متن نامه سرگشاده جمعی از اعضای شورای شهر پاوه به فرماندار محترم شهرستان پاوه به شرح زیر می باشد :
بسمه تعالی
فرماندار محترم شهرستان پاوه جناب حاج آقا خدرویسی
موضوع: اعتراض بر رویه ی غیر قانونی مصوبات شورای اسلامی شهر پاوه
سلام علیکم
با احترام در اجرای نامه شماره ۱۱۱۷ – ۹۲/۱۰/۹ ریاست محترم شورای اسلامی شهر پاوه منضم به صورتجلسه شماره چهاردهم باستحضار می رساند، به سبب مغایرت های آشکار مصوبه شماره ۱۲ موضوع انتخاب شهردار با قوانین مصوب و متعاقب آن اعتراض بدون دریافت پاسخ اینجانبان، متأسفانه جمعی از دوستان در یک رویه ی تکراری و غیر ضابطه مند بر اشتباه آیین نامه ای تدوین صورتجلسه تأکیدی مضاعف می نمایند که در راستای رسالت محوله و بنا به مفاد آئین نامه ها و دستورالعمل های صادره بر اصرار بدون ضابطه مند اجرای قانون معترض بوده و به شرح موارد ذیل از آن فرماندار محترم درخواست بررسی مسائل مورد نظر به شرح ذیل و جوابیه ی آن را داریم.
۱- قبل از شروع جلسه و امضای دفتر حضور وغیاب با اصرار رییس محترم شورا، همگی اقدام به امضاء محل ورود و خروج دفتر به صورت همزمان نمودیم، متعاقب جلسه برای اینجانبان مشخص گردید در یک ترفند نا محترمانه چه اهداف سویی را در ورای اصرار غیر متعارف و غیر معقول در سر می پروراند که نه تنها اعتماد سوز بوده بلکه در نهایت تبعات منفی را در پی دارد.
۲- دوستان محترم صورتجلسه شماره ۱۲ (انتخاب شهردار) را بدون رعایت ضوابط تنظیم و مراحل اداری آن را به سرعت دنبال نمودند، نظر به لحاظ مغایرت های وارده مراتب به فرمانداری محترم شهرستان و واحدهای محترم ذیربط گزارش نمودیم.
۳- برابر قوانین مصوبه، فرماندار محترم شهرستان مقام مسئول بررسی صحت و یا مغایرت صورتجلسات شوراهای اسلامی شهر بوده و بر اساس آن نیز موظف استدر زمان مقرر صحت وسقم مطالب مورد نظر را اعلام و براجرای ضوابط تأکید فرمایند. این در حالی است که علیرغم وضوح تخلفات آشکار در تدوین صورتجلسه فرضی شماره ۱۲ که برای هر ناظر مبتدی نیز محرز و مبرهن است به درخواست سه نفر از اعضای شورای شهر با طرح و ارائه ایرادات قانونی بر صورتجلسه ی صدرالذکر نه تنها پاسخی واصل نگردید، حتی برای تنویر افکار عمومی نیز که در ما وقع قضیه، ناظر جریان بودند وقعی داده نشد. و تاکنون پاسخی در جهت تأیید و یا رد آن دریافت ننمودیم، هرچند که ارسال آن نیز به استان به سبب ایرادات آشکار آن جای سوال بسیار دارد.
۴- در دعوت نامه نوع جلسه را فوق العاده عنوان نمودند این در حالی است در صورتجلسه تنظیمی جلسه عادی قید گردیده است.
۵- خوشبختانه در جلسه کارگاه آموزشی شوراهای اسلامی شهرهای شهرستان که در روز یکشنبه مورخ ۸/۱۰/۹۲ در سالن جلسات فرمانداری محترم شهرستان پاوه تشکیل گردید، فرماندار محترم شهرستان و نیز کارشناسان محترم دفتر امور شهری و شوراهای استانداری به وضوح به موارد تخلفات صورتجلسه ی مذکور و نحوه ی انتخاب شهردار اشاره ی آشکار و واضح داشتند که می توانست تأییدی بر ادعای اینجانبان تلقی گردد.
۶- از آنجایکه صورتجلسه شماره ۱۲ مبنی بر معرفی شهردار که دوستان تدوین نمودند و علیرغم اما و اگرها قبلاً نیز جهت اتخاذ تصمیم به استان ارسال گردیده است، فلذا تا زمانی که روال اداری آن توسط مراجع ذیصلاح به اتمام نرسیده، برگزاری و تشکیل جلسه دیگر برای انتخاب شهردار جدید معنی ومفهوم خاصی نداشته و ندارد، مگر آنکه جوابیه لازم به فرمانداری واصل ویا اینکه این امر توسط مسئولین محترم، محرمانه به سمع و نظر دوستان رسیده باشد و عزیزان نیز بنا به مصلحت هایی !! در خفی تدابیری را اتخاذ و به صورت نامتعارف دنبال نمایند. این در حالی است در هنگام تعیین سرپرست شهرداری که با اتمام کار شهردار قبلی مواجه بود، برگزاری جلسه را منوط به دریافت نامه استان می دانستند و چند روزی تا وصول نامه ی مورد نظر صبر پیشه نمودیم، حال چه وضعی پیش آمده که برای شهردار که شخصیتی مهم و تأثیرگذار در مدیریت شهری است با عجله و مخفی کاری و بدون نظر نهایی استان و بر خلاف رویه ی معمول اقدام به انتخاب شهردار می نمایند.
۷- با توجه به شواهد امر و بررسی صورتجلسات شورای اسلامی شهر پاوه در طول سنوات گذشته و نیز دو صورتجلسه ی اخیر که به فرمانداری محترم ارسال گردیده، مشاهده می گردد فرمانداری محترم شهرستان بدون بررسی کارشناسی مراتب را به استان ارسال می نماید، در اینجا سوالی مطرح می گردد که آیا اخیراً اصلاحیه ای در خصوص مغایرت صورتجلسات شورای شهر واصل گردیده که صلاحیت بررسی به استان تفویض گردیده است؟ اینک می توان با تعمق در تاریخ صورتجلسات و تفاوت زمانی در ارسال و دریافت آن به استان، اصرار بر انجام سیر مراحل غیر قانونی را در صورتجلسات اخیر و غیره تجزیه و تحلیل نمود.
۸- برابر دعوت نامه ریاست محترم شورای اسلامی شهر با دستور معین مقرر گردید رأس ساعت ۱۶جلسه ی شورای شهر در محل شورا در تاریخ ۹۲/۱۰/۸ برگزار (که به سبب حضور اعضا در کارگاه آموزشی که از ساعت ۸٫۳۰ صبح لغایت ۱۵:۴۵ به درازا کشید جلسه مذکور با تأخیر در ساعت ۱۶:۳۰ علیرغم توصیه دوستان مبنی بر خستگی به زمان دیگر موکول گردد) تشکیل گردید. به سبب تنوع مطالب زمان کافی برای طرح موضوعات مطروحه فراهم نبود به همین مناسبت بعضی از دستور جلسه به زمان دیگر موکول گردید، در اواخر جلسه رئیس محترم شورا، در کمال تعجب عنوان نمود با اجازه دوستان ما چهار نفر مجدداً بر تعیین آقای خسروی به عنوان شهردار پاوه تأکید و در صورتجلسه لحاظ می نمایم که در همانجا با مخالفت سه عضو دیگر مواجه و به دوستان، توصیه های جناب آقای فرماندار وکارشناسان بزرگوار دفتر امور شهری و شوراهای استانداری که در همان روز ایراد فرمودند، معطوف نمودیم، که پروسه انتخاب شهردار آنقدر بی اهمیت و کم ارزش نیست که بدون تعقل و رایزنی و … صورت گیرد، لذا شیوه معنی دار مذکور با مخالفت ما مواجه و ازصحن جلسه شورا به عنوان اعتراض خارج شدیم که با خروج ما جلسه از رسمیت خارج گردید.
۹- به استناد بند ۲ ماده ۶ آیین نامه اجرایی تشکیلات، انتخابات داخلی و امور مالی شوراهای اسلامی شهر و اصلاحیه بعدی مصوبه ۱۳۷۸/۱/۱۱ هیأت محترم وزیران، که وظایف رئیس شورا را تعیین دستور جلسه، زمان و نوع جلسه (عادی یا فوق العاده) شورا تعیین نموده است، رئیس محترم شورای پاوه بدون مشخص شدن وضعیت شهردار پیشنهادی و نیز بدون رعایت ضوابط وتعیین دستور جلسه در زمانیکه به سبب کمبود وقت بعضی از موضوعات اصلی مورد نظر مطرح نگردید،انتخاب شهردار را مطرح نمودند از طرفی به استناد ماده ۱۸ آیین نامه داخلی شورای اسلامی شهر مصوب ۲۴/۱/۸۴ هیئت محترم وزیران و تبصره های مربوطه که عنوان می نماید دستور جلسات رسمی شورا باید به ترتیب وصول پیشنهادات و با توجه به اولویت ها از طرف هیئت رئیسه تهیه شود و حداقل یک هفته قبل از تشکیل جلسه در اختیار اعضا قرار گیرد. آیا قانونگریزی و اصرار بر مصوب نمودن غیر قانونی مصوبه ای وجاهت قانونی دارد، زمانیکه یک تبصره باعث ابطال مصوبه ای می گردد چه اصراری بر تأیید موضوعی وجود دارد که مواد متعددی صحت آن را زیر سؤال می برد؟
۱۰- نکته ی حائز اهمیت می توان به گواه کارشناسان محترم دفتر امور شهری و شوراهای استانداری جنابان آقای شکری، آقای عباس آبادی و آقای نظری استناد نمود که آقای محی الدین زاده علیرغم توصیه های بزرگواران یک ساعت قبل از برگزاری جلسه و در حضور جناب آقای سالم مصطفایی سرپرست بخشداری نوسود وکارشناس امورشوراهای فرمانداری محترم شهرستان و اکثریت اعضای شورا با صدای بلند عنوان نمود که به هیچ وجه بنده جلسه ای برای انتخاب شهردار برگزار نمی نمایم، که با تعجب بزرگواران مواجه گردید، علی ایحال چگونه موضوعی که در دستور جلسه قید نگردیده و با شهود حاضرین در مجلس عمل نموده وبر خلاف رویه های قانونی، بدون درج در دستور جلسه موضوع تعیین شهردار را صورتجلسه نمودند، این شیوه ی مدیریت برای ما مبهم ومشکوک می باشد و مشخص نیست چه اصراری بر سرعت عمل بدون رعایت ضوابط وجود دارد.
۱۱- به استناد بند ۳ ماده ۱۱ آیین نامه اجرایی تشکیلات، انتخابات داخلی و امور مالی شوراهای اسلامی شهرو اصلاحیه بعدی مصوبه ۱۱/۱/۱۳۷۸ هیأت محترم وزیران، اعضای شورا موظفند قبل از اخذ تصمیم نهایی پیرامون موضوع یا موضوعاتی که در دستور کار جلسه قرار گرفته است، بحث و بررسی به عمل آورند. به همین منظور به ازای هر نفر موافق، یک نفر مخالف نیز حق صحبت به میزان برابر و به مدتی که رییس شورا تعیین می نماید خواهد داشت.
۱۲- به استناد بند ۴ ماده ۱۱ آیین نامه اجرایی تشکیلات….، رأی گیری در جلسات شورا علنی است و با بلند کردن دست ویا ورقه اخذ می شود…. لیکن در انتخابات حتماً باید رأی مخفی گرفته شود. که چنینی چیزی در هیچ مورد انتخابات شورای شهر پاوه به استثنای هیئت رئیسه با حضور فرماندار محترم صورت نگرفته است. که گاهاً نیز رئیس شورا از گزینۀ خاصی بدون رعایت ضوابط به صورت آشکار اعلام حمایت نموده که باعث تحریک دیگر اعضا و بروز تنش گردیده است.
۱۳- برابر دستور جلسه دعوت نامه ارسالی به اعضای شورا که تصویر آن ضمیمه می باشد به سبب کمبود وقت بعضی از اولویت ها بررسی نگردید (سنگ شکن و …) با کمال تأسف در دستور جلسه موضوعاتی مطرح شده اما در جلسه بدان اشاره نشده لکن درمتن صورتجلسه ارسالی به فرمانداری محترم قید گردیده است، (با توجه به انکار حقایق و نیز به سبب تکرار مباحث غیر واقع و… که متأسفانه دوستان در اظهار نظرات به مقامات ومردم و نیز مفاد صورتجلسات به نوعی دیگر بازگو می نمایند، از مسئولین محترم درخواست می نماید، پیرو توضیحات ارائه شده ی قبلی در زمان برگزاری جلسات رسمی شورای شهر پاوه، کم و کیف مباحث تصویر برداری وتا یک ماه جهت استفاده ی بعدی در آرشیو شورا نگهداری شود) فلذا با توجه به شواهد امر منبعد اطمینانی در جهت صحت بیان و گفتار مشاهده نمی گردد و امکان سؤاستفاده احتمالی نیز دور از انتظار نمی باشد.
۱۴- همچنان که قبلاً در نشست های شورای شهر با حضور مسئولین محترم مافوق، که اخبار آن از طریق مختلف به اطلاع همشهریان ارجمند منعکس گردید متأسفانه شورای شهر پاوه برخلاف رویه ی معمول سراسر ایران عمل نمود و علیرغم تأکیدات مکرر تاکنون کمیسیون ها وکمیته های کاری در شورای اسلامی شهر پاوه تشکیل نگردیده، برای نمونه آیا نباید قرارد میلیاردی واگذاری بازارچه که مشکلاتی را برای شورا وشهرداری در پی داشته است با مشورت جمعی از صاحبان فن( حقوقدانان) صورت گیرد؟ اگر غیر عمد سهوی صورت گیرد کما اینکه در گذشته بارها شاهدآن هستیم آیا راه بازگشتی وجود دارد و ….. ؟!! و خیلی از موارد دیگر، که اگر در مناطق دیگر هریک از اینها به تنهایی به وقوع می پیوست به سبب تخلف آشکار و ایجاد هزینه های مترتب …. تذکر کتبی و حتی انحلال شورا ابلاغ می گردید.
۱۵-در جلسه مذکور یکی از کارشناسان شهرداری که مسئول وصول عوارض بنا به دعوت قبلی با در دست داشتن بیش از صد صفحه مطالب مربوط به صنوف و …. و ارائه توضیح مختصر (۷ دقیقه ای) بدون بررسی به ایشان اجازه داد شد (بجای شورا) که هر طور که صلاح می داند آن را تنظیم و به عنوان تعرفه سال ۹۳ اعمال نماید، آیا به استناد ماده ۴ آیین نامه اجرایی تشکیلات انتخابات داخلی و امور مالی شوراهای اسلامی شهرو اصلاحیه بعدی مصوبه ۱۱/۱/۱۳۷۸ هیأت محترم وزیران که مقرر می نماید اعضای شورا حق تفویض اختیارات خود را به غیر، اعم از عضو یا غیر عضو شورا ندارد!!! تدوین عوارض شهرداری با وجود معضلات ومشکلات عدیده به صرف عدم حوصله و وقت که از اختیارات اصلی و بلامنازع شوراست و قانونگذار برای آن در آیین نامه اجرایی نحوه وضع و وصول عوارض توسط شورای اسلامی مصوب سال ۱۳۷۵و اصلاحیه ۱۳۷۸/۷/۷ هیأت محترم وزیران در ۱۷ ماده وتبصره های مربوطهبدان تأکید نموده است آیا این جای سؤال ندارد؟ آیا این رویه ی کارکردی مورد تأیید می باشد؟ آیا دو وظیفه حساس شورای شهر که بر تعیین شهردار ووضع تعرفه عوارض و بهای خدمات تنظیم شده از سوی شهرداری دلالت می نماید، آنقدر بی اهمیت و کم ارزش است که با بی تفاوتی مورد توجه قرار گیرد؟
۱۶- چرا به مفاد ماده ۲۱ آیین نامه داخلی شورای شهر مصوب ۲۴/۱/۸۴ هیئت محترم وزیرانکه تاکید می نماید اعضای شورا به موضوعاتیکه طبق دستور در شورا مطرح می شود … عمل نمی نمایند.
ما همچنان معتقدیم ضمن اینکه شخص پیشنهادی جهت تصدی پست حساس شهردار باید دارای تجارب فنی، اخلاقی، اجرایی، سیاسی و … را داشته باشد و لازم است برابر ضوابط در حضور اعضای شورا به تشریح برنامه های کاری خود اقدام نماید، از طرفی به سوالات اعضا در راستای تعهدات معمول پاسخگو باشند؟ و … آیا نباید گزینه پیشنهادی در صحن شورا برای ۵ دقیقهحضور یابد حتی به صورت صوری؟!
ما کماکان بر تعهد خویش با مردم و نظام پایبند هستیم، و با تمام توان کاری با کجروی ها و اصرار بر تکرار اشتباهات گذشته (در جهت منافع مردم و اهداف متعالی نظام جمهوری اسلامی) مخالفت نموده و اعتماد مردم را بزرگترین سرمایه وجودی نظام اسلامی مان می دانیم .
علیهذا با عنایت به موارد صدرالذکر از آن فرماندار محترم استدعا داریم با مفاد صوتجلسه مذکور بنا به مغایرت های موجود برخورد قانونی معمول تا در فرصتی مناسب و برابر ضوابط و شرایط انتخاب نسبت به پیشنهاد شهردار واجدالشرایط اقدام مقتضی به عمل آید .
ومن الله توفیق
مهدی عبدی محمد فاروق یوسفی حیدر اسلامی نیا
ثبت دیدگاه