یکشنبه, ۴ آذر , ۱۴۰۳ Sunday, 24 November , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2441 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 2 تعداد دیدگاهها : 1908×
تدریس ادبیات قومیت ها درمدارس بلا مانع است
شناسه : 977

سرپرست وزارت آموزش و پرورش در گفت وگو با پانا :تدریس ادبیات قومیت ها درمدارس بلا مانع است/ زبان فارسی زبان اول تدریس است سرپرست آموزش و پرورش با اشاره به اینکه آنچه که در مورد آموزش زبان قومیت ها در برخی رسانه ها آمده صحیح منعکس نشده است گفت: طبق اصل ۱۵ قانون اساسی […]

ارسال توسط :
پ
پ

سرپرست وزارت آموزش و پرورش در گفت وگو با پانا :تدریس ادبیات قومیت ها درمدارس بلا مانع است/ زبان فارسی زبان اول تدریس است

سرپرست آموزش و پرورش با اشاره به اینکه آنچه که در مورد آموزش زبان قومیت ها در برخی رسانه ها آمده صحیح منعکس نشده است گفت: طبق اصل ۱۵ قانون اساسی تاکید شده است زبان رسمی ما فارسی است اما گفته شده تدریس ادبیات قومیت ها درمدارس بلا مانع است.

علی اصغر فانی در گفت گو با خبرنگار آموزش و پرورش پانا، در مورد این پرسش که در مصاحبه ای گفته بودید تدریس زبان قومیت ها در مدارس اولویت ما است، پاسخ داد: آن گونه که در برخی رسانه ها منعکس شده بود، درست بیان نشده است، بلکه طبق اصل ۱۵ قانون اساسی تاکید شده است زبان رسمی ما فارسی است اما گفته شده تدریس ادبیات قومیت ها درمدارس بلا مانع است.

وی یاد آور شد :هدف ما این است که با برنامه ریزی های دقیق و همکاری سازمان پژوهش، شورای عالی آموزش و پرورش و اگر لازم شد با ورود شورای عالی انقلاب فرهنگی، کار را به صورت اصولی دنبال کنیم.

فانی گفت: به منظور افزایش شان و مقام معلم اقدامات خوبی انجام شده و طرح های خوبی هم ارائه شده است، اما قصد نداریم که این مسایل را رسانه ای کنیم بیشتر تمایل داریم در عمل کارها را انجام دهیم و به صورت واقعی معیشت فرهنگیان را بهبود بخشیم.

همچنین وی برای تامین نیروی انسانی مورد نیازآموزش و پرورش بیان کرد: مراکز تربیت معلم به دانشگاه فرهنگیان تبدیل شده است و این دانشگاه در شهرستان ها شعبه هایی دارد که کار تربیت دبیران را بر عهده دارند همچنین مانند گذشته،دیگر مدرک فوق دیپلم صادر نمی شودو حداقل مدرک صادره از طرف دانشگاه فرهنگیان، لیسانس است.

ثبت دیدگاه

1 دیدگاه برای “تدریس ادبیات قومیت ها درمدارس بلا مانع است”
  1. به نام خدا
    درپی نظر برخی از بزرگواران دررابطه باضروت تدریس ادبیات قومیتها درمدارس
    باسلام واحترام خدمت برادر ارجمند جناب آقای دکتر فانی وهمکاران محترمشان بعرض میرسد:
    اعتقاد واصرارکثیری براینکه دستگاه آموزش وپرورش متکفل تام وتمام تعلیم وتربیت است و نیزمسئولیت تمامی بارهای افتاده درهرزمینه ( بهداشت ، امنیت ، تجارت ، فرهنگ وتوسعه فرهنگی و ….. ) راباید وزارتخانه یا دستگاه مربوطه به تنهایی به دوش بکشند . گویی متاسفانه امر را بر برخی ازمسئولان دستگاهها و مدیران وکارکنان نیزمشتبه نموده که با بخشی نگری وزارت یا سازمان خودرا تنها مسئول ومتکفل بدانند و به اصل احساس مسئولیت مشترک وضرورت هماهنگی وهمیاری دیگر دستگاهها وسازمانها توجه کمتری شود .
    بدیهی است ، وزارت آموزش وپرورش نخواهد توانست بدون توجه به ضرورتهای اقتصادی ، بهداشتی ، فرهنگی وارشادی وآنچه که درو ظایف ومسئولیتهای تمامی دستگاهها آمده است به هدف کلی تعلیم وتر بیتی که نظام درانتظار دارد برسد ، به همین ترتیب هریک وزارتخانه ها درزمینه های مربوط.باید همواره باسایر دستگاهها وسازمانهای ذی ربط درتعامل باشند .
    وزارت آموزش وپرورش متکفل آموزش وپرورش عمومی است تا دانش آموزان را برای آموزش وپذیرش آنچه بگونه تخصصی تر برای شهروندی ضرورت دارد ، آماده کند .بدیهی است تا این حدنیز بدون همیاری خانواده ها ، ،دستگاهها وسازمانهای دیگر که به نحوی دراین راستا بگونه مستقیم وغیر مستقیم موثرند ، موفق نخواهدبود .
    تهیه برنامه درسی وتدریس ادبیات وفرهنگ قومیتها درقالب یک یا دو کتاب درسی به منظور آشنایی کلی دانش آموزان با قومیتها همراه با فرهنگ عمومی وملی ازرهگذر مطالعه بیشتربرنامه ریزان ومعلمان دراین زمینه میسر است وتا این حد نیز مطلوب به نظر میرسد .لکن درکنار وهمراستا با چنین هدفی ، نقش رسانه های جمعی بویژه رادیو وتلویزیون ، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ، سازمان میراث فرهنگی وگردشگری و ….. می تواند وباید دراین زمینه وهمچنین بازشناساندن فرهنگ قومیتها وارزشهای حاکم بر هر یک به عموم جامعه ، پررنگ تر وموثر از پیش باشد . لذالازم به نظر میرسد کمیته خاصی که قرار است درجهت ایجاد زمینه تدریس ادبیات وفرهنگ قومیتها اقدام نماید .ترتیبی اتخاذ نماید تاضمن هماهنگی با نمایندگان دستگاههای مربوط زمینه ای فراهم شود، به جز آنچه که در وظیفه آموزش عمومی تا پایان دوره متوسطه است پرداخته نشود وبار اطلاعات بیشتری برذهن دانش آموزان تحمیل نگردد بلکه آنان را آماده کند که چگونه به مطالعه درباره فرهنگ عمومی بپردازند ، همانگونه که برخلاف گذشته وبجای آموزش تمامی جریانات تاریخی وموقعیتهای جغرافیایی لازم آمده است دانش آموزان با هدف وچگونگی مطالعه در زمینه های مربوط از رهگذر مراجعه به منابع مربوط آشنا شوند . البته این اعتقاد وامیدواری وجود دارد که مسئولان محترم آموزش وپرورش امروز بخصوص اعضای کمیته تخصصی نسبت به این نکات توجه خواهند داشت ومواردی که بیان شد برای یادآوری بیشتر به عزیزان آنهم به دلیل اینکه افتخار همکاری سی وهفت ساله در آموزش و پرورش را داشته ام مطرح گردید .
    سیدمحمودمشایخی

    پاسخ
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.