سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Tuesday, 30 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2349 تعداد نوشته های امروز : 2 تعداد اعضا : 2 تعداد دیدگاهها : 1908×
روز خبرنگار …. سخنی با ….
شناسه : 2033

 خبرنگاری، حدیث مفصل و زیبای عشق است و خبرنگار، عاشق و شیفته این باغ عطرآگین. هفدهم مردادماه روز گرامیداشت روشنگری و آگاهی بخشی بر خبرنگاران بی‌ادعا گرامی‌باد.   این روز نماد حق‌بینی و حق‌نویسی و گام نهادن در مسیر آگاهی بخشی و نیک‌اندیشی و روز اطلاع‌رسانی با سلاح قلم است. خبرنگاران سربازان فعال جبهه فرهنگی، […]

ارسال توسط :
پ
پ

 خبرنگاری، حدیث مفصل و زیبای عشق است و خبرنگار، عاشق و شیفته این باغ عطرآگین. هفدهم مردادماه روز گرامیداشت روشنگری و آگاهی بخشی بر خبرنگاران بی‌ادعا گرامی‌باد.

http://s3.picofile.com/file/8205013634/photo_2015_08_08_17_01_25.jpg

 

این روز نماد حق‌بینی و حق‌نویسی و گام نهادن در مسیر آگاهی بخشی و نیک‌اندیشی و روز اطلاع‌رسانی با سلاح قلم است. خبرنگاران سربازان فعال جبهه فرهنگی، جریان‌سازان بزرگ جامعه و وجدان‌های بیدار زمانه خویش‌اند که بدون پشتوانه مالی و امنیت شغلی یا روانی در فضایی سرشار از استرس، ۲۴ ساعت شبانه‌روز برای احقاق حق و آگاهی و تنویر افکار عمومی در تکاپو هستند و این همان چیزی است که جمع کثیری از مسئولان و مردم آن را نمی‌دانند یا نمی‌بینند!

روزنامه‌نگاری یعنی «چشم‌هایی مراقب همه چیز» و به قول فرخی یزدی، یکی از اساتید برجسته روزنامه‌نگاری «مبادا روزی نام ملّتی به خاطر آشفتگی اصحاب قلم از «قلم» بیفتد!» و این یک هشدار است که خبرنگاران را دریابید نه به خاطر منافع شخصی و سیاسی که برای جایگاه رفیع و شأن والای این حرفه.

یکی از اهداف اداره‌ فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌تواند ارتقای منزلت اجتماعی اهالی رسانه باشد. از مشکلات و کاستی‌ها این حرفه که همه ساله در بزرگداشت روز خبرنگار از سوی رسانه و مطبوعات بازگو و فردای همان روز فراموش می شود، نبود دوره‌های آموزشی برای خبرنگاران در شهرستان‌ها، مشکلات عدیده بیمه خبرنگاران، عدم‌توجه به حقوق و حق‌الزحمه خبرنگاران در مطبوعات محلی از سوی اداره ارشاد اسلامی(به عنوان سازمان حمایتی خبرنگاران)  و نبود نرخ و تعرفه مشخصی در این زمینه، و نهایتاً عدم‌اتحاد رسانه‌ها، است.

از سوی دیگر ما هر ساله در روز خبرنگار شاهد بروز و حضور چهره‌های جدیدی هستیم، این به خودی خود بد نیست و نیاز این حرفه است، اما متاسفانه برخی از آنان با حضوری کم رنگ در این حرفه تنها عنوان خبرنگار را یدک می‌کشند! این در حالی‌ است که تعداد خبرنگاران فعال، بسیار معدود است و مابقی شاید خیلی تعهدی به حرفه خبرنگاری نداشته و گهگاه حضوری تفریحی و کم‌رنگ دارند.

در جلسات و نشست‌ها، بارها شنیده‌ایم مسئولان فقط رسالت و وظایف رسانه‌ها را مطرح می‌کنند ولی از کنار این مسأله به آرامی می‌گذرند که آن‌ها در قبال اهالی خبر و رسانه چه وظیفه‌ای دارند. نکته بعدی این است که خبرنگاران  سرگردانند، و وقتی با مشکل مواجه می‌شوند نمی‌دانند باید سراغ کدام کی بروند و پاسخ قانع‌کننده‌ای دریافت نمی‌کنند.

امروز خبرنگاران در خط مقدم جبهه فرهنگی کشور قرار دارند بنابراین انتظار می‌رود اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی اگر خواستار اثر گذاری و ایجاد شرایطی برای تعمق بیشتر در حوزه فرهنگ هستند به فعالان این عرصه توجه ویژه‌ای داشته باشند. اکنون خبرنگاران به عنوان رکن اصلی رسانه‌ها، نیازمند حمایت جدی مسئولان نه در کلام که منتظر عمل آن‌ها هستند و تا شاید روزی امیدها و وعده‌ها به نتیجه برسند.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.