جمعه, ۲ آذر , ۱۴۰۳ Friday, 22 November , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2441 تعداد نوشته های امروز : 1 تعداد اعضا : 2 تعداد دیدگاهها : 1908×
چگونه قبض برقمان را رایگان کنیم؟
شناسه : 3885

مدیرکل دفتر مدیریت مصرف و خدمات مشترکان برق گفت: «جامعه آماری نشان می‌دهد که در دوره دو ماه بعد از اجرای طرح امید، تقریباً ۲۳ درصد از قبوض شامل مشترکین کم‌مصرف و ۵۰ درصد از قبوض شامل مشترکین خوش مصرف بوده است.» از اول آبان ماه طرح امید اجراشده است. بر اساس این طرح مشترکان […]

ارسال توسط :
پ
پ

مدیرکل دفتر مدیریت مصرف و خدمات مشترکان برق گفت: «جامعه آماری نشان می‌دهد که در دوره دو ماه بعد از اجرای طرح امید، تقریباً ۲۳ درصد از قبوض شامل مشترکین کم‌مصرف و ۵۰ درصد از قبوض شامل مشترکین خوش مصرف بوده است.»

از اول آبان ماه طرح امید اجراشده است. بر اساس این طرح مشترکان برق به سه گروه کم‌مصرف، خوش مصرف و پرمصرف دسته‌بندی شده‌اند و هزینه برق کم‌مصرف‌ها رایگان محاسبه می‌شود اما سؤالات بی‌شمار دیگری در رابطه با این طرح باقی‌مانده است که

 

دکتر عبدالامیر یاقوتی مدیرکل دفتر مدیریت مصرف و خدمات مشترکان شرکت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق (توانیر) در گفت‌وگو با تبیان به آنها پاسخ می‌دهد:



آیا تخفیف صددرصدی برای مشترکین کم‌مصرف به‌منزله جریمه مشترکین پرمصرف است؟ مشترکین خوش مصرف چطور؟! آیا آنها امتیازی دریافت می‌کنند؟

عموماً تصور می‌کنیم هدف طرح برق امید مشترکین کم‌مصرف هستند، درحالی‌که هدف از این طرح، ایجاد انگیزه در مشترکین پرمصرف است تا الگوی مصرفشان را اصلاح کنند. سعی ما بر این است تا مشترکین پرمصرف را به سمت مشترکین خوش مصرف و از مشترکین خوش مصرف به مشترکین کم‌مصرف هدایت کنیم.



در رابطه با امتیازاتی که برای مشترکین خوش مصرف در نظر گرفته‌شده باید بگویم که با توجه به اینکه تعرفه‌های برق پلکانی است، تغییرات نرخ مشترکین خوش مصرف در سال‌های مختلف بسیار کم است. هرچقدر مشترک بیشتر مصرف می‌کند در پله مصرف بالاتری قرار می‌گیرد و مسلماً روی نرخ تمام‌شده تأثیرگذار خواهد بود. بنابراین مشترکین خوش مصرف ما هم ذاتاً از تخفیف‌های دولتی و استفاده از یارانه انرژی به‌صورت نامحسوسی استفاده می‌کنند اما شامل تخفیف صددرصدی نمی‌شوند.



همچنین طبق برق امید از تاریخ ۱/ آبان /۹۹ تا ۱/ اردیبهشت/۱۴۰۰ فرصتی به مشترکین پرمصرف داده‌شده تا الگوی مصرفشان را اصلاح کنند. درواقع هدف از این طرح، فرهنگ‌سازی و دادن تسهیلاتی ازجمله دادن پنل‌های خورشیدی و اطلاع‌رسانی وسیع به مشترکین پرمصرف است تا اقدام به صرفه‌جویی نمایند اما از اردیبهشت سال آینده علاوه بر تعرفه‌هایی که به مشترکین پرمصرف اضافه می‌شود، ۱۰ درصد هم به مبلغ برق آنها اضافه خواهد شد.



آیا غیر از بهای انرژی، سایر اقلام صورتحساب ازجمله آبونمان، عوارض، بیمه و… مشمول بخشیدگی می‌شود؟

آن دسته از افرادی که مشمول برق امید می‌شوند و در گروه مشترکین کم‌مصرف قرار دارند، صد در صد صورتحساب به‌استثنای بدهی‌های گذشته مشمول بخشیدگی قرار می‌گیرد.



آیا راهی وجود دارد که مشترکان پرمصرف در گروه مشترکان کم‌مصرف قرار بگیرند؟

منطقی‌تر این است که مشترکین پرمصرف به پله مشترکین خوش مصرف برسند و از خوش به مصرف  به سمت کم‌مصرف حرکت کنند. طیف وسیعی از مشترکین ما در الگوی خوش مصرف قرار می‌گیرند. جامعه آماری ما نشان می‌دهد که در دوره دو ماه بعد از اجرای طرح امید، تقریباً ۲۳ درصد از قبوض شامل مشترکین کم‌مصرف و ۵۰ درصد از قبوض شامل مشترکین خوش مصرف بوده است؛ چیزی حدود ۷۳ درصد از مشترکین زیرالگوی مصرف قرار دارند. بنابراین این امکان وجود دارد که ۲۰-۳۰ درصد مشترکین پرمصرف هم خودشان را به پله‌های خوش مصرف و کم‌مصرف برسانند. برای این کار، ازنظر من مشترکین پرمصرف باید نحوه مصرفشان را تغییر داده، در موارد غیرضروری استفاده از لوازم برقی را به حداقل رسانده و به زمان و مدت استفاده از وسایل پرمصرف توجه کنند. به‌عنوان‌مثال در روز به‌جای روشن کردن چراغ، پرده‌ها را کنار زده و از نور طبیعی استفاده نمایند.



کدام‌یک از لوازم برقی بیشترین سهم را در مصرف برق خانگی دارند و نباید در ساعات اوج مصرف مورداستفاده قرار بگیرند؟

بخش عمده مصرف برق در یک‌خانه را یخچال‌ الکتریکی به خود اختصاص می‌دهد. دومین موردی که بیشترین سهم را در مصرف خانگی دارد، روشنایی است که البته لامپ‌های کم‌مصرف می‌تواند تأثیر مضاعفی در کاهش مصرف برق داشته باشد. سومین وسیله پرمصرف، تجهیزات صوتی و تصویری است که به دلیل استفاده طولانی‌مدت از این وسایل، انرژی مصرفی‌شان زیاد می‌شود. درعین‌حال ماشین لباسشویی، اتو، ماشین ظرف‌شویی و… ازجمله مواردی است که به‌نوبه خود اگر بی‌رویه و بدون توجه به ساعات اوج مصرف استفاده شوند، انرژی زیادی را مصرف می‌کنند.



نکته مهم دیگری که این روزها شهروندان باید به آن توجه داشته باشند این است که پکیج‌های گازی عموماً برای پمپاژ و گرم کردن رادیاتور، از پمپ استفاده می‌کنند که چون در ماه‌های گرم سال هم همیشه روی مدار است، مصرف انرژی را تحت تأثیر قرار می‌دهد. بنابراین با کم کردن درجه پکیج در روزهای نسبتاً گرم، به کاهش مصرف برق و گاز کمک کنید.



همچنین توصیه می‌کنم شهروندان از لوازم برقی پرمصرف در ساعات پیک(ماه‌های سرد سال از ساعت ۱۹ تا ۲۳ و در ماه‌های گرم سال از ساعت ۱۱ تا ۱۵ و بعدازظهر از ساعت ۱۹ تا ۲۳) استفاده نکنند چراکه رعایت این نکته می‌تواند تأثیر زیادی در پایداری شبکه، کاهش پول برق و جلوگیری از آسیب‌دیدگی تجهیزات مردم داشته باشد.

 

بیشتر بخوانید

 

 

 چگونه مصرف برق لوازم خانه را کاهش دهیم؟



گاهی کنتور دستگاه‌های اندازه‌گیری خراب است و مشترک با توجه به اینکه میزان مصرف پایینی دارد اما هزینه قبض برق زیاد می‌آید، در این صورت مشترک باید به کجا اعتراض کند و چه مراحلی را طی کند؟

مشترک با نصب اپلیکیشن «برق من» می‌تواند درخواست تست لوازم اندازه‌گیری را ثبت کند. بعد از ثبت درخواست، در بازه زمانی کوتاهی همکاران مراجعه کرده و اندازه‌گیری را تست کرده و مطابق با قوانین برخورد خواهند کرد.



درباره پنل های خورشیدی هم یک توضیحی بفرمایید که این پنل ها چطور کار می‌کنند و چگونه باعث کاهش مصرف برق می‌شوند؟ آیا لازم است هر طبقه یک پنل جداگانه داشته باشد یا هزینه بین همسایگان تقسیم می‌شود؟

استفاده از پنل‌های خورشیدی یکی از روش‌های کاهش مصرف است که مشترکان پرمصرف می‌توانند از آن استفاده کنند. پنل‌های خورشیدی اصطلاحاً ال ای دی‌هایی هستند که انرژی خورشیدی را به انرژی الکتریکی تبدیل می‌کنند؛ این انرژی الکتریکی در ترکیبی به برق شهری تبدیل‌شده و سبب خواهد شد مشترکان مذکور از رده پرمصرف‌ها خارج و به خوش مصرف‌ها وارد شوند، ضمن آنکه هزینه صورتحساب آنها نیز کاهش خواهد یافت.



مشترکان برای دریافت این پنل‌ها می‌توانند در پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان انرژی‌های تجدید پذیر و بهره‌وری انرژی ایران (ساتبا) ثبت‌نام کرده و سپس مراحل بعدی به اطلاع آنها رسانده خواهد شد. شرکت ساتبا زیرساختی را ایجاد می‌نماید تا مردم بتوانند باقیمت و تسهیلات مناسب از این پنل‌های خورشیدی استفاده نمایند.



 در رابطه بااینکه آیا لازم است هر طبقه یک پنل جداگانه داشته باشد یا هزینه بین همسایگان تقسیم می‌شود، طرح‌های متنوعی وجود دارد که شرکت ساتبا بر اساس قوانین مسائل را بررسی کرده و هر واحدی متناسب باقدرتی که در انشعاب برقشان است، می‌توانند از پنل‌های خورشیدی یا اصطلاحاً پنل‌های پشت‌بامی استفاده کنند.

 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.