سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Tuesday, 30 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2349 تعداد نوشته های امروز : 2 تعداد اعضا : 2 تعداد دیدگاهها : 1908×
خیزش مردمی راه حل مشکلات بیمارستان پاوه
شناسه : 2221

نوسنده : اسامه قادری / باز هم شاهد خبری دیگر از بیمارستان پاوه بر رسانه های مجازی و محافل بودیم ، خبری که واقعا کاربران را شوکه نمود …  “مشکلات بیمارستان پاوه، ناشی از جوسازی های سایت های پاوه پرس و سلام پاوه است” سخنی قابل تامل که انسان را ساعت ها به فکر فرو می برد […]

ارسال توسط :
پ
پ

نوسنده : اسامه قادری / باز هم شاهد خبری دیگر از بیمارستان پاوه بر رسانه های مجازی و محافل بودیم ، خبری که واقعا کاربران را شوکه نمود … 

“مشکلات بیمارستان پاوه، ناشی از جوسازی های سایت های پاوه پرس و سلام پاوه است” سخنی قابل تامل که انسان را ساعت ها به فکر فرو می برد و اوج  آن زمانی است که مسئول محترم بیان می دارد: ” مسئول حقوقی را ملزم نمودیم تا با تنظیم شکوائیه ای برعلیه سایت های سلام پاوه و پاوه پرس اقدام نماید ”  این سخنان در جواب گلایه هایی است که خانواده ای بخاطر از دست دادن طفل شان در رسانه ها منتشر نمودند و بیمارستان بجای شفاف سازی مسئله ، قدم در مسیر تهدید رسانه ها گذاشت … ریشه مشکل براستی در کجاست ؟  آیا رسانه های سلام پاوه و پاوه پرس مسئول مشکلات بیمارستان و مرگ و میر نوزادان هستند یا این روشی در جهت گمراه نمودن افکار عمومی است ؟؟ مسئولین بجای حل مشکلات دارند در کدام مسیر گام می نهند ؟

 

در اینجا لازم است چند نکته را خدمت عزیزان مسئول بیان دارم:

 

قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در اصول متعددی به‌صورت مستقیم یا غیرمستقیم به بحث انتقاد پرداخته است. اصل هشتم قانون اساسی مستقیماً به این مسئله پرداخته و اصول ۲۴، ۲۶، ۲۷و ۱۷۵به‌طور غیرمستقیم موضوع انتقاد را مورد اشاره قرار داده است.

 

انتقاد را می‌توان یکی از ابزارهای مشاوره به حکومت محسوب نمود. از سوی دیگر، انتقاد در رشد و توسعه‌ی فکری و عملی زمامداران بسیار مهم و حائز اهمیت استدر مورد انتقاد از طریق مطبوعات و رسانه‌های گروهی براساس قانون اساسی  : همان‌طور که اشخاص حقیقی در چارچوب قانون در بیان نظر و عقیده آزاد هستند، اشخاص حقوقی یعنی مطبوعات، نشریات، روزنامه‌ها و… نیز در بیان مطالب و عقاید خود آزاد هستند، مگر اینکه مطالب آن‌ها مغایر با اسلام و تهدیدکننده‌ی امنیت ملی و حقوق فردی باشد. اصل آزادی مطبوعات که از آن با عنوان آزادی اخبار و اطلاعات نیز یاد می‌شود، ناشی از حق شهروندان در دسترسی به درست‌ترین و صادقانه‌ترین اخبار و اطلاعات داخلی و خارجی است. مطبوعات علاوه بر آنکه مجرایی برای آزادی بیان هستند، متضمن حق شهروندان در حاکمیت ملی و آگاهی از رویدادهای داخلی و خارجی و ابعاد مختلف قضایای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و… نیز هستند. اصل ۲۴قانون اساسی در واقع بیانگر آزادی مطبوعات است. در این اصل آمده است: «نشریات و مطبوعات در بیان مطالب آزادند، مگر آنکه مخل به مبانی اسلام یا حقوق عمومی باشد. تفصیل آن را قانون معین می‌کند

 

آزادی مطبوعات در واقع بخشی از آزادی اطلاعات و به‌عنوان یکی از حقوق بنیادین ملت، از جلوه‌های تمدن یک ملت و بیانگر رشد و بیداری آن است. فراتر از آزادی در تهیه‌ی خبر، انتشار اخبار طبق قوانین موضوعه و پیش‌بینی برخی معافیت‌های مالیاتی برای مطبوعات، انتقاد آزادانه و صادقانه از نابسامانی‌ها، ناملایمات و آفات گریبان‌گیر جامعه و دولتمردان، از جلوه‌های آزادی مطبوعات محسوب می‌گردد. انتقاد مطبوعاتی ذیل اصل بیست‌وچهارم قانون اساسی با این عبارت که «مطبوعات در بیان مطالب آزادند»، به رسمیت شناخته شده است.

 

نخستین سند قانونی در موضوع انتقاد، اصل هشتم قانون اساسی است. این اصل، انتقاد را در قالب امر به معروف و نهی از منکر، نه تنها جایز، بلکه فراتر از آن به‌عنوان مسئولیت و وظیفه‌ی همگانی برشمرده است.

 

با توجه به موارد مطرح شده براساس قانون اساسی انتقاد از مسئولین جزو حقوق شهروندی مردم و رسانه ها می باشد و مسئولین باید خودشان را در معرض نقد و انتقاد قرار بدهند و پاسخگو باشند و پاسخ بدهند و تبیین کنند. خیلی از اوقات اگر چنانچه یک انتقادی به کسی بشود، این فرصتی است برای او که بتواند ذهن ها را روشن کند، تبیین کنند، حقیقت را بیان کنند…. لذا تهدید رسانه های شهرستان بخاطر انتشار انتقاد بحق مردم ،کاری ناپسند و  ناصحیح است … و ما بیان میداریم که براساس قانون ، از رسانه های پاوه پرس و سلام پاوه در برابر تهدیدات دفاع می نماییم.

 

خبری دیگر که جای تامل دارد، توسط پایگاه اطلاع رسانی جناب آقای شهاب نادری ( نماینده منختب مردم اورامانات )  منتشر گردید که حاکی از آن است:

 

در تاریخ ٢١ فروردین ٩۵معاونین محترم علوم پزشکی استان از بیمارستان و مجموعه درمانی پاوه بازدید نموده اند و کسب اعتبار لازم و مجوز فوری جهت ساخت کلینیک تخصصی در کنار این بیمارستان و (تاکید نماینده منتخب مردم اورامانات شهاب نادری )اقدام سریع در جهت انجام عملیات خاکبرداری محل مشخص شده اما با توجه به کم کاری و بی توجهی رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان پاوه احتمال برگشت اعتبار لازمه و مجوز ساخت این کلینیک برای دیگر شهرهای استان وجود دارد

 

حال جای سوال دارد که بپرسیم در این میان چه کسی باید شکایتی تنظیم نماید و در آن مطرح گردد که چرا در حق مردم شهرستان پاوه کم کاری صورت گرفته و جوابگوی این بی توجهی ها کیست ؟؟؟؟

 

و اما سخنی با مردم:

 

هر بار با پیش آمدن واقعه ای تلخ در بیمارستان این سوال ها از ذهن می گذرد و بعد از چند روز فراموش می شود و کسی جهت پیگیری مشکلات وارد عمل نمی شود … این بار بحث واقعه های پیش آمده در گروه های تلگرامی داغ شد و شاهد دغدغه های به حق مردم بودیم که این خود نشانه جرقه ای مردمی جهت حل مشکلات بی امکاناتی بیمارستان پاوه است که امید می رود این جرقه تا زمان رسیدن به نتیجه پایدار بماند

 

در طول دوره های مختلف شاهد اعتراض خانواده ها در فضای مجازی در مورد مشکلات بیمارستان پاوه بوده ایم که این خود جای تفکر دارد که چرا مسئولین نسبت به این موارد بی تفاوت بوده و چه پیگیری هایی جهت رفع نواقص و کمبود ها صورت گرفته است ؟

 

متاسفانه چندوقتی است بی تفاوتی به یکی از صفات مردم ما تبدیل شده و عوامل مختلفی نیز در این پروسه دخیل بوده اند. مسئول ندانستن خود نسبت به اتفاقات اطراف و القای شخصی و تزریق این تفکر که حرکت ما نتیجه ای در پی نخواهد داشت، ناامیدی نسبت به بهبود مسائل اطراف را دوچندان نموده است . فعالیت تشکلها و انجمن های مردم نهاد می تواند این امیدواری را ایجاد کند که مردم نسبت به مشکلات جامعه، خود را مسئول بدانند و برای تسلط بر آنها تکاپو و تلاش نمایند. بوجود آمدن این امیدواری و از بین بردن ذهنیت و تفکری که افراد با نشان دادن اعتراض خود به رویه های نادرست در اجتماع منجر به پرداخت هزینه های سنگین نمی شوند نیز می تواند به عنوان محرکی تاثیرگذار در این راه ایفای نقش نماید. با توجه به وجود مشکلات فعلی و لازمه حضور مردم چندین راه حل پیشنهاد می شود که امیدوارم مردم پاوه با همتی قوی و تکیه بر نیروی مردمی در جهت حل این مشکل برخیزند و خود مشکل بیمارستان را حل نمایند:

 

تشکیل انجمن حمایتی

 

با توجه به کمبود امکاناتبیمارستان پاوه و عدم وجود دستگاه های تخصصی ، لیستی از تجیزات لازم تهیه شود و قیمت آن برآورد گردد ، با توجه به سابقه درخشان مردم که در فعالیت های مردم نهاد از جمله دیوار مهربانی میزان مشارکت بالا را رقم زدند می توان این بار با نشست معتمدین شهر ، انجمنی حمایتی تشکیل گردد که  افرادی معتمد در آن نشست جهت جمع آوری کمک های مردمی انتخاب شوند ، هدف از آن خرید تجهیزات تخصصی بیمارستان باشد.

 

لازم به ذکر است که در چند نوبت خرید تجهیزات توسط موسسات خیریه شهرستان و خانواده های خیر صورت گرفته که لازم است این امور گسترش یافته و ساماندهی شود ، این پیشنهاد از این منظر مورد تاکید می باشد که با کمترین حمایت مالی هر خانوار شهرستان، می توان منابع مالی عظیمی گردآوری نمود که با این منابع مالی می توان بسیاری از امکانات را تامین نمود که این خود سرمایه گذاری اساسی برای سلامت خود شهروندان محسوب می شود ، امیدوارم که این بند به زودی پیگیری و اجرایی شود.

 

کمپین اعتراضی مردمی

 

تشکیل کمپین اعتراضی توسط مردم و جمع آوری مستندات و طومار جهت ارائه مشکلات به مقام مسئول در وزارت بهداشت ، که با توجه به پیگیر بودن خود وزارتخانه ها می توان امید داشت که مشکلات فوق توسط وزارت بهداشت پیگیری و حل شود . اعتراض به کمبود امکانات (ساختمان مناسب ، اتاقICU کودکان ، تجهیزات تخصصی و … ) و عدم پیگیری مسئولین….

 

در پایان از  مسئولین محترم که در سمت های مختلف مدیریتی شهرستان قرار دارند به عنوان یک شهروند خواستارم : در جایگاه خود برای حقوق ارباب رجوع احترام قایل بوده و در قبال شهروندان پاسخگو بوده و شفاف عمل کنند که اعتماد مردم از آنان سلب نگردد و همیشه نسبت به جایگاه خود ، بعنوان یک امتیاز نگاه نکنند بلکه یک بار به آن بنگرند و در روز قیامت باید نسبت به مسئولیت خود جوابگو باشند.

 

به امید روزی که بخاطر کمبود امکانات مردمان شهرمان جان خود را از دست ندهند….

 

 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.