شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 27 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2342 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 2 تعداد دیدگاهها : 1908×
ثبت ملی غار “خالو حسین” به جریان می‌افتد
شناسه : 4121
رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان پاوه  از برنامه ریزی برای به جریان انداختن پرونده ثبت ملی غار "خالو حسین" خبر داد.
ارسال توسط :
پ
پ

 

هادی شریفی در گفت و گو باایسنا، از غار دستکند خالو حسین به عنوان یک جاذبه مهم گردشگری در پاوه نام برد و اظهار کرد: این غار دستکند توسط فردی به نام حسین کوهکن معروف به خالو حسین و فرهاد ثانی در منطقه گردشگری میگوره شهر بانه احداث  شده است.

وی افزود: خالو حسین فردی معلول بود که سال ۱۳۵۷ ساخت این غار دستکند را با یک کلنگ آغاز کرد و حدود ۲۰ سال از عمرش صرف ساخت این غار شد. مردم محلی می گویند کلنگی که خالو حسین با آن این غار را کنده از جنس الماس بوده است.

رئیس میراث فرهنگی پاوه با بیان اینکه این غار دستکند دارای چهار خانه مجزا و ۹ اتاق است، گفت: باتوجه به منحصربفرد بودن این سازه دست ساز، طی سالهای گذشته اقداماتی برای ثبت ملی آن صورت گرفت.

وی ادامه داد: برای اینکه این اثر در زمره آثار تاریخی ثبت ملی شود باید شاخص هایی را همچون قدمت ۱۰۰ ساله داشته باشد که متاسفانه این اثر فاقد چنین قدمتی است و برای همین تلاش سال‌های گذشته برای ثبت ملی آن به جایی نرسید.

شریفی خاطرنشان کرد: با این وجود، از آنجایی که این غار دستکند دارای شاخص های هنری و معماری خاص است و برای ساخت آن از مصالح بوم آورد استفاده شده و از طرفی در یک منطقه خوش آب و هوا و توریستی واقع شده، امکان اینکه بتوانیم آن را به ثبت ملی برسانیم وجود دارد.

رئیس میراث فرهنگی پاوه اضافه کرد: طی چندسال اخیر کارها و اقدامات خوبی روی این جاذبه گردشگری انجام و محوطه سازی،  ایجاد راه دسترسی و ساماندهی آن انجام گرفته و گردشگران زیادی هرساله از آن بازدید می کنند.

حسین کوهکن در سال ۱۳۹۵ درگذشت.

 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.