نویسنده : نورالدین بهرامی / عید فطر یکی از دو عید بزرگ اسلامی و جایگاه مهمی در ادبیات دینی و روایی ما دارد. در این روز مسلمانان بعد از یک ماه تحمل گرسنگی و تشنگی اجر خود را ازخداوند متعال می طلبند.
روزه نیز مانند هر عبادتی دیگر اساساً فرد آن را برای خود انجام می دهد یعنی فرد بطور خصوصی بخشی از پاداش کار صوابش را به عینه می بیند همچنانکه بخشی از عقوبت کاربد نیز برای اوظاهر می شود؛ اما روزه ی ماه مبارک رمضان حالتی مشترک و عمومی دارد، بخشی از اجر آن بطور عمومی و مشترک در زمان واحد به روزه داران می رسد که در روز عید فطر می باشد.
فطر همان گونه که از معنای آن بر می آید شکستن و پایان امساک و تمرین و پرهیز می باشد یعنی پایان یک دوره ی تمرینِ پرهیز و تقوی و عید فطر جشن پایان دوره می باشد که طبیعتاً باید افرادی که این دوره را پشت سر نهاده اند در این روز سرشار از شعف و شادمانی می باشند که این شادمانی سطح جامعه را فرا می گیرد.
فطر به معنی دوری از ناپاکی و بازگشت به فطرت اولیه و تازه شدن نیز آمده است. در این معنی نیز جشنی بزرگ می طلبد چرا که در این دروه به نسبت تمام سال گناه کمتر و صواب بیشتر، جرم و جنایت به کمترین میزان در سال می رسد؛ همچنین به برکت گرسنگی میزان خیرات و صدقات به اوج خود می رسد در نتیجه ی این سیمپاتی اجتماعی که در این ماه ایجاد می شود نابرابری های اقتصادی و اجتماعی تا حدودی کاهش می یابد و…مولوداتی دیگر که از مدرسه ی رمضان صادر می شود.
ایجاب می کند که عید فطر، جشنی بزرگ باشد همه بر شادی همدیگر بیافزایند. عید فطر در میان مسلمانان دیگر جوامع با هویت و فرهنگ آنان عجین شده است. بهترین پوشش ها، هدیه ها، غذاها و دید و بازدیدها در عید فطر صورت می گیرد ما نیز باید تلاش کنیم تا این فرایند را طی کنیم و جایگاه آن را ارتقا بخشیم و آن را با هویت ، فرهنگ و ارزش های خود هموار کنیم تا بتواند جایگاه اصیل خود را پیدا کند و تاثیرات ملی و فرهنگی آن نمایان شود.
عید فطر گرچه ماهیتاً سیاسی نیست، اما دولت مردان می توانند با درایت از تاثیرات مثبت آن نیز به نفع حاکمیت ونظام سیاسی جامعه بهره ببرند. مثلاً نیروی انتظامی به پاس این کاهش جرم و جنایت در این ماه تمهیدات لازم را برای این روز فراهم کند و یا فرمانداری در مناطق مرزی قرار است مبلغی از درآمدهای مرز را در روز عید فطر به حساب مرزنشینان واریز کند؛ این کار نیز به دور از بی انصافی های معمول در جامعه، هم به نفع مردم و هم جایگاه دولت را تحکیم می بخشد.
مثالی دیگر اینکه همانگونه که می دانیم در بحث روئیت ماه شوال در بیشتر سنوات اختلافی یک روزه پیش می آید، این مسئله نهایتاً اختلافیِ بین مجتهدان در مذاهب می باشد و نیز می دانیم در مسائل غیر بنیادین و اختلافی تبعیت از هر کدام شرعاً درست می باشد. به هر حال عمدتاً نظام های حاکم وارد این حوزه نمی شوند چون که این مسئله یک رای فقهی، محلی و منطقه ای است و اگر مانند بسیاری از تفاوت ها به دید مثبت به آن نگریسته شود نه تنها بحران آفرین نیست، بلکه به تحکیم و وحدت اجتماع و حاکمیت منجر شده و با آزاد گذاشتن آن به مشروعیت نظام کمک می شود، امری که در منطقه ما تاکنون مسبوق به سابقه بوده است.
امید است که انشاالله عموم جامعه و دستگاه های فرهنگی و سیاسی همراه هم در استقبال عید فطر امسال همگرا شوند و همه بتوانیم مانند دیگر ملت ها جایگاه آن را اعاده کنیم و همه ی پیکره ی اجتماع به برکت آن روز از منافعّ معنوی و فلسفه ی وجودی آن آگاهی یابد.
ثبت دیدگاه