یکشنبه, ۴ آذر , ۱۴۰۳ Sunday, 24 November , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2441 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 2 تعداد دیدگاهها : 1908×
جهان و انسان از دیدگاه جهان بینی غیر دینی
شناسه : 981

تدوین و تقدیم : موسسه فرهنگی قرآن و سنت نبوی روانسر      جهان و انسان از دیدگاه سوسیالیسم ، جهان هستی به صورت تصادفی خلق شده است و بطور کلی موجودات جهان به دو دسته زنده و غیر زنده تقسیم می شوند و موجودات زنده هم خود به دو دسته بزرگ گیاهان و حیوانات تقسیم […]

ارسال توسط :
پ
پ

تدوین و تقدیم : موسسه فرهنگی قرآن و سنت نبوی روانسر  

   جهان و انسان از دیدگاه سوسیالیسم ، جهان هستی به صورت تصادفی خلق شده است و بطور کلی موجودات جهان به دو دسته زنده و غیر زنده تقسیم می شوند

و موجودات زنده هم خود به دو دسته بزرگ گیاهان و حیوانات تقسیم می شوند ، که انسان از جمله حیوانات مترقی و پیشرفته  است . در جهان میان حیوانات  تنازع بقا و انتخاب طبیعی اصلح و حذف طبیعی ضعیف جریان دارد. مثلاً شیر که از همه حیوانات قدرتمندتر است ، در هنگام نیاز به غذا و برای بقای خود ، هر حیوان دیگری را به راحتی شکار    می کند و طعمه خود می سازد . خلاصه شیر و امثال او بنا به حکم قوی بودن هر گونه که خود تشخیص دهند با دیگران بنا به حکم ضعیف بودنشان برخورد می کنند و این نوع برخورد یک اصل و قانون علمی و خلاف آن ( ترحم و دلنوازی ضعیف ) عملی غیر علمی و غیر طبیعی است . بنا براین انسان هم هر چه قوی تر باشد بنا به حکم قوی تر بودن ، بایستی از حق بیشتری برخوردار باشد . با توجه به قدرت اعجاب انگیز و جادویی بشر در عصر کنونی و تسلط بی مانند او بر طبیعت ، سبب شده است تا بشر کنونی ، چندین برابر و بلکه صدها برابر انسانهای پیشین از ابتدای خلقت آدم در کره خاکی تا قرن حاضر ، از معادن و انرژی های موجود بهره برداری و مصرف نماید و آن چنان با ولع پیش می رود ممکن تا چند سال آینده انرژی قابل استفاده ای برای نسل های بعدی باقی نگذارد ! چرا !؟ بنا به حکم قوی بودنش … وتو  در سازمان ملل حق طبیعی قوی ، ذرات خانه اتمی و هسته ای و …. حق طبیعی قوی ، حمله به ملل ضعف و پایمال کردن حقوق آنها ، حق طبیعی قوی ، و هر آنکه در برابر قوی عرض اندام کند و از حق و حقوق خود دفاع نماید تروریست است . و این حق طبیعی قوی است و باید همگان بدان گردن نهند و بپذیرند ….
غلط تصور نشود این قلدری و زور گویی و رفتار خلاف منطق ، برابر اصل علمی قانون تنازع بقا و انتخاب طبیعی اصلح است . و پایه و اساس جهان بینی سوسیالیسم بر آن استوار است ….

جهان و انسان از دیدگاه لیبرالیسم ،  جهان بینی لیبرالیسم  هم جهان بینی علمی است  و با سوسیالیسم تفاوتی ندارد ، جز اینکه سوسیالیسم معتقد به قلع و قمع دین با زور و خشونت همچون درندگان است ولیکن لیبرالیسم معتقد است تا آنجائیکه امکان دارد بایستی با  مکر و فریب پیش رفت و با برنامه از پیش تعیین شده به  جلو رفت و دین را در معبد و کلیسا و مسجد محبوس ساخت و از ورود آن به صحنه اخلاق و اجتماع و سیاست  جلوگیری نمود ….والا همان دیدگاه را دارد که انسان حیوان مترقی و پیشرفته است و جهان هم برای استفاده قوی ، و ضعیف هم محکوم به نابودی است . و خلاف آن ، عمل بر خلاف قوانین علمی است …

انسان  و جهان از دیدگاه جهان بینی دینی
انسان چیست ؟


انسان این موجود اسرار آمیز و به قولی ناشناخته، در طول تاریخ توجه اندیشمندان بسیاری را به خود جلب کرده است و در این باره نظرات مختلفی ارائه داده اند، امّا هیچ یک مدعی نشده اند که انسان را بطور جامع شناخته اند بلکه آنانکه دانششان افزونتر بوده است بیشتر او را اسرار آمیزتر و ناشناخته تر یافته و معرفی کرده اند .

بطور کلی مکاتب دینی با توجه به دیدگاه وحیانی خود، انسان را به عنوان اشرف مخلوقات معرفی کرده اند و مکاتب بشری هم او را حیوان مترقی پنداشته اند.

از دیدگاه جهان بینی اسلامی ، انسان موجودی دو بعدی است: جسم ظاهری ، و روح و روان .

جسم برای انجام اموراتش پنج ابزار که به حواس پنجگانه مشهورند در اختیار دارد: با چشم اشیاء و عالم قابل رویت را می بیند. با حس شنوایی، صداها را دریافت می نماید ، به کمک  حس بویایی ، بوها را تشخیص می دهد، و به کمک حس چشایی ، مزه ها را تشخیص می دهد و به کمک حس لامسه سردی و گرمی و زبری و نرمی و … را تشخیص می دهد . و عکس العمل متناسب با هریک از این حواس را از خود بروز می دهد.

 نیازهای اصلی و اساسی جسم هم عبارتند از : نیاز به هوا ، نیاز به آب ، نیاز به غذا ، نیاز به همجنس، که اصطلاحاً این نیازها را نیازهای فیزیولوژیک می گویند . که در حد نیاز آدمی و به اندازه کافی در جهان موجودند.

 روح انسان ، ( که به منظور عدم اطاله کلام از تعریف و بیان ویژگیهای آن و… خودداری می نمایم )([۱]) برای انجام امورات خود دارای ابزار و نیاز هایی است .

ابزار روح علم و اراده می باشد که روح از طریق قوه بصر و سمع و قلب دانش ها را کسب می کند و به کمک نیروی اراده موضعگیری متناسب با دانش کسب شده را اتخاذ می نماید .

 ازجمله مهمترین و اساسی ترین نیازهای روح، نیاز به آرامش است.

آدمی به گونه ای است که اگر نیازهایش از طریق درست و صحیح برآورده نشوند ، شتابزده از طریق ناروا به ارضای آنها می پردازد . مثلاً اگر از طریق صحیح نیاز به غذا برآورده نشود ، بیراهه می رود و با دزدی ، یا با غذای ناپاک ( از سطل آشغال ) نیاز خود را برطرف می نماید و … در ارتباط با برآورده نمودن نیازهای روح و روان هم معمولاً ساده ترین راه و سهل ترین گزینه را انتخاب می نماید نه راه درست و طریق مفید را . معمولاً برای کسب آرامش روحی و روانی ، یا سر از باند جنایتکاران در می آورد ، یا به خرافات پناه می برد و یا به میگساری ، شهوترانی ، عیاشی و اعتیاد و نهایتاً خودکشی روی می آورد ، در حالی که صحیح ترین راه و یگانه نسخه آرام بخش روح و روان ، همان است که کلام خداوند آن را به آدمی می نمایاند:  الا بذکر الله تطمئن القلوب . ( رعد/۲۸)   هان آگاه باش و بدان که دلها فقط با یاد ( و عبادت ) خدا آرام می گیرند و بس.

 بر همین اساس است که در میان ذاکرین راستین هرگز جنایتکار ، اهل خرافات، میگسار، شهوتران ، عیاش و معتاد وجود ندارد و مسجد روندگان واقعی هرگز ناامید نمی شوند و اقدام به خودکشی نمی نمایند .

 سرشت آدمی به گونه ای است که می تواند اعمال و اخلاقش را هم اصلاح و نیکو کند و هم فاسد و زشت نماید ، چون پیمودن هر دو طریق خیر و شر برایش مقدور است .

  پس ( خداوند) به او(انسان)  انجام بدی و فسق و فجور ، و نیکی و تقوی را الهام نموده است.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.