یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Sunday, 5 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2350 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 2 تعداد دیدگاهها : 1908×
۶ اردیبهشت روز سنندج (سنه)
شناسه : 4607
روژ سنه سال۱۳۹۷ شورای فرهنگ عمومی استان کردستان ۶ اردیبهشت‌ را به نام «روز سنه» (روز سنندج) تصویب کرد. این روز سالروز دستور شاه صفی به حاکم کردستان سلیمان خان اردلان برای ساخت شهر سنندج است.
ارسال توسط :
پ
پ

سابقه‌ی سکونت در شهر سنندج به گذشته‌های بسیار دور باز می‌گردد. در دوران پس از اسلام زلزله‌ای مخرب در سده‌ی ۶ هجری قمری سبب تخریب این شهر می‌شود که برای مدتی طولانی سنندج را به یک مخروبه‌ی خالی از سکونت تبدیل می‌کند. خاندان اردلان به فرمان شاه صفی در چهار نقطه‌ی سلیمانیه، سنندج، مریوان و پالنگان چهار قلعه می‌سازند که از طریق یک راه ارتباطی به یکدیگر متصل می‌شده‌اند. از همان زمان، سلیمان خان اردلان مرکز حکومت اردلان را از قلعه‌های حسن‌آباد و پالنگان در جنوب سنندج به شهر کنونی سنندج منتقل کرد. روز ۶ اردیبهشت، سالروز صدور این فرمان در سال ۱۰۴۶ هجری قمری (۱۶۳۶ میلادی) توسط شاه صفی بوده است. همچنین در سال ۹۸ با اعلام یونسکو شهر سنندج به عنوان شهر خلاق موسیقی در فهرست یونسکو ثبت جهانی شد و به موسیقی این شهر رسمیت بخشید.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.