جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Friday, 26 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2342 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 2 تعداد دیدگاهها : 1908×
اهداء یکصد عدد از آلبوم شارو به انجمن التیام
شناسه : 1794

آنچه در جهان روئیت می شود از اجزایی بنام عناصرشکل گرفته اند. علیرغم پیشرفت های علمی و کاربست فناوری های نوین، رمزگشایی بعضی از واقعیات مجهول همچنان ادامه دارد. خبرگزاری پاوه پرس، آنچه در جهان روئیت می شود از اجزایی بنام عناصرشکل گرفته اند. علیرغم پیشرفت های علمی و کاربست فناوری های نوین، رمزگشایی بعضی […]

ارسال توسط :
پ
پ

آنچه در جهان روئیت می شود از اجزایی بنام عناصرشکل گرفته اند. علیرغم پیشرفت های علمی و کاربست فناوری های نوین، رمزگشایی بعضی از واقعیات مجهول همچنان ادامه دارد.

شارو

خبرگزاری پاوه پرس، آنچه در جهان روئیت می شود از اجزایی بنام عناصرشکل گرفته اند. علیرغم پیشرفت های علمی و کاربست فناوری های نوین، رمزگشایی بعضی از واقعیات مجهول همچنان ادامه دارد.

 

کاری به تعدادعناصر موجود نداریم اما واقفیم که هر یک در چرخه حیات از ارزش و جایگاهی برخوردارند، ممکن است تصور گردد که تأثیرات کم و  بیشی داشته باشند اما کسی منکر وجودشان نیست. علم محدود بشر نیز رمز و رازهایی در خلقت گیاهان و جانوران بازگو می نماید، حتی برای جانوران مزاحم، خطرناک و… نیزنقش هایی تعریف شده است. اما با وجود همه ی این موارد، بین عناصر و یا جانوران و… نیز جایگاه های متفاوتی وجود دارد، هیچ وقت اکثر عناصر ارزش طلا را ندارند، هرچندکه  عناصری نیز هم یافت می شوند که خیلی از طلا با ارزش ترند.

 

افراد نیز واحد تشکیل دهنده ی جامعه اند، اما میزان تأثیرگذاری هریک نیز قطعاً یکسان نیست و نخواهد بود. علماء، مهندسین، پزشکان، معلمین، صاحبان فن وهنر و….

زکریا یوسفی

در بین هنرمندان و آن هم عالم موسیقی آسمان ایران ستاره های پرفروغی وجود دارد، که تلالو نورشان آسمان ایران را منور نموده و کم نیستند که آثار ماندگاری دارند.

 

یکی از جوانان شایسته دیارمان که برای کسب این هنر آواره شهرها گردید کسی جز کاک زکریا یوسفی نیست. وی از سال دوم دبیرستان برای فراگیری آموزش آکادمیک موسیقی در سنندج و متعاقب آن تحصیلات عالیه در مراکز آموزش عالی راهی تهران شد. و اکنون به عنوان مدرسی زبردست و هنرمندی خوش ذوق در معیت ستارگان تابناک کشورمان، ارکسترهای بین المللی را در ایران و سایر کشورهای جهان همراهی وهمکاری دارد.

 

استاد زکریا یوسفی علاوه بر اینکه دهها دانش آموخته را در این وادی پرورش می دهد اما این تعدد و تنوع برنامه های کاری نتوانسته آن را از خلق هنرهای بدیع باز دارد. اخیراً با تأسیس شرکت “آوای ماندگار ماد”، اقدام به ساخت و تولیدات آثار هنری نموده است که از آخرین اثرهنری اش می توان از آلبومی به بنام «شارو» با خوانندگی ماموستا عثمان هورامی یاد نمود که اخیراً روانه بازار گردید.

 

شارو1

زکریای یوسفی هرچند با زادگاهش فاصله ها دارد اما دلش برای مردم این دیار می تپد و اثر فرهنگی اش را با حضور هنرمندان صاحب سبک، ماموستا عثمان هورامی و ماموستا محمد حسین کیمنه ای که از اساتید بی نظیر تاریخ موسیقی هورامان محسوب می شوند، مهیا و تقدیم علاقمندان موسیقی کردی نموده است.

 

کاک عبدالله یوسفی پدر این هنرمند نامی شهرمان امروز در معیت خبرنگار پاوه پرس در دفتر انجمن التیام حضور یافت و در وهله ی اول ۱۰۰ عدد از آلبوم مذکور را که قیمت شرکتی هرکدام معادل ۱۰ هزار تومان است تقدیم هیئت مدیره محترم انجمن التیام پاوه نمود.

 

در ذیل تفسیر این اثر را از زبان کاک ابراهیم یوسفی عموی محترمش داریم ، عزیزی که به عنوان فعال اجتماعی در صحنه های فرهنگی حضوری فعال دارد.

 

ابراهیم یوسفی

“شارو دست چینی از ناب ترین آواها فرهنگ و ادب و عرفان و ذکاوت و هوشمندی و روشنفکری مردمان هورامان با پیشینه فرهنگی غنی به درازنای تاریخ کهن آن بر میگردد. موسیقی هورامان از بکرترین موسیقی های باستانی ایران بزرگ است که ریشه در نواها و آواهای قوم ماد دارد .

 

غنا و صداهای اهورایی عجین شده با طبیعت بکر و زیبایی آسمان وزمین و همراه با روحی سبک سیر وآرام و مانوس شده با گل وگیاه و سبزه و مرغزار تنوع ریتم های شگفت آوری را در ملودی های این ناحیه بوجود آورده است .

 

ناب ترین و غنی ترین غنای ریتمیک ملودی ها از حنجره های طلایی مردمان هورامان ساطع شده است. نواهای کهنی چون : سیا چمانه، ده ره یانه، هوره، چه مه ری، سوز، شیخانه و … مقامات کهن دف و تنبور همگی ریشه در موسیقی این بخش از کردستان وایران بزرگ دارد .

 

اثر فرهنگی “شارو ” کار موسیقایی پر زحمت وپر ارزش برخواسته از عشق و علاقه و دلبستگی به فرهنگ و تاریخ و پیشینه مردمان هورامان مینونشان ذکریا یوسفی کارشناس و استاد موسیقی دانشگاههای تهران دارد.

از دل نواهای دو تن از استادان بزرگ منطقه هورامان که پس از گذشت نیم قرن کماکان چون اختری تابناک بر تارک موسیقی منطقه میدرخشد وشاید تا سالها بدیلی از آن در موسیقی ظهور نکند.
ماموستا عثمان هورامی استاد بی نظیر تمام دوران تاریخ موسیقی هورامان و ماموستا محمد حسین کیمنه ای استاد برجسته وخوش نوا مرغان هزار دستان این اثرند.

 

امید است تنظیم و تهیه و توزیع این اثر خدمتی به فرهنگ موسیقایی هورامان وکردستان و هدیه ای در خور به دو استاد بزرگ موسیقی هورامان و مردمان با صفا و بیش ارزش علی الخصوص بیماران سخت علاج آن باشد.

 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.