شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 27 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2342 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 2 تعداد دیدگاهها : 1908×
شناسه : 88

محقق : مبین نادری برای اینکه بهترین انتخاب رشته را داشته باشیم و جواب آن متناسب با رتبه ما بوده و کاملا از آن راضی باشیم،باید عواملی را که در انتخاب رشته ما مؤثر هستند به خوبی بشناسیم و با در نظر گرفتن همه آنها ترتیب رشته ها و دانشگاه ها را در انتخاب رشته […]

ارسال توسط :
پ
پ

محقق : مبین نادری

برای اینکه بهترین انتخاب رشته را داشته باشیم و جواب آن متناسب با رتبه ما بوده و کاملا از آن راضی باشیم،باید عواملی را که در انتخاب رشته ما مؤثر هستند به خوبی بشناسیم و با در نظر گرفتن همه آنها ترتیب رشته ها و دانشگاه ها را در انتخاب رشته خود تعیین کنیم.برای رسیدن به این امر دو ابزار مهم تحقیق و مشورت را به کرات باید استفاده کنیم.عوامل مهم در انتخاب رشته دانشگاهی عبارتند از:
۱)علاقه به رشته دانشگاهی
رشته ای را که دوست دارید انتخاب کنید(تفکر و تمرکز).چرا که نبود و یا کمبود علاقه به رشته دانشگاهی،اگرچه مانع ادامه تحصیل نیست اما از پیشرفت شما در آن رشته و بودن در لیست نفرات برتر جلوگیری می کند.البته در بعضی از موارد نیز علاقه به رشته و یا افزایش آن بعد از ورود به دانشگاه به وجود می آید.

۲)علاقه به دروس رشته تحصیلی
به عنوان مثال شخصی در رشته ریاضی-فیزیک به درس شیمی بیشتر علاقه دارد و به همین خاطر رشته مهندسی نفت را برمی گزیند.این عامل شاید تا حدی کار شما را ساده بکند ولی نباید مانع تحقیقات بیشتر راجع به رشته های دانشگاهی شود.
۳)سطح دانشگاه
با توجه به اینکه شما ۲،۴ و یا۷ سال در دانشگاه مورد نظر به تحصیل می پردازید،مواردی مانند دست یابی آسان به خوابگاه،فاصله خوابگاه و دانشگاه و امکانات ورزشی،فرهنگی و … (به نسبت افراد) می تواند با اهمیت باشد.
۴)شهر دانشگاه
بی شک فاصله شهر مقصد از شهر شما و رفت و آمد آسان و همچنین مواردی مثل زبان و فرهنگ مردم و امکانات رفاهی،تفریحی و … در انتخاب شهر مقصد و نهایتا انتخاب رشته شما مؤثر است.
۵)سطح دانشکده رشته مورد نظر
دانشگاه مجموعه ای از دانشکده ها است و مواردی یافت می شود که سطح علمی کل دانشگاه بالا بوده ولی سطح دانشکده رشته مورد نظر شما پایین است و یا بالعکس.مثلا سطح علمی دانشکده برق دانشگاه خواجه نسیر به نسبت کل دانشگاه پایین تر است.در نتیجه داشتن اطلاعات در این زمینه الزامی است.
۶و۷)بازار کار و ادامه تحصیل
برای داشتن دیدی روشن و وسیع از آینده کاری و تحصیلی خود باید با بازار کار زشته ها در داخل کشور و همچنین میزان توان دانشگاه ها در رشته مورد نظر شمابرای ادامه تحصیل آشنا باشید.اگر هدفتان ورود سریع به بازار کار است باید این فاکتور را بیشتر مد نظر داشته باشید و اگر هدفتان ادامه تحصیل است نیز به همین صورت. این در حالی است که شما می توانید هم وارد بازار کار شوید و هم به تحصیلات خود تا درجات بالا ادامه دهید که البته مستلزم تلاش بیشتری است.
به منظور درجه بندی اهمیت هر کدام از این فاکتور ها یک نظرسنجی صورت گرفته که نتایج آن به شکل درصد به صورت زیر میباشد:

علاقه به رشته دانشگاهی       21%      علاقه به دروس رشته تحصیلی     14%
سطح دانشگاه                      13%      شهر دانشگاه                         12%
سطح دانشکده رشته مورد نظر  11%       بازار کار                                16%
ادامه تحصیل                         13%     
 

 

 

ثبت دیدگاه

1 دیدگاه برای “عوامل مؤثر در انتخاب رشته دانشگاه”
  1. با تشکر. خواهشا در این زمینه مطالب بیشتری در اختیار کاربران قرار دهید.

    پاسخ
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.