شنبه, ۳ آذر , ۱۴۰۳ Saturday, 23 November , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2441 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 2 تعداد دیدگاهها : 1908×
شناسه : 124

گردآورنده : بصیره حکمتی در ادامه مبحث فمنیسم  و رد دیدگاه های فمنیسم افراطی به نگرش های میانه رو می پردازیم. نگرش معتدل و میانه رو : میانه روی این مکتب از ویژگی های روشن همه ی امت اسلامی است «و بدین گونه شما راامتی میانه قرار دادیم تا گواه مردم باشید…بقره ۱۴۲» این گرایش […]

ارسال توسط :
پ
پ
گردآورنده : بصیره حکمتی

در ادامه مبحث فمنیسم  و رد دیدگاه های فمنیسم افراطی به نگرش های میانه رو می پردازیم.
نگرش معتدل و میانه رو :
میانه روی این مکتب از ویژگی های روشن همه ی امت اسلامی است «و بدین گونه شما راامتی میانه قرار دادیم تا گواه مردم باشید…بقره ۱۴۲»
این گرایش در مسائل زنان نیز میانه روی را عملی کرده و از لغزش های دو جریان دیگر (افراطی ،تفریطی) پرهیز نموده است میانه روی به تعبیر دکتر قرضاوی یعنی: عدالت خواهی ،پرهیز از لغزش و دوری از افراط و تفریط زشت و شوم و دچار نشدن به ذوب شوندگی روشهای غربی و یا سخت گیری شیوه های شرقی.
گفتمان این نگرش جانب دار مرد یا زن نیست ،نه به هواداری از زن،چند همسری مرد را حرام میداند و نه آن را همواره سنت یا مستحب به شمار می آورد بلکه معتقد است باید چند همسری محدود شود

این نگرش باور ندارد که خانه داری و پرورش کودک برای زن نشان واپس گرایی است، همچنین اشتغال زن را نماد گناه و پشت کردن به سنتهای جامعه نمی داند،بلکه بر این باور است که کار اگر نیکو باشد برتری و امتیاز قلمداد می شود و ملتی که زن و مردش کار نکند چه درون وچه برون منزل،عقب خواهد افتاد.هواداران این مکتب در چارچوب اسلام و ایمان زن و مرد رابرابر می داند و بر این باورند که جانشین خدا در زمین انسان است نه تنها مرد .همه متون دینی هر دو را در بر می گیرد و خطاب به هردو جنس است.

پاسخ به ایرادات:

۱)قرآن فرموده مرد و زن از یک جسم و از یک نفس آفریده شده اند ،و حوا بر اساس درست ترین تفسیر و برداشت از همان چیزی به وجود آمده که آدم از آن خلق شده و از پهلو و دنده ی آدم یا از اندام های دیگرش آفریده نشده است«ای مردم!پروای خداوند را داشته باشید همانا که شما را از یک نفس آفریده و همسرش را نیز از همان نفس آفریده است ،و از آن دومردان و زنان بسیاری را پراکنده است،نساء۱»

۲)قرآن بر خلاف آنچه در کتابهای تحریف شده تورات و انجیل آمده،نفرموده است که حوا ،آدم را گول زده و به اشتباه وا داشته است،بدین گونه هر دو را در نیکی برابر دانسته و یکی را سر چشمه ی بدی و پلشتی به شمار نمی آورد «به این درخت نزدیک نشوید که از ستم کاران خواهیدبود اعراف ۱۹»   و در تأثیر پذیری از شیطان«شیطان آن دو را گول زد اعراف۲۲» و در ارتکاب گناه نیز «وقتی از درخت چشیدند اعراف ۲۳» توبه و پوزش هم برابر بود « گفتند خدایا بر خود ستم کردیم اگر ما را نیامرزی و بر ما رحم ننمایی به یقین از زیانکاران خواهیم بود اعراف ۲۳».

۳) قرآن در میزان پاداش و دستمزد ، زن و مردی را که مقررات دینی را انجام دهند ، برابر می داند«همانا که خداوند برای مردان و زنان مسلمان ، مؤمن ،قانت،راستگو،شکیبا ،صدقه دهنده ،روزه دار و پاکدامن و آنانی که خدا را بسیار یاد می کنند خدا برای همه ی آنان آمرزش و پاداشی بزرگ آماده کرده است احزاب ۳۵»

۴)زن و مرد در حقوق و تکالیف برابرند «اگر مرد یا زن مؤمنی نیک کردار باشد او را به یقین زندگی پاک بخشیده ، و به بهترین کرداری که داشته است به قطع پاداش می دهیم نحل ۹۷»

۵) هم چنین برابرند در اشتغال و مالکیت :«مردان از آنچه به دست می آورند سهم می برند و زنان از آنچه کسب می کنند سهم می برند ، از فضل خدا بخواهید که به یقین خداوند از هر چیز آگاهست نساء ۳۲»

نتیجه گیری :

۱)گر چه فمنیسم افراطی نگرش مجموعه ای کوچک از زنانی است که در مقایسه با سایر جنبش های زنانه در جهان اندک اند ،ولی این مجموعه بسیار با نفوذ است،روشها و ابزار فشار بر تصمیم گیران را در دست دارد و اهدافش با جهانی سازی امپریالیستی هماهنگ می باشد .

۲)فمنیسم یک نگرش ،ایدئولوژی و جهان بینی است نه یک مبحث حقوقی ،سیاسی یااقتصادی در باره ی زن بنابراین باید از دیگر جریانات عادلانه در جنبش های جهانی زن جدا گردد.

۳)نگرش ها ی فمنیسم رادیکال به طور مستقیم همه ی ادیان،ار ها و تمدن های بشری را تهددید می کند همانگون که یک تهدید واقعی است در برابر حقوق و قضایای زن ،چون بر حجم چالش ها و رنج هایش می افزاید.

۴)جنبش زنان سکولار در کشورهای اسلامی گرچه هنوز به همه ی نگرش های رادیکال فمنیسم نرسیده است ، اما –به ویژه جناح چپ آن-از نگرش های افراطی بسیاری تأثیر پذیرفته است و از همان خاستگاه بر خوردار است.

۵)با توجه به یورش جدی فمنیسم و در کل اهمیت بسیار قضایای زنان، هنوز اندیشه ی اسلامی نیازمند پژوهش های علمی متخصصانه ای است که چالش ها و مبارزه طلبی های نوین را چاره باشد .

و اما سخنان آخر:

۱)باید اندیشه،فرهنگ،قوانین و مقررات خود را به طور کامل بازنگری و آن ها را از هر نوع تبعیض ظالمانه نسبت به زن پاک سازیم تا بتوانیم با دست پُربا اندیشه های غربی روبه رو شده و مجال ندهیم تا قضایای زن در کشورهایمان با دیدگاه ها و راهکار های دیگران درمان شود.

۲)باید میزان مشارکت زن در رستاخیز فرهنگیمان را باز نگری کنیم و پیامد های منفی و بازتاب های واپس گرایی ، بی سوادی و دوری زن از دین را بر بنیان و کیان مان بررسی کنیم تا ببینیم او چه نقشی در جامعه دارد.

۳)باید سازمانها و انجمن های زنان را تشکیل دهیم و نیز مراکزی را که به جمعیت ،آمار ،تولید مثل، بهداشت، حقوق بشر ، محیط زیست،توسعه،و رشد روستاها و…..اهتمام ورزندتا همه این موارد را با دیدگاه های اسلامی ریشه دار و نگرش های کلی پیراسته درمان کنیم.

۴)شایسته است در جهان اسلام زنان با یکدیگر ارتباط داشته و در پی برگزاری همایش،سمینار،نشست و فعالیت های مشترک باشند تا در برابر برنامه های دیگران یک دیدگاه و یک موضع ابراز کنند در سطح منطقه و جهان نقش داشته باشند.

منبع:پژوهش های دکتر مثنی امین«فمنیسم –جنبش های آزادی بخش زنان»

ثبت دیدگاه

6 دیدگاه برای “فمنیسم ( قسمت سوم و پایانی )”
  1. با تشکر از مطلب مفیدتون. واقعا مسائل مربوط به زنان یکی از مسائل اصلی است که در هر جامعه ای و بخصوص جوامع اسلامی (بنا به دلایل بسیار زیاد) باید مورد توجه قرار گیرد. پیشنهادهای ارائه شده در قسمت سخن آخر باید واقعا جدی گرفته شوند.
    —————————————-
    یک مساله که نمونه خاص آن را در قسمت ۲ پاسخ به ایرادات مطرح است، این است که خیلی اوقات روایت قرآن از داستان واحد در جاهای مختلف متفاوت است و هر بار بر روی جنبه خاصی از داستان تاکید می شود. (مثل داستان حضرت موسی)
    در آیه ۳۰ تا ۳۹ سوره بقره که آنجا هم مثل آغاز سوره اعراف داستان خلقت نقل می شود.
    تو جه شود : فرمان نهی مربوط به هر دوست ۱۹ اعراف ، ۳۵ بقره##
    شیطان هر دو را گول می زند : ۲۲ اعراف ، ۳۶ بقره##
    اما جالب این است که در ۲۳ اعراف صحبت از توبه هر دوست و در ۳۷ بقره صحبت از توبه آدم است!
    ((یعنی اگر اصراری بر مقصر بودن بیشتر یکی از این هاست، ظاهرا بیشتر تقصیر آدم بوده است!!! چون آنکس که تقصیر بیشتری دارد مستحق تر بر توبه است))
    خوشحال می شوم اگر نظر دوستان را در باره این مسئله کلی که نمود خاص آن را در داستان خلق می بینیم، داشته باشیم.

    پاسخ
  2. سلام باید خواهر اون خانم شعر خوان باشی که اومده بودی ازش دفاع کردی حالا واسه این این مطلب رو گذاشتی که بگی زنان باید باشن. این اقای امین که گفتی حتما همونیه که عراقیه و حرفای گنده گنده می زنه بگو اخه آقای به اصطلاح روشنفکر این حرفا باعث شده جامعه پر بشه از فساد و بی دینی زنا به میل خودشون لخت و ….بشن و بیان جامعه خودی نشون بدن این حکمها رو برو برای مملکت خودت بده کافیه همون جا رو به گند کشیدین کافی نیست ؟؟؟
    اینا اومدن همون نظر غربیا رو به اسم دین اورن اخه بگو این کجای دینه که بیای و خودی نشون بدی خانمه؟کجا ؟اذری جان شما هم که میگه این قضیه مهم کجاش مهمه نادیده گرفته شده وباید روش کار بشه حالا زن از هز چی اومده اومده گراسوی مرد بوده نمیدونم از لای آدم اومده فعلا که شده معضلی برای مرد و شده باعث گناه ماها.

    پاسخ
  3. در آیات ۳۰ و ۳۱ سوره ی نور، خدا اول مردان رو خطاب قرار میده و بعد زنان رو! اینکه شما دچار گناه میشی معلول ضعف ایمانِ خودته نه حضور زنها توی جامعه. چرا میخوای ضعف ایمانت رو با عوامل بیرونی توجیه کنی؟

    در ضمن اول برو دهنت رو آب بکش، بعد مسواک بزن که بوی دهنت نیاد، بعد بیا در مورد دکتر مثنی حرف بزن، اصلا از این ادبیاتِ کوچه و بازاریت معلومه در حدی نیستی که در موردِ دکتر مثنی حرف بزنی.

    اصلا بگو ببینم تو دلیلت مبنی بر تحریم حضور زن در جامعه از دیدگاه اسلام چیه؟؟؟ یه آیه یا یه حدیث بیار ببینم گفته باشه زنها باشرط انجام وظایفِ اولیه شون حق ندارن از خونه بیرون بیان و فعالیت فرهنگی،اقتصادی،اجتماعی و یا دینی داشته باشن. اگه آیه و حدیث داری رو کن که منم ببینم.

    برو به این آدرس و مقاله رو بخون:

    http://aqsa.blogfa.com/post-153.aspx

    پاسخ
  4. سلام خانم حکمتی و آقای آذری جواب این سوالا چی شد؟چرا مسئله ای رو مطرح می کنید و جوابی براش نمی ذارید؟شما که مدعی حضور زن هستید چرا اینجا پا پس کشیدین؟بقیه چی لاب یا مخالف مثل من که جرأت حرف زدن ندارن یا همه اش ادعاست و گرنه سکوت تا این حد چه معنی داره اگه موافق بودن حتما یه تشکر از این خانم می کردن حالا که مخالفن جرات حرف زدن ندارن واقعا چرا چرا سکوت کردین خوب اگه بلد نیستن حداقل برید بگردید جواب پیدا کنید این وظیفه شماست سایت زدن که سخ نیست جواب سوال دادن و نقد کردن سخته که شما اصلا بهش اهمیت نمی دید سوال که این جا مطرح میشه اگه جواب داده نشه میشه شبه برای دیگران و سند برای بی دینا پس بدونید حرف کافی نیست بهتره همین جا تعطیلش کنید که این همه مردم علاف نشن و سر در گم.

    پاسخ
  5. هوالمستعان*سلام الله علیکم*ده س تان وه شبو داده بصیره گیان،ان شاالله بتاوم به قسه آخرینه کانش عمل که رم،به یاری براکان مان.چون په ی جامعه و آروو ئیمه بی کومک بران _هم جه باری فکری و هم جه باری اجرایی و عمله نه_کار فره سخت مه کریو،خواگیان توفیق مان بدو بتاوم به فرمایشه کان جه قورئان و سو نه تی عمل که رم.،وش به ختو عاقبه ت به خه یری بیدی.

    پاسخ
  6. کدوم سوالا؟
    سوال خاصی از من دارید بنویسید جواب بدم اگه بلد باشم.

    پاسخ
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.