یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Sunday, 5 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2350 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 2 تعداد دیدگاهها : 1908×
جهان بینی دینی و غیر دینی
شناسه : 950

تدوین و تقدیم : موسسه فرهنگی قرآن و سنت نبوی روانسر   مقدمه :خدا ، انسان و جهان ، از جمله اموراتی هستند که در طول تاریخ ، فکر اندیشمندان و فیلسوفان را به خود مشغول ساخته و هریک به فراخور علم و دانش و تجربه خود چیزهایی گفته و رفته اند،   غافل از […]

ارسال توسط :
پ
پ

تدوین و تقدیم : موسسه فرهنگی قرآن و سنت نبوی روانسر

 

مقدمه :خدا ، انسان و جهان ، از جمله اموراتی هستند که در طول تاریخ ، فکر اندیشمندان و فیلسوفان را به خود مشغول ساخته و هریک به فراخور علم و دانش و تجربه خود چیزهایی گفته و رفته اند،

 

غافل از اینکه طوفانی بزرگ و ویرانگر در کالبد جهان دمیده اند و ندانسته طرح و نقشه  مکاتبی را ریخته اند که خود هم چیزی از آن نمی دانستند.

 

      ما در این مقالات در پی آن هستیم که به صورت مختصر و به طور کلی دیدگاه انواع جهان بینی های موجود را در مورد ( خدا، انسان و جهان) بیان و سپس نقد و بررسی  نماییم .

 

جهان بینی چیست ؟

جهان بینی ، دیدگاه کلی انسان نسبت به سه چیز است :

۱ـ  دیدگاه انسان نسبت به خدا

۲ـ  دیدگاه انسان نسبت به جهان هستی و پدیده های آن

۳ـ  دیدگاه انسان نسبت به خود انسان و ارتباط او با خدا و جهان هستی و پدیده های آن .

 

انواع جهان بینی

به صورت کلی جهان بینی به دو دسته تقسسم می شوند :

 

۱ـ  جهان بینی دینی یا الهی

 ۲ـجهان بینی غیر دینی یا انسانی

 

منظور از جهان بینی دینی چیست ؟

 

      جهان بینی دینی ،  نوعی جهان بینی است که با توجه به اعتقادات دینی و پیام های آسمانی و وحی ، دیدگاه خود را در مورد خدا ، انسان ، و جهان بیان می دارد . ادیان آسمانی همچون یهودیت ، مسیحیت ، اسلام و سایر ادیان تحریف شده .

      با توجه به اینکه دین اسلام کامل ترین دین و بدور از هرگونه تحریف می باشد از بیان دیدگاه سایر ادیان صرف نظر کرده و به بیان دیدگاه اسلام نسبت به موارد سه گانه فوق بسنده می نمائیم .

 

منظور از جهان بینی غیر دینی چیست ؟

 

      جهان بینی غیر دینی که به سکولار و لائیک شهرت دارند  ، جهان بینی است که دیدگاه خود را بدون توجه به اعتقادات دینی و پیام های آسمانی بیان می دارد . مانند مکتب سوسیالیسم و لیبرالیسم ، که ما هم از میان جهان بینی های غیر دینی یا سکولار به بیان دو دیدگاه سوسیالیسم و لیبرالیسم بسنده می نمائیم ، چون در واقع سایر مکاتب سکولار به نوعی برگرفته و یا زیر مجموعه این دو مکتب می باشند .

 

معنی و مفهوم سکولار و لائیک

      سکولار به معنی امور دنیوی و عدم توجه به امور دینی ، و دیدگاه غیر دینی داشتن ، عرفی شدن و علمی شدن ، می باشد.

 

لائیک مترادف با لا دین و مذهب و عدم قبول آن می باشد و در سال ۱۸۴۰میلادی توسط هو کیوک انگلیسی مطرح شد .

معنی و مفهوم سوسیالیسم

      سوسیالیسم از نظر لغوی  به معنی اجتماعی است و در اصطلاح تئوری و سیاستی است که هدف آن مالکیت و نظارت جامعه ( دولت ) بر وسایل تولید ، سرمایه ، زمین ، اموال و … و اداره آنها به نفع عموم است . و از این دیدگاه منافع عمومی بر منافع شخصی تقدم دارد و با  مالکیت خصوصی مخالف است و بر جمع گرایی و مالکیت عمومی و دولتی تاکید می نماید .

      بنیانگذاران این بینش : افلاطون در روم باستان، مزدک در ایران باستان ، جان استوارت میل در قرن ۱۸، رابرت اوون ، مارکس ، و لنین رهبر روسیه در قرن نوزدهم ، می باشند .

 

 

معنی و مفهوم لیبرالیسم

      لیبرالیسم از نظر لغوی به معنی آزادی است و در اصطلاح نظریه و سیاستی است که طرفدار آزادی فکر ، نطق ، و آزادی عمل فرد، و آزادی فعالیت اقتصادی و سیاسی می باشد .

      بنیانگذاران این مکتب : بنتهام انگلیسی ( ۱۷۷۶تا ۱۸۳۲) ، اسپنسر ، و توماس هیل گرین می باشند .

      لیبرالیسم بر خلاف سوسیالیسم بر فرد گرایی و مالکیت خصوصی تاکید می نماید و نظام سرمایه داری زاده این بینش است.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.