سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Tuesday, 30 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2349 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 2 تعداد دیدگاهها : 1908×
مصاحبه با مدیریت آموزش و پرورش شهرستان پاوه
شناسه : 911

خبرنگار : نجیبه سبحانی / مصاحبه ی اختصاصی وب سایت پینوس با مدیریت آموزش و پرورش شهرستان پاوه  به مناسبت بازگشایی مدارس و آغاز ماه مهر صورت گرفت .  آقای فتاحی می گوید : کمبود بودجه و اعتبارات عمرانی دلیل عدم ساخت و بازسازی مدارس است . – ابتدا خودتان را معرفی کنید و به […]

ارسال توسط :
پ
پ

خبرنگار : نجیبه سبحانی / مصاحبه ی اختصاصی وب سایت پینوس با مدیریت آموزش و پرورش شهرستان پاوه  به مناسبت بازگشایی مدارس و آغاز ماه مهر صورت گرفت . 

آقای فتاحی می گوید : کمبود بودجه و اعتبارات عمرانی دلیل عدم ساخت و بازسازی مدارس است .


– ابتدا خودتان را معرفی کنید و به سوابق مدیریتی و تحصیلی خودتان اشاره ایی داشته باشید.
سعدی فتاحی هستم اهل و ساکن پاوه. دارای مدرک تحصیلی لیسانس در رشته ی تاریخ و فوق لیسانس در رشته ی علوم سیاسی. سابقه ی ۱۷ سال خدمت در آموزش و پرورش پاوه را دارم که از این ۱۷ سال؛ سابقه ی ۲سال تدریس، ۱ سال معاونت دبیرستان معلم، ۷ سال مدیریت دبیرستان و مجتمع ایثارگران، ۶ سال معاونت برنامه ریزی اداره آموزش و پرورش و یک سال مدیریت این اداره  را دارم.

– برنامه های اجرایی آموزش و پرورش در شروع سال تحصیلی جدید چیست ؟
اجرای پروژه ی مهر و آماده سازی مدارس جهت بازگشایی باشکوه، برنامه ریزی جهت برگزاری همایش تقدیر از برترین های کنکور و ۴۰۰ نفر دانش آموز ممتاز شهرستان به منظور تشویق و ترغیب دانش آموزان به امر تحصیل و ایجاد انگیزه در آغاز سال تحصیلی جدید، برنامه ریزی جهت گرامیداشت و برگزاری هفته ی پیوند و انجمن اولیا و مربیان در آغاز سال تحصیلی جدید به منظور بهره گیری از توانمندی ها و مشارکت اولیاء در بهسازی مدارس و چاره اندیشی مناسب جهت امر مقدس آموزش و پرورش، تلاش در جهت تکمیل فرآیند هوشمند سازی مدارس در صورت تامین اعتبار لازم، تقویت ستاد مردمی کنکور و استفاده از پتانسیل کل شهرستان و اولیاء دانش آموزان، تلاش در جهت جذب و تامین اعتبار به منظور گازکشی مدارس روستایی و حاشیه ی شهر، تقویت مدارس قرآنی در سطح مدارس شهر و روستا، برگزاری همایش تقدیر از خیرین مدرسه ساز، برنامه ریزی در جهت تبدیل به احسن املاک مازاد و تکمیل پروژه های آموزش و پرورش، تشکیل جلسات ماهانه با حضور مدیران_ معاونین_ مربیان پرورشی_ مشاورین مدارس و برنامه ریزی منظم جهت برگزاری شورای آموزش و پرورش شهرستان و استفاده از توان سایر ادارات در راستای اهداف آموزش و پرورش.

– وضعیت فعلی  مدارس پاوه و اطراف را چگونه ارزیابی می کنید ؟
الحمدالله به همت مسولین مملکتی و در راستای تخریب و بازسازی مدارس از سال ۸۵ تا ۸۹ بیش از ۱۲ پروژه ی مدرسه سازی به ظرفیت ۱۲۳ کلاس درس به بهره برداری رسیده اند که نسبت به سایر مناطق بیشترین مدرسه در پاوه ساخته شده است اما در برخی از روستاها از جمله : شمشیر و دوریسان نیاز به فضای آموزشی نو داریم.

– وضعیت ساختمان برخی از مدارس نامناسب است، برای مثال مدرسه ی حضرت مریم دوریسان تعداد کلاسهایش کم است به همین دلیل سه کلاس در این مدرسه در داخل کانتینر برگزار می شود که این می تواند سلامت دانش آوزان را در فصل پاییز و زمستان بخاطر سرما به خطر بیندازد، برنامه ی آموزش و پرورش برای این گونه موارد چیست ؟ مشکل بودجه دارید یا مشکل اجرایی ؟
در کل شهرستان پاوه و روستاهای اطراف بیش از ۸ مدرسه ی تخریبی داریم که به علت وضعیت فعلی اعتبارات بازسازی آنها میسر نگردیده است، اما کل مراحل اداری به انجام رسیده و به محض وصول اعتبارات عملیات ساخت ان شاالله شروع خواهد شد و در اینجا از مسولین نوسازی مدارس و اداره کل متبوع نهایت تقدیر و تشکر را داریم.

– آیا زمان شروع و پایان ساخت و بازسازی این مدارس را مشخص کرده اید؟
متاسفانه فعلا به دلیل کمبود بودجه و تخصیص اعتبارات عمرانی امکان ساخت و بازسازی این مدارس را نداریم از این جهت نمی توانم وعده ایی بدهم و زمان خاصی را مشخص کنم.

– بر اساس اصل سی‌ام قانون اساسی «دولت موظف است وسائل آموزش وپرورش رایگان را برای همه ملت تا پایان دوره متوسطه فراهم سازد و وسائل تحصیلات عالی را تا سر حد خودکفائی کشور به طور رایگان گسترش دهد» بعضا دیده شده که مدارس برای برخی مسائل از جمله تامین سوخت مدرسه از دانش آموزان تقاضای کمک کرده اند، آیا در این زمینه تخلفی صورت نگرفته و به این اصل بی توجهی نشده ؟
مشارکت اولیاء به صورت مادی و معنوی کاملا دلخواه بوده و بر اساس قانون و مقررات تاکنون به اجبار از کسی وجوهی دریافت نگردیده و ما آماده بررسی و برخورد با موارد خلاف می باشیم اما مشارکت مادی اولیاء در شهرستان بر اساس آگاهی و رضایت اولیاء در مدارس قابل تقدیر است و برای نمونه فقط در سال گذشته ی تحصیلی مبلغ ۱۲۶ میلیون تومان کمک داوطلبانه تحویل مدارس گردیده و این مبلغ در راستای اهداف آموزش و پرورش و امور عمرانی صرف گردیده و در اینجا برخود لازم میدانیم تا از همت مردم خوب و فهیم و اولیاء مشارکت جو تقدیر و تشکر به عمل آورم.

– برخی از روستاهای اطراف پاوه در مقاطعی مدرسه ندارند و برای ادامه ی تحصیل باید به جاهای دیگر از جمله خود پاوه رفت و آمد کنند که این امر در فصل زمستان و بخاطر بارش برف کمی مشکل است، آیا در این خصوص برنامه ی خاصی دارید ؟
روستاهای پاوه از طرف غرب شامل: هیروی، داریان، نجار، کمادره، نوریاب و از طرف جنوب: خانقاه، گلال، دشه و از طرف مشرق: دوریسان، چورژی، تازه ده، دره بیان می باشد که الحمدالله تمامی آنها دارای مدرسه میباشند و هیچگونه کمبود فضا نداریم و بعنوان مثال در روستاهای تازه ده و کمادره برای ۷ دانش آموز نیز مدرسه و معلم وجود دارد و در روستای خانقاه مازاد فضای آموزشی وجود دارد البته در این مورد روستای شمشیر یکی از مدارسش تخریب شده و هنوز بازسازی نگردیده و فضای موجود، کافی نمی باشد اما پی گیری لازم صورت گرفته است. همچنین برای سهولت ایاب و ذهاب این دانش آموزان مبلغی جهت گرفتن سرویس اختصاص داده شده است.

– برخی دانش آموزان پس از فارغ التحصیل شدن صرفا در مسائل درسی پیشرفت کرده اند و در زمینه های دیگر از جمله مهارت های زندگی، حضور در جامعه، مشارکت در وقایع جامعه  و… عملا پیشرفت خاصی نکرده اند، به نظر شما مشکل چیست و شما در این زمینه چه برنامه ایی دارید ؟
استفاده از توانمندی و تخصص مشاورین عزیز مدارس و مربیان پرورشی و بهداشتی در این راستا یکی از برنامه های کاری اینجانب در آینده می باشد و بنده نیز در خیلی از مواقع این خلاء را احساس نموده ام اما معتقدم با اجرای تحول بنیادین در آموزش و پرورش در آینده این مشکل با کمک اولیاء عزیز و دانش آموزان تا حد زیادی مرتفع خواهد گردید. البته در مواردی مانند مهارتهای زندگی و در خیلی از موارد دیگر مسائل اجتماعی، آموزش و پرورش به تنهایی نمی تواند حلال مشکلات باشد_ جامعه_ خانواده_ جمع همسالان_ دبیران و… با هم می توانند گام بر دارند تا شاهد تحولات اساسی باشیم.

– آموزش و پرورش برنامه و خدمات خاصی هم برای معلمان و دبیران بازنشسته دارد ؟
به نظر بنده بازنشستگان سرمایه های معنوی آموزش و پرورش هستند و بنده در بدو دوران مدیریت خود جهت تشکیل کمیته ی مشورتی بازنشستگان جهت استفاده ی مطلوب از تجارب آنها برنامه ریزی نموده و گام هایی برداشته ام. از جمله اقدامات انجام شده: تامین مکان مناسب جهت استقرار کانون بازنشستگان در محل سالن امتحانات امام خمینی میباشد. استفاده از صندوق وام قرض الحسنه اعتبار و ضروری از خدمات ناچیز دیگری است که به این قشر عزیز ارائه گردیده است. حضور فعال در منازل فرهنگیان بازنشسته، تقدیر از زحمات آنها از جمله کارهای دیگر بنده بوده است همچنین دعوت از قشر زحمتکش بازنشستگان در مراسمات و مناسبتها پیوسته مدنظر بوده و میباشد.

– در پاوه مدارس غیرانتفاعی و فرزانگان وجود ندارد و بعضی خانواده ها فرزندانشان را برای ادامه ی تحصیل در این گونه مدارس به شهرهای دیگر می برند، شما وجود چنین مدارسی را در پاوه لازم میبینید ؟ به نظر شما وجود این مدارس خوب است یا نه ؟ آیا وجود این مدارس باعث تقسیم شدن دانش آموزان به دو گروه خوب و بد نمی شود و آیا از طرف فرد یا افرادی اقدامی برای ساختن این مدارس شده است ؟
تاسیس مدارس غیرانتفاعی براساس قانون در اختیار بخش خصوصی می باشد و تاکنون چند نفر از همکاران ما اقدام به این امر نموده اند که بعلت شرایط ویژه نیاز به سرمایه ی زیادی دارد اما تاکنون موفق به این امر نگردیده اند. در شهرستان فرهنگی و بزرگی مانند پاوه وجود چنین مدارسی نیز قطعا ضروری می باشد. بنده موافق تقسیم دانش آموز به خوب و بد نیستم اما معتقدم شرایط برای هرنوع استعداد خدادادی باید فراهم گردد.

– وضعیت مدرسه ی استثنایی <<طلوع>>  را چگونه ارزیابی میکنید ؟ آیا وضعیت این مدرسه پاسخگوی نیاز این قشر از جامعه در سطح کل شهرستان پاوه هست ؟ برنامه ی آموزش و پرورش برای این مدرسه در سال جدید چیست ؟
مدرسه ی طلوع یکی از مدارس خاص شهرستان است که الحمدالله دارای فضای مناسب و کادر خدوم و مجرب می باشد. بنده در طی سال تحصیلی حداقل ۳ نوبت خدمت همکاران عزیز که بحق به دانش آموزان دارای مشکلات خاص کمک می نمایند رسیده ام و در اینجا نیز از کلیه ی عزیزان آموزشگاه تقدیر و تشکر می نمایم و آماده ی هر نوع همکاری با ایشان می باشم. در ضمن در معیت فرماندار محترم و سایر مسولین مرتبط از آموزشگاه فوق بازدید ویژه انجام گرفته و مساعدتهایی نیز در حد توان انجام گرفته است. بله وضعیت این مدرسه جوابگو می باشد. در حد امکانات و توان موجود برنامه ریزی تابع قوانین و مقررات آموزشگاه استثنایی کشور میباشد.

–  در پایان اگر حرف خاصی برای دانش آموزان و دبیران و سایر والدین دارید، بفرمایید.
در پایان از حسن توجه و حوصله ی جنابعالی و سایت پینوس نهایت تقدیر و تشکر را دارم و برخود لازم میدانم که از کلیه ی مسولین عزیز و محترم شهرستان بویژه جناب آقای خدر ویسی فرماندار_ جناب حاج ماموستا ملا قادر قادری امام جمعه ی محترم_ جناب آقای دکتر منوچهری نماینده ی محترم منطقه_ شهردار و شورای محترم، کلیه ی اعضای شورای آموزش و پرورش و بویژه اولیاء عزیز و فهیم و دانش آموزان نهایت تقدیر و تشکر را به عمل آورم.

ثبت دیدگاه

3 دیدگاه برای “مصاحبه با مدیریت آموزش و پرورش شهرستان پاوه”
  1. هوالمستعان*سلام علیکم،خواهر خوبم ممنون که زحمت اینکار رو کشیدید.الحمدلله بهترین امتیاز بومی بودن مدیریت محترم است،چون دغدغه ی پیشرفت و ترقی منطقه را دارند،آقای فتاحی خداقوت؛ ما هم امیدواریم با توکل برخدا،تلاش و اخلاص در عمل،صداقت در گفتار،تعهد و تخصص در انتخاب مدیران و مسؤلان،و گذشت و ایثار در خدمت شاهد پیشرفت روز افزون و موفقیت های فراوان در تمام زمینه های آموزشی و پرورشی باشیم.خدای عزیز سعادت و سربلندی را نصیبتان فرماید.

    پاسخ
  2. دستتان درد نکند/ عالیست

    پاسخ
  3. باعث خوشحالیست

    پاسخ
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.