ ﺯﯾﺎﺩ ﺷﺪﻩ ﺩﺭﺵ ﺷﮑﯽ ﻧﯿﺴﺖ ﻭ ﺍﯾﻦ ﺩﺭ
ﺗﻔﺎﺳﯿﺮ ﻣﻌﺘﺒﺮ ﺍﺯ ﺯﺑﺎﻥ ﺍﺑﻦ ﻋﺒﺎﺱ، ﺗﺮﺟﻤﺎﻥ ﻗﺮﺁﻥ، ﺫﮐﺮ ﺷﺪﻩ ﺍﻣﺎ ﮐﺴﯽ ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﺷﮑﯽ
ﻧﺪﺍﺭﺩ ﮐﻪ ﻣﻄﺎﻟﺐ ﻗﺮﺁﻥ ﻣﯿﺘﻮﺍﻧﺪ ﺑﺎ ﭘﯿﺸﺮﻓﺖ ﻋﻠﻢ ﻣﻌﺎﻧﯽ ﺟﺪﯾﺪﯼ ﻧﯿﺰ ﺑﻪ ﺧﻮﺩ ﺑﮕﯿﺮﻧﺪ ﻭ
ﺗﻔﺴﯿﺮ ﮐﺮﺩﻥ ﻗﺮﺁﻥ ﺑﻪ ﺷﯿﻮﻩ ﺍﯼ ﻧﻮ ﻭ ﺟﺪﯾﺪ ﺑﻪ ﺧﻮﺩﯼ ﺧﻮﺩ ﻣﺬﻣﻮﻡ ﻧﯿﺴﺖ . ﻭ ﺍﯾﻨﮑﻪ
ﻓﺮﻣﻮﺩﻩ ﺍﻧﺪ ﮐﻪ ﺭﺅﯾﺖ ﺩﺭ ﺁﯾﻪ ﻣﻄﺮﺡ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺁﻥ ﺯﻣﺎﻥ ﮐﺴﯽ ﻧﺒﻮﺩﻩ ﺗﺎ ﺭﺅﯾﺖ ﮐﻨﺪ ﺑﺎﯾﺪ ﺩﺭ
ﺟﻮﺍﺏ ﮔﻔﺖ: ﺭﺅﯾﺖ ﺩﺭ ﺯﺑﺎﻥ ﻋﺮﺏ ﺻﺮﻓﺎ ﺑﻪ ﻣﻌﻨﯽ ﺭﺅﯾﺖ ﭼﺸﻢ ﻧﯿﺴﺖ ﺑﻠﮑﻪ ﻣﯿﺘﻮﺍﻧﺪ ﻣﻌﻨﯽ ﺩﺭﮎ
ﮐﺮﺩﻥ ﻭ ﻓﻬﻤﯿﺪﻥ ﺭﺍ ﻫﻢ ﺑﺪﻫﺪ ﮐﻤﺎ ﺍﯾﻨﮑﻪ ﺩﺭ ﺳﻮﺭﻩ ﻓﯿﻞ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻣﯿﻔﺮﻣﺎﯾﺪ:
‏( ﺃَﻟَﻢْ ﺗَﺮَ ﻛَﻴْﻒَ ﻓَﻌَﻞَ ﺭَﺑُّﻚَ ﺑِﺄَﺻْﺤَﺎﺏِ ﺍﻟْﻔِﻴﻞِ ‏)
ﺗﺮﺟﻤﻪ ﺁﯾﻪ:
ﺁﯾﺎ ﻧﺪﯾﺪﯼ ﮐﻪ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺕ ﺑﺎ ﺍﺻﺤﺎﺏ ﻓﯿﻞ ﭼﮑﺎﺭ ﮐﺮﺩ .
ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﺁﯾﻪ ﻧﯿﺰ ﺭﺅﯾﺖ ﻣﻄﺮﺡ ﺍﺳﺖ ﺩﺭ ﺻﻮﺭﺗﯽ ﮐﻪ ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ ﻧﯿﺰ ﺩﺭ ﻫﻨﮕﺎﻡ ﺣﻤﻠﻪ ﺍﺑﺮﻫﻪ ﺑﻪ
ﻣﮑﻪ ﻭ ﻟﺸﮑﺮ
ﮐﺸﯽ ﺩﺭ ﺳﺎﻝ ﻣﺸﻬﻮﺭ ﺑﻪ ﻋﺎﻡ ﺍﻟﻔﯿﻞ ﺯﻧﺪﻩ ﻧﺒﻮﺩ ﺗﺎ ﭼﯿﺰﯼ ﺭﺍ ﺭﺅﯾﺖ ﮐﻨﺪ ﭘﺲ ﺩﺭ ﻧﺘﯿﺠﻪ
ﺭﺅﯾﺖ ﻣﯿﺘﻮﺍﻧﺪ ﺑﻪ ﻣﻌﻨﯽ ﺩﺍﻧﺴﺖ ﺑﺎﺷﺪ ﻭ ﻣﻌﻨﯽ ﺍﯾﻨﻄﻮﺭ ﺷﻮﺩ ﮐﻪ ﺁﯾﺎ ﻧﻤﯿﺪﺍﻧﯽ ﺧﺪﺍ ﺑﺎ
ﺍﺑﺮﻫﻪ ﻭ ﯾﺎﺭﺍﻧﺶ ﭼﻪ ﮐﺮﺩ ! ﭘﺲ ﺩﺭ ﺁﯾﻪ ﻣﺮﺑﻮﻁ ﺑﻪ ﺍﻧﻔﺠﺎﺭ ﺑﺰﺭﮒ ﯾﻌﻨﯽ ﻣﺮﺣﻠﻪ ﺩﻭﻡ ﮐﻪ
ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻣﯿﻔﺮﻣﺎﯾﺪ ﺁﯾﺎ ﮐﺎﻓﺮﺍﻥ ﺍﯾﻦ ﺍﻧﻔﺠﺎﺭ ﺭﺍ ﻧﺪﯾﺪﻩ ﺍﻧﺪ ﻣﻨﻈﻮﺭ ﺍﺯ ﺩﯾﺪﻥ ﺩﺍﻧﺴﺘﻦ ﺍﺳﺖ
ﻭ ﻣﻌﻨﯽ ﺍﯾﻨﻄﻮﺭ ﻣﯿﺸﻮﺩ ﮐﻪ ﺁﯾﺎ ﮐﺎﻓﺮﺍﻥ ﻧﻤﯿﺪﺍﻧﻨﺪ ﻫﻤﭽﯿﻦ ﺣﺎﺩﺛﻪ ﺍﯼ ﺭﺥ ﺩﺍﺩﻩ ﻭ ﺩﻻﻟﺖ ﺑﺮ
ﻋﻈﻤﺖ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺩﺍﺭﺩ؟ ﭼﻪ ﺑﺴﺎ ﺧﻄﺎﺏ ﺁﯾﻪ ﺑﻪ ﮐﻔﺎﺭ ﻭ ﻧﺎﺑﺎﻭﺭﺍﻥ ﺍﻣﺮﻭﺯﯼ ﺑﺎﺷﺪ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺍﯾﻦ
ﺯﻣﺎﻥ ﻫﻤﭽﯿﻦ ﻣﺴﺌﻠﻪ ﺍﯼ ﮐﺸﻒ ﺷﺪﻩ ﻭ ﺁﯾﺎ ﮐﺎﻓﺮﺍﻥ ﻧﻤﯿﺪﺍﻧﻨﺪ ﻫﻤﭽﯿﻦ ﮐﺸﻔﯽ ﻫﺰﺍﺭ ﻭ ﭼﻬﺎﺭ ﺻﺪ
ﺳﺎﻝ ﭘﯿﺶ ﺩﺭ ﻗﺮﺁﻥ ﺁﻣﺪﻩ ﺗﺎ ﺑﺪﺍﻥ ﺍﯾﻤﺎﻥ ﺁﻭﺭﻧﺪ؟
ﭘﺲ ﻣﻌﺎﻧﯽ ﻗﺮﺁﻥ ﻣﺤﺪﻭﺩ ﻧﯿﺴﺘﻨﺪ ﻭ ﺑﺮﺍﯼ ﺁﻥ ﺯﻣﺎﻥ ﮐﻪ ﮐﺴﯽ ﺑﯿﮓ ﺑﻨﮓ ﺭﺍ ﻧﻤﯿﺪﺍﻧﺴﺖ ﻣﻌﻨﯽ
ﮐﻨﺎﯾﯽ ﻣﻨﻈﻮﺭ ﺑﻮﺩﻩ ﮐﻪ ﺩﺭﺳﺖ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺍﻣﺮﻭﺯ ﻋﻼﻭﻩ ﺑﺮ ﺍﯾﻦ ﻣﻌﻨﯽ ﻣﯿﺘﻮﺍﻧﺪ ﻣﻌﻨﯽ ﺟﺪﯾﺪﯼ
ﻧﯿﺰ ﺑﻪ ﺧﻮﺩ ﺑﮕﯿﺮﺩ ﮐﻪ ﺁﻥ ﻫﻢ ﺩﺭﺳﺖ ﺑﺎﺷﺪ !
ﻣﻨﺘﻈﺮ ﭘﺴﺖ ﻫﺎﯼ ﺑﻌﺪﯼ ﺑﺎﺷﯿﺪ …
ﻭ ﺍﻟﺴﻼﻡ ﻋﻠﯿﮑﻢ ﻭ ﺭﺣﻤﻪ ﺍﻟﻠﻪ ﻭ ﺑﺮﮐﺎﺗﻪ./

ثبت دیدگاه

1 دیدگاه برای “ﺍﻋﺠﺎﺯ ﻋﻠﻤﯽ ﻗﺮﺁﻥ ﮐﺮﯾﻢ / بخش ۳”
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.