سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Tuesday, 30 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2349 تعداد نوشته های امروز : 2 تعداد اعضا : 2 تعداد دیدگاهها : 1908×
همایش محمّد‌ سفیر آشتی
شناسه : 2387

همایش «محمّد سفیر آشتی» با حضور تعدادی از نمایندگان مجلس و شخصیّت‌های ملّی و جمعی از هموطنان، روز جمعه ٢۶ آذرماه جاری در تالار ایوان شمس مجموعه‌ی فرهنگی شهرداری تهران برگزار شد.  دکتر لقمان ستوده، مسئول برگزاری همایش، در سخنانی گفت: «توجّه‌ به بُعد صلح‌جویی پیامبر -صلّی الله علیه وسلّم- در این جهان نابسامان، از […]

ارسال توسط :
پ
پ

همایش «محمّد سفیر آشتی» با حضور تعدادی از نمایندگان مجلس و شخصیّت‌های ملّی و جمعی از هموطنان، روز جمعه ٢۶ آذرماه جاری در تالار ایوان شمس مجموعه‌ی فرهنگی شهرداری تهران برگزار شد.

 دکتر لقمان ستوده، مسئول برگزاری همایش، در سخنانی گفت: «توجّه‌ به بُعد صلح‌جویی پیامبر -صلّی الله علیه وسلّم- در این جهان نابسامان، از مهم‌ترین اولویّت‌های عصر حاضر است. امید است با برپایی و تداوم چنین نشست‌هایی، به نهادینه‌کردن چنین الگویی دست یابیم.»

دکتر مصطفی کواکبیان رییس حزب مردمسالاری و نمایندە‌ی مردم تهران در مجلس دهم در سخنان خود با اشاره به مطلق‌بودن بحث صلح در آموزه‌های دینی، پیرامون ارزشمندبودن بحث وحدت گفت: «اگر رئیس جمهور ما می‌گوید شایسته‌سالاری، دیگر سنّی‌ و شیعه نمی‌شناسد، چرا ما نباید یک وزیر سنّی‌ داشته باشیم؟ چرا نباید استاندار خود استان‌ها از اهل سنّت‌ باشد؟ چرا باید از بین همه‌ی این مناصب فقط یک سفیر اهل سنّت‌ داشته باشیم؟»

در بخشی از همایش استاد مصطفی اربابی، از پیشگامان جماعت دعوت و اصلاح در شرق کشور نیز پیرامون آموزه‌های صلح‌جویانه پیامبر -صلّی الله علیه وسلّم- گفت: «دلی که رنج‌های مردمان را می‌بیند و احساس رنجش نمی‌کند، از سنگ خاراتر است. پیامبر -صلّی الله علیه وسلّم- آمد و رنج بسیار کشید تا مردم، به محبّت‌ و صفا و صلح ایمان بیاورند؛ که آوردند، امّا‌ دیری نپایید فرقه‌گرایی سیطره‌ی خود را گسترانید. خیلی‌ها نماز شب می‌خوانند، روزه می‌گیرند، ولی دلی عاری از محبّت‌ دارند.»

دکتر علی مطهّری‌، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، ضمن ابراز خوشحالی از حضور در جمع اهل سنّت‌ و تبریک فرا رسیدن ولادت پیامبر اسلام -صلّی الله علیه وسلّم- گفت: «دنیای اسلام در سال‌های اخیر ضربه‌های مهلکی از تفرقه و تشتّت‌ خورده است و خواه به خاطر مباحث مذهبی و خواه نژادی. غرب به خاطر ترس از حکومت واحد عثمانی، عرب‌ها را به جان ترک‌ها انداخت و گاه ترک‌ها را به جان دیگران و… همین تشتّت‌ فراگیر، مسأله‌ی وحدت را امروزه پراهمیت می‌کند.»

وی درباب وحدت اسلامی افزود: «مقصود از وحدت اسلامی این نیست که مذاهب مختلف، همه به یکی از این مذاهب روی بیاورند و مذاهب خود را رها کنند؛ یا مقصود این نیست که از مشترکات این مذاهب فاکتور بگیریم و مذهب جدیدی را ارایه دهیم؛ بلکه مقصود آن است که هر فرقه‌ای به مذهب و باورهای خودش پایبند باشد؛ امّا‌ مشترکات ما خیلی بیشتر از مفترقات ماست و همه با هم باید جبهه‌ی واحدی را در مقابل دشمن مشترک به وجود بیاوریم. اگرچه همچنان باب مباحثات علمی باز است و حق‌ دعوت پیروان دیگر به سوی مذهب خود پابرجاست.»

دکتر محمود ویسی، استاد دانشگاه تقریب مذاهب نیز در سخنان خود گفت: «پیامبر -صلّی الله علیه وسلّم- نرنجید و نرنجاند و لذا جاودانه شد. در چنین فضایی که دگرناپذیری غوغا می‌کند و کشمکش شعله‌ور است، آیا می‌شود بهشتی‌گونه زیست؟ این‌جا بحث از آشتی است، اساس آشتی، دگرپذیری است. مشترکات، فراوان است و مفترقات اندک؛ امّا‌ چگونه عملیاتی کنیم این آشتی را؟ رمز موفّقیّت‌ پیامبر -صلّی الله علیه وسلّم- و اصحابش این بود که نرنجیدند و نرنجاندند.»

دکتر رحیمی، نماینده‌ی تربت جام و دبیر فراکسیون اهل ‌سنّت‌ مجلس، از دیگر مدعوین این همایش، با تبریک فرارسیدن ایّام‌ ولادت پیامبر-صلّی الله علیه وسلّم- گفت: «این روزها جهان اسلام ایّام‌ خوشی را سپری نمی‌کند؛ اکنون که ما اینجا برای جشن نشسته‌ایم، در اردوگاه‌های آوارگان سوری در ترکیه، در اردن، در لبنان، در خانه‌های مردم یمن، در عراق و در افغانستان، شاید خبری از شادی، آرامش و صلح نباشد. ثروتهایی که خدا به جهان اسلام داده است تا برای پیشرفت و توسعه‌ی این جهان استفاده کنیم، تبدیل به سلاحی شده است علیه خودمان، در راستای برادرکشی در جهان اسلام.»

وی در ادامه افزود: «ایران کشوری است که متعلّق‌ به من و شماست، خوب یا بد، کم یا زیاد، سهم همه‌ی ما از این دنیای بزرگ خدا همین ایران است. اگر امنیّت‌ این کشور به مخاطره بیفتد، ما هم مثل مردم سوریه، فلسطین و… آواره می‌شویم؛ ما هم جایی نداریم، وطن ما این‌جاست. ما باید برای عظمت و حفظ صلح در ایران تلاش کنیم. پیامبر -صلّی الله علیه وسلّم- آمد قوم‌گرایی را کنار بگذارد، نمی‌گویم هویّت‌ قومی خود را فراموش کنیم، امّا‌ باید بدانیم اگر ایران نباشد، نه کُرد ارزش دارد، نه خراسانی ارزشی دارد، نه عرب و…»

در این همایش گروه‌هایی چون ثناگویان از تالش، هلال از کرمانشاه، سبحان از سردشت، نوا از تهران و همچنین استاد سعدالله نصیری در مدح و ثنای پیامبر -صلّی الله علیه وسلّم- به هنرنمایی پرداختند.

از دیگر مهمانان مدعو می‌توان به خانم پروانه مافی نماینده‌ی تهران، دکتر شجاع پوریان عضو شورای شهر تهران، دکتر عادل مزاری رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی کلان‌شهرها، دکتر علی شکوری‌راد دبیرکل‌ حزب اتّحاد‌ ملّت‌ ایران، جمعی از نمایندگان ادوار همچون حجّت‌الاسلام انصاری‌راد، دکتر جلال جلالی‌زاده، محمّد نعیمی‌پور و… اشاره کرد.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.