سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Tuesday, 30 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2347 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 2 تعداد دیدگاهها : 1908×
شناسه : 103

نویسنده : لقمان رضوی هستند کسانی که عزیزانی در غربت یا در بند زندان دارند و هر از چندگاهی برای تازه کردن دیدار به مرخصی می آیند. هر صنف از آنان، از سختیهای غربت و یا از مشکلات در حبس بودنِ خود چیزی به زبان نمی آورند و نمی گویند. فقط خوشی است و خوشی! […]

ارسال توسط :
پ
پ
نویسنده : لقمان رضوی

هستند کسانی که عزیزانی در غربت یا در بند زندان دارند و هر از چندگاهی برای تازه کردن دیدار به مرخصی می آیند. هر صنف از آنان، از سختیهای غربت و یا از مشکلات در حبس بودنِ خود چیزی به زبان نمی آورند و نمی گویند. فقط خوشی است و خوشی! مرور شادیها و شادکامیها و بس. اگر از هریک از آنان، بعد از اتمام زمان دیدار بپرسی که این مدت چگونه گذشت، خواهند گفت: مدت زمانِ قابلِ بیانی نبود، کم بود و مانند چشن به هم زدن گذشت و گذشت!! جرا؟! چون همه اش خوشی بود و بخشش و کرم، همه اش رحمت بود و محبت و … همیشه شادیها و خوشیها زودگذرند و سختیها و تلخیها دیر گذر.
چند صباحی پیش نبود که ماه رمضان و روزه شروع شد، و مدام زمزمه می کردیم که چگونه در این روزهای گرم و طولانی تابستان بتوانیم به وظیفه ی شرعی خود عمل کنیم. هرکار و عملی که از نگاهمان سخت و مشکل آید تا زمانی است که شروع به آن نکرده ایم.

وقتی در بطن آن قرار گرفتیم چون چشم به هم زدن می گذرد. از طرفی خوشحال از اینکه توانستیم سرافرازانه از امتحان الهی به ظاهر موفق باشیم و با هر زبان وبیانی، همانند شبانِ عهد موسی و یا خواجه عبدالله انصاری و یا رابعه عدویه و یا ابراهیم ویا… راز و نیاز کنیم و از طرفی هم غمگین و ناراحت، چون این ماه هم، همچون ساعات و روزهای دیگر زندگیمان سپری شد و چند صفحه ای دیگر بر پرونده ی اعمالمان اضافه شد. دیگر بماند که آیا مقبول حق افتاده است و واقعا روزه دار بوده ایم یا فقط تشنگی و گرسنگی را تحمل کرده ایم و از روح و بطن روزه داری بی خبر!
ولی هر چه بود گذشت، عید آمد و عید آمد!
عید آمد و عید آمد وآن بـــخت سـعید آمد *** برگیر و دهـــل میزن کان ماه پدید آمد
عید آمد ای مجنون،غلغل شنو از گردون *** کان معـــتمد سـدره،از عرش مجید آمد
صد معدن دانایی مجنون شد و ســـودایی *** کان خوبی و زیبایی بی مثل و ندید آمد
غم هاش همه شادی،بندش هـمــــه آزادی *** یک دانــــه بدو دادی، صد باغ مزید آمد
عجب معامله ای که یک دانه را به ده و صدا دانه پاداش دادن! سی روز را به سیصد روز جزا دادن و طاعات و عبادات به حساب آوردن. پس در این معامله اگرچه مرده بوده باشیم، زنده خواهیم شد، چون کار عشق است و عشق…!
مُرده بُدم،زنده شدم،گریه بُدم،خنده شدم *** دولتِ عشق آمد و من دولتِ پاینده شدم
دیده ی سیرست مرا،جان دلیرست مرا *** زَهره ی شیرست مرا،زُهره ی تابنده شدم
پس این همه سعادت و خوشبختی و نعمت و برکت را با چه زبانی شکر کردن و با چه بیانی ادا کردن؟! همین بس که بگویم:
شکر کند کاغذ تو…
شکر کند خاک دُژم…
شکر کند عارف حق…
شکر کند چرخ فلک،از مَلِک و مُلک و مَلَک *** کز کرَم و بخشش او روشن و بخشنده شدم
ای عزیزان، این مدتِ اندک و زمانِ مبارک امتحانی بود از بهر اینکه واقعا درک کنیم و قبول کنیم که می توانیم باشیم. دور باشیم از رذایل و پستیها و زشتیها و …. و نزدیک باشیم به خوبیها و فضایل و صفتهای مثبت انسانی.
قبول کنیم که در این مدت می توانستیم هم میزبان باشیم هم میهمان! میزبانِ ملائکه و فرشتگان شبهای قدر، و میهمان کسی که یک زمانی پیشش بودیم و لاهوتی بودیم، ولی ناسوتی شدیم. می توانیم و می توانستیم که در این میهمانی شاد باشیم تا که آزاد شویم از هرآنچه که مانع حرکتمان می شود. شاد بودن صفت ما و غمگین بودن دور از ما.
اکنون که عید آمد و هرآنچه که ژولیده و ناپسند بود در این مدت از خود بدور کردیم و لباس تر و تازه ی تقوا و پاکی را پوشیدیم، سعی و کوشش کنیم که آنچه را از اعمال و صفات خدا پسندانه یاد گرفته ایم و انجام داده ایم بر تکرار و اسمترار آن پایبند و اعمال ناپسندِ ترک کرده هرگز تکرار نکنیم، و بدانیم ماه شوال هم در پیش است و میتوانیم شصت روز باقی مانده ی سال را در شش روز این ماه جبران کنیم، باشد که مقبول درگاه حق گردد و این نیز همانند ماه گذشته خیر و برکتی باشد از بهر دنیا و آخرتمان.
الهی تو ما را ضعیف خواندی، از ضعیف چه آید جز خطا؟ ما را جاهل خواندی، از جاهل چه آید جز جفا؟ الهی تو کریمی و لطیفی، از کریم و لطیف چه سزد جز از کرم و وفا و بخشش و عطا؟!
خدایا، ببخشای تا لذت بخشندگی را بچشیم…
پایان

ثبت دیدگاه

1 دیدگاه برای “به بهانه عید فطر”
  1. سلام کا ک لقمان خسته نباشی مطلب خوبی بود دستت درد نکنه !!!

    پاسخ
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.