جمعه، 24 ارديبهشت ماه، 1400

امپراطوری صورت های غربی بر چهره ایرانی

نویسنده : کیانا نیکفام

در ده سال گذشته شیوع ابزارهای اطلاع رسانی مانند ماهواره ها و اینترنت، انقلابی نو را در روابط انسانی ایجاد کرد و مردمی که تا پیش از این تنها می توانستند برنامه های شبکه های پنج گانه تلویزیون و مطبوعات و مجله ها را وسایل ارتباط جمعی بنامند، ناگهان با هجومی از ابزارهای اطلاع رسانی روبرو شدند.



 

شاید همه ما بارها شنیده ایم که کشور ایران در آمار جراحی های زیبایی جهان، یکی از رتبه های برتر را دارا است، در خصوص دلایل پیشتازی ایرانی ها در اعمال جراحی زیبایی هم صحبت های بسیار شده است و بسیاری ردپای خلا های روحی و روانی را در میان متقاضیان این عمل ها، عامل اصلی رواج روز افزون تعداد این عمل ها می دانند اما سونامی اعمال جراحی زیبایی بیش از ریشه های روانی ، به ریشه های اجتماعی این پدیده در سالهای اخیر باز می گردد.

 

ماهواره هایی که صورت ایده آل را معرفی می کنند

در ده سال گذشته شیوع ابزارهای اطلاع رسانی مانند ماهواره ها و اینترنت، انقلابی نو را در روابط انسانی ایجاد کرد و مردمی که تا پیش از این تنها می توانستند برنامه های شبکه های پنج گانه تلویزیون و مطبوعات و مجله ها را وسایل ارتباط جمعی بنامند، ناگهان با هجومی از ابزارهای اطلاع رسانی روبرو شدند؛ ابزارهایی که در کنار برنامه های رنگارنگ خود ، هدفی مهم را پیگیری می کردند؛ ارائه الگوی جدید مصرف و سبکی نو در زندگی.

فراگیری آنتن های ماهواره در کشور و گسترش اینترنت پر سرعت باعث شد که چشم مردم با مدل هایی روبرو شود که با عنوان مدل های زیبایی و خوش اندامی ، معیارهای جدید زیبایی را معرفی می کردند. روزها از پی هم گذشت و صورت و اندام ایده ال غربی که شاید در بیشتر موارد با معادل های داخلی تفاوت های فاحشی داشت به عنوان مدل مورد پسند مردم جامعه در آمد و از آن روز بود که تراژدی کلید خورد.

القای الگوی زن در شبکه های ماهواره ای که در آنها همواره جوانی و تازگی را در اصلی ترین معیارهای زن ایده ال نشان داده می شود، باعث شده زنانی که زیبایی خود را در آستانه سردی خزان سن و سال می پندارند، برای بازیافت جوانی و طراوت گذشته دست به دامن پزشکان جراجی زیبایی شوند و در این مسیر تنها به چند سال جوان تر به نظر آمدن بسنده کنند.

 

رقابت بر سر نزدیک شدن به مدل زیبایی غربی

این مسئله در ادامه باعث شد که مردم به خصوص زنان و دختران تمام تلاش خود را برای نزدیکی به مدل صورت و اندامی که همواره از سوی شبکه های ماهواره ای و سایت های اینترنتی معرفی شدند، به کار گیرند. در این مسیر اولین تفاوتی که میان سبک صورت ایرانی ها به نسبت غربی ها وجود داشت مدل بینی ایرانی ها بود. همه ما خبر شیوع جراحی های زیبایی بینی را در سالهای های اخیر شنیده ایم و غالبا یا خودمان تن به این عمل داده ایم یا یکی از اطرافیانمان. انگار که ایرانی ها در اولین قدم در مسیر غربی شدن ظاهری، دست به جراحی بینی هایی زدند که در معیارهای غربی زیبا محسوب نمی شد. البته ماجرا به همین جا ختم نشد.

 

وقتی گونه و چانه و لب به معیار های غربی نزدیک می شوند

پس از سونامی جراحی زیبایی بینی این بار نوبت اجزای دیگر صورت بود که در روند غربی شدن شرکت کنند. چانه های گرد، گونه های برآمده، لب های درشت و ابروهایی با فاصله زیاد از چشم از معیارهای دیگری بود که پس از جراحی بینی مورد نظر متقاضیان قرار می گرفت. البته بسیاری از متقاضیان جراحی زیبایی ترجیح می دادند که در همان عمل اول تمام جراحی های را به یک باره انجام دهند و تمام اجزای صورت از بینی و لب گرفته تا گونه و چانه را یک باره به تیغ جراح بسپارند و پس از بهبودی کامل، اطرافیان هم به دشواری آنها را بشناسند.

 

وقتی زیبایی ظاهری جایگزین زیبایی باطنی می شود

با اشاعه فرهنگ جراحی زیبایی و محبوییت ظاهر هالیوودی در اذهان عمومی حتی آنهایی که نه در خانه هایشان ماهواره داشتند و نه در سایت های اینترنتی سرک می کشیدند، برای اینکه از بازار رقابت عقب نمانند و بتواند در این میان خودی نشان بدهند ، صورت هایشان را تیغ جراحی سپردند و در این بین چشم  و هم چشمی را هم چاشنی کارشان می کردند. وای به روزی که یکی از دخترهای فامیل بینی اش را عمل می کرد ، سایر دخترها حتی اگر بینی شان مشکلی نداشت برای اینکه به اصطلاح از کسی چیزی کم نیاورند، راه مطب های زیبایی را یپش می گرفتند.

فراگیری آنتن های ماهواره در کشور و گسترش اینترنت پر سرعت باعث شد که چشم مردم با مدل هایی روبرو شود که با عنوان مدل های زیبایی و خوش اندامی ، معیارهای جدید زیبایی را معرفی می کردند و صورت و اندام ایده ال غربی که شاید در بیشتر موارد با معادل های داخلی تفاوت های فاحشی داشت به عنوان مدل مورد پسند مردم جامعه در آمد و از آن روز بود که تراژدی کلید خورد.

 

جراحی زیبایی راهی برای نزاع با پیری

در کنار اعمال زیبایی که برای تغییر اجزای صورت و زیبایی بیشتر در سالهای اخیر انجام شده است، بسیاری از افرادی که پا به سن گذاشته اند و صورتشان دیگر طراوت و تازگی گذشته را ندارد هم از دیگر گروه هایی هستند که در صف پزشکان جراحی زیبایی قرار گرفتند. القای الگوی زن در شبکه های ماهواره ای که در آنها همواره جوانی و تازگی را در اصلی ترین معیارهای زن ایده ال نشان داده می شود، باعث شده زنانی که زیبایی خود را در آستانه سردی خزان سن و سال می پندارند، برای بازیافت جوانی و طراوت گذشته دست به دامن پزشکان جراجی زیبایی شوند و در این مسیر تنها به چند سال جوان تر به نظر آمدن بسنده کنند.

 

اندام هایی که به تیغ سپرده می شوند

در میان حجم جراحی های زیبایی، قسمتی از اعمال زیبایی هم مربوط به اندام ها است که باز برای نزدیک شدن به معیار های جدید زیبایی به تیغ جراحانی سپرده می شود که گاه متقاضیان زیبایی اندام را تا آستانه مرگ هم پیش می برد. در این میان خدا می داند رویای زیبایی و تناسب اندام تا چه اندازه اغوا کننده است که برخی برای رسیدن به آن حتی ریسک از دست دادن سلامتی را هم به جان می خرند.

 

فرهنگسازی چاره رهایی از آمارهای نجومی جراحی

در این روزها که آمارهای جراحی زیبایی در ایران مرزهای بین المللی را هم در نوردیده است، این نهادهای فرهنگ ساز و رسانه های داخلی هستند که باید تمهیدی برای تغییر نگرش نا صحیح در خصوص مقوله زیبایی در میان مردم بیندیشند و از این طریق بتوانند سونامی جراحی های پلاستیک را مهار کنند.

 



ارسال شده در مورخه : جمعه، 11 مهر ماه، 1393 توسط admin2  پرینت

مرتبط باموضوع :

 پاوه از بامداد تاریخ تا ورود اسلام بخش دوم  [ جمعه، 14 دي ماه، 1397 ] 1485 مشاهده
 انتقاد  [ سه شنبه، 27 ارديبهشت ماه، 1390 ] 5468 مشاهده
 میراث انکارناپذیر اردوغان برای کُردها  [ يكشنبه، 27 مهر ماه، 1393 ] 3018 مشاهده
 بهاری دوباره ... سال نو مبارک ...  [ پنجشنبه، 29 اسفند ماه، 1392 ] 4060 مشاهده
 سفرنامه  [ چهارشنبه، 23 فروردين ماه، 1396 ] 2974 مشاهده
امتیاز دهی به مطلب
انتخاب ها

 فایل پی دی اف فایل پی دی اف

 گرفتن پرينت از اين مطلب گرفتن پرينت از اين مطلب

 ارسال به دوستان ارسال به دوستان

 گزارش این پست به مدیر سایت گزارش این پست به مدیر سایت

اشتراک گذاري مطلب
صفحات پيشنهادي
لينکدوني
پیامک

ســامـانه پیام کوتاه پینوس



ارسال خبر ، مقاله ، گزارش و ...



شماره همراه خود را برای عضویت در خبرنامه پیامکی وارد کنید